Toon posts:

[XP] Drive locken met password

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 22:30 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Rechten erop zetten werkt goed genoeg.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 19:46:
Rechten erop zetten werkt goed genoeg.
Ja dat zal best wel, maar hoe precies, dat is de vraag.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou ja zeg.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Volgens mij staat het zelfs in de FAQ uitgelegd, en de Windows Help & Support bestaat ook nog hoor...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 22:31 ]

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:54
ehhh er wordt ook verwacht dat je zelf een beetje vooronderzoek verricht, en dit is echt iets simpels! Als je niet weet hoe je een schijf kan afschermen ben je toe aan wat leeswerk :)

Je moet met gebruikers(rechten) gaan werken. Wil je dat niet zul je een tool moeten zoeken wat een bepaalde directory kan locken mbv een password, die zijn vast te vinden.

Verder ben je niet echt specifiek over het OS dat je draait, ja het is XP maar is het Home of Professional? met Home wordt het lastig.. met Professional is het een eitje.

Klik een op een schijf in "My Computer" en en kies dan "Properties" onder het "Security" tabje kun je dus gebruikersrechten toepassen. Hoe in de gaten dat je dus met meerdere accounts zult moeten gaan werken, anders heeft het geen zin.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
enveekaa schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:54:
ehhh er wordt ook verwacht dat je zelf een beetje vooronderzoek verricht, en dit is echt iets simpels! Als je niet weet hoe je een schijf kan afschermen ben je toe aan wat leeswerk :)

Je moet met gebruikers(rechten) gaan werken. Wil je dat niet zul je een tool moeten zoeken wat een bepaalde directory kan locken mbv een password, die zijn vast te vinden.

Verder ben je niet echt specifiek over het OS dat je draait, ja het is XP maar is het Home of Professional? met Home wordt het lastig.. met Professional is het een eitje.

Klik een op een schijf in "My Computer" en en kies dan "Properties" onder het "Security" tabje kun je dus gebruikersrechten toepassen. Hoe in de gaten dat je dus met meerdere accounts zult moeten gaan werken, anders heeft het geen zin.

Succes.
XP Pro. Probleem is dat ik geen tabje ''Security'' heb. Draai overigens een NL versie van XP.
Als ik de Eigenschappen van de betreffende schijf voor heb staan, heb ik dus geen tabje beveiliging o.i.d. Ben Administrator.
Heb wel het tabje ''Delen'' maar daar kan ik niks mee.

• enveekaa
Je moet even simple filesharing uitknallen.

My Computer -> Tools- > Folder Options -> View -> Simple filesharing uitvinken.

En dan heb je die tab wel.

2 mensen 1 gedachte B)

[ Voor 71% gewijzigd door enveekaa op 17-01-2006 23:13 ]

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:24
Ga naar een willekeurige map toe, klik op Tools -> Folder options -> View en zorg dat er geen vinkje staat bij "Use simple file sharing" (Laatste optie). Klik op OK, en overal zou een tabblad Security moeten staan.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:29

markvt

Peppi Cola

drivecrypt met een beveiligde datacontainer die je dan mapt als lokale drive op jouw pc is misschien ook een optie. Dan kunnen ze zeker niet bij de gegevens ook niet als ze met een linux cd booten bijvoorbeeld.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:15
Daar dacht ik aan, mooi paket alleen niet gratis. Zie http://www.securstar.com/

Verwijderd

Frash schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:10:
Ga naar een willekeurige map toe, klik op Tools -> Folder options -> View en zorg dat er geen vinkje staat bij "Use simple file sharing" (Laatste optie). Klik op OK, en overal zou een tabblad Security moeten staan.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:06:
[...]

Draai overigens een NL versie van XP.
Nu dus nog even vertalen ;)
In de Verkenner ga je naar menu Extra, Mapopties, tab Weergave, vinkje weghalen bij Eenvoudig delen van bestanden gebruiken.
Daarna rechtsklik je op je Harde schijf die je wilt beveiligen, kies voor Eigenschappen, ga naar tab Beveiliging en zet een vinkje voor Weigeren bij Volledig beheer (voor alle gebruikers die je maar wilt).

