[Xp] Spontane vastlopers en soms geen boot.

Pagina: 1
Acties:
  • 709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 16:57
Het volgende gaat over de pc in mijn signature:

Ik heb hier al enkele topics over geopend, maar aangezien probleem nogsteeds niet opgelost is ga ik het weer eens proberen.

Het probleem: Mijn computer boot 9 van de 10 x niet als je de boot knop drukt (hij is goed aangesloten al tig x gecontroleerd) alles gaat wel aan, het denk-na lichtje gaat branden, maar hij boot gewoon niet (geen boot piepje). Je meot vervolgens enkele kerne op reset toets drukken om alsnog een boot te laten plaatsvinden voorafgegaan door het boot-piepje.

Verder loopt hij spontaan vast in windows, net was de druppel, ik klikt op mijn bureaublad er klonk een korte piep uit mijn kast en dat was t. Het scherm bevoor na een korte piep (zoals je hoort als je 5 toetsen tegelijk probeert in te drukken).

Hij loopt erg vaak vast als ik net beeld zou moeten krijgen in een spel; dus als het laadbalkje vol is en hij beeld zou moeten geven raakt het geluid in een loop en briest het beeld (zie BSOD error hieronder).

Het gekke is dat ik af en toe een zgn "stabiele" boot heb. Hier kan ik gewoon de hele dag op gamen en doen waar ik zin in heb en hij loopt niet vast. Het probleem is echter dat ik vaak al 4 vastlopers gehad heb voordat ik het geluk heb om zo'n "stabiele" boot te krijgen.
Ik heb al uren Serious sam 2 en FEAR gespeelt, hierbij loopt hij soms vast maar vaak zat kun je gewoon paar uur non-stop spelen totdat hij vastloopt..

Wat ik al geprobeerd heb:
Vcore omhoog van 1.5 naar 1.6
Bios naar default settings.
Xp+sp2 opnieuw geinstalleerd
Drivers verwijderd met drivercleaner in safe-mode en vervolgens gereboot en in safe-mode oude nforce en geforce drivers geinstalleerd.
Nieuw mobo gehaald bij de zaak waar ik mijn pc aangeschafd heb (ruil).
Alle aansluitingen in mijn kast meerdere malen gecheckt, geprobeerd met alle externe app en dvd speler en floppy disk ontkoppelt.
Voeding aan vriend gegeven en die heeft hem 2 dagen gebruikt zonder problemen.
Memtest 2 uur lang: Geen errors.
Hd test: Geen errors.
Temps: Mb28 graden CPU 38 graden en GPU 65 graden <---Stressed.
Heb aan mn socked gevoeld aan mn geheugen en aan mn gpu en de temps kloppen voorzover ik kan inschatten.
Prime95 gedraait een nachtje lang: geen problemen. 3dmark05 geen problemen 30x gedraait ofzo.
Nieuwste Nforce 4 drivers (6.70) en Geforce 7 drivers (81.98 WHQL), oudere versies ook geprobeerd
Bios geflashed naar versie 1009.
Msn verwijdert.
Geprobeerd op een leeg systeem met alleen drivers en een game: nogsteeds crashes.

Ik ben er mee op een lan geweest en toen heeft hij 24 uur lang ondanks intensief gebruik (gamen) stabiel gedraait dus het kan wel (tot ik em uitzetten omdat ik ging, hij was wel al enkele keren vatsgelopen voor deze 24 uur).

Het vage is dat hij 3dmark05 stabiel draait, maar met 06 is hij al 2 van de 3 x vastgelopen. Niet bij een speciefieke test. Net 2 uur bf2 gespeelt waarna hij spontaan vastliep.

1x een bleuscreen gehad (Ja, ik heb aanstaan dat ik ze te zien krijg ipv meteen reboot)
Code; Infinite loop error in NV_4DISP.

Stop: 0x000000EA (0x852A3020, 0x862B9958, 0xF78BECB4, 0x00000001)
NV_4DISP

BCCode : 100000ea BCP1 : 852A3020 BCP2 : 862B9958 BCP3 : F78BECB4
BCP4 : 00000001 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1
BCCode : 100000ea BCP1 : 852A3020 BCP2 : 862B9958 BCP3 : F78BECB4

Ik weet dat dit met mn drivers te maken heeft maar ik heb al 3 verschillende versies geprobeerd en ze zijn allemaal niet stabiel.

Eventviewer laat nooit iets zijn wat met chrash te maken heeft.

Dus als iemand mij verder zou kunnen helpen? Het is zo ontzettend irritant. Die pc heeft veel centjes gekost (tenminste voor mij als student zijnde) en het is zo ontzettend frustrerend dat hij niet doet wat jij wil. Zeker als je de pc die je ermee vervangt zo stabiel was/is als een huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Pandemic op 18-01-2006 22:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit jouw sig:
Asus A8N-SLI Premium
Amd X64 3700+
2x 512MB Corsair XMS3200
Asus 7800GT
WD 200GB
Realpower 550W
Dit zijn dus de exacte specs van de PC waar dit probleem over gaat? :)
Ik zou als eerste eens een ander videokaart proberen.

