Toon posts:

netwerkprobleem met HP printer

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP Color Laserjet 4500 en een 4550 gekregen met daarbij een jetdirect 610N kaartje, geen bijbehorende softwaren/handleidingen. Echter als ik hem op mijn switch/router (edimax BR-6104) in plug dan maakt hij wel verbinding met deze switch, maar wordt niet herkend door het netwerk. Nu heb ik het configuratie overzicht uitgedraaid en hierop staat dat de printer als ip-adres heeft: 10.192.120.184
Mijn netwerk zit als geheel in ip-range 192.168.2.100 t/m 200. Ik heb echter geen iedee of dit invloed heeft op het dedecteren van de printer/hoe ik dit in de printer kan aanpassen. Weet iemand toevallig wat ik fout doe, anders zou moeten doen?

Dus even een samenvatting:
Type printer: HP Color laserjet 4500 en 4550N
Jetdirect kaart: 610N
Ip-adres: 10.192.120.184
Subbnetmasker: 255.255.252.0

Gegevens switch/router
Edimax BR 6104K
IP-range: 192.168.2.100 tot 200

Gegevens computer
Bijna alle windows operatingsystems

Ik heb al wel spullen gedownload en geinstalleerd van HP, een programma dat HP install netwerk printer wizard heet maar dat heeft niet mogen baten. Ook kon in op de site van HP en via google, weinig nuttige informatie vinden. Dus heb ik alle menu's die ik uit het apparaat kon halen bekend maar daar werd het voor mij niet veel duidelijker op.

Verwijderd

Uiteraard moet je IP adres van de JD wel in je netwerkbereik liggen natuurlijk. Basis kennis IP netwerken, omdat je zelf ook weet dat een 192.168.x.y net met netmask 255.255.255.0 altijd via de default gateway naar 10.x.y.z zal proberen te gaan.

Dus, eerst je IP adressen op orde brengen.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
[hier stond iets stoms]

edit: laat maar.... :)

[ Voor 86% gewijzigd door AtomicWing op 19-01-2006 11:51 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• heyer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:56
Heeft je router een DHCPserver functie die actief is?
Dan kan je gewoon de Jetdirect resetten en hij krijgt dan een ip adres in de juiste range.

Daarna een config page uitdraaien om te kijken wat het adres is, dat adres in je internet browser invoeren om de configuratie te zien een aan te passen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:47:
Uiteraard moet je IP adres van de JD wel in je netwerkbereik liggen natuurlijk. Basis kennis IP netwerken, omdat je zelf ook weet dat een 192.168.x.y net met netmask 255.255.255.0 altijd via de default gateway naar 10.x.y.z zal proberen te gaan.

Dus, eerst je IP adressen op orde brengen.
Maar weet toevallig iemand hoe dat ik dat voor elkaar kan krijgen? Want om nou een uur te gaan zoeken en in de tussentijd meer kwaad dan goed te doen lijkt mij ook niet echt heel zinvol of wel?

Verwijderd

Zoeken in de handleiding van de JetDirect manager of proberen het ding met internet explorer te benaderen? In beide gevallen zal je je PC een adres in 10.192.120.0 met het masker 255.255.252.0 moeten geven.
En hoe je dat moet doen, dat is toch niet te moeilijk te vinden denk ik?

Verwijderd

Als het goed is kan jein eht menuutje een isntelling zoeken waar ej ahdnmatig een ip adress kan teovoegen , als dat is gebeurt moet em opnieuw opstarten. installeer de printer driver als normaal , als dat is gebeurt , ga je naar configuratie scherm , selecteer je de printer, ga je naar tabblad poortjen, voeg je nieuwe poort toe met ip adres van de printer en dan selecteer je die poort dan doe je ok
en dan zu die via netwerk moeten printen.
zo kan je em toevoegen op elke computer.

[ tip ][edit]weet niet of er op de netwerk kaart zon klein knopje zit die je met sate prikker in kan drukken ? daar kan je status vel van de kaart mee uitprinten als het goed is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 12:43 ]

• heyer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:56
HP JetDirect supportmanual:
In most cases, the HP Jetdirect internal print server can be reset
to factory defaults when a cold-reset is performed on the printer.
For selected HP LaserJet printers, a cold-reset is performed by
power cycling the printer while pressing the Go button.

Oftewel: Printer uit, Go knop ingedrukt houden en printer aan zetten en display in de gaten houden...

Let wel op dat je alle instellingen van de printer reset met deze optie!

Was makkelijk op de HP site te vinden, zoeken op jetdirect 610 bij drivers en docs..... :X

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 13:07
Zoek in het EIO Menu van de printer, om een DHCP (soms in die menu's aangegeven als BOOTP) aan te zetten als je router ook DCHP servertje is.
Anders in het zelfde menu handmatig een IP in je eigen reeks invoeren.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Handmatig een IP toekennen lijkt mij beter, omdat je dan via HTTP de printer kunt besturen. Werkt een stukje prettiger, vind ik :Y)

Dan moet je wel weer die IP's uitsluiten van distributie in je DHCP-server.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
heyer schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:11:
HP JetDirect supportmanual:
In most cases, the HP Jetdirect internal print server can be reset
to factory defaults when a cold-reset is performed on the printer.
For selected HP LaserJet printers, a cold-reset is performed by
power cycling the printer while pressing the Go button.

Oftewel: Printer uit, Go knop ingedrukt houden en printer aan zetten en display in de gaten houden...

Let wel op dat je alle instellingen van de printer reset met deze optie!

Was makkelijk op de HP site te vinden, zoeken op jetdirect 610 bij drivers en docs..... :X
Dat heeft gewerkt, alleen zit ie nu op het adres van 1 van de computers die uit stond, maar dat regel ik later nog wel in. Moet zoiezo nog een aantal poorten bij regel. Voor de rest print ie geweldig, kleur iets slechter dan verwacht maar ja, wat mag je verwachten van een gekregen printer!!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 16:39 ]

Verwijderd

tja dat heb je eenmaal met toners :)
Pagina: 1