[SuSe 10.0]Systeem hangt steeds/Harddisk defragmenteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:25
Ik gebruik nu ongeveer 6-8 maanden Suse, eerst 9.3 en later 10.0, maar als ik opstart, blijft mijn systeem zo elke 15-20 seconden even 3 seconden hangen. De harde schijf stopt even met ratelen, de muis staat even stil, echt hangen. Zodra alles is opgestart, werkt het systeem normaal

In de brainstormsessie hoe dit veroorzaakt kan worden, kwamen mij 2 mogelijke oorzaken te boven:

1: Harde schijf gefragmenteerd (Hoe doe je dat defragmenteren en is het uberhaupt wel een issue onder ReiserFS)

2: Voor zover ik het terug kan halen, is dit probleem gekomen na een kernel update van YOU.

Ik heb al gezocht naar Howto's voor defraggen harddisk onder Linux en niets gevonden, dus heb ik het vermoeden dat er geen fragmentatie ontstaat, ofwel doet niemand dat ooit.

Daarnaast zijn er nieuwe updates beschikbaar, maar als ik die wil installeren, geeft YOU een foutmelding dat de pakketten niet geinstalleerd kunnen worden.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken om me SuSe weer beter te maken?? Ik kan het niet hebben als me pc-tje ziek is en ik weet niet wat hij mankeert.

Heb geleerd dat SuSe opnieuw installeren de weg van de minste weerstand is en je er niks van leert

[ Voor 10% gewijzigd door Miglow op 19-01-2006 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:49

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Miglow schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 06:57:

Daarnaast zijn er nieuwe updates beschikbaar, maar als ik die wil installeren, geeft YOU een foutmelding dat de pakketten niet geinstalleerd kunnen worden.
Ik denk, dat het eerste wat mensen hier willen weten, de exacte foutmelding is.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Ik gebruik nu ongeveer 6-8 maanden Suse, eerst 9.3 en later 10.0, maar als ik opstart, blijft mijn systeem zo elke 15-20 seconden even 3 seconden hangen. De harde schijf stopt even met ratelen, de muis staat even stil, echt hangen. Zodra alles is opgestart, werkt het systeem normaal
Wanneer staat ie stil? bij je BIOS boot, bij je LILO/GRUB loader boot, bij je linux kernel boot, bij je KDE/Gnome boot? het booten bestaat uit nogal wat delen. (je heb het over een muis, dus het is waarschijnlijk pas na de rc.0 kernelboot)
In de brainstormsessie hoe dit veroorzaakt kan worden, kwamen mij 2 mogelijke oorzaken te boven:

1: Harde schijf gefragmenteerd (Hoe doe je dat defragmenteren en is het uberhaupt wel een issue onder ReiserFS)
ReiserFS Wikipedia pagina
There is no known way to defragment a ReiserFS filesystem, aside from a full dump and restore.
Defraggen kan dus niet zomaar. lijkt me ook niet dat een defrag dit soort problemen oplost
2: Voor zover ik het terug kan halen, is dit probleem gekomen na een kernel update van YOU.

Ik heb al gezocht naar Howto's voor defraggen harddisk onder Linux en niets gevonden, dus heb ik het vermoeden dat er geen fragmentatie ontstaat, ofwel doet niemand dat ooit.

Welke foutmelding krijg je hierbij? doe je dit wel als root (of andere gemachtigde gebruiker).
Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken om me SuSe weer beter te maken?? Ik kan het niet hebben als me pc-tje ziek is en ik weet niet wat hij mankeert.

Heb geleerd dat SuSe opnieuw installeren de weg van de minste weerstand is en je er niks van leert
Ik zou eens proberen te kijken naar de status van je HD's met SMARTMonTools, zo kan je erachter komen of en wat er mis is.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
RagaBaSH schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:29:
[...]

Wanneer staat ie stil? bij je BIOS boot, bij je LILO/GRUB loader boot, bij je linux kernel boot, bij je KDE/Gnome boot? het booten bestaat uit nogal wat delen. (je heb het over een muis, dus het is waarschijnlijk pas na de rc.0 kernelboot)

Hij staat stil bij KDE-boot (ex windows he ;) )

[...]

[...]

Defraggen kan dus niet zomaar. lijkt me ook niet dat een defrag dit soort problemen oplost

OK, weet ik dat, wel zo makkelijk, nog een reden om geen Windows meer te nemen.

[...]

Welke foutmelding krijg je hierbij? doe je dit wel als root (of andere gemachtigde gebruiker).

Foutmelding kan ik hier niet plakken op een of andere manier, wel in txt file
Error file

Net even een update helemaal gedaan, doet ie dus bij alle patches en doe dit als root

[...]

Ik zou eens proberen te kijken naar de status van je HD's met SMARTMonTools, zo kan je erachter komen of en wat er mis is.

Dat ga ik nog proberen te installeren, maar nu even niet als je het niet erg vind, ben zo ziek als een hond naar huis gekomen. Samen met de pc dus, net een 2-ling
Smartmontools installatie toch geprobeerd, maar met dezelfde errors als hierboven mislukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Miglow op 19-01-2006 14:54 . Reden: Smartmontools installatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb nu SuSe opnieuw geinstalleerd, direct na installatie begon het gedoe weer. Het probleem doet zich voor tijdens het laden van X en is na +/- 2minuten verdwenen. Nou reboot ik gelukkig niet zo vaak, maar het wel erg irritant dat ie elke keer even een paar seconden vastslaat. Ik heb na deze nieuwe installatie express geen ATI-driver geinstalleerd (die zegt dat mijn R481 niet gevonden kan worden). Ik word er wel een beetje flauw van zo :(

Misschien is het een optie om een andere distro te proberen, maar welke?? Ik wil een multimedia-distro waar ik liefst alle web-content (rm/wmv/avi/divx/xvid/mpeg/vob/iso) mee kan afspelen (out-of-the-box zou mooi zijn), maar die ook kan }:O en een torrent client kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

heb je je logs door gespit op raare berichten?

