RAID0 stripe broken

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Al veel te vaak langsgekomen, ik weet het. Maar de search kon mij niet veel verder helpen. Ook heb ik de Raid FAQ van BalusC gelezen en opgevolgd, maar ik durf niet...

In het menu van de VIA (onboard) sata raid controller heb ik de array ontbonden (destroyed zoals via het zelf noemt) en zoals dan in de faq staat moet ik weer dezelfde array creëren als daarvoor. Maar wanneer ik weer netjes striping selecteer en de hdd's ook, krijg ik als ik hem wil aanmaken de melding dat alle data verloren zal gaan. Nou ja, dat wil ik natuurlijk niet, dus voor de zekerheid maar gecanceled. Moet ik me geen zorgen maken? Is het iets met de partitietabellen als ik de array weer in elkaar zet? Als dat het alleen is, dan is de data maar heel eventjes weg, toch? Totdat ik hem weer recover zeg maar.

Kan iemand mij even begeleiden door dit toch wel zenuwslopende moment? Ik wil graag mijn raid arraytje weer in orde hebben :).

De disks zijn niet verplaatst, zijn niet stuk, zijn niet gewijzigd... Ik zou niet weten wat voor specs je nog meer zou moeten hebben. Let me know anders...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:05
Ik kan mij voorstellen dat het programmaatje je waarschuwt voor het verliezen van data op je hardeschijf als die nog niet in een dezelfde RAID configuratie is geweest.
Is hij dat niet geweest, dan is je data niet meer benaderbaar (logisch). Toch kan ook ik je geen zekerheid bieden of het zonder verlies van data gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 17-01-2006 21:43 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Acolyte
gertvdijk schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:43:
Ik kan mij voorstellen dat het programmaatje je waarschuwt voor het verliezen van data op je hardeschijf als die nog niet in een dezelfde RAID configuratie is geweest.
Ik weet niet precies waar je dat uit opmaakt, maar dat is niet het geval. Ik heb niet lopen slepen met HDD's ofzo. Het zijn gewoon 2 sata disks die ontbonden zijn, nu dus onbenaderbaar zijn en die moeten weer bij elkaar gebracht worden. Het zijn de originele schijven van de raid array, dus geen nieuwe en een oude uit de array ofzo.

Kun je me nu wel helpen? :*)

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:41
Belangrijke data op een riad 0 zetten is zowiezo nogal dom maar ok.

Ken de via riad chips niet maar ik begrijp niet goed waarom je de array gekilled hebt?

Normaal als je de array killed is alle data verloren. Vaak kan je in de betere controllers aangeven om te zoeken naar wat voor schijven er aanhangen. Hij zal dan zelf kunnen zien dat de schijven bij elkaar in een riad x configuratie zaten en deze weer opnieuw aamaken.

Echt een sluitend antwoord durf ik niet te geven. Maar volgens mij:
Als je een nieuwe raid 0 array aanmaakt op je huidige schijven ben je al je data kwijt.
Als er geen optie is om de raid config terug te lezen van de schijven ben je al je data kwijt.
Als je dus geen backup hebt..... :|

Ik hoop voor je dat ik er naast zit, maar riad 0 systemen zijn erg leuk, maar mega kwetsbaar.

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-03 10:42
Ik heb dat zelf vorige week helaas ook gehad...

Ik heb een Asus P4C800-E Deluxe mobo met een promise raid-chip voor IDE & S-ATA erop.

Op de IDE-RAID poort had ik 2 120 GB schijven hangen die in RAID hingen en zo 240 GB opleverden.
Ik was gewoon bezig in Windows, muziekje luisteren, internetten, toen ineens de muziek ging haperen.

Ik deed natuurlijk nietsvermoedend een reset, en toen startte de PC hééééél erg traag op. In ongeveer 10 minuten was ik in Windows, en als ik dan op start klikte moest ik een minuut wachten totdat ik het menu zag. Na alles losgetrokken te hebben, werkte windows weer. en na één voor één alles weer aansluiten bleek het mijn raid-array te zijn.

