[Monteren] DVCAM > Laptop > DVD

Pagina: 1
Acties:

• KaiKai
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:46
Beste Tweakers,

Ik heb altijd veel op GOT rondgehangen om over van alles te lezen en ook heb ik altijd zo mijn ‘problemen’ te kunnen oplossen, maar ik kan over dit probleem weinig vinden en ik zou nu echt om jullie hulp willen vragen. De situatie en vragen in stappen:

De Situatie:
Voor het bedrijf waar ik voor werk hebben we binnenkort een vrij grootschalig evenement in de vorm van een discussieprogramma wat op grote schermen in de zaal te zien is. Hierbij wordt gebruik gemaakt van 4 DVCAM camera’s. Dit wordt allemaal ook opgenomen en het evenement duurt een uur, dus na het evenement hebben we 4 keer een DVCAM tape met 1 uur beeld en een stereo audiospoor wat op elke tape hetzelfde is. (dus gewoon het mastergeluid)

Mijn Taak:
We willen van dit evenement van 1 uur een simpele compilatie maken van ongeveer een minuut of 4 als een soort herinnering voor de personen die daar zijn. En we willen proberen de kosten een beetje te drukken en hebben daarom besloten dat ik dit geheel ga monteren en daarvoor de nodige dingen kan huren.

Plan Hardware:
Als ik het goed heb kan ik gewoon een DVCAM player huren als de SONY DSR11

Afbeeldingslocatie: http://www.fourone.co.jp/details/sony/images/dsr11.jpg

en deze kan ik dan aan mijn laptop aansluiten (Laptop is een 3GHz P4, 120GB 7200 RPM HD, 1024 DDR SDRAM en natuurlijk een Firewire aansluiting, loopt erg stabiel, is speciaal ingericht en geoptimaliseerd voor Cubase SX 3). Dan heb ik het toch gehad kwa hardware? Er is verder toch niks nodig?

Plan Software:
Tjah, en dit ligt dus wat ingewikkelder ben ik bang. Wat ik dus moet doen is 4 DVCAM videosporen in sync onderelkaar zetten, en dan switchend tussen de 4 camera’s steeds fragmenten kiezen om zo aan de 4 minuten te komen. Ten eerste heb ik dan een programma nodig wat met de DSR11 dus DVCAM overweg kan, en dan ben ik bang dat ik bij ‘duurdere’ pakketten uitkom als Adobe Premiere. Verder moet dit programma ook nog overweg kunnen met 4 videosporen in sync. En weer denk ik dan aan Premiere. Of zouden jullie goedkopere/simpelere programma’s weten die kunnen wat ik wil?

Plan Handeling:
Ik denk dan dat ik eerst alle tapes op de HD zal moeten gaan zetten (hoeveel GBs kost dit wel niet? Desnoods een externe HD aanschaffen? Of misschien ook nog een reepje 1024 DDR SDRAM toevoegen?) dan deze 4 videosporen met 1 stereo spoor audio onderelkaar zetten in de gekozen software en dan de fragmenten kiezen en de rest wegknippen? Waarna ik dan nog kan kiezen welke Camera standpunten ik zou willen hebben? Als dit gemonteerd is, ik hoop dat mijn laptop dit een beetje aankan, dan moet alles nog op DVD. Maar dat is, veronderstel ik, nog wel het makkelijkste stuk.

Verder moet dit alles binnen een paar dagen na het ontvangen van de tapes af zijn want het drukken van de (1600) dvds kost ook nog even tijd. En tjah ik kan dit alles natuurlijk laten doen maar zoals ik al zei willen we liever niet al te ver ons budget overschrijden en natuurlijk is het leuk en erg leerzaam dit zelf te doen.

Ik hoop dat alles zo duidelijk is en er iemand zou kunnen reageren die ervaring heeft met DVCAM.

Verwijderd

In een vorig topic ben ik een keer op mijn bek gegaan door te stellen dat DVCAM een ander signaal was dan DV, maar dat bleek toen niet helemaal het geval. Helaas kan ik de link niet meer vinden. Het vershcil tussen DV en DVCAM zit hem in de snelheid waarmee de tape door de camera wordt gejast. Hierdoor wordt er meer tape gebruikt en is de spoorbreedte groter. Hierdoor is er minder kans op framedrops e.d. Volgens mij zit er zelfs nog wat minder compressie op, maar dat laat ik over aan de echte freaks. De belangrijkste conclusie van dit verhaal dat het signaal van DVCAM hetzelfde is als dat van DV en je het dus op dezelfde manier kunt editten.

