Op dit moment is mijn collega bezig met een excelmodel om diverse controles te maken of bepaalde premieonhoudingen overeenkomen met de afdracht van deze premies. Hierin staan enkele tientallen worksheets, met elk enkele tienuizenden rijen en vele tientallen kollomen, in veel elke rij zijn veel cellen met grote formules (een regel of 5). Het bestand is op dit moment 120+Mb en de sheet is niet meer werkbaar. Herrekenen duurt tussen de 5 en 10 minuten. We hebben op diverse machines en divere Excel versies getest, maar het is gewoon te log.
De data in de sheets worden geimporteerd uit CSV textfiles.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een vervangende omgeving om de problemen te tackelen, zodat er een werkbaar iets uit komt.
Ik heb op Google diverse seach gedaan, maar kom dan vaak uit bij mathematische software, en die voldoen niet aan mijn eisen.
Wat de wensen zijn is eigenlijk als volgt:
Inlezen txt files, en hierop per regel (heel veel en grote) berekeningen uitvoeren, en deze uitkomsten wegschrijven naar een ander bestand.
In mijn ogen is het mogelijk dit te doen in een .NET taal, omdat deze volgens mij standaard ook met xls bestanden overweg kunnen, maar dan is de vraag of ik niet tegen dezelfde problemen aanloop.
Perl zat ik ook aan te denken vanwege de eenvoudigheid om met txt files om te gaan, maar ik weet iegnelijk niet hoe goed deze in staat is berekeningen te doen.
Mijn vraag concreet is dus als volgt:
Welke omgeving is voor bovenstaand probleem geschikt.
De data in de sheets worden geimporteerd uit CSV textfiles.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een vervangende omgeving om de problemen te tackelen, zodat er een werkbaar iets uit komt.
Ik heb op Google diverse seach gedaan, maar kom dan vaak uit bij mathematische software, en die voldoen niet aan mijn eisen.
Wat de wensen zijn is eigenlijk als volgt:
Inlezen txt files, en hierop per regel (heel veel en grote) berekeningen uitvoeren, en deze uitkomsten wegschrijven naar een ander bestand.
In mijn ogen is het mogelijk dit te doen in een .NET taal, omdat deze volgens mij standaard ook met xls bestanden overweg kunnen, maar dan is de vraag of ik niet tegen dezelfde problemen aanloop.
Perl zat ik ook aan te denken vanwege de eenvoudigheid om met txt files om te gaan, maar ik weet iegnelijk niet hoe goed deze in staat is berekeningen te doen.
Mijn vraag concreet is dus als volgt:
Welke omgeving is voor bovenstaand probleem geschikt.