Toon posts:

Laptop zonder OS

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hevig op zoek geweest naar een laptop zonder OS de laatste twee dagen. Ik heb, naast het feit dat ik geen OS voorgeïnstalleerd wil, wat specifieke ideeen over wat voor hardware ik in het doosje wil hebben:
- AMD 64 bit (Turion of Athlon, maakt mij niet zo heel veel uit, Als het echt niet anders kan, dan kan ik waarschijnlijk ook wel leven met een Sempron).
- 512 MB RAM (een enkele module, of meteen al 1024 MB).
- Een redelijk recente NVidia (6200, 6800 GO) video kaart.
- 15,4" beeldscherm (of in ieder geval eentje die 1280 in de breedte aankan - ik weet niet precies hoe dat zit met laptops, bedenk ik me net).

De prijs maakt me niet zo heel veel, zolang het maar niet belachelijke bedragen worden.

Ik heb wat oudere topics gevonden over het no-OS gedeelte:

Eentje die me naar ASUS verwees. Helaas verkoopt ASUS voor zover ik weet geen OS-loze laptops meer. Vroeger volgens mij wel, maar ik heb met meerdere (web)winkels contact op genomen en kreeg elke keer een nogal negatief antwoord.

Ik werd ook verwezen naar Jewelnotebooks.nl, maar die verkopen voor zover ik weet alleen Intel laptops. (off topic: mijn god, wat een beest staat daar op de voorpagina!)

Verder heb ik op google wat gezocht naar de hardware die ik zoek in de laptop, maar ben ik bar weinig tegengekomen over het no-OS gebeuren. Ik heb wat verhalen over Dell gehoort, maar dat is niet altijd posifief geëindigd.

Kan iemand mij verder helpen met mijn queeste?

Verwijderd

Echte tweakers gooien er een format overheen...en weg is je voorgeinstalleerde OS.. :Y)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dan betaal je dus wel voor een Windows licentie. Beetje zonde. Als er een notebook te krijgen is zonder OS, dan lijkt me dat een betere keus.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 21:39:
Echte tweakers gooien er een format overheen...en weg is je voorgeinstalleerde OS.. :Y)
Beetje jammer dat je er dan al wel voor hebt betaald.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Zonde van je geld dan imo

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:18

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Als ik jou was zou ik eens bellen met Dell voor de mogelijkheden van een Os vrije laptop, alleen heb je dan wel een Intel ;)

www.google.nl

Verwijderd

Natuurlijk.. ;) Niet aan gedacht, sorry...

Verwijderd

De prijs maakt me niet zo heel veel, zolang het maar niet belachelijke bedragen worden.
Reken maar dat bv. Dell, Toshiba, HP, etc, niet echt veel betalen voor die XP-home licenties die er bij zitten.

Toegegeven, ze betalen er wel iets voor en misschien wordt je laptop er maar liefst 20 euro duurder van ofzo. Voor iemand die zegt 'prijs maakt me niet zo veel uit' denk ik dat je dan beter je tijd kunt besteden aan het uitzoeken van de laptop die je het mooist vind :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 21:44:

...

Voor iemand die zegt 'prijs maakt me niet zo veel uit' denk ik dat je dan beter je tijd kunt besteden aan het uitzoeken van de laptop die je het mooist vind :)
Het gaat mij vooral om het feit dat ik Microsoft ondersteun wanneer ik voor een licentie betaal. Ik heb daar gewoon absoluut geen zin in. En ik hou ook niet echt van geld weggooien, dus de laptop zonder OS (of eventueel eentje met een kostenloos OS) zal ik natuurlijk het snelste kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 21:51:
Het gaat mij vooral om het feit dat ik Microsoft ondersteun wanneer ik voor een licentie betaal. Ik heb daar gewoon absoluut geen zin in. En ik hou ook niet echt van geld weggooien, dus de laptop zonder OS (of eventueel eentje met een kostenloos OS) zal ik natuurlijk het snelste kopen.
Beetje schijnheilig, want je gaat er toch Windows opzetten, anders zou je niet zo'n videokaart willen, linux als gamingplatform stelg nagenoeg niets voor.

