converteren van VOB naar MPEG-2

Pagina: 1
Acties:
  • 8.261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02 08:45
Ik heb met een digitale filmcamera wat beeldmateriaal gefilmd wat ik wil gaan bewerken. Ik heb het spul als VOB bestanden aangeleverd gekregen maar pinnacle studio pakt dit formaat niet. Nu wil ik het converteren naar MPEG-2 ofzo zodat ik er mee aan de slag kan. Maar het wil nog niet echt lukken :/

Ik heb flink gegoogled en al een stuk of 5 programma's geprobeerd maar ze geven allemaal van die horizonale strepen als het beeld beweegt (beetje dat televisie idee dat maar de helft van de horizontale lijnen tegelijk oplicht) en dat ziet er dus echt niet uit.

Wie heeft er ervaring en weet hoe ik het beste mijn VOB'jes in MPEG-2 formaat kan krijgen?? :Y)

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 18:52

CodeIT

Code IT

Ik gebruik hiervoor zelf altiijd mencoder.(http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/news.html) Het nadeel hiervan is dat dit een command line tooltje is en je dus zelf alle opties moet zetten.
Dit command gebruik ik hiervoor (uit men hoofd):
code:
1
2
mencoder "test.vob" -ovc lavc -lavcopts
vcodec=mpeg2video:vbitrate=9800 -oac lavc -o "test.mpg"

• nielsgeode
Thanx!
Ik ga het meteen proberen
(en commandline tooltjes zijn juist mooi en klein en handig :9 )

• nielsgeode
Is er ook ergens een windows versie? :P
Ik kan alleen een tar.bz2 vinden met allemaal broncode :P

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 18:52

CodeIT

Code IT

Iets beter zoeken misschien :). Hij staat bij de windows releases onder downloads. This is the one: http://www1.mplayerhq.hu/...ingw32-dev-CVS-050928.zip

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een Vob is toch niet meer dan een .m2v video en een mp2 audio stream gemultiplexed samen met wat hoofdstuk informatie?
Met de meeste dvd tooltjes kan je VOB weer prima uit elkaar trekken. DVD-Decrypter kan het volgens mij wel. De m2v en de mp2 streams kan je vervolgens met MPEG-tools van TMPEG wel weer multiplexen tot een mpeg2 bestand. (Kan vast ook met andere tools)

Filmen op DV (?) omzetten naar MPEG2 (VOB) en dan pas gaan bewerken is trouwens een vere van optimale volgorde.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
little_soundman schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 01:59:
Een Vob is toch niet meer dan een .m2v video en een mp2 audio stream gemultiplexed samen met wat hoofdstuk informatie?
Inderdaad. Je kunt het met bijvoorbeeld VirtualDubMod rechtstreeks als MPEG openen. Vreemd dat het dan niet met het Pinnacle pakketje kan. Wat als je de vob's renamed naar .mpg ;)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Als je ze renamed naar .mpg dan kun je ze gewoon afspelen is mijn ervaring, want het is al MPEG-2 (het zijn gewoon de bestanden die op de DVD's staan)

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
little_soundman schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 01:59:
Helemaal correct. Hoewel er ook *.m1v video in mag, net als dat *.dts, *.ac3, *.mp1 en *.wav ook toegestaan zijn. Daarmee ih het veel flexibeler dan een MPEG multiplex. Daar mag alleen *.m2v in combinatie met *.mp2 of *.mv1 in combinatie met *.mp1 in.
Het meest voor de hand liggend is gaan werden met gedemultiplexte bestanden. Een los audio en video bestend dus. Dit "demuxen" van *.vob bestanden kan je doen met VobEdit.

De horizontale strepen die je ziet zijn interlacing. Dat komt omdat de twee fields waaruit een frame bestaat niet op het zelfde moment opgenomen zijn. Dat komt veel voor bij (analoge) PAL signalen, en zorgt ervoor dat het beeld op een CRT scherm vloeiender afspeelt.
Wat het precies is en wat je er tegen kunt en/of moet doen, kan ze zowel via de search als via Google vinden. Ook raad ik je aan eens een kijkje te nemen op Doom9.net.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
DeeD2k2 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:45:
[...]

De horizontale strepen die je ziet zijn interlacing. Dat komt omdat de twee fields waaruit een frame bestaat niet op het zelfde moment opgenomen zijn. Dat komt veel voor bij (analoge) PAL signalen, en zorgt ervoor dat het beeld op een CRT scherm vloeiender afspeelt.
Wat het precies is en wat je er tegen kunt en/of moet doen, kan ze zowel via de search als via Google vinden. Ook raad ik je aan eens een kijkje te nemen op Doom9.net.
Inderdaad.

Ga je bewerken met als doel TV? Dan gewoon interlaced laten. Is je doel computer? Dan deinterlacen. Hoe dat moet? --> http://www.100fps.com/

succes :Y)

Als je het perfect wilt hebben is de-interlacen erg veel werk.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Perfect kan zelfs niet eens. Het is interlaced opgenomen, dus kan het nooit meer omgezet worden naar een progressive opname. Interpolatie van de frame die precies tussen de twee fields in ligt komt het dichtst in de buurt. Dit is echter moeilijk haalbaar. Helemaal voor een particulier.

In tegenstelling tot wat de bovengenoemde site zegt, is motion compensated deinterlacing ook gratis mogelijk. Je zal je eerst (een beetje) moeten verdiepen in AviSynth, maar dan kan je met TomsMoComp een heel eind komen. Het is in ieder geval wel mijn favoriet...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als het uiteindelijke doel is om er weer mpeg2 of dvd van te maken dan is het het beste om het lekker interlaced te laten.

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik haal hier even een heel oud topic omhoog omdat ik een vraag heb m.b.t. tot dit onderwerp en de mensen die hier gepost hebben best wel eens het antwoord zouden kunnen hebben.

Ik zoek een commandline tool waarmee het mogelijk wordt om vanuit zo veel mogelijk videoformaten een .VOB te creeren. Avi2DVD zou het ideale tooltje zijn, als het met commandline switches aan te sturen was.Het doel van de software is integratie in MediaPortal en het moet dus gratis zijn (MP is opensource).
We zijn hier al bijna een jaar naar op zoek (een degelijke manier van werken). Integratie van menu's en subtitles zou helemaal mooi zijn. Als iemand ideen heeft..... ZEER welkom namens alle MediaPortal gebruikers.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Draait vast niet onder linux? Anders moet je eens naar transcode kijken :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Die was ik inderdaad al tegengekomen....en dacht even het antwoord op al onze vragen gevonden te hebben. Helaas is Mediaportal .NET gebaseerd en leunt het zwaar op DirectX. Porten naar linux is op het moment dus ook niet echt een optie.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Jammer. Hierboven staat mencoder genoemt. Dit draait ook op een windows bak, en zet ook zowat alles in alles om. Als je er niet direct vob's uit krijgt, kun je die vast wel weer maken met een ander gratis tooltje :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1