Je kan ook het oorspronkelijke koelblok laten zitten en dan een stille ventilator er op zetten meestal een 8 cm fan . Het is vaak mogelijk met parkers de fan in de alluminium koelribben te schroefen van de CPU koelblok. Als dit niet kan om een of andere reden zet je hem gewoon met geisoleerd installatiedraad (huis electriciteitsdraad) vast, vrij makkelijk te doen.
Ik heb deze methode toegepast op mijn Northbridge koeler. Kleine fans hebben een korte levensduur en maken vaak veel lawaai. Kleine ventilator van het koelblokje gesloopt en vervolgens een zeer stille
8 cm fan van Nexus er op gezet. De airflow is hier niet zo van belang. Een 8 cm zeer stille Nexus met minder airflow geeft altijd nog meer airflow als een standaard lawaaig klein Northbridge fannnetje.
Hetzelfde voor mijn grafischekaartfan van de XFX 6600 GT die erg veel lawaai maakte. Ik heb met geisoleerd elecictriciteitsdraad een 8 cm Acrylic Fan van Coolermaster erop gezet. Sommige Acrylic fans presteren erg goed als het om de verhouding van airflow/geluidsproduktie gaat. Een fan van Nexus is ook altijd aan te raden.
Voor de grafische kaart kan je bovendien een potmetertje of fancontroller er tussen zetten zodat als je niet aan het gamen bent je het toerental van je fan omlaag kan schroeven. Je hebt de fancontrollers met drie standen Vol/UIT/Halve kracht die weer apart met een potmeter te finetunen is of je hebt de traploze fancontrollers, die ik zelf heb, waarbij je traploos van volle kracht naar halve of mischien zelfs eenkwart kracht kan.
De CPU fan wordt op de moderne moederborden gereguleerd "Cool & Quiet". Maar als je niet zo'n moederbord hebt zou je daarvoor software kunnen gebruiken of ook er een fancontroller op zetten. Hier is iets meer voorzichtigheid geboden en zal het testen van de temps en fantoerentallen noodzakelijk zijn.
Dit alles uit mijn eigen praktijk, succes ermee!
[
Voor 4% gewijzigd door
Youri Carma op 25-01-2006 05:43
]