Toon posts:

[laptop] verschil celeron vs sempron

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn studie ben ik op zoek naar een goede / betaalbare laptop. Mijn oog viel op 2 Asus notebooks:

ASUS A6R-B001H ( € 899,- bij MyCom)
Processor Intel Celeron M 380
Processorsnelheid 1,6 GHz
Cache (L2) 1 MB
Front Side Bus 400 MHz
Chipset ATI Radeon Xpress 200
Geheugentype DDR2-533 SDRAM
Geheugen 512 MB
Schermtype Color Shine
Grafische kaart ATI Radeon Xpress 200
Videogeheugen 64 MB
Interface On-Board (shared)

ASUS Z92U ( € 829,- bij MyCom)
Processor AMD Sempron 3000+
Processorsnelheid 1,8 GHz
Cache (L2) 128 KB
Chipset SiS M760GX
Geheugentype DDR-333 SDRAM
Geheugen 512 MB
Grafische kaart SiS Mirage TM 2 Graphics
Videogeheugen 128 MB
Interface On-Board (shared)

Nou vraag ik me af wat precies het verschil is tussen de twee processoren (welke is sneller/beter?). Wat vinden jullie de beste keuze? Lange accuduur doet er niet zo heel veel toe, aangezien ik hem onderweg niet veel zal gebruiken.

Verwijderd

De cel-m is een oude centrino banias waar de speedstep is uitgeschakeld. deze cpu is daarom zeker energie zuinigger en sneller dan de sempron.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Wat heb je zelf al gedaan om een antwoord hierop te krijgen? Ga eerst even googlen ofzo

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:40:
Wat heb je zelf al gedaan om een antwoord hierop te krijgen? Ga eerst even googlen ofzo
Ik had zo'n reactie al verwacht ;) had ik er misschien bij moeten zetten. Ik heb wel gegoogled (en ook op got gezocht), maar echt vergelijking tussen processoren ben ik niet tegen gekomen. Omdat ik graag wil weten wat beter / sneller is vraag ik het hier.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:39:
De cel-m is een oude centrino banias waar de speedstep is uitgeschakeld. deze cpu is daarom zeker energie zuinigger en sneller dan de sempron.
als het een mobile sempron is betwijfel ik dat: een mobile sempron verbruikt ook maar 25W.
Ik weet niet hoeveel powernow bespaart, en hoe goed een sempron daarmee omgaat.

Een normale sempron verbruikt wel veel (62W)

Ik wist overigens niet dat een celeron met een Xpress200 chipset om kon gaan (ik dacht dat het AMD only was).
Ik heb altijd wat minder vertrouwen in Sis

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 19-01-2006 11:03 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Lolhozer schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:40:
Anders reageer je even niet in plaats van dat je probeert je postcount omhoog te helpen of zo.. :X

Voor je studie zou ik eerst kijken naar de accu die er standaard bij zit, waarschijnlijk bij beide een 4-cells. De processoren onderling zullen weinig verschil maken en helemaal met het standaard office werk merk je het niet eens (ik had een mobile celeron 360 die prima dat soort dingen aankon).
Mocht je ook nog eens een spelletje of iets willen doen, dan zou je voor 100 euro meer (als je een leuke aanbieding ziet, dus rond de 1000 euro) een betere laptop kunnen krijgen met Turion of Pentium-M proc + 8 cells accu en een "gewone" videokaart.

Eerlijk gezegd vind ik voor deze twee laptop 829 en 899 euro wel erg veel geld....

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd vind ik voor deze twee laptop 829 en 899 euro wel erg veel geld....
Hmm, bedoel je daarmee dat het té zware laptops zijn voor het geen wat ik er mee wil doen, of dat de aanbieding bij MyCom niet goed is?

• arnax

arnax

Penguins rock!

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:54:
[...]

Hmm, bedoel je daarmee dat het té zware laptops zijn voor het geen wat ik er mee wil doen, of dat de aanbieding bij MyCom niet goed is?
Ik bedoel dat ik de aanbieding van mycom niet erg goed vindt. Voor hetgeen wat jij ermee wilt kun je beter nog even rondkijken (mediamarkt heeft regelmatig leuke aanbiedingen) en dan ben je voor 750 euro klaar, als het niet minder is. Let er dan wel op dat er 512 MB werkgeheugen in zit.

Bij http://www.paradigit.nl stonden bijvoorbeeld deze twee laptops (geen aanbiedingen)
Acer Aspire 1642WLMi

- Intel® Pentium® M 740 1,7 GHz
- Microsoft® Windows® XP Home
- 15.4" Breedbeeld scherm
- 512 MB DDR2 geheugen
- 60 GB harddisk
- DVD±Rewriter
- Wireless LAN 54 Mbps
- Tot 2 uur werktijd op accu
- 12 maanden garantie

€899,-

Acer TravelMate 2312LMi

- Intel® Celeron® M 360 1,4 GHz
- Microsoft® Windows® XP Home
- 15" TFT scherm
- 256 MB geheugen
- 40 GB harddisk
- DVD±Rewriter
- Wireless LAN 54 Mbps
- Ca 1,5 uur werktijd op accu
- 12 maanden garantie
€699,-

Bovenste is wat sneller, maar de onderste (zelf geheugen bijprikken of daar laten doen) is prima geschikt voor school/studie.