Verwijderd

Ik geef de videokaart wel een kansje , maar het zou ook het geheugen kunnen zijn ondanks memtest , als je gehuegen test en goed wilt testen zou je het toch echt een uur of 10 moeten laten draaien , als je de mogelijk hebt , zou je wat ander geheugen kunnen proberen.

Edit : ik had laatst iemand met een sli bord ( exact dezelfde ook met 7800 erin ) , 2 dagen terug ongeveer , die zij ook dat zn pc gek deed , vast slaat enzo, hij had zn moederbord terug gebracht en kreeg nieuwe omdat bleed dat zn chipset te warm was geworden. omdat er een fannetje niet meer draaide.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 10:24 ]

• Pandemic
Ja BalusC dat zijn mijn exacte specs.

En ik heb geen fannetjes op mijn mobo; hij is passief gekoeld m.b.v heatpipe. En heb ik er niet op gemod ofzo maar dit hoort zo bij deze plank.

Ik heb mogelijkheid om 2 andere reepjes te testen maar ik dacht dat dit niet nodig was aangezien memtest geen errors gaf. Ik zal dat eens proberen!

• Pandemic
Ik heb er net 2 andere reepjes Corsair pc3200 cas2.5 x512mb ingezet.
Vervolgens kreeg ik een freeze windows binnen 5 min na de boot, ik had nog wel een muis en die bewoog ook nog gewoon alleen niks was meer klikbaar.

Ik denk dat ik het geheugen zo goed als uit kan sluiten nu, ik ga nog paar daagjes door met deze reepjes maar heb zon voorgevoel dat t geen verschil gaat maken.

Verwijderd

iemand die ik ken had dat dus ook, maar daar bleek bij dat bord zn chipset kapot te zijn. en niet alleen zn chipset ook zn geheugen :).

misschien heeft iemand ander amd 64 bordje te leen of waar je het in kan proberen.

• Pandemic
Ik heb nu een halve week 2 andere reepjes 512 mb pc3200 in de pc gehad en hij chrashte nogsteeds. Ik heb ook nog eens xp gerinstalled en ongeveer 1 uur nadat ik klaar was met mn reinstall bevroor mn microsoft word, enkele seconden daarna volgde office, msn en winamp. Nog even later had ik alleen nog een muis, maar was niks meer klikbaar. En ja, onvermijdelijk zowat, na enige tijd gaf mn muis er ook de brui aan en keek ik tegen een bevroren scherm aan. Dit is daarna nog enkele x en gebeurt.

Ik mag denk ik wel concluderen dat het geheugen in dit geval niet de boosdoener is ?

Dan maar eens een pci kaartje gaan lenen ergens........

[ Voor 5% gewijzigd door Pandemic op 26-01-2006 15:22 ]

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
-edit-

[ Voor 97% gewijzigd door Sagittarius op 31-01-2006 10:15 ]

• Pandemic
Hmm, ik heb gewoon 24 pins stekker aan mn voeding zitten. Bij mij werd een verloopstukje van 24 naar 20 bijgeleverd, maar dit heb niet gebruikt.

Voedingsstekker is 24 pins en mobo heeft 24 pins nodig + linksboven nog een 4 pins. Beide zijn bevestigd.

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:46

hellbringer

Weeeeeeee!

Ik kwam het niet tegen in je TS, heb je dit al geprobeerd?
To resolve this issue, obtain and install the most current driver for your video adapter, or replace your video card.
HW versnelling op je videokaart dus terugzetten naar none en "write combining" uitzetten.
Je kan dan waarschijnlijk geen spel spelen, maar je kan wel testen of de boel dan wel stabiel is.

Dit artikel lijkt er ook erg op: "Stop 0x000000EA" Error Message When You Run Video-Intensive Programs maar dat lijkt meer een driver probleem, misschien windows opnieuw installeren en alleen de nieuwste nVidia driver gebruiken na de installatie (Niet van je CD die je bij je videokaart kreeg, maar die van nVidia of de videokaart maker website)

[ Voor 33% gewijzigd door hellbringer op 28-01-2006 12:36 ]

• Pandemic
Ik heb windows dus net opnieuw geinstalleerd, en ik heb alle drivers die een 7800gt ondersteuenen al geprobeerd. Die heb ik zo geinstalleerd: Safe mode reboot: uninstallen in control panel, opniew booten in safeboot en driver cleaner draaien, weer opnieuw booten in safe mode en nu drivers installeren. Ik heb iets van 4 versies geprobeerd waaronder ook de nieuwste. Bij alle versies krijg ik dezelfde problemen. Oudere versies ondersteunen de 7800gt niet.

