Toon posts:

[Vergelijking]Laptop vs PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind mijn laptop traag in vergelijking tot mijn pc. Gezien de specs zou het niet zoveel uit mogen maken, maar ik merk het verschil echt heel goed.

Specs PC:
XP2600+
1024 ram
geforce ti4600 128mb

Specs Laptop:
Sempron 3200+
512 ram
Radeon x200 128mb shared
(HP Pavilion zv6000)

Ik merk gewoon dat bij een schone windows xp pro installatie zonder echt gek veel apps open te hebben dat mijn pc veel sneller reageerd en grafisch ook echt veeeeeeeeeeel beter scored en ook zichtbaar redelijk slecht presteerd. Maak ik mezelf gek of zou mijn laptop ook redelijk in de buurt moeten komen van de prestaties van mijn PC? Mijn PC is overigens geen schone XP installatie en was voordat ik deze laptop aanschafte eigenlijk al aan een format toe, en nog werkt ie veel sneller.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Dat zal vooral aan de harde schijf liggen. Je notebook zal hoogstens een 5400rpm schijf hebben, terwijl er in je desktop (naar ik verwacht) een 7200rpm schijf zit. Dat scheelt nogal.

En ook het geheugen zal meespelen 1024MB vs. 512MB, waar de grafische chip ook nogeens wat vanaf snoept.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 02:56

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Het slomer reageren van Laptop's komt vaak voornamelijk door de veel tragere HDD die in de meeste laptops zitten. Daarbij voor het 3d gedeelte is een X200 die zijn geheugen moet delen met de processor een stuk langzamer als een ti4600 met 128mb van zijn eigen geheugen.

Wat je dus zou kunnen doen is investeren in een snellere HDD voor in je laptop maar op het gebied van spellen weet ik niet of dat nog heel veel uit maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens niet de originele cd's van HP geinstalleerd maar mijn eigen XP pro. Dat komt omdat HP XP heeft geleverd, maar zou het nut hebben om de originele HP cd's te installeren, ik zag namelijk dat er wat XP updates op stonden voor mijn sempron 3200.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Kun je die dan niet downloaden met een andere XP-installatie? Bij die HP-installatie zal er namelijk ook allerlei software geinstalleerd worden waar je niet op zit te wachten en wat je systeem ook vertraagd.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
De HP windows xp installatie is schoon. HP doet er een losse driver cd bij (tenminste...bij mijn laptop). Dat je laptop merkbaar trager is is nogal logisch door de waarschijnlijk tragere harde schijf, minder snelle videokaart en ook nog eens minder geheugen. Ik heb ook dat mijn laptop (1.6 pentium-m)trager is dan mijn pc (xp 2600+). Maar puur op CPU bekeken zou de laptop waarschijnlijk iets sneller moeten uitkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door matel op 19-01-2006 00:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
maw ik zal het moeten accepteren? Ik ben niet ontevreden hoor, want het werkt allemaal prima, maar vroeg me toch af of ik die vergelijking kon maken met mijn pc.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga iig ff alle updates van HP downloaden

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die updates zou je normaal gesproken ook moeten kunnen downloaden, tenzij je zo stom bent geweest om een illegale XP Pro te installeren, terwijl je een legale XP licentie op je notebook hebt.
Er zijn een aantal forse verschillen op te merken tussen je PC en je laptop, namelijk:
De HDD. Zoals al eerder gezegd, is de HDD in je PC waarschijnlijk veel sneller. Tenzij anders vermeldt kun je er vanuit gaan dat je laptop voorzien is van een 4200rpm schijfje. De PC heeft waarschijnlijk een 7200rpm schijf. Scheelt 3000 toeren per minuut, dus 50 per seconde. De laptopschijf krijgt dus veel minder vaak de data die hij moet lezen langs de kop. Dit scheelt echt enorm.
De videokaart. Zoals al eerder aangegeven, de laptop heeft shared video memory. Hij heeft dus geen eigen onboard geheugen, maar moet via de chipset communiceren met het werkgeheugen van de laptop. Meestal loopt het gewone werkgeheugen ook nog eens op een lagere snelheid dan van de gemiddelde videokaart, alhoewel dat bij jou kaart misschien niet veel verschilt. Wat natuurlijk wel scheelt is dat je videokaart in je gewone PC het geheugen per direct beschikbaar heeft, en niet via de chipset hoeft te babbelen.
Daarnaast beschikt de processor van je PC waarschijnlijk over 2 x zoveel cachegeheugen, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd een illegale XP pro geinstalleerd, maar ik kan gewoon updaten met deze licentie dus daar zal het niet aan liggen. De rede waarom ik illegaal bezig ben is dat ik liever XP pro heb als XP home.
Pagina: 1