[ Voor 44% gewijzigd door arnax op 19-01-2006 15:12 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
arnax schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:05:
[...]

Ik bedoel dat ik de aanbieding van mycom niet erg goed vindt. Voor hetgeen wat jij ermee wilt kun je beter nog even rondkijken (mediamarkt heeft regelmatig leuke aanbiedingen) en dan ben je voor 750 euro klaar, als het niet minder is. Let er dan wel op dat er 512 MB werkgeheugen in zit.
Ah ok, ja werkgeheugen van 512 mb vond ik zelf ook, alleen (laptop) processoren heb ik niet veel (lees: geen ;)) verstand van. Toevallig nog tips met wat ik zou moeten kiezen of wat ik in ieder geval niet zou moeten kiezen? Wat processor betreft dan hè.
Overigens ben ik niet van plan er games mee te spelen dus dan maakt de videokaart ook niet veel uit hè?

edit: je was me voor ;)

• arnax

arnax

Penguins rock!

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:09:
[...]

Ah ok, ja werkgeheugen van 512 mb vond ik zelf ook, alleen (laptop) processoren heb ik niet veel (lees: geen ;)) verstand van. Toevallig nog tips met wat ik zou moeten kiezen of wat ik in ieder geval niet zou moeten kiezen? Wat processor betreft dan hè.
Overigens ben ik niet van plan er games mee te spelen dus dan maakt de videokaart ook niet veel uit hè?
in mijn post hierboven heb ik nog een voorbeeld gegeven van twee laptops

In dat geval zou ik een sempron of een celeron kiezen. Je hebt niet echt performance nodig dus is het onzinning om er wel voor te betalen. Zelfde geldt ook voor je videokaart. Ga er maar vanuit dat jij voor jouw eisen met €700 euro wel klaar kan zijn (alleen wel even zelf zoeken naar een aanbieding ;) ).

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34

BHQ

M'n gevoel gaat uit naar de sempron, deze is sneller voor het geld en als het een mobile is ga je ook redelijk mee op de accu. Alleen om de chipset zal ik de tragere Celly eventueel nemen, maar de chipset in de Sempron notebook is niet eens slecht ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:01:
als het een mobile sempron is betwijfel ik dat: een mobile sempron verbruikt ook maar 25W.
Het was wat zoekwerk, maar het is inderdaad een mobile sempron. Ik vond hem bij pcmegastore trouwens voor € 717,- scheelt meer dan 100 euro! http://www.pcmegastore.nl...=42_228&products_id=3340] misschien toch wel interessant.

@arnax
Ik hoor zo regelmatig hier op GOT dat een Acer kwalitatief minder is dan een ASUS. moet wel een beetje degelijk zijn, aangezien ik hem redelijk wat moet verschepen (regelmatig mee naar school nemen)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 15:22 . Reden: link toegevoegd ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:20:
[...]
Ik hoor zo regelmatig hier op GOT dat een Acer kwalitatief minder is dan een ASUS. moet wel een beetje degelijk zijn, aangezien ik hem redelijk wat moet verschepen (regelmatig mee naar school nemen)
Ik vindt veel acers ook niet supersterk gebouwd ofzo, maar het hangt ook af hoe je 'm gebruikt.
Ik vindt soms de goedkopere asussen ook wel iets te wensen overlaten, maar het is natuurlijk ook wel een beetje 'alle waar naar z'n geld'.

Je zou misschien kunnen kijken naar een MSI M630: pricewatch: MSI Megabook M630 (Sempron 2800+; 256MB; 40GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home)=

specs zijn iets minder dan de asus, maar misschien is de stevigheid even goed als z'n krachtigere broertje de m635 (die heb ik dus). Zie ook deze test

• arnax

arnax

Penguins rock!

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:20:
[...]

Het was wat zoekwerk, maar het is inderdaad een mobile sempron. Ik vond hem bij pcmegastore trouwens voor € 717,- scheelt meer dan 100 euro! http://www.pcmegastore.nl...=42_228&products_id=3340] misschien toch wel interessant.

@arnax
Ik heb nu zelf ook een acer en heb er geen problemen mee. Zolang je voor een goede tas zorgt en er normaal mee omgaat zal er niets aan de hand zijn. Als je even verder kijkt zijn er ook genoeg mensen die er wel heel tevreden over zijn en geen problemen hebben met de behuizing ;)

De acers in die post waren slechts een voorbeeld...

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

er normaal mee omgaat
Dat is idd het magische woord. Sommige mensen krijgen alles kapot.
Altijd wel leuk om in zo'n huishouden waarin niets meer naar behoren werkt een kijkje te nemen.

Pagina: 1