Ik kan wel eens gaan proberen wat jij zegt met hardware acceleration, als dat blijkt te werken is mn gpu dus de dooddoener ?

• sdx380
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-01 11:10
Ik vermoed dat het je chipset is.

1. BIOS update uitvoeren
2. Temps checken in BIOS + software om temps te monitoren
3. Laatste chipset drivers downloaden

• Pandemic
Hij word niet te heet. Zoals ik ook al zeg in de topic start. Alleen mn gpu word 65 graden stresst. Mn cpu 38 en mb systeem temp komt niet boven 33 uit. Ik heb alle temps met de hand gecontroleerd en ze lijken te kloppen (voorzover ik natuurlijk kan beoordelen met mijn hand).

Maar bios flashen kan ik indd nog wel eens een x proberen. De nieuwste chipset drivers heb ik op dit moment al geinstalleerd staan (op een verse installatie van xp meteen de nieuwste drivers gezet zonder eerst meuk van de mobo cd erop te zetten).

Verwijderd

meestal hebben dit soort problemen te maken met het mobo, cpu, geheugen en soms gpu.
ik denk dat ergens iets is doorgebrand. zoiets als dit had ik namelijk ook.
wat bleek, mijn chipset was doorgebrand samen met mijn cpu.
en het hoeft maar 1x warm te worden. je GPU temp is wel vrij hoog.
heb je al even in je bios gekeken bij welke temp hij je computer uit gooit?
want als je tijdens die LAN wel gewoon kon spelen en thuis niet.
dan lijkt het er op dat daar de ventilatie ofzoiets beter was waardoor er koelere lucht werd aangevoerd.
en dus de tempratuur lager is. breng hem eens naar een zaak waar ze alle onderdelen apart testen.

ik denk dat het in je cpu ligt. hij is gewoon een keer te warm geworden denk ik. had ik namelijk ook en dan kan hij nu wel een goeie temp hebben, maar hij blijft wel haperen.

• Pandemic
Ja, dat kan t allemaal wel zijn. Maar waarom kan ik dan 8 uur non stop prime95 draaien?
Als mn cpu gefrituurd zou zijn zou dat niet gaan lukken denk ik ?
Ik ga eerst maar eens mn gpu switchen voor pci modelletje

Verwijderd

Chipset is het denk ik ook zoals ik al eerder zei. :)
En anders iets anders op het moederbord. kan gewoon niet anders...

als je Garantie nog hebt , Gogogo and get a new one :)

• Pandemic
Ik heb al een nieuw moederbord, ik had deze problemen aan het begin en heb vervolgens de conclusie getrokken dat het mijn mobo was en deze binnen de termijn omgeruild voor nieuw exemplaar. De kans dat ik 2x een mobo krijg met hetzelfde defect is volgens mij echt heel erg klein ?

Maarja, hij is al 3 dgn niet vastgelopen..... En hij boot nu vaak zat op de normale manier; 4 op 5 x.

Dus wie weet (afkloppen).

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kan ook een rot kabeltje zijn. Bijvoorbeeld je SATA of IDE kabel. Door temperatuurverschillen wel/geen contact. Of een brak toetsenbord.

Dat toetsenbord heeft wel enige uitleg nodig en geldt alleen voor PS/2 connected toetsenborden. USB toetsenborden hebben er geen last van.

Uit compatibility overwegingen, met de oude 286/386 processoren heeft de keyboard controller een soort reset pinnetje welke vroeger gebruikt werd voor het benaderen van 64KB extended memory. Rotte toetsenborden konden de keyboard controller een beetje in de war sturen waardoor de PC gereset werd (soft reset).

Hoe dit probleem te ondervangen. In de meeste moderne BIOS settings vindt je een switch settng voor dit gedrag, iets van "Gate A20 Option" (bij mij tenminste).
Gate A20 Option
This item is to set the Gate A20 status. A20 refers to the first 64KB of extended
memory. When the default value [Fast] is selected, the Gate A20 is controlled by
Port92 or chipset specific method resulting in faster system performance. When
[Normal] is selected, A20 is controlled by a keyboard controller or chipset hardware.
Zorg ervoor dat deze of FAST staat of iets equivalent.

Dit probleem kan je maar op een paar mannieren achterhalen. 1) een ander toetsenbord proberen. 2) Goed luisteren. Je kan dan een lichte tik horen of biepjes alsof je keyboard buffer vol loopt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 10:47

vleesjus

echte vleesjus!

ik ben dezelfde problemen ook een keer tege gekomen je kon er gewoon hele tijden mee spelen mar vaak zat wou die niet booten dit had te maken met de voeding die het niet meer trok maar in deze setup zou 550watt toch genoeg moeten zijn :?

check anders ff je voltages en probeer ze te loggen mischien trekt de 12v lijn het toch niet (loggen om te kijken wat het laatste voltage was voor de volgende reboot ;) )

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• Pandemic
hmm, hij was een weekje niet gecrasht. En nu kreeg ik dit. Op het moment draaide ik norton(gewoon die icon rechtsonder in beeld) en IE. Ik klikte op minimaliseren en beeld bevroor en sprong binnen 5 seconden naar een BSOD:

Machine_CHeck_Exception

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000009c (0x00000004, 0x80545ff0, 0xb2000000, 0x00070f0f). A dump was saved in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini020606-01.dmp.

