[KPN ADSL] Problemen met Zyxel 660H-61

Pagina: 1
Acties:

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:06

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Al sinds jaar en dag ben ik ADSL gebruiker (waarschijnlijk één van de eersten indertijd). Het door KPN geleverde modem is al een tijdje geleden vervangen door een Zyxel Prestige 643 zodat het aansluiten van meerdere PCs een stuk makkelijker zou zijn.

Het eerste wat ik dus deed toen KPN de upgrade naar ADSL2+ aankondigde was op zoek gaan naar een ADSL2+ modem/router/switch. Tenslotte is dat de enige mogelijkheid om de 12Mbit verbinding te krijgen waar ik nu voor betaal (je raad het al: hoogste KPN abonnement).

Niet getreurd; Zyxel heeft de prachtige prestige 660H-61 beschikbaar. Zelfde ding als de 643 alleen met wat nieuwe foefjes én ADSL2+. Zo gezegd, zo gedaan. Croga koopt een 660H-61 en sluit deze aan. Gezien het feit dat de upgrade nog niet is uitgevoerd (we praten nu over begin November 2005) trained hij in op zo'n 8Mbit/800Kbit (down/up) en alles loopt als een trein. Geen klachten, geen problemen, Croga wacht met smart op de upgrade.

Half december echter beginnen de problemen. Plotseling wil de 660H-61 geen fatsoenlijke verbinding meer maken. Hij verbindt, blijft een halve minuut verbonden en valt weer weg. Verbindt opnieuw, halve minuut, weg. Enzovoort enzovoort. Croga is niet blij. Dus gaan we naar de site van Zyxel. Alwaar we in de firmware sectie zien dat er een 3.40(P10C0) en een 3.40(P8C1) beschikbaar zijn. Deze laatste wordt aangegeven als de huidige. Die staat echter ook in mijn 660, dus flash ik voor de lol de (P10C0) er in. De verbinding blijft nu wel bestaan, echter worden web paginas slechts half geladen. Daarnaast is het ADSL lampje plots oranje in plaats van groen. Ook dit lijkt mij dus niet geheel juist.

Dus bellen we XS4all maar eens (de provider) om het verhaal voor te leggen. De conclusie die ze trekken lijkt me een logisch; het moet aan de lijn liggen. En dus gaan we verder naar KPN. Na het hele verhaal aangehoord te hebben besluiten ze het aan de derde lijn technisch support door te geven. Die zullen alle lijnen nameten en kijken wat het probleem is. Na 2 weken bel ik nog maar eens en krijg te horen dat alles opgelost is. Behalve dan mijn problemen, alles is hier nog steeds hetzelfde.

Vandaag heb ik voor alle zekerheid de apparatuur naar beneden verhuisd. De Prestige 660H-61 prijkt nu direct naast de telefoon aansluiting. Vervolgens loopt er een (3m) ethernet kabel naar de PC. Maar ook dit bied geen soelaas. De situatie blijft hetzelfde. Voor de zekerheid heb ik de (P8C1) firmware er weer in gezet, maar deze geeft hetzelfde beeld als voorheen: 30 seconden verbinding, dan weg.

Dus wederom KPN gebeld. Het enige wat ze mij nu kunnen vertellen is "Het kan niet aan ons liggen, het ligt aan u, wij kennen dat modem niet, u moet maar een modem van ons kopen". Erg leuk, maar ik ben niet van plan mij blauw te betalen aan een modem van KPN wat minder kan en van mindere kwaliteit is dan het modem wat ik al heb.....

Zijn er meer mensen met deze modem/router/switch (of eentje uit dezelfde serie) aanwezig? Wat zijn jullie ervaringen? Is er nog iets wat ik kan proberen om na te gaan of het inderdaad aan het modem ligt?

Oh ja, mijn instellingen heb ik natuurlijk gecontroleerd met de instellingen die XS4all op de website aangeeft, en die kloppen allemaal....

