Bios geeft vreemde melding na vervangen koeler

Pagina: 1
Acties:

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 12:28
Ja, ik ben het weer. Het is inmiddels (met dank aan de vele tips hier) gelukt om de nieuwe koeler te plaatsen en dus de oude te verwijderen :). Nou hadden we alles er mooi in zitten, computer aan, koeler gaat draaien (errug stil, thanx to Spire :P). Geeft de PC ineens een melding:

"CPU fan not running, Shutdown? Y/N"

Sja, meteen uit natuurlijk... Nog eens kijken, zelfde euvel. Kabeltje eruit gehad en weer aangesloten, zelfde probleem... Als je op N drukt gaat hij verder met opstarten... Vervolgens met speedfan gecheckt, Fan draait op 2400rpm, dus daarmee is helemaal niets mis... Processor (Socket A, AMD 1800+) blijft netjes onder de 45 graden draaien (uur aangehad ongeveer).

Lijkt er dus op dat die koeler helemaal in orde is... Alleen hoe krijg ik nou die vervelende melding uit de bios krijgen? Opzich is het geen probleem dat hij komt, want overslaan is gewoon mogelijk... Kan het misschien door een bios instelling komen (oude koeler draaide veel meer toeren)?

Ik hoop dat iemand weet waar dit door komt, want het is erg vreemd... Kan iemand me helpen?? :/

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Kan je in je bios niet instellen onder welke waarde de waarschuwing moet komen. Je geeft zelf al aan dat de koeler langzamer draait dan de oude. Dus stel dat de grens op 3000 rpm staat, dan zit je daar nu onder, en krijg je dus een waarschuwing.

Even je bios door spitten dus.

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

Verwijderd

Meestal vind dit in je bios bij hardware monitor.

Verwijderd

idd, en weet je zeker dat je de fan op de goede aansluiting hebt gezet? :P want als je die op de aansluiting voor bijv. een casefan aansluit doet ie het idd wel, maar ziet het mobo hem ook als casefan ipv cpu fan ;)

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 12:28
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:17:
idd, en weet je zeker dat je de fan op de goede aansluiting hebt gezet? :P want als je die op de aansluiting voor bijv. een casefan aansluit doet ie het idd wel, maar ziet het mobo hem ook als casefan ipv cpu fan ;)
Hij zit in dezelfde aansluiting als de oude CPU koeler ;)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
instellen in de bios , want je fan draait dus onder de waarschuwing , en die staat wss op 3500 ofzo , als het rpm van de fan daar onder gaat , ja dan gaat je moederbord mekkeren

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1