Voeding: Afwijkende Formfactor gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Ik heb hier ene pc ter reperatie staan met de volgende specs:

CPU = Celeron 633
Socket = PG A370 / Socket 370
Mobo = Procomp BSTM1 Ver 1:0

De voeding van die pc was overleden en dus had ik ene nieuwe voeding besteld met formfactor v1.3, de Cooler Master RS-380-PMSR / P Extreme Power 380Watt.

Nu heb ik de RS-380-PMAP geleverd gekregen, een voeding met formfactor v2.01

Kan ik de geleverde voeding gewoon gebruiken en wat zijn de eventuele risico's ?

Ik snap dat de juiste stekker voor de aansluiting op het moederbord er gewoon bij zit, maar misschien zijn ze op een andere manier niet compatibel ?

Bochtjes zijn Kewl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt hier gewoon een ATX 2.0 voeding inhangen. De ATX 2.0 specs zijn gewoon een aanvulling (bijvoorbeeld een 24pins connector ipv een 20 pins). Enige dat verdwenen is iirc zijn is de -5V lijn. Maar goed, die gebruikt vrijwel geen enkele pc.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Ja, die gesplite voedingkabel voor op het moederbord had ik gezien :)

Maar verder dus geen andere veranderingen qua techniek waardoor het niet zou werken ?

Juiste spanningen/stroomsterktes enz ?

Ik heb even op google en hier op GoT gezocht, maar kan negrens het verschil vinden tussen die 2 formfactors, dus als iemand die wel weet, zou ik ze graag willen weten :)

Bochtjes zijn Kewl

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bochtje schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:16:
Ja, die gesplite voedingkabel voor op het moederbord had ik gezien :)

Maar verder dus geen andere veranderingen qua techniek waardoor het niet zou werken ?

Juiste spanningen/stroomsterktes enz ?
12V is 12V. Dit zullen ze ook niet veranderen want anders werken hdds e.d. ook niet meer :) Dus die voeding kun je zonder problemen gebruiken.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Ik heb me nog even suf gezocht op internet en kwam de volgende info tegen:

What is ATX12V v2.0?
This is the latest “desktop” motherboard and power supply specification released, a significant update to v1.3. Some notable changes have occurred:
• SATA power connectors are ‘official.’
• The mainboard power connector has changed from 20 pins to 24 pins to better handle loads on the PCI Express bus.
• The 6 pin Aux Power connector has been dropped.
• Circuitry has been upgraded to dual +12V outputs to maintain greater stability to the CPU and peripherals. In addition, overall +12V output has been increased to compensate for PCI Express expansion cards.
• A minimum efficiency of 60% under light load is now required. This is a significant improvement.

Different ATX12V Specifications:
There are three main revisions of the ATX12V guidelines that PSU manufacturers tend to follow these days. Any power supply that only has one (1) 12V rail automatically falls into the v1.3 specs. A power supply with two (2) or more 12V rails will fall under one of the 2.x specification.

ATX12V Specification Differences
v2.2 / v2.1 v2.01 / v2.0 v1.3
Main Power Connector 2x12 2x12 2x10
12V Rails Two Two One
SATA Connector Required Required Optional
Min Req Efficiency 72% 70% 60%
Power Emphasis 12V 12V 5V

The table below illustrates an important point differentiating v2.x to v1.3 specifications, two power supplies with the same overall power rating have two completely different power distributions. I looked up these specs online from two different reputable manufacturers, so these are real numbers. People shouldn't think they are being tricked or cheated when they buy a power supply conforming to v1.3 specs, they have to realize the power supply was designed for systems that used the 5V rail for primary power.

ATX12V Power Supply Differences
Voltage Rail v2.01 v1.3
3.3V 32A 35A
5V 40A 50A
12V1 19A 30A
12V2 19A -
Total Output 550W 550W

Nou ben ik geen electricien of iemand die daar erg veel verstand van heeft, maar de zin: "they have to realize the power supply was designed for systems that used the 5V rail for primary power." geeft me twijfels.
Kan dat geen kwaad ?
De overige veranderingen tussen 1.3 en 2.0 lijken me geen kwaad te kunnen.

Bochtjes zijn Kewl

Verwijderd

Je moet gewoon zien dat je een voeding neemt met een 20+4 pins connector zodat je ze nog kan gebruiken op 20pins mobos en 24pins mobos. Verder moet hij zeker ook een 4pins cpu connector hebben (maar dat is geen probleem). Daarnaast moet je er zeker van zijn dat je moederbord geen
-5V-lijn meer nodig heeft, mits dit in de 2.0 specificatie weggelaten is ( maar de kans is klein dat je mobo dit nodig heeft). Ook een AUX connector gaat een 2.0 voeding niet meer hebben.
Bochtje schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:09:
Nou ben ik geen electricien of iemand die daar erg veel verstand van heeft, maar de zin: "they have to realize the power supply was designed for systems that used the 5V rail for primary power." geeft me twijfels.
Kan dat geen kwaad ?
Hiermee bedoelen ze gewoon dat vroeger 5V als hoofdspanning werd beshouwd. De voeding moest dus veel stroom kunnen leveren op de 5V lijn. De 3.3V en de 12V lijn waren "bijkomstig". De laatste jaren echter, door de toenemende power consumptie door cpu en grafische kaart, is vooral de 12V lijn belangerijker geworden. Je gaat dan ook zien de recentere voedingen veel meer ampere kunnen leveren op de 12V lijn(en).

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Na nadere bestudering van de voeding blijkt dus dat er een 2*12 polige stekker voor op het moederbord aan de voeding zit, iets dat niet op het moederbord past.

De voeding gaat geruild worden.

Bedankt voor alle hulp _/-\o_

Bochtjes zijn Kewl

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05

Exigence

dnkroz

Bochtje schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:22:
Na nadere bestudering van de voeding blijkt dus dat er een 2*12 polige stekker voor op het moederbord aan de voeding zit, iets dat niet op het moederbord past.

Dat was al gezegd door Terw_Dan, en het past wel :) Hij past er maar op één manier een, en die extra 2x2 pins steken dan aan één kant uit. Dus tenzij je geen ruimte aan die kant van de ATX connector hebt (doordat er bijvoorbeeld condensators tegenaan staan) moet het gewoon passen :) En werken natuurlijk ;)

Het enige verschil is dat deze huidige voedingen meer vermogen kunnen leveren dan de oudere modellen, omdat door de loop der jaren de behoeftes van de systemen zijn gestegen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bochtje schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:22:

Dat er 4 pinnen extra aanzitten maakt dus niets uit. Mocht het fysiek niet passen in je systeem kun je altijd nog voor 3 euro er een converter tussen hangen.
Pagina: 1