Ik heb toen ook mijn raid-array verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar het probleem bleef. Ik had bij het verwijderen de optie om ook de boot-sector opnieuw te schrijven, of alleen de array te verwijderen. Natuurlijk eerst het laatste geprobeerd. En toen weer een nieuwe array aangemaakt. Ook hier kreeg ik een keuze of gewoon de array opnieuw aanmaken zonder of met het opnieuw schrijven.

Ik heb deze opties beide geprobeerd, wat het probleem niet oplostte. Toen ik echter bij het verwijderen van de RAID-array voor ook opnieuw schrijven koos, en toen opnieuw de array aanmaakte, was dat probleem opgelost, maar was wel al mijn data kwijt.

Ik vraag me nog steeds af waardoor dit heeft kunnen gebeuren, maar ik weet wel dat ook dit niet altijd goed gaat... helaas

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja kun je niet veel aan doen, gewoon weer joinen, dan heb je 2 lege schijven, backup terugzetten en je kunt weer verder.

• Acolyte
KryTech schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:48:
Belangrijke data op een riad 0 zetten is zowiezo nogal dom maar ok.

Ken de via riad chips niet maar ik begrijp niet goed waarom je de array gekilled hebt?

Normaal als je de array killed is alle data verloren. Vaak kan je in de betere controllers aangeven om te zoeken naar wat voor schijven er aanhangen. Hij zal dan zelf kunnen zien dat de schijven bij elkaar in een riad x configuratie zaten en deze weer opnieuw aamaken.

Echt een sluitend antwoord durf ik niet te geven. Maar volgens mij:
Als je een nieuwe raid 0 array aanmaakt op je huidige schijven ben je al je data kwijt.
Als er geen optie is om de raid config terug te lezen van de schijven ben je al je data kwijt.
Als je dus geen backup hebt..... :|

Ik hoop voor je dat ik er naast zit, maar riad 0 systemen zijn erg leuk, maar mega kwetsbaar.
Allereest: ik weet, ik weet. Het is niet zo dat de data van levensbelang is. Het is alleen een grote collectie tooltjes, CD-images van games en software (puur voor het gemak) dus die heb ik ook nog wel allemaal op DVD staan en CD en dergelijke. Het enige wat er echt belangrijk van was was een Adobe Premiere compilatie waar ik bijna mee klaar was. De videobeelden heb ik ook nog wel op bandje staan dus das ook geen punt verder. Alleen sonde van de progress die ik gemaakt had.

De array was gekilled omdat de via bios 1 van de 2 hdd's gewoon niet maar zag :? Hij zei hard drive is broken. Array not functional. Ik had de keuze uit: continue boot, destroy array disk of shut down and examine hard drive ofzo.

• gertvdijk
Acolyte schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:15:
De array was gekilled omdat de via bios 1 van de 2 hdd's gewoon niet maar zag :? Hij zei hard drive is broken. Array not functional. Ik had de keuze uit: continue boot, destroy array disk of shut down and examine hard drive ofzo.
Dat heb ik ook eenmaal gehad met mijn nForce 3 S-ATA RAID 0 configuratie. Ik hoefde maar enkele procenten over te klokken en deze melding kwam bij ongeveer 1 op de 10 boots voor. Na een reset herkende hij meestal de schijven wel weer correct.
Later ben ik gestopt met de 5% overclock (ik had er alleen maar last van) en nu komt het nog zeer zelden voor (1 op 100 boots, grove schatting).

Bovendien heb ik dezelfde situatie meegemaakt bij een familielid van me, met een Silicon Image controller. De controller gaf eenzelfde foutmelding als Acolyte beschreef (ongeveer). Na wat geprobeer, de array gewoon opnieuw opgebouwd, met waarschuwing van verlies van data. Vervolgens startte de boel gewoon weer op. Dit was op een ASUS A7N8X-E Deluxe met 2x Maxtor Diamondmax 9 harde schijven (capaciteit weet ik niet meer).

Nogmaals: slechts een voorbeeld, is alweer anderhalf jaar geleden ongeveer... (betrouwbaarheid van mezelf vind ik soms zelf twijfelachtig :9 )

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Acolyte
gertvdijk schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 01:19:
[...]