Iemand enig id ? Ik heb zo wat zitten zoeken op internet maar daar word ik niks wijzer van als ik nu al ben.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik zou zegen kijk ff hier: Klikie
Hier uit maak ik op dat het wat met de drivers te doen heeft van je nforce4 chipset. probeer je minidump te analyseren zoals in deze post beschreven staat om het zeker te weten

[ Voor 5% gewijzigd door teun-v op 06-02-2006 21:44 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Pandemic
Ok hier komtie dan: Mindump uitgelezen:
Het enige wat ik eruit begrijp is dat het iets met cpu/driver was ? Voor de rest is dit echt wartaal voor mij dus enige hulp zou gewenst zijn!

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 9C, {4, 80545ff0, b2000000, 70f0f}

Probably caused by : ntkrnlpa.exe ( nt!KdPitchDebugger+ef4 )

Followup: MachineOwner

MACHINE_CHECK_EXCEPTION (9c)
A fatal Machine Check Exception has occurred.
KeBugCheckEx parameters;
x86 Processors
If the processor has ONLY MCE feature available (For example Intel
Pentium), the parameters are:
1 - Low 32 bits of P5_MC_TYPE MSR
2 - Address of MCA_EXCEPTION structure
3 - High 32 bits of P5_MC_ADDR MSR
4 - Low 32 bits of P5_MC_ADDR MSR
If the processor also has MCA feature available (For example Intel
Pentium Pro), the parameters are:
1 - Bank number
3 - High 32 bits of MCi_STATUS MSR for the MCA bank that had the error
4 - Low 32 bits of MCi_STATUS MSR for the MCA bank that had the error
IA64 Processors
1 - Bugcheck Type
1 - MCA_ASSERT
2 - MCA_GET_STATEINFO
SAL returned an error for SAL_GET_STATEINFO while processing MCA.
3 - MCA_CLEAR_STATEINFO
SAL returned an error for SAL_CLEAR_STATEINFO while processing MCA.
4 - MCA_FATAL
FW reported a fatal MCA.
5 - MCA_NONFATAL
SAL reported a recoverable MCA and we don't support currently
support recovery or SAL generated an MCA and then couldn't
produce an error record.
0xB - INIT_ASSERT
0xC - INIT_GET_STATEINFO
SAL returned an error for SAL_GET_STATEINFO while processing INIT event.
0xD - INIT_CLEAR_STATEINFO
SAL returned an error for SAL_CLEAR_STATEINFO while processing INIT event.
0xE - INIT_FATAL
Not used.
2 - Address of log
3 - Size of log
4 - Error code in the case of x_GET_STATEINFO or x_CLEAR_STATEINFO
AMD64 Processors
1 - Bank number
3 - High 32 bits of MCi_STATUS MSR for the MCA bank that had the error
4 - Low 32 bits of MCi_STATUS MSR for the MCA bank that had the error
Arguments:
Arg1: 00000004
Arg2: 80545ff0
Arg3: b2000000
Arg4: 00070f0f

Debugging Details:
------------------

NOTE: This is a hardware error. This error was reported by the CPU
via Interrupt 18. This analysis will provide more information about
the specific error. Please contact the manufacturer for additional
information about this error and troubleshooting assistance.

This error is documented in the following publication:

- Bios and Kernel Developers Guid for AMD Athlon(r) 64 and AMD Opteron(r) Processors
Bit Mask:

MA Model Specific MCA
O ID Other Information Error Code Error Code
VV SDP ___________|____________ _______|_______ _______|______
AEUECRC| | | |
LRCNVVC| | | |
^^^^^^^| | | |
6 5 4 3 2 1
3210987654321098765432109876543210987654321098765432109876543210
----------------------------------------------------------------
1011001000000000000000000000000000000000000001110000111100001111

VAL - MCi_STATUS register is valid
Indicates that the information contained within the IA32_MCi_STATUS
register is valid. When this flag is set, the processor follows the
rules given for the OVER flag in the IA32_MCi_STATUS register when
overwriting previously valid entries. The processor sets the VAL
flag and software is responsible for clearing it.

UC - Error Uncorrected
Indicates that the processor did not or was not able to correct the
error condition. When clear, this flag indicates that the processor
was able to correct the error condition.

EN - Error Enabled
Indicates that the error was enabled by the associated EEj bit of the
IA32_MCi_CTL register.

PCC - Processor Context Corrupt
Indicates that the state of the processor might have been corrupted
by the error condition detected and that reliable restarting of the
processor may not be possible.