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-12 23:09
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:57:
[...]

Beetje schijnheilig, want je gaat er toch Windows opzetten, anders zou je niet zo'n videokaart willen, linux als gamingplatform stelg nagenoeg niets voor.
off-topic daar zijn de meningen over verdeelt

Verwijderd

idd off topic maar je hebt gelijk; an sich is linux als gaming platform heel geschikt, alleen zijn er nauwelijks (echte) games voor. Er zijn maar weinig grote releases die voor linux uitkomen, als je het op het totaal aantal releases afzet.

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
als je gewoon op zoek gaat naar een een goede aanbieding van een laptop die qua specs echt aan je eisen voldoet, bespaar je meer dan dat je met een OS-loze laptop zou doen.

Dat je MS niet wil ondersteunen is jammer, maar daar moet je je maar even overheen zetten, want als je een laptop zonder OS zoekt word je gewoon ontzettend beperkt in je keuze en acht ik de kans klein dat je een vindt die aan je eisen voldoet en goedkoper is dan een vergelijkbare Met OS.

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
www.alb-computer.de en dan zonder windows bestellen. De MSI M635 voldoet wel aan je eisen denk ik :) Mail ze met je eisen en zij geven je een offerte (wel even onthouden dat je een engels toetsenbord sjeft ;))

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12 17:30

Piggen

Lekker bakkie

Ik vind het een beetje vreemd om al die tijd en moeite erin te steken om om Microsoft 2 tientjes door de neus te boren, of wat een OEM-licentie de fabrikant ook kost (het zal niet veel zijn). Misschien is er een kleinere fabrikant (zoals Jewel) waar je uiteindelijk iets vindt, maar die zijn dan ook duurder dan de grote OEMs.

Hier staat bijvoorbeeld best wat aardigs tussen.

Als het ook Intel mag zijn, wordt de keuze trouwens groter. Bij Informatique kun je ook een laptop op maat samenstellen.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:32
Misschien moet je er een stelen. Dan ondersteun je geen MS, geen iNtel of AMD en al helemaal geen laptopboer. Lekker goedkoop. Als je dat ook niet wilt dan moet je een bij Computerland kijken. Daar hebben ze de acer5002 met 64bit Turon AMD en Computerland levert vaak laptops zonder OS. Of dat met die Acer ook zo is weet ik niet. Anders hun huismerk nemen, zoals Jewel. Op zich prima dingetjes en zeker weten zonder OS.

Emos

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:57:
[...]

Dat vind ik niet aardig van je.

Mijn huidige PC heeft ook geen Windows erop en daar zit ook een GeForce 5700 in. En hoewel ik ook een PC heb waar wel Windows op geïnstalleerd is, en dan inderdaad voor een aantal games die niet echt speelbaar zijn onder Linux, zal ik zeker geen Windows op mijn soon-to-be laptop zetten.

Zoals ik al zei, geld is niet echt een van mijn grootste zorgen, en dan kan ik net zo goed een behoorlijke video kaart (die fatsoenlijke Linux drivers heeft) gebruiken.

Het gaat mij vooral om het principe dat ik geld geef aan Mr. Gates zonder dat ik iets met zijn product zal doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 06:36 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-12 21:07
Over je Jewel-systeempjes, als ik kijk bij de opties, zie ik dat Windows een (best dure) optie is, die je apart moet bestellen.

Software :
Microsoft Windows XP Home NL/US € 83 € 99
Microsoft Windows XP Mediacenter Edition 2005 NL € 117 € 139
Microsoft Windows XP PRO NL/US € 148 € 176

Niet mooi gekopieerd, maar toch.

