Toon posts:

5.1 Geluid zowel op mijn dvd als pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een goede dolbysurround set 5.1. Het moet een set zijn, die ik op mijn dvd-speler kan aansluiten en tegelijkertijd op mijn pc. Zodat ik kan switchen. Het liefst wil ik natuurlijk dat er geen kwaliteitsverlies is en op allebei de systemen volop kan genieten van mijn geluid.

Maar nu, ik wil ongeveer 250 a 300 euro uitgeven hieraan. Nu twijfel ik alleen echt enorm wat ik het beste kan doen. Wat raden jullie mij aan?

- Een home cinema set inclusief dvd speler en via de Digital I/O van mijn Audigy 4 op mijn pc te krijgen.
- Een versterker kopen en het hele zaakje op aan sluiten, maarjah dan zit ik al snel aan mijn budget.
- Een speaker set kopen voor op me pc en deze op de een of ander manier via mijn Audigy op mijn dvd-speler zien te krijgen?
- Misschien nog een andere optie?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, wat prijstechnisch het beste is en wat het beste is voor de kwaliteit van het geluid. Ik kom er zelf echt niet meer uit want ik twijfel enorm, dus daarom hoop ik op jullie hulp!

Alvast bedankt, :P

gr Paul

edit: Wat vinden jullie van dit surround systeem :9~ ?

http://www.pioneer.nl/nl/...=10503&taxonomy_id=42-100

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 18:57 ]

Verwijderd

Zo'n home cinema systeem is over het algemeen niet geschikt voor audio qua geluidskwaliteit, hou daar rekening mee! Je hebt daarnaast vrij weinig extra aansluitingen op zo'n systeem.
Losse componenten zijn daar veeeeeeel beter voor, alleen idd wat boven budget.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 19:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok, een maat van me heeft deze set op zijn pc aangesloten ook met een Audigy 4:
Creative Inspire 5.1 T5400
http://www.empc.nl/index....Produktinformatie&Id=4346

De T5400 is dus rechtstreeks op zijn pc aangesloten. Denk je dat het kwaliteit van de muziek van die set te vergelijken is met de kwaliteit muziek van die pioneer set? I know is eigenlijk niet te zeggen maar is het ongeveer zo ;) , want als dat zo is dan ben ik dik tevreden :9~ ...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 19:21 ]

Verwijderd

Dat durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik vorige week bewust losse componenten gekocht, omdat de geluidskwaliteit van die home cinema setjes het gewoon niet haalt. Zo'n surround set van Creative komt zeker leuk geluid uit (ik denk zelfs beter voor audio) alleen weet ik dan weer niet of ze filmgeluid goed weergeven.

Alleen waar ligt je prioriteit qua geluidskwaliteit? Je geeft zelf als optie een goede versterker kopen: maar dan heb je nog geen boxen ;) En hoe is je kamer-inrichting als je je dvd speler op je PC aansluit en het geluid weer via een PC-boxen set eruit komt?

Vraag jezelf ook eens af of je nog wat in de toekomst erop aan wil sluiten aan extra apparatuur. Een losse versterker heeft veel meer aansluitingen. Een home cinema meestal maar 1 extra. Ikzelf heb net mijn Digitale TV decoder, mijn DVD speler en mijn PC op de versterker aangesloten: dat is niet bijzonder veel maar dat zou die Pioneer al niet kunnen. En doorlussen via je geluidskaart is bij meer uitbreidingen ook niet ideaal natuurlijk.

Ik wil je helemaal niks ontmoedigen, als die setup jou voldoet: kopen. Ik probeer je wel te behoeden voor een aankoop die je later misschien moet wegdoen omdat hij niet uit te breiden is :)

Verwijderd

Topicstarter
JasonX, bedankt voor je antwoordt! Je ontmoedigt me ook helemaal niet, maar laat me wel denken jaah wat juist goed is :P

Ik heb even met paint een plattegrond van mijn kamer gemaakt,

http://www.xs4all.nl/~thmbuts/kamer/kamer.JPG

Wat ik nu op mijn boxen zou willen aansluiten, is dus mijn pc / dvd-speler /. Over een aantal weken krijgen we wel digitale televisie, dan zou ik toch eigenlijk wel dat geluid ook uit die boxen willen krijgen. Dus ik denk dat het idd handig zou zijn dan een versterker aan te schaffen. Of denk je van niet?

Maarjah, wat zou jij mij dus in dit geval aanraden ;) ? Want ik denk dat ik beter maar even kan doorsparen en ook daadwerkelijk iets goeds kopen!

Edit: Als ik daadwerkelijk een versterker zou willen aanschaffen, waar zou ik dan op moeten letten. Want ik heb wel eens gehoort dat de versterker ook doulbysurround moet ondersteunen enz.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 20:46 ]

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 10:27
Je zou ook eens naar 2e hands kunnen kijken. Ik heb het volgende gekocht voor op mijn slaapkamer (zie foto's) en was slechts €125,- kwijt.... Niet op het stof letten :+ en moet nog even helemaal geinstalleerd worden.

