[XP] context menu werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Sinds een tijdje heb ik iets vreemds met het context menu in explorer.

Als ik met de rechtermuis op een bestand klik, en klik dan op openen met, wordt het bestand automatisch geopend met notepad.
Waarom dit is veranderd, geen idee. Enige wat ik me kan bedenken is dat het te maken heeft met de recente deinstallatie van PSP8 en/of de installatie van de Gimp 2.
Verder installeer ik niet zo vaak iets (buiten windows update), deze 'format' draait al zeker 1,5-2 jaar.
PSP8 stond er ook niet lang na de format al op.

Hoe kan ik dit wijzigen zodat ik weer een doelprogramma kan kiezen?
Herstelpunt is geen optie omdat het uitgeschakeld staat.

Windows XP pro SP2, explorer 6.0.2900.2180

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Verwijderd

Ik heb zelf even liggen experimenteren en ik denk het te hebben gevonden:

Het commando dat wordt gebruikt bij een "openen met" is hetzelfde als wordt gedefinieerd voor onbekende bestandstypes. Om jouw probleem op te lossen:

1/ registry editor openen en backup maken
2/ ga naar HKEY_CLASSES_ROOT\Unknown\shell\openas\command

bij de default waarde zal waarschijnlijk staan "notepad.exe %1" of iets dergelijks
dit moet worden (rechtstreekse copy paste):

"%SystemRoot%\system32\rundll32.exe
%SystemRoot%\system32\shell32.dll,OpenAs_RunDLL %1"

zonder enterteken

als dit is aangepast zou alles terug normaal moeten werken.

Voor mijn test heb ik tijdelijk de juiste waarde vervangen door "notepad.exe %1" en inderdaad "openen met" gaf als resultaat dat het bestand met notepad werd geopend. Na aanpassen van de sleutel naar de oorspronkelijke waarde was alles terug in orde

ik ben er dus 95% zeker van dat dit een oplossing is, maar ik kan me vergissen

• daPet
Is een schot in de goede richting, bedankt maar het klopt niet helemaal, zie het volgende plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~edje01/jpeg/reg.jpg
Ik heb het hele notepad mapje verwijderd, dit mocht niet baten.
Ik heb de waarde van \openas\command gekopieert naar \notepad\command, dat doet ook niets.

<edit>
in het mapje \shell staan ook 2 tekenreeksen met als waarde Notepad

Ik heb het stukje register even geexporteerd

[ Voor 21% gewijzigd door daPet op 17-01-2006 22:26 ]

Verwijderd

Zoals je ziet in je sceenshot staat er ook nog een mapje "openas" staan met daarin weer een mapje command.

doe dat mapje eens open en kijk of daar de waarde van de default sleutel juist is. Want het feit dat het mapje notepad er staat wil enkel zeggen dat je elk onbekend bestand ook met notepad kunt openen.

Als die waarde niet correct blijkt te zijn, kijk daar dan even naar, zo niet,
zit het waarschijnlijk in het feit dat "notepad" als standaard staat ingesteld en niet "openas".

Om dat voor elkaar te krijgen zijn een aantal oude windows 95 truuks nodig.

In de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\Unknown moet je twee dingen doen:

1/ De default waarde staat op "" maak daar "Unknown" van
2/ Maak een binaire sleutel aan met de naam "EditFlags" en geef deze de waarde 02 00 00 00

Natuurlijk altijd eerst een backup maken alvorens te knoeien.

Na het sluiten van het register, het openen van deze computer en een druk op F5 is normaal gezien er een nieuwe "extensie" bijgekomen in de lijst van extenties onder de naam Unknown.

Nu kun je via "geavanceerd" alle commando's bekijken, aanpassen, en als default waarde instellen zoals je wil.

De reden dat ik dit gisteren niet heb gezegd is omdat ik niet dacht dat die oude 95 truuks nog onder XP zouden werken. Na een test bij mij blijkt dit dus wel te zijn

even een screenie om alles duidelijk te maken:

http://users.pandora.be/avda/screenie.jpg

ik hoop dat het werkt

• daPet
B_PC_Freak, voor mij ben je de held van de dag, wat een toewijding.

De gegevens klopten maar notepad stond default inderdaad. Ik heb precies gedaan wat je zei en het werkt zoals het hoort te werken en dat in 1 x :>

Bedankt voor je inspanning _/-\o_ en nu hopen dat een ander net zoveel aan dit topic(je) heeft.

Misschien water na de wijn, enig idee wat dit heeft kunnen veroorzaken?
Waar ik ook aan zat te denken was dat ik ooit heb ingesteld dat *.htm bestanden worden geopend met notepad ivm het editten ervan.

[ Voor 4% gewijzigd door daPet op 18-01-2006 16:12 ]