BIOS problemen : HELP PLZ

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Ik heb het volgende probleem : in dit systeem :

Athlon 600 Mhz
Mobo : K7M (asus) met bios van 1999 (oorspronkelijk BIOS)
Viper2 AGP
Soundcard 128 PCI
128 Mb RAM
Ik heb 2 problemen die elkaars gevolg zijn : Ten eerste dat deze bios een (gekende) fout bevat.
Als men een instelling in het bios verandert dan draait m'n box nog maar op 233 Mhz
Het is nochthans een AThlon 600

Mijn vader had een nieuwe printer gekocht die een beetje raar doet (ook een bug op dit mobo?)
De printer is een EPSON 700 PHOTO (laatste drivers en alle zever)
Dus besloot ik de parallelle poort van ECP naar NORMAL mode te zetten ... Wat gebeurt er ? Hij draait nog maar op 233 Mhz. Ok, zeg ik dan, laten we de bios updaten (ai ai ai)
Ik surf naar ASUS en download de nieuwe BIOS : van 2000. Ik flash m'n BIOS met flash817 (bijgeleverd op CD) en kom tot de constatie dat de PC de hele tijd een SIRENE nadoet... (ik voelde het al aankomen). Mijn CD-ROM werkte opeens ook al niet meer. Terug de oude BIOS installeren dus, want ik voelde me niet op m'n gemak en als je de box uitzet is't ermee gedaan heb ik gehoord. Na m'n oude BIOS geinstaleerd te hebben draait m'n box terug. Alleen dat die verdomde printer nog altijd niet werkt en dat ik m'n BIOS niet kan tweaken
Persoonlijk denk ik dat het met een nieuw BIOS opgelost is maar WELK bios moet ik hebben en welk FLASHPROGJE ? Of is deze MOBO-PROCESSOR combinatie gewoon bagger ?

ALSTUBLIEFT : als er iemand is die mij raad kan geven .... DANK U 10000x

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Als je de printerpoort instelt op Normal ipv ECP draait je processor nog maar op 233 ?
Da's wel een heel vage fout die ik nog niet eerder gezien heb!
Maar ik kan je wel aanraden om in plaats van ECP juist EPP te gebruiken (EPP 1.9) EPP is namelijk (voor zover ik weet) minder belastend voor je CPU. :)
Een nieuwe BIOS zou problemen moeten oplossen maar dat ie als een sirene gaat klinken... Kan ik me ook niet voorstellen.
Probeer je bios eens te flashen nadat je een cmos-defaults gedaan hebt (eerst ff alle instellingen opschrijven dan!!)
Kijk of dat helpt.. ik ben erg benieuwd

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd door je CMOS te 'clearen' ???
Meestal doe je dit door een jumper even te verplaatsen op je moederbord ! (kijk in je handleiding welke jumper en hoe !)
Indien dit niet helpt probeer je pc is op te starten ZONDER videokaart, pc terug af te zetten en videokaart er weer in te steken !
8-)

• Dieter
Het zit zo : ALS ik iets verander in m'n BIOS dan draait m'n box maar op 233 Mhz. Ik moet dus de optimale instellingen laden voordat hij op 600Mhz draait. (ZEER vervelend)

Wat die BIOS update betreft : Ik flash m'n bios en hij geeft ook aan dat de nieuwe geinstaleerd is maar hij geeft een alarmsignaal??

Ik dacht dat het misschien een signaal was van oververhitting van de processor of mobo of zo maar ik zou dat nog een moeten nakijken. Het komt er dus op neer dat m'n printer niet werkt en dat ik m'n BIOS niet kan tweaken...

Mijn vraag is dan ook : MET WELK bios en welk flashprogje kan ik dit oplossen ???

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vaak geeft ie een soort van siren omdat je dan nog een aantal settings in je bios goeds moet zetten. Ik heb al eens bij een mobo lopen zoeken en bleek dat er een monitor aanstond op fan-connectors waar nix aan hing, ja dan draaien ze ook niet. en dan krijg je een fail terug en dan begon ie met loeien, ik zou zeggen kijk daar ook eens naar.

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Bij printerport gewoon "ECP+EPP(1.9)" Als het dan niet werkt, ligt het niet aan je BIOS

...gamen blijft leuk...

• Dieter
Dat was mijn gedacht ook al...

Ik ga het WOENSDAG proberen en jullie krijgen zeker een seintje terug over de ontwikkelingen...

Alvast ZEER bedankt !

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Direkt na de bios flash het bios in en settingen controleren,(voltage,toerental fans en temperatuur) evt. fans die op 0 staan op IGNORE zetten. Staat alles goed en de sirene is niet weg zet dan alle voltages en fantoerental eens op ignore. Helpt dat niet trek dan gewoon de kabel van het speakertje af, dat doen er meer met de K7M.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• Dieter
Hoe weet ik wanneer de update gefaald is ???
BOOT em dan nog ???

Ik heb het nog niet geprobeerd maar morgen ga ik het doen ...

Tnx for the tips already.

• Dieter
ok,

Ik heb m'n BIOS geflasht en !!! HET IS GELUKT ... alles warkt nu PERFECT :) :)
en m'n printer doet het ook weer.
Het was inderdaad een FANMONITOR die alarm sloeg !!

Bedankt allemaal voor de snelle reactie en alle tips. *D
Pagina: 1