BUSCONNERR - Bus and Interconnect Error BUS{LL}_{PP}_{RRRR}_{II}_{T}_err
These errors match the format 0000 1PPT RRRR IILL

Concatenated Error Code:
--------------------------
_VAL_UC_EN_PCC_BUSCONNERR_30F

This error code can be reported back to the manufacturer.
They may be able to provide additional information based upon
this error. All questions regarding STOP 0x9C should be
directed to the hardware manufacturer.

BUGCHECK_STR: 0x9C_IA32_AuthenticAMD

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

DEFAULT_BUCKET_ID: DRIVER_FAULT

LAST_CONTROL_TRANSFER: from 806d38df to 804f8925

SYMBOL_ON_RAW_STACK: 1

STACK_TEXT:
80545fc8 806d38df 0000009c 00000004 80545ff0 nt!KeBugCheckEx+0x1b
80545fc8 00000000 0000009c 00000004 80545ff0 hal!HalpMcaExceptionHandler+0xdd

STACK_COMMAND: dds @$csp ; kb

FOLLOWUP_IP:
nt!KdPitchDebugger+ef4
80545ff0 0100 add [eax],eax

FAULTING_SOURCE_CODE:

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

SYMBOL_NAME: nt!KdPitchDebugger+ef4

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME: ntkrnlpa.exe

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 42250a1d

FAILURE_BUCKET_ID: 0x9C_IA32_AuthenticAMD_nt!KdPitchDebugger+ef4

BUCKET_ID: 0x9C_IA32_AuthenticAMD_nt!KdPitchDebugger+ef4

Followup: MachineOwner

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Pandemic schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 16:45:
[...]
Voor de rest is dit echt wartaal voor mij dus enige hulp zou gewenst zijn!
[...]
Ik geef je helemaal gelijk dat dit wartaal is
[...]
Please contact the manufacturer for additional
information about this error and troubleshooting assistance.
[...]
Dit staat meerdere keren in de dump dus en aangezien google hier ook niet veel uitkomst biet en in andere fora ook geen antwoord op jou probleem is gekomen zal ik toch maar het advies opvolgen die in de dump staat

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Pandemic
ik heb al een topic lopen op de amd site! We zullen zien

• Pandemic
Bump

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:41
Het is al eerder gevraagd, maar zijn je voedingslijnen (12V en 5V enz.) wel goed?
Al eens geprobeerd je pc te aarden?
Hoor je je harddisk niet klikken?

[ Voor 31% gewijzigd door zetje01 op 12-02-2006 21:50 ]

• Pandemic
De stekker zit gewoon in een ge-aard stopcontact. Maar jij bedoelt gewoon even een kabeltje van behuizing naar de verwarming bv ?
En ja mn voltages zijn stabiel, ook bij stress test's als 3dmark, prime, en zware spellen.
Ik heb mn hd net paar x gescand met tooltje van WD site zelf en die vond geen fouten in mijn hd, wat jij bedoelt met klikken kan ik niet helemaal plaatsen ???

[ Voor 28% gewijzigd door Pandemic op 12-02-2006 22:49 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Heb je al een andere CPU geprobeerd? Prime95 kan misschien wel een tijd stabiel draaien (heb je wel op high priority gezet), maar het kan zijn dat de cpu brak is.

Het beste is om ook andere harde schijf en videokaart te proberen.

• Pandemic
Ik ben de enige van al mijn maten met een socket 939 moederbord, zou niet weten hoe ik dus even een cpu moeten kunnen lenen... Ik ben niet echt iemand met nog 100 onderdelen rondslingerend door mn studentenkamer :) . Een andere gpu kan ik wel een fixen, een pci radeon 8500 ofzoiets meen ik. Andere hd kan ook nog wel, eens wachten tot carnaval en dan allemaal ff proberen!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Als je in de buurt van groningen woont, heb ik wel een S939 AMD 64 X2 3800+.

Je kan ook aan een lokale pc winkel vragen om eventjes de cpu van jou te testen of andere cpu erin te doen.

• Pandemic
Ik woon in maastricht (op kamers) en anders in buurt eindhoven dus groningen is neit echt een optie.
De enige pc shop hier in maastricht is de paradigit (de enige die ik ken). Ik denk niet dat die hier aan mee gaan doen, maar ik kan t altijd vragen!

Ik denk dat hun niet zomaar een cpu gaan switchen, daar ze daar waarschijnlijk een verpakking voor moeten openmaken. En het probleem is dat het probleem niet echt makkelijk dupliceerbaar is (wat een zin), ok hij chrasht redelijk vaak bij bf2 en fear. Maar soms ook dagen niet, en of hun nu een week een processor willen uitlenen aan iemand die ze voor t eerst zien. Ze verdienen er ook nog eens niks aan, want als t dan de cpu blijkt te zijn gaat die naar fabrikant toe voor garantie....

