Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LED "zaklamp"

Pagina: 1
Acties:

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:44
Graag zou ik een zaklampje maken met 1 enkele led. Alleen zou ik niet weten of ik deze kan aansluiten op een normale 1.5 / 2 v AA penlite batterij. Moet ik dan ook rekening houden met weerstanden en degelijke.

Op conrad heb ik ook al gezocht op led'jes van 1.5 volt alleen weet ik niet of 800mw wel voldoende is.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

Electronica hoort in principe gewoon in CME dus move ik je topic daarheen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

dan koop je er 1 bij je lokale elektro shop. En zet je er een batterij tegenaan, moet niet zo'n probleem zijn dacht ik toch? :D

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

met 1,5v wordt het lastig in is er 1 simpele optie over (als je een witte led wilt tenminste):
http://www.solarbug.com/whiteled.html
Werkt super! Heb hem zelf meerdere malen gemaakt, je sloopt dus even een spoel ergens uit (oud moederbord, electro motortje en koopt die tor en klaar ben je qua onderdelen ;) De led kan uren lang branden omdat hij de batterij volledig leeg trekt.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 18-01-2006 21:26 ]

• Guider
Dus het is niet mogelijk om hem direct aan te sluiten????

[ Voor 3% gewijzigd door Guider op 18-01-2006 21:46 ]

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een witte LED werkt over het algemeen met een spanning van ongeveer 3,5 Volt. Het makkelijkste is dus 3 1,5Volt batterijen in serie zetten en een weerstand van 50 ohm gebruiken.
ALs je een witte LED op een batterij van 1,5 Volt wilt aansluiten zul je b.v. dat schema moeten gebruiken dat _ferry_ je gaf of deze schakeling bouwen.

• Guider
Ik zag net dat de spanning die nodig is voor een rode led al 2v is dus het is eigenlijk niet mogelijk om een led direct aan te sluiten op een penlite zonder er een spoel of iets dergelijks tussen te zetten.

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 11:36

EgoPro

Time is an illusion.

Nopes voor ledjes is het toch wel heel verstandig om een weerstand in het circuit op te nemen dit om als stroom begrenser te dienen, omdat een led nogal gevoelig is voor hoge stromen.

• Guider
led-faq

Gevonden duidelijke uitleg

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
jrutjes schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:04:
Nopes voor ledjes is het toch wel heel verstandig om een weerstand in het circuit op te nemen dit om als stroom begrenser te dienen
Jups, klopt
omdat een led nogal gevoelig is voor hoge stromen.
Dat komt doordat de grafiek (spanning) van een LED zich als een e macht gedraagt. Als de spanning iets omhoog gaat kan de stroom erg stijgen.
Pagina: 1