print server wordt niet gezien (meerdere routers)

Pagina: 1
Acties:

• Bram42
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 11:52
Ik heb een Zyxel ADSL modem router met daaraan een Belkin Wireless G Router, een Belkin 8-poorts switch, een Sitecom router en een print server. Alle pc's aan de verschillende routers hebben internet maar kunnen elkaar lang niet altijd in het Windows netwerk zien. De printer server wordt echter nooit gevonden. |:( Als ik het via 1 router doe (dus de print server in dezelfde router als de betreffende pc) dan wordt-ie wel gezien. Iets blokkeert er dus iets.

Waaraan ligt dit? Ik zou natuurlijk veel liever 1 grote dikke router/switch hebben dan allemaal van die kleine apparaatjes aan elkaar gekoppeld, maar de situatie is nu even niet anders. Ik heb op de "sub-routers" de firewall uitgezet maar zou op dit moment niks anders kunnen verzinnen waarom niet alle computer elkaar zien en die print server helemaal niet gezien wordt. :|

"and we know that we know what we know. is it truth?"

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Waarschijnlijk wordt er geprobeerd op een bepaalde poort een verbinding te maken met de printserver, welke hoogstwaarschijnlijk niet doorgemapt staat.

Sowieso lijkt mij het koppelen van meerdere cheap-ass (nofi) routertjes niet echt een verstandige oplossing, maar als jij zegt dat het niet anders is...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

dr ligt een maximum van 5 routers/switches aan het tcp/ip protocol, dus ik denk dat daar het probleem ligt

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:30:
dr ligt een maximum van 5 routers/switches aan het tcp/ip protocol, dus ik denk dat daar het probleem ligt
offtopic:
Heb je daar een bron van? :) Ik heb wel geleerd over de 5-4-3 rule bij de Cisco lessen, maar dit stukje heb ik dan toch echt gemist.

Ook vreemd dat ik jouw bericht dan kan lezen, want er zitten toch echt wel minstens 5 routers tussen mij en GoT. En voor zover ik weet verstuur ik dit bericht via TCP/IP.

[ Voor 2% gewijzigd door CodeCaster op 18-01-2006 15:41 . Reden: offtopic tags ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 18:34
Zoals CodeCaster ook al aangeeft, zit het probleem in het doorzetten van de poort. Het openzetten van je firewall is niet voldoende. Een router moet de gegevens ook doorzetten naar de juiste poort. Lees het poortmappings topic maar eens door, dan ben je denk ik al een stuk wijzer.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Je routertje blokkeert NetBIOS tussen de WAN en LAN interfaces (gelukkig maar). Daar doe je feitelijk niet zo heel erg veel aan. Waarom gebruik je niet alleen de LAN-poorten van je routers, dan zitten ze allemaal in hetzelfde segment.

• Bram42
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 11:52
Dank voor de info allen, het is me duidelijk genoeg geworden dat het tijd wordt voor een fatsoenlijke switch, want om te blijven kl**en met die kleine routertjes, zie ik niet zo zitten. Time for action dus!

>:)

"and we know that we know what we know. is it truth?"

Pagina: 1