Maar zoals ik al zeg, eerst vragen, dan hoor je wel of ze mee willen doen!

Meer mensen hebben last van dit probleem met dit moederbord:
http://forums.amd.com/index.php?showtopic=67177

[ Voor 8% gewijzigd door Pandemic op 13-02-2006 16:32 ]

• Pandemic
Update

Ik heb een voeding gekocht bij de paradigit, collermaster realpower 500w, hier heb ik een week mee gedraaid en de chrashes waren niet verdwenen.

Ik krijg nogsteeds regelmatig een bleuscreen, en ik heb laatst iets vreemds gehad: bij opstarten melde mijn comp dat het bestand C:/system ontbrak. En dat ik maar de xp cd erin moest steken om hem te fixen. Ik heb toen paar x opnieuw geboot en toen deed hij het weer. Vervolgens Hd gecheckt maar die was helemaal in orde.

NU had ik net weer vage onvekrlaarbare freeze-up: Eerst hield mn muziek ermee op (winamp) toen weigerde mn IE nog om zichtbaar te worden (ondertussen kon ik nog wel gewoon msn en en ik zij al tegen mensen: kan zijn dak zo weg ben want mn comp is aant vastlopen) toen schee mn WMP ermee uit en als laatste bevroor ook msn. NIks werkte meer en ik moest dus rebooten, er was volgends de logs ook niks te heet ?

* Ik heb vanmiddag wel gewoon 2 uur lang Prey gespeelt op High quality settings :s....

Iemand enig id ?

Systeem: Amd 3700+, Asus 7800gt, 2x512mb Pc 3200, een WD-Sata 7200 rpm en een Asus a8n-SLI moederbord.

Ik draai niet de nieuwste drivers want die lijken instabieler te zijn.

• Pandemic
*Bump

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

- Probeer eens een grote fan op de northbridge te richten
- Het geheugen op 2T mode en timings 3-3-3-11 + 2,7V voltage
- Bios upgraden naar 1014, wel even nieuwe AWDflash gebruiken van de site
- Kabels nog een keer checken of ze allemaal goed erin zitten
- Je harde schijf: defragmenteren, schijfcontrole uitvoeren, dingen hele tijd kopieren, met de tool van de fabrikant op fouten controleren (SMART is niet altijd betrouwbaar), dus je harde schijf onder druk zetten en de temperatuur van je harde schijf in de gaten houden (max 45 graden).
Test moet in ieder geval 2 uur of langer duren.

Prime95 op hoge prioriteit draaien en nog een zware 3D spel of benchmark erbij is een goeie test.

Gebruikt Prey veel geheugen of harde schijf activiteit als je speelt?

Probeer eens nvidia GPU driver 84.37 van TweakRus

Verwijderd

Heb je nou al eens een andere videokaart geprobeerd?

• Pandemic
Nope nog geen andere videokaart geprobeerd, moet ook nog gebeuren. Probleem is dat de problemen niet altijd voorkomen en dat verbetering ook heel moeilijk in te schatten is.

Bij de nieuwe voeding leek hij de eerste 3 dagen ook genezen maar daarna bleek alsnog het probleem niet opgelost te zijn.

*Wat prey precies gebruikt weet ik niet, ik weet wel dak het net weer uurtje gedaan heb zonder chrash, terwijl hij als ik nieuwe hiitman opstart meteen vastknalt.

En waar vind ik bios 1014 ? Kan maar tot 1013 vinden op asus site ?

[ Voor 29% gewijzigd door Pandemic op 26-06-2006 00:34 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Bij http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Vul in: motherboard, Socket939, A8N-Sli. Klik daarna op BIOS
Dan zie je dit:

Version 1014 2005/12/21 update

OS DOS

Description A8N-SLI Bios version 1014
Please do read the description before updating BIOS
To avoid crashing file system, please do update the chipset driver to below version prior to this Bios.
For WinXP 32bit system, please download and update chipset drivers V6.65 or later
For WinXP 64bit system, please download and update chipset drivers V6.65 or later
For Win2k/2003 32bit system, please download and update chipset drivers V6.66 or later
For Win2003 64bit system, please download and update chipset drivers V6.66 or later
1- Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
2- Update awdflash.exe to v1.15
3- Remove 2.88MB floppy item value

File Size 404.17 (KBytes)

• Pandemic
Ik heb een A8N-SLI premium, das een ander moederbord als een A8N-Sli. Bij premium is nieuwste bios 1013 en dat is nog een beta....

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Bij de premium zie ik Beta Version 1302
en Version 1009

Je kan tijdens het opstarten en spelen van Prey zien of de harde schijf lampje vaak knippert of weinig. Geheugen gebruik kan je bekijken door wanneer het spel aan is naar windows te gaan en taakbeheer te openen.

Volgens mij ligt het aan het moederbord, harde schijf of gheeugen dat niet compatible is met het moederbord.