Wat je van plan bent qua editting gaat boven mijn pet, dus daarover ga ik niets onzinnigs zeggen. Ik denk echter wel dat het het makkelijkst werkt om een audioopname direct vanaf het soundboard te maken. Zo heb je direct het geluid wat de zaal ook heeft. Je hoeft dan alleen nog maar de beelden te editten, want de audiostream is altijd vanaf dezelfde bron.

Tot slot wil ik je nog even extreem veel sterkte toewensen. Ik heb geen idee welke functie je binnen dit bedrijf hebt, maar ik zou jezelf maar goed indekken voordat je hieraan begint. Liever vooraf duidelijkheid hebben over de gevolgen als het niet lukt, dan wanneer je achteraf gelazer krijgt. Enniewee, ik zou zeker eerst even oefenen, want het lijkt me een slecht idee om direct in het diepe gegooid te worden.

• KaiKai
Allereerst; bedankt voor het meedenken Mig29!
In een vorig topic ben ik een keer op mijn bek gegaan door te stellen dat DVCAM een ander signaal was dan DV, maar dat bleek toen niet helemaal het geval. Helaas kan ik de link niet meer vinden. Het vershcil tussen DV en DVCAM zit hem in de snelheid waarmee de tape door de camera wordt gejast. Hierdoor wordt er meer tape gebruikt en is de spoorbreedte groter. Hierdoor is er minder kans op framedrops e.d. Volgens mij zit er zelfs nog wat minder compressie op, maar dat laat ik over aan de echte freaks. De belangrijkste conclusie van dit verhaal dat het signaal van DVCAM hetzelfde is als dat van DV en je het dus op dezelfde manier kunt editten.
Grappig ja, toen ik naar de specs keek, dus resolutie bitdiepte leek het hetzelfde te zijn. Vanuit die redenatie zou het signaal dus precies hetzelfde moeten zijn? Dat zou het heel makkelijk maken, want dan kan je dus alles bewerken met een normaal DV pakket? Dan is het huren van de DSR11 genoeg? Kan iemand dit bevestigen?
Wat je van plan bent qua editting gaat boven mijn pet, dus daarover ga ik niets onzinnigs zeggen. Ik denk echter wel dat het het makkelijkst werkt om een audioopname direct vanaf het soundboard te maken. Zo heb je direct het geluid wat de zaal ook heeft. Je hoeft dan alleen nog maar de beelden te editten, want de audiostream is altijd vanaf dezelfde bron.
Je bedoelt dat ik los de audio op ga nemen? Het concept is sowieso dat de masteraudio, dus het geluid wat de zaal heeft, stereo op de tapes te zetten, iedere tape heeft dus dezelfde (stereo)masteraudio track.
Tot slot wil ik je nog even extreem veel sterkte toewensen. Ik heb geen idee welke functie je binnen dit bedrijf hebt, maar ik zou jezelf maar goed indekken voordat je hieraan begint. Liever vooraf duidelijkheid hebben over de gevolgen als het niet lukt, dan wanneer je achteraf gelazer krijgt. Enniewee, ik zou zeker eerst even oefenen, want het lijkt me een slecht idee om direct in het diepe gegooid te worden.
Is geregeld ja, desnoods kan het bij een 'professioneel' bureau gedaan worden, maar ik vind het leuk om in het diepe te springen ;). Tjah en dat van te voren oefenen, volgens mij is daar niet echt een mogelijkheid toe, behalve dan te proberen met het videopakket 4 videosporen te syncen en te editten. Goed, nog meer mensen met ervaring in DVCAM?