Btw, kijk zeker in datzelfde venster ook op het tab Quotom, waarmee je iedere gebruiker een eigen stukje schijfruimte kan geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Er hoeft geen die-hard beveiliging op die map hoor, de gebruikers gaan het niet proberen te hacken.
Ze mogen er alleen onder XP niet in. En dat is nu gelukt trouwens, door de methode die enveekaa gaf, kreeg ik heb tabje wel en was het een fluitje van een cent, je moet t maar weten.

Maar nu is de drive gewoon niet toegangkelijk voor de gebruikers. Graag zou ik er een password ophebben.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:46

Exterazzo

Qeasy

Misschien ten overvloede, de tips van het rechten instellen werken alleen als je schijf is geformatteerd als NTFS en niet als FAT32.

Je kan je schijf als volgt nog converteren:

code:
1
CONVERT D: /FS:NTFS

Natuurlijk eerst een backupje maken voor de zekerheid :)

Audentia

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
TrueCrypt is een gratis alternatief voor driveCrypt als ik me niet vergis (staat ergens op sf.net geloof ik).

offtopic:
Bestandsmachtigingen instellen is toch niet zo moeilijk? Zo zou ik het persoonlijk ook doen en eventueel EFS (encrypteren in NTFS) overgooien als het echt kritische data is, maar ook hier valt dat mits wat extra werk terug te halen als de admin-sleutel (staat op de harde schijf ergens) beschikbaar is)

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:06:
[...]

XP Pro. Probleem is dat ik geen tabje ''Security'' heb. Draai overigens een NL versie van XP.
Als ik de Eigenschappen van de betreffende schijf voor heb staan, heb ik dus geen tabje beveiliging o.i.d. Ben Administrator.
Heb wel het tabje ''Delen'' maar daar kan ik niks mee.
laat maar.... :z

[ Voor 23% gewijzigd door oli4100 op 17-01-2006 23:20 ]

• enveekaa
Ja kan het account dat WEL toegang heeft toch beveiligen met een wachtwoord?

Als je er bijvoorbeeld vanaf een andere pc bij wilt kan dat via een wachtwoord, zorg dat je Netbios over TCP/IP aanhebt en File Sharing. Dan kun je bijvoorbeeld zoeits doen:

Start -> Uitvoeren -> "\\naam-computer\<drive-letter>$\volledige pad"

Voorbeeldje -> "\\server01\c$\program files\" zal je verwijzen naar de c: van server 01, en als die beschermt is dmv userrechten zal er gevraagd worden om een wachtwoord.

edit; Beetje oppassen met Netbios over TCP/IP btw ;)

[ Voor 10% gewijzigd door enveekaa op 17-01-2006 23:26 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:41:
Offtopic:

Backslash32,

Volgens mij is dit forum er om elkaar te helpen. Jouw ''hulp'', bestaat alleen uit het laten zien dat jij het wel weet en ik lekker niet. Ik vraag het niet voor niets hier, ik kan het niet vinden, punt-uit.
offtopic:
Ik verwijs je naar de FAQ waar onder andere staat hoe je je security tabblad tevoorschijn kan halen.
Daarnaast spoor ik je aan vooral eerst in de ingebakken helpmeuk van Windows te kijken, en daar staan ook weer linkjes in naar MS KB artikelen die (jaja) ook in het nederlands te vinden zijn.

Als jij van mening bent dat het hier een helpdesk is, dan vrees ik dat wij niet samen door een deur kunnen hier.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de drive is gelockt voor de lokale gebruikers, prima.
Maar ik wil er zelf vanaf mijn eigen pc dus nog wel in kunnen (over netwerk).

Maar als ik een gebruiker wil toevoegen onder het tab ''beveiliging'', kan ik geen andere locatie selecteren dan de lokale. Ik zie de andere pc dus niet, terwijl dat met andere apps wel prima gaat.

