Toon posts:

hulp gevraagd voor low-budget pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben hard toe aan een nieuwe pc en daarvoor ben ik de afgelopen weken flink aan het rondkijken en lezen geweest over wat voor mijn kleine budget (+/- 650 euro ;( ) een 'goede' samenstelling zou zijn. Inmiddels weet ik al veel meer over computers, maar toch vind ik het lastig om alle termen te begrijpen, vandaar dat ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen.
Mijn pc heb ik nodig voor school (office), muziek, films, videopresentaties (niet al te professioneel) en af en toe een game (fifa, cm). Aangezien ik een laag budget is het laatste niet heel belangrijk. Ik zoek vooral een pc waarmee ik op dit moment al mijn school-opdrachten mee kan maken (dit zal met vrijwel elke nieuwe pc kunnen), maar vooral ook waar ik een tijd (2,3 jaar) vooruit kan en met een upgrade de 'meeste' spellen kan spelen.
Dit is wat ik zelf heb samengesteld bij Azerty Hardware:

Sweex Prescott Pluto 400 Watt, Zwart € 31,09 € 31,09
AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, Boxed 147,06 147,06
TwinMos Memory DDR SDRAM, 1 GB, PC3200,
400 MHz, Matched pair (2x 512 MB) 74,79 74,79
Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA II 85,72 85,72
Asrock 939Dual-SATA2 50,42 50,42
Asus EN6200TC256 /TD 256 MB, PCI Express x16 37,81 37,81
OEM 3,5 diskettestation Zwart 6,72 6,72
BenQ DW1650 16 x, 6 x, 16 x, Zwart, OEM 36,14 36,14
BenQ DVP-1650S 16x, 50x, Zwart, OEM 18,49 18,49
Logitech Cordless Internet Pro Desktop Zwart, OEM 23,53 23,53

Totaal: 511,77
BTW: 97,23

Totaal + assemblage van 35,00: 644,00

Ten eerste heb ik een vraag over het MoBo: de asrock is volgens mij ook gericht op de toekomst (PCIe-sloten) en past goed binnen mijn budget, maar ik lees ook veel goede berichten over de nForce4 SLI chipset, vooral qua beveiliging beter?, wat ook belangrijk is en misschien veel beter op de toekomst gericht? Is wel een stuk duurder.

De videokaart (waarom is daar zoveel keus voor?? :? ) , ik heb denk ik niet echt een zware grafische kaart nodig, dus deze lijkt mij voldoende of laat ik mij misleiden door de 256 mb? Van de reviews kwam ik niet echt verder, de een heeft wel problemen, de ander niet (of is dat met elke videokaart zo?)

De behuizing is spotgoedkoop en 400W, maar is dit wel goede kwaliteit of moet ik AOpen QF50a met 300w nemen voor 2 tientjes meer?

Zoals jullie zien heb ik voornamelijk naar de prijs gekeken en wat minder naar de samenstelling. Het overclocken boeit me ook niet echt veel, dus daar heb ik niet naar gekeken. Maar misschien dat jullie mij kunnen vertellen of dit systeem op voorhand al problemen gaat opleveren? Liever iets meer geld kwijt, dan meer problemen.

Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen en dat ik mij zoveel mogelijk aan de spelregels heb gehouden.

Met vriendelijke groeten.

Verwijderd

Ik vind bijna alles er redelijk uitzien maar Sweex doet veel pijn aan mijn ogen. Koop liever een ander merk. Q-tec heb ik ook erg slechte ervaringen mee. Zolang je geen Q-tec en Sweex koopt zit je volgens mij al vrij goed.

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Je kunt bijvoorbeeld ook voor een Asrock 939NF4G-SATA2 gaan, deze heeft geïntegreerde graphics (Geforce 6100) welke genoeg zijn voor af en toe een spelletje. Het eet wel 128mb van je geheugen, maar dat is bij 1GB te overzien. En je kunt later natuurlijk ook nog upgraden naar een pci-e kaart.

Verder zou ik eerder bezuinigen op bijvoorbeeld 1 dvd-brander, waardoor je wat over hebt voor een fatsoenlijke voeding en kast.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Met die videokaart ga je niet lang meer nieuwe spellen kunnen spelen, misschien iets om rekening mee te houden.
En zoals hierboven al gezegd, géén Sweex voeding nemen.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
je kan ook alleen een brander nemen en geen dvd spelen bespaar je weer iets
en je vergeet een windows licentie ;)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Tja, veel office werk kan ook gewoon onder Linux.