Verwijderd

Kai-Hugo schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 16:13:

Grappig ja, toen ik naar de specs keek, dus resolutie bitdiepte leek het hetzelfde te zijn. Vanuit die redenatie zou het signaal dus precies hetzelfde moeten zijn? Dat zou het heel makkelijk maken, want dan kan je dus alles bewerken met een normaal DV pakket? Dan is het huren van de DSR11 genoeg? Kan iemand dit bevestigen?
Ja, je kunt het bewerken met een normaal pakket. Het enige waar je op moet letten is dat het pakket de mogelijkheid heeft om die vier opnames te synchen. De vraag is wat je met die DSR11 wilt gaan doen. Je kunt namelijk de opnames toch gewoon via de camera's capturen? Of je nu die speler gebruikt of de camera, het kost je sowieso (zie ondertitel) 4 uur in geval van 4 uur opname. Steek dat geld liever in een externe hd of in extra intern geheugen. Je zult ze allebei nodig hebben denk ik (13 GB per uur informatie).
Je bedoelt dat ik los de audio op ga nemen? Het concept is sowieso dat de masteraudio, dus het geluid wat de zaal heeft, stereo op de tapes te zetten, iedere tape heeft dus dezelfde (stereo)masteraudio track.
In dat geval heb je dus maar een bron nodig mbt de audio. Nog een tip voor de cameracrew en dat is een hele belangrijke! Zeg dat als ze de camera laten draaien ze hem daarna ook altijd laten draaien. Pauze mag, maar dan moeten ze met hun poten van de opnameknop afblijven. Anders blijf jij maar puzzelen over de juiste synch. Dat wil je maar een keer doen denk ik....

• KaiKai
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:13:
Ja, je kunt het bewerken met een normaal pakket. Het enige waar je op moet letten is dat het pakket de mogelijkheid heeft om die vier opnames te synchen. De vraag is wat je met die DSR11 wilt gaan doen. Je kunt namelijk de opnames toch gewoon via de camera's capturen? Of je nu die speler gebruikt of de camera, het kost je sowieso (zie ondertitel) 4 uur in geval van 4 uur opname. Steek dat geld liever in een externe hd of in extra intern geheugen. Je zult ze allebei nodig hebben denk ik (13 GB per uur informatie).
Die DSR wil ik gebruiken omdat ik zelf geen DVCAM camera heb. Deze zijn ook nóg duurder om te huren. Zijn er ook opties zonder record functie, dus alleen een DVCAM tapes player? Ik heb in principe gewoon iets nodig om de tapes in te stoppen. 13 GB per uur, dus dat betekend een 52 GB aan materiaal wat ik krijg. Dat is nog wel te doen, is natuurlijk veel, maar is te doen. Sowieso ga ik denk ik even een upgrade uitvoeren hiervoor. Dus 2048 MB RAM en een externe 120 GB ofzo.
In dat geval heb je dus maar een bron nodig mbt de audio. Nog een tip voor de cameracrew en dat is een hele belangrijke! Zeg dat als ze de camera laten draaien ze hem daarna ook altijd laten draaien. Pauze mag, maar dan moeten ze met hun poten van de opnameknop afblijven. Anders blijf jij maar puzzelen over de juiste synch. Dat wil je maar een keer doen denk ik....
Ik weet het, maar alle mics appart nog eens opnemen is gewoon te veel van het goede, en de mastermix in de zaal moet goed zijn, dus ik vertrouw dat wel zo. Over dat laten lopen ten aller tijden voor de sync is een goede tip! En heb je nog een idee met welk programma ik die sync kan doen van 4 videosporen, Premiere OK, maar verder nog kleinere programma's die dit kunnen? Alsnog bedankt!

Verwijderd

Avid Liquid is iets goedkoper, maar of je daarmee kunt bewerken zoals je zou willen durf ik niet te zeggen, want ik ben niet bekend met het programma en vind de website maar enorm summier.

• KaiKai
OK bedankt dan! Ik ga me even verdiepen in Avid Liquid. Hebben andere Tweakers nog voorstellen, en vooral ervaring met DVCAM (of gewoon DV) icm 4 sporen in sync?

