Toon posts:

TFT en DVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn nieuwe systeem ben ik op zoek naar een goed TFT scherm. Belangrijk is dat ik er goed mee kan gamen (lage responsetijd) maar dat ik geen problemen krijg als ik een DVD-tje kijk. Een tijdje terug werd er regelmatig in de BBG gesproken over dat een DVD door een lage responsetijd soms niet vlekkeloos werd afgespeeld.

Zie oa:
http://tweakers.net/reviews/590/4

De laatste tijd zie ik hier echter niets meer over terugkomen in de BBG of op GOT. Is dit nog steeds een probleem bij schermen met lage responsetijd (4-8 ms) of is dit niet meer aan de orde? Suggesties zijn overigens welkom. Mijn ogen zijn nu voornamelijk gericht op een 19 inch Samsung SyncMaster 930BF.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lagere response tijden lijken mij van geen enkele invloed op het afspelen van DVD's?

Lager zou IMHO beter moeten zijn bij het afspelen? :?

Als ik mijn 25ms 17" Eizo scherm vergelijk met m'n broer zijn 19" Philips van 8ms dan lijkt het bij hem toch wel veel beter hoor

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 18-01-2006 14:31 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, het zal niet voor niets in de BBG staan en bovendien kom ik het vaker tegen:

quote uit een hardware.info forum topic:
"Ik zou denk ik niet groter gaan dan 19", daarboven wordt het gewoon erg duur. Let ook op de resolutie. De meeste schermen doen tegenwoordig 1280x1024. En ik vraag me af of dat niet te laag is voor een 21". Een lage response time is voor jou niet zo aan de orde. Voor DVD is het zelfs beter een niet al te lage te hebben. Vooral de 4ms zijn niet geschikt voor DVD. Maar die zul je boven de 19" toch niet tegenkomen. Wel bij 17 of 19"."

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik baseer mijn verhaal op mijn eigen ervaringen en niet op die van een forum of BBG. Misschien zijn niet alleen de response tijd belangrijk voor het bekijken van films, maar ook bijvoorbeeld contrast ratio etc.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard, gelijk heb je. Nog even verder gezocht en dit stukje gevonden:

"Het heeft niet perse met de responsetime te maken, maar meer met de grootte van het kleurenpallet van het scherm. Er bestaan naast schermen met een 24bit kleurenpallet, oftewel 8 bits per kleur, ook schermen met een 18 bit kleurenpallet, 6 bits per kleur. Deze laatste schermen zijn over het algemeen sneller dan de 24bit schermen.

De snelle schermen, vaak met een 8 of 12 ms responsetijd, hebben bijna altijd een 18 bit kleurenpallet. Schermen als de Samsung 710T hebben onder andere zo'n 18bit scherm.

De langzamere schermen, vaak met een 20 of 25 ms responsetijd, hebben vrijwel altijd een 24 bit kleurenpallet. Een voorbeeld is de Samsung 910T, de 19" versie dus.

De vraag waarom de meeste snelle schermen minder mooi een DVD kunnen weergeven dan de langzamere schermen is als volgt te verklaren:

Stel dat een pixel op een 18 bit kleurenscherm een kleur moet projecteren die niet binnen het kleurenpallet van het scherm valt, dan moet het scherm de twee dichtsbijzijnde kleuren achterelkaar projecteren om toch de gewenste kleur weer te kunnen geven. Als je nu een DVD afspeelt en een bepaald gebied op je scherm moet een kleur weergeven die niet binnen het kleurenpallet valt, dan moet het scherm twee verschillende kleuren gaan 'mengen'. Deze techniek kan tijdens het kijken van een DVD als storend worden ervaren, de gebruiker kan nu namelijk een zogenaamd 'sparkling-effect' waarnemen.

Op GoT wordt daarom ook vaak het volgende geadviseerd:
Wil de gebruiker veel snelle games spelen en weinig films kijken? Koop een TFT met een laag responsetijd (wat over het algemeen dus inhoudt dat je een 18 bits scherm binnenhaalt)
Wil de gebruiker weinig gamen, maar wel regelmatig een film kijken? Koop een TFT met een 24 bits kleurenpallet (die over het algemeen een langzamere responsetijd hebben)"

Als ik de specs van de SyncMaster 930BF bekijk, zie ik 16.2M kleuren (volgens mij 24 bits) staan en dat zou betekenen dat deze monitor geen last heeft van de genoemde problemen. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 13:40
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:53:
*KNIP*

Als ik de specs van de SyncMaster 930BF bekijk, zie ik 16.2M kleuren (volgens mij 24 bits) staan en dat zou betekenen dat deze monitor geen last heeft van de genoemde problemen. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
Gisteren een DVD'tje gekeken op de 730BF bij een vriend van mij. Niks aan de hand lijkt mij... Prachtig schermpje.
:)

there's no tweak without the tweaker

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Om een lang verhaal kort te maken(en duidelijker):
Je hebt TN tft's en *VA (mva of pva) tft's, TN panelen heb 6 bits per kleur(18bits dus) en *VA hebben 8bits per kleur(24bits). Het nadeel van *VA panelen is dat ze meestal een hogere reactietijd hebben.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 10:45
BlackJack schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:08:
[...]

Om een lang verhaal kort te maken(en duidelijker):
Je hebt TN tft's en *VA (mva of pva) tft's, TN panelen heb 6 bits per kleur(18bits dus) en *VA hebben 8bits per kleur(24bits). Het nadeel van *VA panelen is dat ze meestal een hogere reactietijd hebben.
Dat is bij de nieuwste schermen ook niet zo. Ik heb zelf een Viewsonic VP191S met een MVA paneel en heeft een reactietijd van 8ms. Werkt perfect, spellen gaan goed (geen ghosting) en films ook.

Verwijderd

Nou..., dvd films kijken vind ik op de 970P toch echt een beetje mindere ervaring dan op een kwaliteits CRT van dezelfde 19" maat, en da's dan een S-PVA 6ms 1000:1 constrast panel eh.

Maarja, het heeft ook een beetje met individueel verwachtings patroon te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 16:15 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Giel schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 16:04:
[...]

Dat is bij de nieuwste schermen ook niet zo. Ik heb zelf een Viewsonic VP191S met een MVA paneel en heeft een reactietijd van 8ms. Werkt perfect, spellen gaan goed (geen ghosting) en films ook.
Dat weet ik, en daarom zeg ik ook meestal ipv altijd. Er zijn idd meerdere *VA tft's die wel een lage reactietijd hebben, maar meestal zitten die toch een prijsklasse hoger als de 930bf (€550 voor de VP191S en €360 voor de 930bf)
Pagina: 1