Verwijderd

Eventviewer zegt niks he? Ook geen EventID: 51 ?
Probeer eens Command Queuing uit te zetten:
Ga naar Start-->Settings-->Control Panel-->System-->(Hardware)Device Manager
Kies dan IDE ATA/ATAPI controllers-->NVIDIA nforce4 ADMA controller (of equivalent)
Dan Properties en bij Primary Channel zie je staan: Enable Command Queing. Dit disablen.

• Pandemic
Ik had bios 1009, terugeflshed naar 1006 want die zou stabieler zijn. Maar maakte niks uit, nu paar dagen geflashed naar 1032 lijkt wat stabieler maar ook niet zoals zou moeten.

Bij sommige spellen chrasht hij bijna altijd: Bv nieuwe hitman, FEAR en BF2. Bij hl2 chrasht hij nooit, en bij Cs:source weer wel heel vaak.

Normale counterstrike is nog nooit vastgelopen

• lucas81
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08-2024
Hoe bedoel je dat de 1302 ook niet zou werken zoals het zou moeten? Wat gebeurt er als je 1302 gebruikt?

Verwijderd

Heb je nou al geprobeerd om Command Queing uit te zetten?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:39
heb je qfan in je bios? zet daar eens de temperatuur van je processor wat hoger dan nu. anders laat je bios je pc steeds opnieuw opstarten. ook kun je bij stress het eval krijgen dat je fan enorm hard moeten draaien en daardoor je systeem instabiel wordt, althans, dat is mijn idee, dat de fans op maximaal voor instabiliteit kunnen zorgen.

Verwijderd

http://forums.amd.com/lofiversion/index.php/t67969.html

Misschien staan de settings van je geheugen niet goed in de BIOS van je MoBo en anders toch eens een ander merk geheugen erin proberen met andere timings. Op de 1 of andere manier heeft je cpu een conflict met je geheugen denk ik.

• Pandemic
Assmodean: Ik kan geen Adma controller vinden, misschien ligt het ook wel aan mij maar hij staat er bij mij niet bij: Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/9650/admacontroller4le.th.jpg

Ik heb geen qfan in mijn bios, maar hij word ook niet te heet. Ik heb een tijdje asus probe gehad en die gaf een max cpu temp van 40-50 graden aan stressed. Mijn gpu word ook niet te heet die gaf max 65 graden (iets wat normaal is voor 7800gt volgens internet). Daarbij heb ik 6 casefans in mijn kast (3 erin aan achterkant en 3 eruit aan voorkant) dus de airflow zou goed moeten zijn.
Ik heb ook al ander geheugen geprobeerd en andere timings, beide resulteren in geen verschil wat stabiliteit betreft.

Sorry voor late reactie maar heb t nogal druk gehad met werk!

[ Voor 8% gewijzigd door Pandemic op 04-07-2006 13:07 ]

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
...Blaat... tweede pagina niet gezien....

[ Voor 90% gewijzigd door empheron op 04-07-2006 13:19 ]

Verwijderd

heb je niet de Nvidia IDE drivers geinstalleerd?

Probeer bij elk kopje van "IDE ATA/ATAPI controllers" te kijken bij properties/eigenschappen of er de optie "Command Queing" bij staat

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Tja moeilijk probleem.

Al geprobeer om windows op je andere schijf te zetten? Ik neem aan de je windows draait op die Raptor?

Denk eerder dat het toch iets met dat moederbord is, je zou ook gewoon een eenvoudig ASRock bordje kunnen kopen, aangezien je die SLI functies toch niet gebruikt.

Prima bordje voor jou: pricewatch: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)

• Pandemic
Dat is inderdaad wel mogelijkheid. Ware het niet dat ik mijn moederbord al geswitcht heb met een andere nieuwe mobo en daarmee de problemen niet opgelost waren.

Het zou dan in principe betekenen dat mijn moederbord niet kapot is, maar dat er botsingen zijn tussen de componenten onderling op het gebied van compabiliteit. Ik zal er eens over nadenken om er een aan te schaffen!

Ik heb zoiezo ontzettend veel spijt van dit moederbord, er zijn zoveel problemen mee en asus doet er echt niks aan om ze op te lossen.

Asmodean: Ik heb ze allemaal afgeken en er staat nergens de optie om command queing uit te zetten. Voorzover ik weet heb ik de IDE drivers van nvidia niet geinstalleerd. Ik gebruik nogsteeds die bij windows-installatie meekomen denk ik?

Ik heb iig gecheckt bij add/remove programs dat ik geen ide drivers van nvidia heb!