• enveekaa
Komop laten we het leuk houden :*)

Je zal de gebruikers ook lokaal moeten aanmaken.

[ Voor 43% gewijzigd door enveekaa op 17-01-2006 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
enveekaa schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:42:
Komop laten we het leuk houden :*)

Je zal de gebruikers ook lokaal moeten aanmaken.
Uiteraard dit doe ik ook. Maar kan ''mezelf'' niet vinden.
Het is geen firewall/werkgroep etc conflict. Omdat printersharing etc, extern bureaublad enzo prima werkt.

• enveekaa
Met een zogenaamd unc pad werken werkt niet?

\\computernaam\c$ (vergeet dollar teken niet!!)

Let wel dat het unc pad dus direct naar de juiste directory verwijst.

Dan kun je dus van elke willekeurige computer op je LAN inloggen op een share. C$ is een default share in o.a. XP Pro, wel makkelijk dan hoef je dus niet perse iets te delen om er bij tu kunnen via het LAN.

Snap je :)

[ Voor 68% gewijzigd door enveekaa op 17-01-2006 23:51 ]

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Volgens mij moet het zo:

-Op de te beveiligen pc een nieuwe gebruiker aanmaken
-De te beveiligen schijf/directory alleen toegangkelijk maken voor die gebruiker (dat heb je al gedaan denk ik)

Vervolgens kan je zoals mijn voorgangers in dit topic aangaven naar \\<pcnaam>\<pad> naar die beveiligde dir gaan. Als het goed is krijg je dan een popup waar je een gebruikersnaam en wachtwoord kan invullen.
Dit tenzij je op de pc vanwaar je connect onder dezelfde gebruikersnaam bent ingelogd. Dan probeert hij het daarbij behorende password te gebruiken. Als dat toevallig hetzelfde is gaat het direct goed, anders niet (want het password komt dan natuurlijk niet overeen).

Of trap ik nu reeds geopende deuren in? ;)

• enveekaa
Klopt als een zwerende vinger.. Krankenstein :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:41:
Maar als ik een gebruiker wil toevoegen onder het tab ''beveiliging'', kan ik geen andere locatie selecteren dan de lokale. Ik zie de andere pc dus niet, terwijl dat met andere apps wel prima gaat.
Dat komt omdat elke standalone PC eigenlijk z'n eigen "domain" is.
zoals al aangegeven, kun je simpelweg dezelfde username en password op de andere PC aanmaken, dan kun je er wel bij.

Overigens geldt het principe van rechten uitdelen/weghalen voor andere users ook voor shares, dus als je die folders deelt maar alleen jezelf rechten daarop geeft kan je er ook alleen maar zelf bij. Andere gebruikers kunnen 'm dan wel zien, maar er niet in.

Wil je die share ook niet kunnen zien dan maak je een zogenaamde hidden share aan door er een $ achter te plakken ( \\pc\share$ ).
Dan zie je 'm zelf ook niet, maar je kan er nog steeds bij.

Verwijderd

Topicstarter
enveekaa schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:49:
Met een zogenaamd unc pad werken werkt niet?

\\computernaam\c$ (vergeet dollar teken niet!!)

Let wel dat het unc pad dus direct naar de juiste directory verwijst.

Dan kun je dus van elke willekeurige computer op je LAN inloggen op een share. C$ is een default share in o.a. XP Pro, wel makkelijk dan hoef je dus niet perse iets te delen om er bij tu kunnen via het LAN.

Snap je :)
Ok ik kan zo inloggen vanaf mijn PC, op de share. Dit omdat de usernames op beide pc's gelijk zijn.
Er is niet om een wachtwoord gevraagd terwijl de passwords anders zijn?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

C$ (of D$) is een administratieve share, daar kunnen admins altijd (standaard) bij.
Weet je zeker dat je je gast account niet aan hebt staan?

Desnoods test je het vanaf een andere useraccount op je PC.

[ Voor 43% gewijzigd door alt-92 op 18-01-2006 00:53 ]

Pagina: 1