Waar haal je die schijven btw, ik wil er ook wel 2 :P

edit: ex BTW is het toch een stukje minder interessant

[ Voor 24% gewijzigd door marcieking op 17-01-2006 17:31 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

met die dual asrock kun je ook je ouwe AGp 8x keer kaart meenemen. Op die manier heb je wat meer geld voor andere dingen zoals kast en goede voeding

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Hey collega-student :)

Ik denk dat je best een redelijk systeem hebt, maar echt top kan ik het niet noemen. Kijk eens op de best buy guide van deze maand, met een paar aanpassingen heb je het volgende systeem:

CPU: AMD 3200+ boxed 175
mobo: Asus A8N-VM CSM 83
RAM: Corsair Value Select 2x512 mb 92
HDD: Western Digital Caviar Special Edition
SATA-II 200 GB 93
Kast: AOpen QF50A Zwart 48
Drive: BenQ DW1650 Zwart 43
Flop: OEM Zwart 3.5" 8
Muis+tobo: Logitech Internet Pro Zwart 27
Assemblage (niet echt "tweaker", maar wat jij wilt ;) ) 35

Totaal 604

Ik ben zelf geen fan van Maxtor, vandaar de WD. Als je graag Maxtor wilt, go ahead.
Sweex is geen leuk merk, tenzij je écht niets van computers af weet. Vandaar de AOpen kast.
Verder ander (beter?) mobo, met geheugen dat er bij kan volgens de site van Asus.
Een tweede drive kan je nog nemen als je wilt, ga je echt on-the-fly kopieren? Anders is het zonde van de 20 euro (40 biertjes in piekuur! :Y) ), heb je wat extra voor onderstaande:

Er zit een onbaord videokaart op dit moederbord, dus dat is best goed. Maar dit is wel echt minimaal. Over een jaartje kan je een videokaart bij kopen voor 100 euro, maar wat je nu kan kopen met je resterende budget is niet beter dan je onboard videokaart. Gewoon opzij zetten die 50 euro, en koop over een jaartje een Nvidia 6600 of iets wat nu voor 100 a 150 te koop is.

Verder neem ik aan dat je al een beeldscherm en legale windows hebt?
Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Windows kan ik via school krijgen: 20,-
En ik heb een samsung 730 BF ofzoiets, goed genoeg scherm voor mij.
Dus de kast vervang ik, dat lijkt me duidelijk.
En ik ga nog even kijken naar de onboard graphics, dat is inderdaad misschien wel handiger ipv een videokaart.
De tweede drive leek me wel makkelijk, maar 40 biertjes is natuurlijk een beter alternatief.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:46:

En ik ga nog even kijken naar de onboard graphics, dat is inderdaad misschien wel handiger ipv een videokaart.
De tweede drive leek me wel makkelijk, maar 40 biertjes is natuurlijk een beter alternatief.
Dat ASrock bordje heeft integrated graphics, dat is nóg minder dan onboard VGA, met onboard VGA heb je nog een losse GPU chip. Bij Integrated graphics zit het in je Northbridge. Ik krijg dat zelfde bordje morgen binnen omdat ik nog ff op mijn videokaart moet wachten en ik toch een nForce 4 bord wilde hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, het heeft even geduurd (tentamens enzo), maar over de volgende zaken ben ik eruit.

# Omschrijving Aantal Prijs p.s. Subtotaal

14168 BenQ DW1650 Zwart € 41,00

9358 Alps 3,5\" Diskette Station Zwart € 10,00

12563 AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed € 173,00

7511 Logitech Cordless Internet Pro Desktop OEM € 29,00

8981 Creative Speakerset SBS 560 5.1, Zwart € 36,00

16736 Asus A8N-VM CSM € 82,00

Over 2 zaken zit ik echter te twijfelen.

De behuizing: 3 keuzes, wat mij (en mijn budget) betreft nl:

18786 AOpen Behuizing QF50D Zwart, Zilver ATX, Micro ATX 300 watt - € 46,01
10238 Mtek Q3 Zwart, Zilver ATX 400 watt - € 69,00
4911 Enlight EN-4105 Zwart ATX 350 watt - € 49,00

De AOpen wordt in veel reviews redelijk positief beschreven (zeker voor low-budget), maar wanneer er een goede videokaart in komt (wat wel in de planning zit) geeft het toch (bij sommigen) problemen.
Nu weet ik niet of de Mtek goed bekend staat. Het scheelt wel in de voeding en ook qua uiterlijk, vind ik. De Enlight zit er tussenin qua voeding, maar heeft geen audio uitgang. Minpunt lijkt me, of gaat dat via het moederbord (domme vraag?).

Het geheugen:

Van Corsair wordt hierboven gezegd dat het goed werkt ism het moederbord. In de Best-Buy guide staat echter Twinmos. Geen verschil dus?

