Toon posts:

ASUS a8n-sli onboard geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik had ergens gelezen dat wanneer je een geluidskaart in jepctje duwt dat aanzienlijk snelheidsverbetering op kan leveren. Mij was de Creative Soundblaster audigy SE aangeraden voor de schappelijke prijs van 30 euro, Nu vertelde ik dit aan een klasgenoot van me, en die zei tegen mij dat hij dacht dat de geluidschip van de tegenwoordige Nforce chipset mobo´s ook al zo ver waren dat zo´n geluidskaart een beetje overbodig zou zijn. Nu heb ik met bvb Battlefield 2 wel is last van krakend geluid, zou misschien kunnen komen door de hoeveelheid geluidskanalen naast elkaar. Maargoed mijn uiteindelijke vraag dus, is deze geluidskaart een zinnige aankoop bij mijn asus A8N-sli deluxe? ga ik snelheidsverbetering opmerken in spellen omdat het mobo ontlast wordt, en verbetering van de geluidskwaliteit? Of zeggen jullie voor 30 euro kun je een veel betere kaart krijgen namelijk....
Mijn verdere specs:
ASus a8n-sli deluxe
2x 512 mb DDR2
XFX gforce 6800 GT
AMD athlon 3500+ venice
7200 rpm hdd

alvast bedankt!
groeten, martijn

p.s. k had dit ook bij audio gezet, maar denk dat ze er hier meer verstand van hebben.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32
Qua snelheidsverschil is dit imo onmerkbaar geneuzel in de marge geworden. Wat geluidskwaliteit betreft, het is maar net waarmee je het geluid afspeelt en of je nu al tevreden bent.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
als dat zo is dan is het voor mij opzich best te overkomen, met bf2 heb ik beetje krakerig geluid af en toe, maar daar kan ik mee leven. Echter vertelden ze me op een ander forum dat je 10 fps meer kon halen met een geluidskaart en dat het doordat er op die audigy SE EAX zit het geluid echt veel mooier is.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat bord heeft toch een AC'97 codec onboard? Imho is die nogal brak. Geen geweldig geluid (ook weer niet slecht) en het werkt in games vaak erg slecht. Vaak moet je je hardwareacceleratie uitzetten, of het werkt helemaal niet.
Bij mij kost het spelen van muziek gemiddeld wel zon 10-14% van mn cpu kracht.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Hangt er maar net vanaf hoe belangrijk je geluidskwaliteit vindt. Ik stel er geen enorme eisen aan, maar er moet gewoon goed en zuiver geluid uit komen in combinatie met de juiste speakers. De onboard Realtek geluidskaart is zeker niet slecht, maar wil je toch iets meer dan is een losse geluidskaart toch wel een must. Betreft performance, ja die kan beter worden met een Creative EAX compatible geluidskaart aangezien de CPU nog maar weinig hoeft te doen dan betreft geluid. Dit is overigens wel de enige reden dat ik een Creative geluidskaart heb, vanwege de EAX functies, anders had ik wel een Terratec genomen.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:48:
Dat bord heeft toch een AC'97 codec onboard? Imho is die nogal brak. Geen geweldig geluid (ook weer niet slecht) en het werkt in games vaak erg slecht. Vaak moet je je hardwareacceleratie uitzetten, of het werkt helemaal niet.
Bij mij kost het spelen van muziek gemiddeld wel zon 10-14% van mn cpu kracht.
precies! ik zat net ff te kijken in bf2, daar had ik m van softwarematig op hardware gezet, wat ik toen meemaakte, ik hoorde een ware kakafonie aan sound, leek wel of alle geluidjes van het spel tegelijk afgespeeld worden. Ik voelde me wel echt in een oorlog, maar prettig was et niet :p maargoed zag wel dat mijn onboard chip toch wel eax ook ondersteund?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ja, mijn ALC650 chip ondersteunt het in ieder geval.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een A8N-SLi, en gebruik die onboard geluidschip ook. Ben er tevreden over, maar je moet em wel even goed instellen qua boxen en dergelijke.
Ook speel ik BF2, gebruikmakend van EAX met Software rendering. Hardware werkt in dit geval niet.
Wat betreft de chip zelf: Voor zover ik weet is het een Realtek ALC850, welke door Windows herkend word als -inderdaad- een Realtek AC'97 chip.
Pagina: 1