[ Voor 24% gewijzigd door Pandemic op 04-07-2006 18:46 ]

Verwijderd

dan kan je proberen om toch nog even die IDE drivers van Nforce te installeren. Download de laatste Nforce drivers en als je ze installeert, krijg je uiteindelijk de optie om IDE drivers te installeren. Installeer NIET de Netwerk Firewall van Nforce...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Je zei dat hij op een lanparty stabiel draaide? Dan moet het toch iets zijn met de stroomtoevoer...Niet geaard ofzo(sorry tkan zijn dat het al vermeld is, maar voor mij is het nog vroeg)

http://specs.tweak.to/16567

• Pandemic
Hij leek op lan-party stabiel te draaien. Dat had waarschijnlijk niks met stroomtoevoer vandoen want heb voeding al een x geswitcht met ander exemplaar wat niet leidde tot meer stabiliteit.

Daarbij heb ik ook nog eens de pc op verschillende plaatsen gehad (op mijn kamer in maastricht, thuis en verscheidene lan-party's) meestal was hij gewoon instabiel.

Echter af en toe loopt hij een week niet vast, dat heeft denk ik meer te maken met welke programma's/games ik draai als met stroomtoevoer.

Ik heb zon vermoeden dat het:
Mn videokaart is
Of dat er gewoon gebrek aan compatibiliteit tussen verscheidene onderdelen is.

Edit:
Puuh, meende dat hij bij source-enigine games niet chrashte tot nu toe. Net Episode 1 gekocht en hij liep vast na ongeveer 15 min minuten. Beetje te lang voor oververhitting, maar toch weer neit zoals t hoort :s. Videokaart voelde vrij heet aan, maar de fan draaide wel gewoon volle bak?

Edit2: Gvd na die ene chrash hierboven heb ik gewoon 1.5 uur "episode1" kunnen spelen zonder chrashes :s.

Edit3:

Hatseflats, nu vandaag liep hij vast na 1.5 uur Hl2:episode 1

Er zit gewoon geen enkele logica in :s.

[ Voor 36% gewijzigd door Pandemic op 06-07-2006 12:53 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik zie op de site van Asus geen QVL bij A8N-Sli premium.
Als het goed is werken Corsair PC3200 value ram op bijna alle DDR moederborden wel.

Van de FAQ:
I want to use ASUS EN7800GT Dual/2DHTV on ASUS A8N-SLI Series motherboard, what should I pay attention to?

Answer:
For A8N-SLI Deluxe and A8N-SLI Basic, please change EZ selector card to single card mode and plug EN7800GT Dual into PCIEX16_1 slot. For A8N-SLI Premium, please plug EN7800GT Dual into PCIEX16_1 slot. Then please enter BIOS > Advanced > SLI configuration and set AI Selector to “single Video Card”.

Heb je dat al bekeken of dat goed staat bij jou?

- Probeer eens de PCI latency in de BIOS op 64 of 128 te zetten.
- Probeer C&Q uit te zetten in de BIOS en windows
- Zet de HT frequency op 800mhz en de southbridge als dat in te stellen is op 400mhz en 8bits
- Je hebt de chipset drivers toch al geupdate naar v6.65?
- Doe de sata kabels in een andere poort
- Zet de NOS en overclock dingen in de BIOS uit en probeer Spread spectrum aan en uit te zetten, kijken of dat helpt.
- Probeer in ieder geval wel een andere videokaart en test de huidige ook in een andere pc om te kijken of die nog goed is. Misschien is de kaart niet compatible, misschien is de kaart niet helemaal ok.
- In BIOS en windows zet S.M.A.R.T. en NCQ eens uit
- Probeer eens een grote tafelventilator op zijn maximale stand tegen de chipset aan te laten blazen, sommige mensen hebben nog steeds problemen met oververhitte northbridge.
Kijk maar eens bij Newegg: http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16813131540
- Misschien helpt 2T en losse timings?

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Al andere drivers geprobeerd (evt. oudere drivers)?

Zoja, bel de helpdesk van de fabrikant eens?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Pandemic
Heb oudere drivers geprobeerd, leverden geen voordeel op. Archimond ik ga dit weekend proberen wat jij zegt. Andere videokaart proberen is een beetje moeilijk daar ik helemaal niemand ken met een pci-express kaart om mee te switchen.

En het probleem dupliceren met een 9200 pci is niet echt makkelijk....

Maar ik zal al die bios setting eens proberen. Ik kan zo al melden dat ik men Ht freq niet kan veranderen. En dat Q&C nooit aangestaan heeft!

Verwijderd

heb je nou al de IDE drivers geinstalleerd? En dan daarna Command Queing uitgezet?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:39
tja
geen qfan, of niet aan? qfan kan bijvoorbeeld al zeggen dat bij 45 graden e pc uit gaat..

• Pandemic
Assmodean: IK heb nog geen ide drivers geinstalleerd. Ik heb vrijdag in mijn bios de gpu optie op single gezet en die EZ selector card op single card mode

Sindsdien start hij altijd in 1x op en hij is nog niet vastgelopen. Dus ik hoop er het beste van!

Maar we zullen zien, als blijkt dat dit niet werkt ga ik command queing uitzetten na installatie ide drivers.
Pagina: 1