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Verplaatst naar Network Troubleshooting

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Eggy schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:05:
Verplaatst naar Network Troubleshooting
Dank je en excuses

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Kan je geen modem lenen van een vriend/kennis? Heeft je modem een log waarin je kan zien waarom de verbinding wegvalt?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-04 14:58
Sluit je oude 643 nog eens aan. Het feit dat je nu een ADSL2 verbinding hebt wil niet zeggen dat je die niet meer kan gebruiken, hij zal alleen dan op ADSL1 snelheden intrainen. Als het probleem daarmee is opgelost zou je de instellingen in de 660H nog eens kunnen nakijken en dit apparaat indien nodig vervangen. Probeer ook eens ALLE instellingen van de 660H te verwijderen (dus reset naar fabrieksinstellingen) en opnieuw te configureren, soms lost dit ook het probleem van disconnects op.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
hmm... ziet er naar uit dat ik wat vergeten ben te melden...

Als ik mijn oude 643 aansluit loopt alles als een trein. Hij trained gewoon op 8000/800 in en geeft geen enkele vorm van storing. Overigens trained de 660H gewoon op 12000/1000 in.
Ik gebruik op dit moment de 643 ook gewoon anders zou ik wel wat giftiger geworden zijn richting de diverse leveranciers ;) Dat krijg je met afkickverschijnselen.

De 660H heb ik vanmorgen een volledige reset gegeven en opnieuw ingesteld. Dit mocht niet baten, veranderde niets aan de instabiliteit. De modem heeft geen log waarin iets te zien is :(

[ Voor 16% gewijzigd door Croga op 18-01-2006 18:19 ]

• Tropos
  • Niet online
Je zou eens naar de Primafoon kunnen gaan, daar het verhaal uitleggen en ze het volgende voorstel doen:
Ik neem een SpeedTouch mee en betaal 'm ook. Als thuis blijkt dat ie dat ie dezelfde problemen geeft, breng ik 'm binnen een dag terug en krijg ik m'n geld terug. Als blijkt dat ie wel goed werkt, hebben jullie een modem verkocht.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je naar die Zyxel telnet kan je de uptime zien van de router zelf geloof ik - reboot je modem toevallig ipv dat je adsl wegvalt? :)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Tropos schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 23:41:
Je zou eens naar de Primafoon kunnen gaan, daar het verhaal uitleggen en ze het volgende voorstel doen:
Ik neem een SpeedTouch mee en betaal 'm ook. Als thuis blijkt dat ie dat ie dezelfde problemen geeft, breng ik 'm binnen een dag terug en krijg ik m'n geld terug. Als blijkt dat ie wel goed werkt, hebben jullie een modem verkocht.
Maar ik wil helemaal geen Speedtouch.... Ik heb een hele mooie Zyxel Prestige die veel meer opties heeft dan die speedtouch. Ik ga niet het risico lopen dat het wél het modem is wat defect is en dan een bak geld kwijt zijn voor iets wat ik helemaal niet nodig heb.

Daarnaast kan de Primafoon dan alsnog niets regelen wat betreft "reparatie" van de lijn. In feite ben ik dan 2 compleet los staande onderdelen van KPN aan het vragen om samen te werken, en die uitdaging is mij iets te groot.....
elevator schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 23:55:
Als je naar die Zyxel telnet kan je de uptime zien van de router zelf geloof ik - reboot je modem toevallig ipv dat je adsl wegvalt? :)
Nee, het is duidelijk geen reboot. Als het modem reboot gaat ook het "Modem status" lampje uit, en het duurt bijna een minuut om de volledige firmware draaiende te krijgen. In dit geval gaat echt alleen het WAN status lampje uit, de modem zelf blijft gewoon draaien. Ik kan op dat moment ook nog gewoon de webinterface benaderen...

[ Voor 46% gewijzigd door Croga op 19-01-2006 08:11 ]

• Tropos
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 08:08:
Maar ik wil helemaal geen Speedtouch.... Ik heb een hele mooie Zyxel Prestige die veel meer opties heeft dan die speedtouch. Ik ga niet het risico lopen dat het wél het modem is wat defect is en dan een bak geld kwijt zijn voor iets wat ik helemaal niet nodig heb.
Tsja, volgens mij zijn de huidige SpeedTouches echt wel vergelijkbaar met de Zyxels qua opties. Maar als je absoluut geen ST wilt, dan is dit idd geen optie.
Daarnaast kan de Primafoon dan alsnog niets regelen wat betreft "reparatie" van de lijn. In feite ben ik dan 2 compleet los staande onderdelen van KPN aan het vragen om samen te werken, en die uitdaging is mij iets te groot.....
De Primafoon kan een evt storing van je lijn niet bespreken met KPN, dat klopt. Maar je voldoet wel aan de vraag om een KPN geleverd modem aan de lijn te hangen, zodat een storing alsnog aangemeld kan worden. Maar je wilt geen ST, dus dit was al geen optie.