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:20
Waarom wil je alles per se in sync hebben? Als je een compilatie maakt van 4 minuten, dan neem ik aan dat veel van die stukjes niet opvolgend zijn (dus dat je een beeld laat zien van camera 1 en dat je dan meteen overschakelt naar het volgende beeld van camera 2). Volgens mij volstaat het om de 4 DV's op je laptop te zetten, dan het mastersound er onder knallen, ipv dat van je dvcam en dan de 4 video's apart te bekijken en de leukste stukken er uit halen en die achter elkaar op de DVD te zetten. Dit kan dan ook nog wel met een simpele huis-tuin-en-keuken monteerprogramma. DV is niet echt van superhoge kwaliteit (vergeleken met wat je op "echte" DVDs ziet) en beter dan het origineel kan je het nooit maken. :)

Ik zou ook zeggen, vooral omdat het maar een één uur durend evenement is, zet ook gewoon de hele film op de DVD (menuutje ervoor, dan laten kiezen of je de samenvatting wil of de hele film), dan zou je alles wel in sync moeten hebben. Nog toffer: maak het zo, dat de kijker van camerapunt (Angle) kan wisselen. (Dit kan met een DVD). Laat de kijker zelf regisseur zijn. :) Maar goed, dit is iets dat eigenlijk, kijkend naar je taak, helemaal niet ter sprake is. :)

Ook nog een tip:
Zet een stopwatch aan als het evenement begin en hou pen en papier bij de hand, zodat je leuke/belangrijke stukjes die gebeuren, meteen de tijd op kan schrijen. Dat scheelt heel veel uitzoekwerk later. Je moet voor jezelf even uitzoeken wat leuke stukjes zijn: Is het iets serieus? Of is het iets grappigs? Je moet de film een beetje aanpassen aan de sfeer, dan vindt iedereen de film, denk ik, het leukst.

[ Voor 8% gewijzigd door ChrisM op 19-01-2006 09:29 ]

• KaiKai
ChrisM83 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:27:
Waarom wil je alles per se in sync hebben? Als je een compilatie maakt van 4 minuten, dan neem ik aan dat veel van die stukjes niet opvolgend zijn (dus dat je een beeld laat zien van camera 1 en dat je dan meteen overschakelt naar het volgende beeld van camera 2). Volgens mij volstaat het om de 4 DV's op je laptop te zetten, dan het mastersound er onder knallen, ipv dat van je dvcam en dan de 4 video's apart te bekijken en de leukste stukken er uit halen en die achter elkaar op de DVD te zetten. Dit kan dan ook nog wel met een simpele huis-tuin-en-keuken monteerprogramma. DV is niet echt van superhoge kwaliteit (vergeleken met wat je op "echte" DVDs ziet) en beter dan het origineel kan je het nooit maken. :)
Ik begrijp niet je hele verhaal, maar eigenlijk wil ik het in sync hebben voor het gemak. Het is een discussieprogramma en tijdens die discussies wil ik graag wisselen tussen de 4 camera's. Het worden dus hoogtepunten van de discussies, en omdat het geluid continu blijft moet bij een camera-switch het beeld goed meelopen met het geluid. Mijn bedoeling ís ook om de 4 sporen op mijn laptop onder elkaar te knallen, en dan het mastergeluid eronder. Alleen vanaf de laptop wil ik dan dus keuzes maken kwa wat gezien moet worden.
Ik zou ook zeggen, vooral omdat het maar een één uur durend evenement is, zet ook gewoon de hele film op de DVD (menuutje ervoor, dan laten kiezen of je de samenvatting wil of de hele film), dan zou je alles wel in sync moeten hebben. Nog toffer: maak het zo, dat de kijker van camerapunt (Angle) kan wisselen. (Dit kan met een DVD). Laat de kijker zelf regisseur zijn. :) Maar goed, dit is iets dat eigenlijk, kijkend naar je taak, helemaal niet ter sprake is. :)
Nou hele film gaat niet, kan niet uit rechtenkwestie, en ook scheelt het een hap in de kosten van het branden van de DVD. Daarnaast is het in dit geval ook niet echt van belang. Zelf camera punten kiezen is door eerder genoemde punten helemáál onmogelijk. (Is wel erg kewl; ik heb een hele vette DVD met een optreden van Daft Punk waar je kan kiezen uit 8 camera standpunten.)
Ook nog een tip:
Zet een stopwatch aan als het evenement begin en hou pen en papier bij de hand, zodat je leuke/belangrijke stukjes die gebeuren, meteen de tijd op kan schrijen. Dat scheelt heel veel uitzoekwerk later. Je moet voor jezelf even uitzoeken wat leuke stukjes zijn: Is het iets serieus? Of is het iets grappigs? Je moet de film een beetje aanpassen aan de sfeer, dan vindt iedereen de film, denk ik, het leukst.
Goeie tip, het is een vrij serieuze discussie, en zoals ik al zei willen we vooral hoogtepunten achter elkaar laten zien. Dus dan zou dat stopwatch idee zeker erg handig zijn. Bedankt!

