Toon posts:

[Veiligheid][IE] De omgekeerde wereld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We weten het allemaal; ook Firefox is niet 100% veilig. Het is nog steeds te preferen boven IE, maar IE heeft altijd nog de beste paginaweergave en het is zo dat 90% nog steeds surft met IE.

Het is schokkend nieuws dat er zoveel troep rondzwerft op internet en dat het allemaal vrolijk mee komt met active scripting en ActiveX alsmede per E-mail en malafide downloads. Weet jij veel ...

Waarom is mijn systeem zo traag? 'beter geformuleerd' Waarom geef ik al mijn gegevens prijs?

Als we het zaakje nu eens omdraaien! We gaan het even hebben over die 90%, dus over IE.

We kennen Internetzone, Trusted sites en Restricted sites. Alle lijsten met restricties ten spijt kan het ook anders:

Wat als we nu de standaard veiligheidmarges op restricted zetten (dus alles is restricted tenzij je een site die je graag bezoekt toevoegt aan Trusted sites). Een herstart van IE is niet nodig.

Sinds ik het gebruik heb ik niets meer vernomen van spyware. Het is best even lastig om die hele lijst vetrouwde sites (welke sites zijn nu nog echt 100% betrouwbaar, dus wees zeer selectief met die instelling) bij te werken, maar je surft wel een stuk veiliger.

Correct me if I'm wrong ;)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het probleem is alleen dat veel mensen lui zijn, die hebben geen zin in moeilijk doen met sites wel/niet vertrouwen.
Die willen gewoon surfen en klaar.

edit:
Eventjes iets toevoegen

Overigens is het principe waar jij het over hebt niet nieuw hoor, er zijn ladingen "firewall" programma's (norman, norton, mcafee) die precies doen wat jij zegt.
Waarbij je bij elke site de vraag krijgt of je het wel/niet wil vertrouwen.

[ Voor 48% gewijzigd door Wolfboy op 17-01-2006 20:59 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19
maar IE heeft altijd nog de beste paginaweergave
Ben ik het niet helemaal met je eens ;) Maargoed, ligt er nou net aan hoe je dat bekijkt hé. Firefox houdt zicht veel meer aan officiele html richtlijnen en je zou dus kunnen zeggen dat juist FireFox de pagina's het beste weergeeft. Mocht dit anders uitvallen dan er van verwacht werd dan ligt dit gewoon doodsimpel aan de auteur.

En waarom zou je door al die moeite gaan om sites die je wilt bezoeken op trusted websites te zetten? Dan blijf je maar bezig. Anders pak je gewoon FireFox en ben je van het activex gezeur af. Natuurlijk, er worden bugs gevonden in FireFox, maar niet in een zo hoog tempo en hoeveelheid dat er niet op tijd door de mensen bij FireFox gepatched kan worden. (wat soms nog wel even kan duren bij Microsoft. En nee ik troll niet, dit is lijkt mij zo wel algemeen bekend)

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Moved naar SA

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 20:55:
Sinds ik het gebruik heb ik niets meer vernomen van spyware. Het is best even lastig om die hele lijst vetrouwde sites (welke sites zijn nu nog echt 100% betrouwbaar, dus wees zeer selectief met die instelling) bij te werken, maar je surft wel een stuk veiliger.
Je geeft zelf aan dat je heel goed moet weten hoe betrouwbaar een site is, alvorens je die aan de Trusted Zone toevoegt.

Met andere woorden, je moet nog steeds heel goed oppassen voor gevaarlijke sites, want voor je het weet belandt hij in je Trusted Zone en zijn de veiligheidsrisico's zelfs nog groter dan zo'n gevaarlijke site uitvoeren in de Internet Zone.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 21:19 ]

Verwijderd

We weten het allemaal; ook Firefox is niet 100% veilig. Het is nog steeds te preferen boven IE, maar IE heeft altijd nog de beste paginaweergave en het is zo dat 90% nog steeds surft met IE.
Correct ME if i'm wrong, maar de sites die slecht worden weergegeven zijn meestal te lui om firefox combatible te maken voor die site, ik blijf firefox gebruiken, sinds het met noscript, flashblock en adblock internetten toch leuk blijft. Nee het is niet allemaal 100% veilig, maar je kunt er toch zelf ook wat voor doen, als in, spyware en al die andere crap beveiliging aan te schaffen, en ook uitkijken op wat voor sites je komt, en wat je ook allemaal download. Zolang ie geen ingebouwde extenties toelaat zoals noscript, blijf ik het alleen gebruiken voor windows update.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:18:
[...]