Verwijderd

AMD™ platform
JEWEL® Saffier 1600 / 15,4" WXGA / SIS 963L video controller(shared)
*AMD sempron 3000+ (turion optioneel), SIS M760 chipset
* 4-in-1 cardreader, 2200BG W-LAN 54Mbps
Bijzonderheden: S-Video , Firewire, Power Cinema, Bluetooth optie
* 512MB / 60GB-5400rpm / DVDRW +/- 8X DL Excl.€ 735 Incl.€ 875

dit is de enige amd laptop van jewel

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-12 23:09
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 07:16:
AMD™ platform
JEWEL® Saffier 1600 / 15,4" WXGA / SIS 963L video controller(shared)
*AMD sempron 3000+ (turion optioneel), SIS M760 chipset
* 4-in-1 cardreader, 2200BG W-LAN 54Mbps
Bijzonderheden: S-Video , Firewire, Power Cinema, Bluetooth optie
* 512MB / 60GB-5400rpm / DVDRW +/- 8X DL Excl.€ 735 Incl.€ 875

dit is de enige amd laptop van jewel
Lekkere videokaart:( en volgens mij heeft sis ook geen goeie linux suport, kan iemand dit bevestigen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ook een mogelijkheid is bij sommige OEMs is ipv Windows Freedos oid mee te laten leveren. Toen ik nog bij PB/NEC werkte een paar jaar geleden was het dus zo dat geen OS meeleveren niet mogelijk was door wat afspraken met microsoft. Dit was simpelweg te omzeilen door Freedos mee te leveren met wat systemen.

Ik moet je eerlijk zeggen of ik niet weet of dit op deze manier nog werkt, maar je zou eens na kunnen vragen of het mogelijk is een alternatief OS geleverd te krijgen ipv geen OS, dat wil soms nog wel eens wat makkelijker gaan (en dat je alternatief OS gewoon een 2MB iso file is maakt eigenlijk weinig uit).

Verwijderd

http://www.promedion.nl/ is ook zonder OS maar geen AMD waarom wil je eigenlijk geen centrino

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Is het niet zo dat als er bijvoorbeeld Windows wordt geleverd bij een systeem/laptop, dat de fabrikant het systeem moet terugnemen als jij besluit dat je het niet eens bent met de license agreement ervan. Dat staat geloof ik zelfs ergens in de voorwaarden van MS.

Verwijderd

Topicstarter
doesburg schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 07:55:Lekkere videokaart:( en volgens mij heeft sis ook geen goeie linux suport, kan iemand dit bevestigen?
offtopic: Voor zover ik weet werkt SiS tegenwoordig wel best, hoor. Ik had tenminste geen problemen met mijn SiS video kaart in mijn nieuwe PC (die heb ik nu vervangen met een kaart van nvidia). Degene die op mijn oude P3 zat werkte niet zo best (maar toen had ik ook nog veel minder ervaring met Linux.

Naja, ik zit nu tegen een Jewel Intel aan te leunen. Misschien wacht ik ook wel even om te kijken of misschien wel een AMD laptop komt...

Bedankt tot zo ver in ieder geval, jongens.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 15:44

RSpliet

*blink*

Kijk eens op http://tuxmobil.org/ms_tax.html, misschien kan je het geld van de licentie terug eisen. En dan is de Asus A6K een hele fijne optie, alleen de webcam en geheugenkaartlezer wordt niet ondersteunt, de rest allemaal wel. Iemand is trouwens wel bezig aan webcamondersteuning, dus dat zal ook niet zo heel lang meer duren.
Ik heb zelf met die licentie een vriend blij gemaakt (CD-tje + code opgestuurt naar Engeland), ik moet toch zelf weten wat ik met mijn licentie doe ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RSpliet op 19-01-2006 13:45 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 13:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 21:39:
De hele echte tweakers kopen een OS-loze laptop en doen hem zelf (voor)installeren. :Y)

@ TS
Heb je btw al gekeken op alternate.nl? Misschien dat je daar een OS-loze laptop kan vinden of eventueel kan regelen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
http://www.msi.com.tw/pro...pro_nb_detail.php?UID=610 te bestellen bij alb.de zonder OS. Zit je alleen wel aan een Ati (X700) GPU vast. Zijn er Uberhaupt Turions met een Nvidia?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja hoor, maar meestal met een 6200 TurboCache (ASUS bijv.).
Pagina: 1