Heeft iemand anders nog suggesties? En is een Sony DSR11 wel het apparaat wat ik nodig heb? Zijn er andere handige apparaatjes om een DVCAM film in je computer te krijgen?

Verwijderd

Kai-Hugo schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:39:

Ik begrijp niet je hele verhaal, maar eigenlijk wil ik het in sync hebben voor het gemak. Het is een discussieprogramma en tijdens die discussies wil ik graag wisselen tussen de 4 camera's. Het worden dus hoogtepunten van de discussies, en omdat het geluid continu blijft moet bij een camera-switch het beeld goed meelopen met het geluid. Mijn bedoeling ís ook om de 4 sporen op mijn laptop onder elkaar te knallen, en dan het mastergeluid eronder. Alleen vanaf de laptop wil ik dan dus keuzes maken kwa wat gezien moet worden.
Wat ChrisM83 bedoelt is dat je een compilatie wilt maken van 4 minuten. Hierdoor is het niet noodzakelijk om alles in synch te hebben, want je gebruikt toch een aantal korte stukjes van de film ipv hele lappen (dan is synch uberhandig). Voor jouw doel hoef je niet perse alles te synchen, maar kun je volstaan met het achter elkaar zetten van een aantal fragmenten geschoten met diverse camera's (nu is het ineens heel handig dat alle camera's direct het geluid opnemen vanaf het soundboard). Je kunt hiervoor ieder DV edit programma gebruiken en je kosten liggen nu veel lager dan bij gebruik van Liquid of Premiere. Even voor mijn informatie: kan liquid doen wat je ermee wilt?

Verwijderd

Wat betreft sync, zie hierboven....niet echt nodig.
Programmakeuze:
Als je een maand de tijd hebt kun je ook denken aan een trial van Sony Vegas, kan ws. alles wat je wilt, goede audio-mogelijkheden, en werkt dus 30 dagen....

• KaiKai
OK dan, is een optie ga ik even checken, bedankt! Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de DSR11? Of weten jullie nog makkelijkere/goedkopere oplossingen om een DVCAM tape op de laptop te krijgen?

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Ik val een beetje laat in de discussie. Maar als ik even samenvat: jouw bedrijf organiseert een evenement (en verdient daar geld mee, hoop/denk ik), laat professionele apparatuur aanrukken voor de dag zelf. En jij wilt dan als beginner een vier-camera registratie samenvatten op DVD. Die ook weer professioneel bedrijfsmatig wordt ingezet voor de klanten van het bedrijf.

Ik zeg één woord: uitbesteden!

(En nee, ik doe dit werk niet en heb ook geen belangen in mogelijk partijen daarin. Puur een persoonlijke mening)

Verwijderd

martin2005 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:28:
Ik val een beetje laat in de discussie. Maar als ik even samenvat: jouw bedrijf organiseert een evenement (en verdient daar geld mee, hoop/denk ik), laat professionele apparatuur aanrukken voor de dag zelf. En jij wilt dan als beginner een vier-camera registratie samenvatten op DVD. Die ook weer professioneel bedrijfsmatig wordt ingezet voor de klanten van het bedrijf.

Ik zeg één woord: uitbesteden!
Hmmm ja, ik vond er ook al een discongruentie in zitten.
Maar als er dan toch zo gewerkt gaat worden, zorg dan dat de tijdcodes van de camera's aan het begin gelijk staan en dat de code daarna in free-run gaan lopen. Dan kun je later, ook als de camera's onafhankelijk van elkaar af en toe niet opnemen, makkelijk syncen.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Even lekker off-topic:
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:40:
[...]

Hmmm ja, ik vond er ook al een discongruentie in zitten.

Tjemig, speel jij teveel scrabble, of zo:

Incongruentie of discongruentie
Incongruentie of discongruentie is het niet-overeenkomen (niet congruent zijn) wat betreft getal (enkelvoud of meervoud) van onderwerp en persoonsvorm.
Pagina: 1