Dat heb ik ook eenmaal gehad met mijn nForce 3 S-ATA RAID 0 configuratie. Ik hoefde maar enkele procenten over te klokken en deze melding kwam bij ongeveer 1 op de 10 boots voor. Na een reset herkende hij meestal de schijven wel weer correct.
Later ben ik gestopt met de 5% overclock (ik had er alleen maar last van) en nu komt het nog zeer zelden voor (1 op 100 boots, grove schatting).
Nou, kijk, het heeft bij mij dus ook met het overclocken te maken. Ik heb hem in het bios op manual staan maar ik ben bekend met de procenten die je noemt. Die kun je namelijk instellen in het bios. Procenten zeggen mij echter niet veel dus ik ben gewoon met de FSB aan de slag gegaan. Ik heb een amd 3500+ (2.2Ghz dus) en die had ik eerder succesvol (lees: stabiel en zonder raid errors) opgevoerd tot 220Mhz, wat een kloksnelheid van 2,42Ghz opleverde. Toch een gratis 3800+ dus.

Nu heb ik een nieuwe kast met windtunnel en ben ik verder gaan met overclocken. 225Mhz draaide nog wel, maar niet van harte. Eerst bleven de raid errors ook weg, maar Windows begon rariteiten te vertonen. Niet zozeer bsod's of programmafouten maar meer afwijkend gedrag in menu's enzo. Anyway, ik dacht ik schakel wel terug naar 220. Nu ging het dus niet meer goed.

Wat jij zegt is ook waar bij mij: voorheen was het zo dat een volledige shutdown (dus ff alles uit) de oplossing was voor de raid error. Vooral als ik net weer de FSB had verhoogd of verlaagd kon dat nog wel eens helpen. Nu kan ik doen wat ik wil, de error blijft.

Wat ik nu nog wil weten is, of ik als ik de array weer aankoppel en ik toestemming geef de data te verwijderen, of dit simpelweg een partitietabel verwijdering is of dat het ook scrambled/volgeschreven wordt zodat de data ook echt weg is. Want als het het eerste is, dan kan ik als ik niet aan de array kom theoretisch alles weer recoveren. Toch?

• gertvdijk
Acolyte schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:29:
Nou, kijk, het heeft bij mij dus ook met het overclocken te maken.
[knip]
Dat maakt het verhaal wel heel anders. Je bent dus bewust het verhoogde risico aangegaan dat er fouten kunnen ontstaan door de controller op te voeren (die gaat normaal gesproken mee met de PCI-bus). Onze situatie kan daardoor nog helemaal verschillend zijn!
Acolyte schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:29:
[knip]
Wat ik nu nog wil weten is, of ik als ik de array weer aankoppel en ik toestemming geef de data te verwijderen, of dit simpelweg een partitietabel verwijdering is of dat het ook scrambled/volgeschreven wordt zodat de data ook echt weg is. Want als het het eerste is, dan kan ik als ik niet aan de array kom theoretisch alles weer recoveren. Toch?
Daar kan ik je niets over zeggen, helaas. Daarvoor zou je op internet kunnen gaan zoeken, maar misschien is het beter daarover contact op te nemen met de fabrikant van je moederbord/chipset.

• Acolyte
gertvdijk schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:54:
[knip]
Daar kan ik je niets over zeggen, helaas. Daarvoor zou je op internet kunnen gaan zoeken, maar misschien is het beter daarover contact op te nemen met de fabrikant van je moederbord/chipset.
Ik nu wel :D dankzij easyrecovery heb ik na de raid schijven weer gejoined te hebben en op goed geluk alle data laten verwijderen alle essentiële data weer kunnen redden :). Hartstikke mooi, want nu draait de array weer, draait windows weer op en top, ben ik mijn gegevens niet kwijt en hoeven jullie je er ook geen zorgen meer over te maken :*)

En ja, ik zou moeten denken aan mirror ipv stripe dat weet ik, maar dan ben ik ook gelijk 50% van mijn opslag kwijt en dat is dan ook weer zo niet-hip. Van mijn personal data maak ik elke week al een scheduled backup en die store ik op een andere pc in het netwerk. Redelijk veilig dus. Mirror is me gewoon veel te veel opslagverlies :X

• gertvdijk
Je kunt er ook één hardeschijf extra bij zetten en voor RAID5 gaan, mits je controller dat ondersteunt.
uitleg RAID5

Pagina: 1