Specs:
receiver: JVC RX-6001R
dvd speler: JVC XV-523
video recorder: JVC HR-S6700
speakerset: Eltax Stargate 5.1

Afbeeldingslocatie: http://img457.imageshack.us/img457/2707/dscf07858oy.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img457.imageshack.us/img457/599/dscf07871sm.th.jpg

Zo zie je dat je voor een paar honderd euro een leuke set hebt met voldoende aansluit mogelijkheden en vele opties.

Verwijderd

Ah okeej, een redelijk compacte kamer en TV kijk je vanuit bed, lijkt me. Hou er rekening mee dat je 5.1 boxen dus niet optimaal om je heen kan zetten. Dus dan hoef je geen hoogwaardige dingen neer te zetten. En de kamer is klein dus geluid zal overal hetzelfde zijn.

Goed, wat kan ik je aanraden? Moeilijk, je zal even moeten afwegen wat je belangrijker vindt. Veel aansluitingen voor de toekomst of "behelpen" via de pc. Als ik kijk naar het aantal aansluitingen dat je gaat gebruiken, is een versterker het meest handige. Nadeel: extra kosten voor een boxenset.
Als je de Audigy 4 Pro hebt, heb je wel wat extra aansluitingen maar dan moet je alles doorlussen. Voordeel: geen versterker en je kan die PC-boxen set kopen. Nadeel: Alles via je PC lussen en hoeveel aansluitingen heb je (ook met oog op de toekomst).

Kies je voor de ene, dan heb je extra kosten. De andere is goedkoper, en kan best aan je wensen voldoen. Maar inventariseer dan wel het aantal aansluitingen voor nu en straks. :)

Verwijderd

Topicstarter
Jaah tv kijken doe ik vanuit mijn bed. Maar met dat doorlussen, gaat er dan kwaliteit verloren? En wat zou ik nog meer nodig hebben voor dat doorlussen, een simpele kabel of nog wat ander materiaal?

Ik heb trouwens wel een leuke versterker nog gevonden, :
http://www.pixmania-pro.b...video-tuner-verster.html#

Wat denk je hiervan :9~ ?

At Chrissis, als ik jouw was zou ik maar snel alles gaan installeren :9~ , ik ga morgen ook eens even rondkijken of er nog wat leuks te vinden is, maar zal zeker wel >:) .

Verwijderd

Hehe ik heb net een Denon 1906 versterker met een Mordaunt-Short Genie boxensysteem gekocht. Was wel iiiieeets meer kwijt :P

Maar goed, die Pioneer is zeker niet verkeerd hoor. Er zitten 2 coaxiale en 1 optische ingangen op. Je PC gaat waarschijnlijk in 1 coaxiaal (of heeft de Audigy 4 optisch?), je dvd speler in een coaxiaal en je aankomende digitale tv decoder in 1 optische (ik ga er even vanuit dat de tv decoder alleen optisch heeft en dus de DVD speler in coaxiaal moet). Niet meer uitbreiden he, schobbejak! ;)

Van alles doorlussen heb ik geen verstand, sorry.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar ik ga zeker voor een versterker, wil nu me JVC radio er ook op aansluiten, en misschien in de toekomst een xbox360/ps3 :P . Zou ik dat dan nog redden met die versterker, of kan ik dan beter een duurdere nemen?

Verwijderd

Dat zijn allemaal extra aansluitingen. Natuurlijk zitten er nog een aantal Audio In op, maar ikzelf heb zoiets: de meeste apparatuur ondersteunt digitale verbindingen dus hoe meer Optisch en Coaxiaal in, hoe beter.

Ikzelf zou dan eens kijken naar een Onkyo of Denon. Dat zijn echte audio merken met goed spul. Zoals gezegd, heb ik net een Denon 1906 gekocht: 8 Audio In, 3 optisch in, 2 coaxiaal in. Voldoende voorlopig :) Is iets duurder, rond 350-400 euro. Dat apparaat heeft ook Awards gewonnen van o.a. Engelse hifi-bladen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok maar als ik het dus goed begrijp, heeft die pioneer 3 uitgangen die ik zou kunnen gebruiken.

1x digitaal optisch voor mijn pc.
2x een coaxiaal voor mijn dvd-speler en mijn tv later.

Dit zou in principe wel genoeg zijn, dan gaat me radio er maar niet op, of ik luister gewoon radio via internet >:) .

Aangezien de toekomstige console ongetwijfeld een dvd-speler / eventueel dat blue ray gebeuren heeft, zou mijn huidige dvd-speler eraf kunnen en plaats kunnen maken voor de console.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb even rondgekeken voor de prijzen van de pioneer, maar op deze site staat dat hij niet op een pc aangesloten kan worden |:( :'( :

http://www.kieskeurig.nl/...456DC125700A0037B4D8.htm#

• chrissis
en mocht je nog te weinig aansluiting acheraf hebben, dan kan je altijd nog een splitter erbij nemen!

