Toon posts:

[GIMP] diepte-effect, hoe te verkrijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een DVD-cover in elkaar te boksen heb ik even GIMP ter handen genomen. Ik wou de stijl verkrijgen van een "coffee table book". Je weet wel, van die dingen die op een salontafel worden gelegd om wat mee te pochen, meestal met foto's van een laatste vakantie. Ik heb even gezocht naar templates hiervoor, maar blijkbaar is er zo niet echt wat. Ben daarom nu maar zelf wat in elkaar aan het flatsen...

Het probleem is nu dat ik de foto in een venstertje wil steken. Het moet dus wat weghebben van een passe-partout rond een foto.Het moet dus de illusie opwekken dat de foto lager ligt. Kan iemand me in een richting duwen hoe ik dit enigzins aan moet pakken?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

Dido

heforshe

Standaard doe je dat door schaduw te impliceren. Dat wordt lastig aangezien je het boek van verschillende kanten kunt bekijken.

Dit idee dus, bovenste komt "omhoog", onderste is verzonken, als je de o's door een lichte, de X-en door een donkere kleur vervangt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
\oooo/
o    X
o    X
o    X
/XXXX\

\XXXX/
X    o
X    o
X    o
/oooo\

Probleem is dus dat je er hiermee vanuit gaat dat er een "lichtbron" linksboven zit. Dat is de standaard aanname van Bill Gates ook: kijk maar eens naar buttons.

Als je je scherm omdraait zijn alle buttons opeens ingedrukt. Ik ben bang dat je dat met je boek ook krijgt.

[ Voor 67% gewijzigd door Dido op 18-01-2006 15:47 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:39:
Het probleem is nu dat ik de foto in een venstertje wil steken. Het moet dus wat weghebben van een passe-partout rond een foto.Het moet dus de illusie opwekken dat de foto lager ligt. Kan iemand me in een richting duwen hoe ik dit enigzins aan moet pakken?
Voor Photoshop wel, voor the Gimp moet je een aantal dingen misschien even net wat anders doen.

Wil je 'm parallel maken of moet 'ie echt perspectief hebben? Voor parallel: http://photoshopnerds.com/creating-a-dvd-product-box.htm . Voor perspectief: http://www.graphicmentor.com/tutorials/softwarebox/index.php

Een DVD-doosje is natuurlijk wat dunner dan die softwaredoos :).

teveel zooi, te weinig tijd

• Dido

Dido

heforshe

Yoozer: Dat gaat om 3D plaatjes op een beeldscherm. Lees ik de TS nou verkeerd, of is dat niet wat hij zoekt?

Ik begrijp dat ie een "verzonken" effect om een plaatje wil maken, en dat op een echt, irl boek. Dat wordt dus lastig omdat je er van verschillende kanten naar kijkt.

Verwijderd

Topicstarter
@yoozy... ik denk dat je me fout begrepen hebt. dit is een petieterig fotootje en de cut-out moet lang zo ongewikkeld niet zijn (een rechthoekje is genoeg), maar dit geeft een idee van hoe het eruit moet zien!

Afbeeldingslocatie: http://www.thephotoguild.com/images/PACs-Display-Small-L.JPG

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ah, kijk, dat verduidelijkt de zaak al :).

- pak je foto
- maak een nieuwe layer en vul 'm met de kleur die je wil gebruiken
- knip het stuk uit waar je de foto wil laten zien
- kopieer deze layer en leg 'm onder de oorspronkelijke
- desaturate de layer
- maak deze layer donker door de lightness helemaal omlaag te halen
- filter > blur > gaussian blur
- schuif de layer naar onderen en naar rechts (als 't maar evenveel is)
- voer op de oorspronkelijke layer een bevel-effect uit.

Da's ongeveer wat je moet doen :).

teveel zooi, te weinig tijd

• Dido

Dido

heforshe

En draai vervolgens je plaatje eens 180 graden? Dan heb je het tegengestelde effect.

(Dat is dus wat ik in mij eerste reply al beschreef).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het laat reageren (studie gaat voor he ;) ) maar dit is alleszins wat ik zocht! Heb zelf nog even de randjes afgerond voor het wat minder scherp voor het oog te maken. Bedankt, dit doosje kan alvast het rekje in!
Pagina: 1