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dit lijkt erop alsof DMA voor je harde schijf uit staat. Dit is niet zo'n probleem zolang je harde schijf weinig aangesproken wordt, maar zodra je harde schijf moet gaan werken (lees: X opstarten) dan kom je in de knel. Kijk er even naar met hdparm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
falco@firefox:~$ hdparm /dev/hda

/dev/hda:
 multcount    =  0 (off)
 IO_support   =  0 (default 16-bit)
 unmaskirq    =  0 (off)
 using_dma    =  1 (on)
 keepsettings =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    = 256 (on)
 geometry     = 65535/16/63, sectors = 80418240, start = 0

Als dit inderdaad uit staat, probeer het dan even aan te zetten:
code:
1
2
3
4
5
falco@firefox:~$ hdparm -d 1 /dev/hda

/dev/hda:
 setting using_dma to 1 (on)
 using_dma    =  1 (on)

[ Voor 47% gewijzigd door [BoSS] op 26-03-2006 19:24 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Druk even op [Esc] tijdens het opstarten om zo de init-messages te kunnen bekijken.
Ga na waar suse op blijft wachten...
Dat kan van alles zijn, hotplug, netwerk, etc.
meestal niets om je druk over te maken..
Niet mogelijk, reiserfs fragmenteert amper. Verder zou fragmentatie er niet toe leiden dat harde-schijf-activiteit tijdelijk stopt. Die zou eerder groter worden..
Dat kan, kies in dat geval even een andere ftp-mirror voor de you-updates.
Nou, kijk even tijdens de opstart naar de messages die langsvliegen, en schrijf op bij welke het systeem even wacht..
Daarna kun je nagaan waarom suse op die momenten stopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_O_S_S schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:21:
Dit lijkt erop alsof DMA voor je harde schijf uit staat.
Dat lijkt me sterk, suse zou dan supertraag worden in het gebruik, vooral bij het opstarten van programma's of het openen van bestanden etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
B_O_S_S schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:21:
Dit lijkt erop alsof DMA voor je harde schijf uit staat. Dit is niet zo'n probleem zolang je harde schijf weinig aangesproken wordt, maar zodra je harde schijf moet gaan werken (lees: X opstarten) dan kom je in de knel. Kijk er even naar met hdparm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
falco@firefox:~$ hdparm /dev/hda

/dev/hda:
 multcount    =  0 (off)
 IO_support   =  0 (default 16-bit)
 unmaskirq    =  0 (off)
 using_dma    =  1 (on)
 keepsettings =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    = 256 (on)
 geometry     = 65535/16/63, sectors = 80418240, start = 0

Als dit inderdaad uit staat, probeer het dan even aan te zetten:
code:
1
2
3
4
5
falco@firefox:~$ hdparm -d 1 /dev/hda

/dev/hda:
 setting using_dma to 1 (on)
 using_dma    =  1 (on)
Ik heb even gekeken, DMA staat uit, maar ik krijg op allebei mijn harde schijven wel een error

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
dhcppc0:/home/michiel # hdparm /dev/hda

/dev/hda:
 IO_support   =  1 (32-bit)
 unmaskirq    =  1 (on)
 using_dma    =  1 (on)
 keepsettings =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    = 256 (on)
 HDIO_GETGEO failed: Invalid argument

Als ik opstart, zie ik wel vaak messages van transactions replayed net voor reiserFS 3.6, ik ga nu even mijn logs zoeken en zien of ik rare berichten tegenkom.
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 01:44:
[...]

Druk even op [Esc] tijdens het opstarten om zo de init-messages te kunnen bekijken.
Ga na waar suse op blijft wachten...
Dat kan van alles zijn, hotplug, netwerk, etc.
meestal niets om je druk over te maken..

[...]

Niet mogelijk, reiserfs fragmenteert amper. Verder zou fragmentatie er niet toe leiden dat harde-schijf-activiteit tijdelijk stopt. Die zou eerder groter worden..

[...]

Dat kan, kies in dat geval even een andere ftp-mirror voor de you-updates.

[...]

Nou, kijk even tijdens de opstart naar de messages die langsvliegen, en schrijf op bij welke het systeem even wacht..
Daarna kun je nagaan waarom suse op die momenten stopt..
Het "hangen" is dus als X geladen wordt, ook al gebeurt het ook tijdens initialiseren, maar dat zijn vaak de harde schijf en netwerk waar hij even op moet wachten, lijkt mij niet ongewoon toch?? Verder had ik al begrepen dat ReiserFS zichzelf defragmenteerd :D

[ Voor 28% gewijzigd door Miglow op 29-03-2006 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het "hangen" is dus als X geladen wordt, ook al gebeurt het ook tijdens initialiseren, maar dat zijn vaak de harde schijf en netwerk waar hij even op moet wachten, lijkt mij niet ongewoon toch??
Nee, da's vrij normaal :)
Ikzelf heb overigens het 2e bootscherm uitgezet (dus het bootscherm op het moment dat X is gestart en kde wordt opgestart). Dit omdat het opstarten sneller lijkt te gaan zonder bootscherm dan met.
Hoe dat kan? Nou, het 2e bootscherm gaat pas weg als kde volledig is opgestart, terwijl zonder bootscherm het bureaublad bijna meteen in beeld komt, gevolgd door paneel etc.. Dus ongeveer zoals in Windows..

Wat DMA betreft, in YaST kun je bij [hardware ->IDE DMA mode] kijken of DMA actief is, en in welke modus.
Pagina: 1