Je geeft zelf aan dat je heel goed moet weten hoe betrouwbaar een site is, alvorens je die aan de Trusted Zone toevoegt.

Met andere woorden, je moet nog steeds heel goed oppassen voor gevaarlijke sites, want voor je het weet belandt hij in je Trusted Zone en zijn de veiligheidsrisico's zelfs nog groter dan zo'n gevaarlijke site uitvoeren in de Internet Zone.
Daarom zeg ik ook dat ik zeer selectief ben en ik verwacht stiekem dat een medetweaker hier wel weet wat wel en niet kan.

Het lijstje in de Trusted Zone is hier maar 10 regels lang. 10 sites zoals de site van telebankieren en 123test staan op Trusted.

Alle andere sites staan standaard op Restricted en dan kan ik gewoon lezen wat er op die site staat. Een site blijft vaak gewoon functioneel.

Daarnaast (of je nu Firefox, Opera of wat ook gebruikt) gaat mijn systeem elke week onder de loep met Rootkit Revealer en Hijackthis en houdt NOD32 de wacht.

Ik ben eigenlijk te lui om Firefox te gebruiken. Telebankieren gaat niet lekker op Firefox en Opera en de (gesloten)homepage van het bedrijf waar ik werk werd ook niet goed weergegeven.

Maar goed, jongens, wie is er nu lui? De webdesigners die wijgeren Firefox te ondersteunen of ik?

Verwijderd

Ik denk dat het meer met geld te maken heeft dan met lui zijn.

Er is nu laten we zeggen ongeveer sinds een jaar een populaire alternatieve browser. Mooiste ervan vind ik persoonlijk dat het de webstandaarden zo goed als mogelijk probeert na te streven i.t.t. IE.

Vooral de laatste paar maanden waarin Firefox wat vaker in het nieuws komt, groeit de populariteit gestaag, alleen de (belangrijke) sites die zich voornamelijk gefocused hebben op IE (en veiligheid daarvan, telebankieren bijv.) hebben dus geen rekening gehouden met in dit geval Firefox.

Kost tijd en geld om het e.e.a. aan te passen lijkt mij zo en zolang een groot deel van de gebruikers nog steeds IE blijft gebruiken (hoe kan het anders als de site moeilijk functioneerbaar is in een andere browser) dan zal men het investeren wel laten om het compatible te maken met andere browsers dan IE, bovendien wordt IE geleverd met Windows wat als extra argument kan dienen voor het bedrijf om te zeggen: het kost geen extra moeite om het te gebruiken.
Lastige aan IE is dat als je een site maakt volgens de w3c standaarden dat je vervolgens nog 'hacks' mag gaan opzoeken om het ook goed in IE eruit te laten zien.

Ik stuur altijd een mail als een site niet goed functioneerd in Firefox en ook als je een site niet kan bezoeken als je http://sitenaam.xxx intikt www ervoor is zo 1990 :+

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 09:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Wat als we nu de standaard veiligheidmarges op restricted zetten (dus alles is restricted tenzij je een site die je graag bezoekt toevoegt aan Trusted sites). Een herstart van IE is niet nodig.
W2K3 server heeft dit. Elke site waar je heen gaat vraagt IE om bevestiging of je moet hem (handmatig) in de trusted sites zetten.
Dat is zo ontzettend vervelend! Het is echt makkelijker om dan Firefox te installeren (wat ik dus ook prompt gedaan heb).

Maar verder heb je wel gelijk

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:11:
[...]
W2K3 server heeft dit. Elke site waar je heen gaat vraagt IE om bevestiging of je moet hem (handmatig) in de trusted sites zetten.
Dat is zo ontzettend vervelend! Het is echt makkelijker om dan Firefox te installeren (wat ik dus ook prompt gedaan heb).

Maar verder heb je wel gelijk
Die meldingen kan je toch uitzetten :)
Toch vind ik het handiger om in omgekeerde richting sites te blokkeren: in plaats van de Trusted zone te gebruiken en de Internet zone nog meer restricted in te stellen, werk ik liever meteen met de (echte) Restriced Sites zone, site blockers, hosts files enz.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 17:55 ]

Pagina: 1