Toon posts:

[discussie] Wachten op GDDR4 Geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf nu dolgraag een nieuwe videokaart kopen.
Ik wil zelf graag nu een 7800 GTX.
Maar misschien het de moeite waard om op GDDR4 geheugen te wachten ?
Deze zou door samsung het 2e kwartaal van 2006 geproduceert moeten worden. klik

En Hytnix zou nu al bezig zijn met de productie ervan. klik
Ik kan eerlijk niet wachten om een nieuwe videokaart te halen.
Maar de snelheden tussen GDDR3 en GDDR 4 zijn aardig groot!

De eerste samples van deze geheugenchips zijn al voltooid en verwerken maar liefst 11,6GB gegevens per seconde. In de tweede helft van 2006 zouden zelfs chips verschijnen die 14,4GB per seconde zullen verwerken, aldus de geheugenfabrikant. GDDR-geheugen is een snelle variant van DRAM-werkgeheugen die vooral gebruikt wordt voor videokaarten. Met GDDR4 zullen de verwerkingssnelheden bijna tweemaal zo hoog zijn als met GDDR3-geheugen.

De kloksnelheid van deze nieuwe standaard begint niet bepaald bescheiden; de eerste chip draait al op 1,25GHz, wat hem een effectieve datasnelheid van maar liefst 2,5GHz oplevert. Dit is direct ruim de helft meer dan de snelheid van 1,6GHz die de allerbeste GDDR3-geheugens van dit moment aankunnen. De chip heeft een capaciteit van 256Mb (32MB) en een 32 bits brede interface. Een theoretische GDDR4-videokaart met 256 bits brede bus zou dus acht exemplaren nodig hebben, wat hem 256MB videogeheugen en een maximale bandbreedte van 80GB/s op zou leveren.

Het is dus misschien wel degelijk de moeite om te wachten op kaarten die GDDR4 geheugen gaan ondersteunen.
Alleen jah, :o nu zal mij benieuwen wat het prijskaartje is 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 13:23 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 11:08

Griffin

Is mythical

Het is wel sneller, maar wat ook belangrijk is hoe lang kan je nog door rammen met deze kaart,
Ook wat is je budget dan denk je.

Ook denk ik als het GDDR4 geheugen er is wil dat nog niet zeggen dat er gelijk graka's komen waar dat opgezet word. en wat je zelf al zegt, PRIJSKAARTJE :P

Verwijderd

Topicstarter
ja echt ik denk dat de eerste kaart met GDDR4 al tegen de 500-600 euro gaat kosten als het niet duurder is :?

Maar mijn 6800 GT is ver aan zijn einde , en het is zo verleidelijk om weer zo'n niet videokannon erin te gooien

Verwijderd

ik zie in je specs een 6800GT staan, deze zal naar mijn inziens nog wel volstaan tot de tijd dat er een GDDR4 kaartje uitkomt.

echter zoals griffin als zegt zal er een flink prijskaartje aan komen hangen, mja dat is met elke nieuwe graka zo natuurlijk.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
In hoeverre volstaat je 6800GT niet meer? Als je die bijvoorbeeeld wat extra koelt en nog wat overclockt kan je er nog extra prestaties uithalen.
En naar mijn mening is de 6800GT nog een erg goede videokaart op dit moment.

Verwijderd

Topicstarter
Kawaii schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:33:
In hoeverre volstaat je 6800GT niet meer? Als je die bijvoorbeeeld wat extra koelt en nog wat overclockt kan je er nog extra prestaties uithalen.
En naar mijn mening is de 6800GT nog een erg goede videokaart op dit moment.
Ik ben een graka freak :*)
Maar ik kan dit ding voor geen meter overclocken zonder arties, hij koelt niet meer lekker.
Met een Zalman koeler is hij nog idle 60 graden. (en ja heb de cooler pas vernieuwd)

Maar nu was ik gewoon benieuwd naar jullie mening over nu een kaart of wachten op gddr4 geheugen kaartjes

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Zo kan je altijd wel blijven wachten :)
Je kan in de regel aannemen dat als je een high-end PC komt (echt high end, misschien ook overclockt) dat je er 4-5 jaar mee kan doen... tenminste, bij mij is dat zo :)

[ Voor 9% gewijzigd door killingdjef op 18-01-2006 13:45 ]

Pagina: 1