Photoshop zuipt mijn geheugen leeg en ik kan 'niks' meer.

Pagina: 1
Acties:

• ajpohv
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-07 16:12
Ik snap d'r niks zak van.

Ik ben in photoshop cs2 een plaatje aan 't opmaken. De psd-file is 8mb groot. Formaat A3 (150dpi). Ik heb 3 layers die pixel op pixel bevat en 2 layers die tekst (vectors) bevatten.
Ik ben de tekst aan het aanpassen. Dat gaat onnoemelijk traag en als ik in task-manager kijk zien ik dat ik 1,5gig geheugen gebruik, terwijl ik alleen photoshop heb openstaan.

Mijn Laptop configuratie is:
Sony Vaio A297-XP
- Centrino; 1.8
- 80 gig, 7200rpm Hitachi schijf
- 1024MB geheugen
- Radeon M 9700 64mb
- 1920x1200 resolutie, 17" X-Black (heeft geen invloed, maar toch leuk om te noemen ;) )

Software:
- Windows XP prof. SP2 (full updated)
- Photoshop CS2

Hoe kan dat!! Lekt er ergens wat? Zo kan ik niet werken en laat staan saven, want ik krijg dan de melding 'not enough RAM memory'. De olie vlek heb ik nog niet kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de hulp.

It's a beautiful day!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

nexhil

BAM!

ajpohv schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:29:

Hoe kan dat!! Lekt er ergens wat? Zo kan ik niet werken en laat staan saven, want ik krijg dan de melding 'not enough RAM memory'. De olie vlek heb ik nog niet kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de hulp.
staat je virtuele geheugen misschien niet op automatisch?
Kijk in taskmanager ook eens welk proggie veel geheugen gebruikt.

[ Voor 59% gewijzigd door nexhil op 19-01-2006 11:33 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
op het moment dat je een PSD bouwt met niks erin, kan ie dat maximaal compressen.

Zodra jij een A3 op 150 dpi gaat vullen met pixelinformatie, heb je dus 11.692 inch x 16.535 inch op 150 puntjes per inch. Dat is 11.692 * 150 pixels bij 16.535 * 150 pixels = een bestand van 2480x1754px. Da's fors, zeker als je meerdere layers hebt. Lets say dat je per pixel zo'n 16 bytes opeet aan kleurinformatie, effecten, masks etc. Dan zit je op een file van zo'n 66 meg. Gaat hard dus! Hoe zit je qua undo-levels?

[ Voor 24% gewijzigd door HunterPro op 19-01-2006 11:39 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Dit gaat om de software.

W&G -> SA

• ajpohv
nexhil schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:32:
[...]

staat je virtuele geheugen misschien niet op automatisch?
Kijk in taskmanager ook eens welk proggie veel geheugen gebruikt.
Ik weet niet waar ik kan zien/wijzigen dat het virtuele geheugen automatisch gaat. Hint me plz.

Op dit moment is Firefox met 75MB de groot verbruiker met op de 2e plaats Photoshop (11MB). En intusse staat het virtuele geheugen te pieken op 2,15gig.
HunterPro schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:35:
op het moment dat je een PSD bouwt met niks erin, kan ie dat maximaal compressen.

Zodra jij een A3 op 150 dpi gaat vullen met pixelinformatie, heb je dus 11.692 inch x 16.535 inch op 150 puntjes per inch. Dat is 11.692 * 150 pixels bij 16.535 * 150 pixels = een bestand van 2480x1754px. Da's fors, zeker als je meerdere layers hebt. Lets say dat je per pixel zo'n 16 bytes opeet aan kleurinformatie, effecten, masks etc. Dan zit je op een file van zo'n 66 meg. Gaat hard dus! Hoe zit je qua undo-levels?
O+ Undo staat op 99 :X
Maar dat kan het probleem niet zijn. Voor een week geleden heb ik nog een A0 op 150 dpi gemaakt. met veel layers, enorme tiff layer erin. Tiff werd 900 mb en de psd was 250mb.

Kan het misschien zijn dat ik een oude (Photoshop 8 ) file genomen heb en die ben gaan wijzigen. Dat daar ergens een lek is ontstaan?

It's a beautiful day!

Verwijderd

Je virutele geheugen instellen doe je door op My Computer te rechtsklikken, dan properties te openen, dan het tabblad advanced erbij halen, dan de Settingsknop in het kadertje Performance klikken, dan wéér tabblad advanced, dán de knop Change bij het kader Virtual memory. Dan klik je je snelste schijf aan (als je er mar één hebt is t makkelijk kiezen) en kies je "system managed size". Dan klik je net zo lang op OK tot er geen OK meer is, en reboot je je PC.

Dat had je eventueel kunnen vinden in de FAQs van Windows Operated Systems, dus als je er niet uit komt of Nederlandse Windows hebt moet je daar even verder snuffelen.
Overigens is een grof geheugengebruik Photoshop toch niet vreemd?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dat over die PS8 file kan best. Copy/paste het echt nodige naar een nieuwe file, save die nieuwe file, en herstart PS. Kijk hoever je dan komt :)

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

nexhil

BAM!

intusse staat het virtuele geheugen te pieken op 2,15gig.
wat ik denk:

je HD is nu gewoon de beperkende factor.
er zit waarschijnlijk een 4200 od 5400 rpm schijfje in en als je dan met zulke grote swap files aan het werken bent dan krijg je dit soort problemen.

edit: lees net dat er een 7200 rpm HD inzit

[ Voor 11% gewijzigd door nexhil op 19-01-2006 13:20 ]

• ajpohv
Bedankt voor de reacties.

Met wat wijzig/save/close PS en nog een paar keer heb ik het kunnen afmaken.
Uiteindelijk denk ik dat het aan de layer instellingen lag. PS vroeg of ik een 'oude' text-layer wilde updaten. In eerste instantie wilde ik dat niet. Omdat ik toch wel op een behoorlik formaat werk en PS alle wijzigen wilde bijhouden zonder de layer te updaten, denk ik dat dat veel geheugen zoop.
De opmerking om mijn virtueel geheugen op automatisch te zetten, heeft denk ik ook goed geholpen.

Vandaag intussen weer druk aan het photosoepe en ondervind geen problemen meer. O-)

It's a beautiful day!

Pagina: 1