En dat lijkt me erg stug dat, dat niet zou kunnen! Als er maar een digital-in op zit dan kan je hem altijd op je pc aansluiten (mits daar een digitale uitgang op zit).

[ Voor 46% gewijzigd door chrissis op 19-01-2006 17:02 ]

Verwijderd

Er staat aansluiten NAAR PC. Ik denk dat daar iets anders mee bedoeld wordt. Voor de audio maakt het niks uit, zolang je PC idd maar een digitale uitgang heeft.

Daarnaast zou ik even de specificaties altijd op de site van de fabrikant bekijken. Kieskeurig is niet altijd correct qua informatie!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
de logitech z5500 heeft 3 aansluit mogelijkheden, 3x stereopluggs optical en coax digitaal, je kan op de panel switchen tussen de 3
en ik vind het een lekker geluid hebben. (nadeel zijn de inductie plopjes maargoed dat valt ook wel mee)

[ Voor 29% gewijzigd door Bulls op 21-01-2006 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga het volgende aanschaffen:

Creative t5400:
http://www.empc.nl/index....Produktinformatie&Id=4346

Pioneer VSX-515-S:
http://www.pioneer.nl/nl/...d=10526&taxonomy_id=42-98

Dit dus in combinatie met mijn Audigy 4. Hoop dat alles goed gaat werken, ook bestel ik alvast een Optische digitale kabel en een andere kabel erbij, zodat ik gelijk lkkr aan de slag kan met me geluid :P .

Jullie iig bedankt! _/-\o_

• chrissis
Ik zou gaan kijken voor andere speakers... Je het nu op dit moment niet heel veel meerwaarde van je receiver (alleen voor dvd kijken dan). Althans dit is mijn mening, je dit je receiver te kort met deze speakers, kijk eens op www.htforum.nl daar heeft iemand een leuk yamaha 5.1 setje staan voor 100 euro ofzo (nieuw 400 a 500 euro, weet niet of ie nog te koop is).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nou laat je me toch weer twijfelen :P . Een vriend van mij heeft deze speaker set en is hier erg tevreden over. Omdat mijn kamer ook niet al te groot is hoeven het toch geen super dure speakers te zijn? Ik kan gebruik maken van 5.1 geluid, kan mijn muziek lekker hard draaien :7 . Dat zijn toch voor mij de belangrijkste dingen...

edit: De meerwaarde van de receiver heb ik denk ik vooral omdat ik op meerdere systemen geluid via de boxen kan laten afspelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, na de reactie van Chris ben ik toch nog maar eens even gaan nadenken :P . (thx dus)
Is het misschien een idee om 100 euro meer te betalen voor een duurdere geluidskaart, namelijk de
Creative SoundBlaster Audigy 4 Pro:

http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=KK%23C52&

------------------------------
Ingangen
3 x Line-In
1 x microfoon
1 x Digital-In (optisch)
1 x Digital-In (coaxiaal)

Uitgangen
4 x Line-Out
1 x Digital-Out (optisch)
1 x Digital-Out (coaxiaal)
------------------------------

Mijn pc gaat dan in de optisch, en mijn dvd in de coaxiaal. Mijn tv + radio kan ik dan in de Line-Out aansluiten plus eventueel nog de xbox360. Wat denken jullie daarvan? Ok mijn pc moet aanstaan, maar die staat toch de hele dag aan dus dat is geen probleem :P .

Verwijderd

Goed plan!

Verwijderd

Topicstarter
Jah zo dacht ik ook, bespaart me 120 euro. Hoewel een receiver nooit weg is natuurlijk, maarjah ik kan alles ermee doen wat ik wil dus daar gaat het om ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik dan nog een vraag mogen stellen ;) ?:

Welke kaart raden jullie mij aan,

X-Fi Platinum:
http://www.creative.com/p...y=208&product=14065&nav=1

Of dus die Audigy 4 pro:
http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=KK%23C52&

Kwa prijs maakt het niet zo heel veel uit, maar ik heb erg positieve dingen over de X-Fi serie gehoort.

Verwijderd

Geen idee kerel :) Sorry, maar vergelijk even het aantal aansluitingen. Zo op het eerste gezicht heeft de Xi-Fi er net wat meer maar check het even.

Verwijderd

Om teleurstelling te verkomen geen van beide, via de digitaal uit hebben beide kaartjes alleen maar stereo geluid :r . Ik zou een kaart neme met een dolby digitaal decoder. bijv de Hitec HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold.

Bij cdromland 104,95
Bij coolcase 114,95

Veder is het goed bedenken wat je wil, satteliet luidsprekers (hebben als nadeel minder detial in het midde laag maar zijn wel beter te plaatsen). Of boekenplank luidsprekers die beter klinken maar wat moelijker te plaatsen zijn.
Vermijd in iedergeval surround sets die voor de rears breedbandluisprekers gebruiken.
Pagina: 1