Dan blijven er denk ik drie opties over:
1. Je leent een ST en hangt die aan de lijn.
2. Je vervangt je eigen modem.
3. Je belt KPN en laat een monteur op doe-het-zelf-voorwaarden komen. Dat wil zeggen: er komt een KPN monteur met zijn eigen modem en zijn eigen laptop langs. Die monteur hangt zijn apparatuur aan jouw lijn en kijkt of er dan een probleem is. Zo ja, gaat KPN de storing in behandeling nemen. Zo nee, betaal jij de kosten voor het langs laat komen van die monteur.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Tropos schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:11:
3. Je belt KPN en laat een monteur op doe-het-zelf-voorwaarden komen. Dat wil zeggen: er komt een KPN monteur met zijn eigen modem en zijn eigen laptop langs. Die monteur hangt zijn apparatuur aan jouw lijn en kijkt of er dan een probleem is. Zo ja, gaat KPN de storing in behandeling nemen. Zo nee, betaal jij de kosten voor het langs laat komen van die monteur.
Die optie heb ik aan ze voorgesteld. De helpdesk van KPN was echter niet bereid om hier aan mee te werken. Ze weigerden simpelweg om de storing aan te nemen, laat staan te zoeken naar een oplossing....

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:35
Croga schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 18:17:
hmm... ziet er naar uit dat ik wat vergeten ben te melden...

Als ik mijn oude 643 aansluit loopt alles als een trein. Hij trained gewoon op 8000/800 in en geeft geen enkele vorm van storing. Overigens trained de 660H gewoon op 12000/1000 in.
Ik gebruik op dit moment de 643 ook gewoon anders zou ik wel wat giftiger geworden zijn richting de diverse leveranciers ;) Dat krijg je met afkickverschijnselen.

De 660H heb ik vanmorgen een volledige reset gegeven en opnieuw ingesteld. Dit mocht niet baten, veranderde niets aan de instabiliteit. De modem heeft geen log waarin iets te zien is :(
als jouw 643 goed werkt, lijkt het me op het eerst gezicht niet aan de lijn te liggen, maar aan het modem.
Hij verbindt, blijft een halve minuut verbonden en valt weer weg. Verbindt opnieuw, halve minuut, weg. Enzovoort enzovoort.
Wat verbind presies, adsl of pppatm? Ik neem aan jouw adsl, door de rest van het verhaal, maar dit is wel belangrijk. Probeer de 660H dan eens vast op adsl1 in te stellen (je krijgt dan dus 8mb ipv 12) en kijk eens of dat goed gaat.

Probeer eens zoveel mogelijk in de loging te kijken wat er gebeurd.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
canonball schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:58:
Wat verbind presies, adsl of pppatm? Ik neem aan jouw adsl, door de rest van het verhaal, maar dit is wel belangrijk. Probeer de 660H dan eens vast op adsl1 in te stellen (je krijgt dan dus 8mb ipv 12) en kijk eens of dat goed gaat.

Probeer eens zoveel mogelijk in de loging te kijken wat er gebeurd.
Wat er precies verbind heb ik geen flauw idee van, maar ik kan dan in ieder geval een webpagina opvragen. De 660H instellen op ADSL1 kan niet, er is geen instelling in het modem waar ik dat mee kan regelen...

Verwijderd

Mogelijk helpt de link
http://www.zyxel.nl/support/z150.html

In het verleden bij vergelijkbare problemen bij HCCnet wou dit wel eens uitkomst bieden.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
En inderdaad... Na toevoeging van die regel aan de autoexec.net is de verbinding weliswaar nog net zo snel als met ADSL1 (geen verschil te merken van de upgrade :() maar het is in ieder geval wel stabiel!
Pagina: 1