De harde schijf wordt waarschijnlijk Western Digital Caviar Special Edition 250 GB 7200 rpm 16 MB Serial ATA II/300 € 100,00. Dat ligt er aan hoe de bovenste zaken ingevuld worden ivm budget. 160gb is waarschijnlijk ook wel genoeg voor mij, maar voor de toekomst.

Ik hoop dat jullie mij nog iets verder kunnen helpen. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groeten.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 09:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Kijk eens naar Asus behuizingen, vind ik persoonlijk wel mooi.
De Asus TA-210 bijvoorbeeld.

Kijk voor het geheugen op de Asus site, daar staat nog wel eens een overzicht welk geheugen door Asus aangeraden wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus niks vinden op die Asus-site. Ik neem aan dat je dan bij support moet kijken, vervolgens zoeken op model, maar dan krijg ik alleen CPU-support. Kan iemand mij helpen??

En zijn er nog meer ideeën over de behuizing?

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Over de behuizing: Die AOpens zijn prima instap modelletjes. Ik heb zelf een AOpen QF50C. Voedingen van AOpen zijn meestal ook goed te vertrouwen en 300 W moet genoeg zijn voor jou setup...
Over het geheugen: Wil je gaan over-clocken, dan is het van belang dat je goed en snel geheugen neemt, anders maakt het allemaal geen zak uit. Kies dus gewoon voor de prijs, dus Dane-Elec of Twinmos, desnoods no-name.
Over de HDD: neem er een met de beste prijs/GB verhouding, extra ruimte zal je nooit spijt van krijgen! Een HDD is sneller vol dan je denkt!

Verder ziet het systeem er degelijk uit, zoals het eigenlijk altijd doet als je het op de BBG baseert!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:46:

windows bezuinig ik altijd op tbh :P gebruik meestal de "shareware" versie, die kost me niks, maar goed.

heb je niet toevallig nog een kast van je vorige pc? idem voor voeding, dvd/cd brander/speler, HD, diskette, tobo en muis.
appart kosten die dingen niet zoveel maar samen scheelt het je toch een smak geld als je een beperkt budget hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
[
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 09:58:
[...]

windows bezuinig ik altijd op tbh :P gebruik meestal de "shareware" versie, die kost me niks, maar goed.

heb je niet toevallig nog een kast van je vorige pc? idem voor voeding, dvd/cd brander/speler, HD, diskette, tobo en muis.
appart kosten die dingen niet zoveel maar samen scheelt het je toch een smak geld als je een beperkt budget hebt :)
Die pc wil ik ook nog gaan gebruiken, dus dat is geen optie.
AJ1815 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 09:50:
Over de behuizing: Die AOpens zijn prima instap modelletjes. Ik heb zelf een AOpen QF50C. Voedingen van AOpen zijn meestal ook goed te vertrouwen en 300 W moet genoeg zijn voor jou setup...
Over het geheugen: Wil je gaan over-clocken, dan is het van belang dat je goed en snel geheugen neemt, anders maakt het allemaal geen zak uit. Kies dus gewoon voor de prijs, dus Dane-Elec of Twinmos, desnoods no-name.
Over de HDD: neem er een met de beste prijs/GB verhouding, extra ruimte zal je nooit spijt van krijgen! Een HDD is sneller vol dan je denkt!

Verder ziet het systeem er degelijk uit, zoals het eigenlijk altijd doet als je het op de BBG baseert!
Dus Twinmos levert geen problemen meer op. Dat scheelt weer een paar euro's.
En de behuizing van AOpen levert ook geen problemen op als ik over een aantal maanden een goede videokaart er in zet. Dat is het probleem waar ik een beetje mee zit. Het mag niet al te duur zijn, maar toch futureproof. Is dan 300 W genoeg?

Bedankt in iig.

• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-08-2025

Soesje

is ook zo

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 22:02:
Zo, het heeft even geduurd (tentamens enzo), maar over de volgende zaken ben ik eruit.

# Omschrijving Aantal Prijs p.s. Subtotaal

14168 BenQ DW1650 Zwart € 41,00

9358 Alps 3,5\" Diskette Station Zwart € 10,00

12563 AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed € 173,00

7511 Logitech Cordless Internet Pro Desktop OEM € 29,00

8981 Creative Speakerset SBS 560 5.1, Zwart € 36,00

16736 Asus A8N-VM CSM € 82,00
Ik heb net ongeveer dezelfde samenstelling in elkaar gezet met Twinmos 2x512 en een WD 160gb schijf. Let er wel op dat je met dit moederbord geen Maxtor schijf neemt omdat dit vaak problemen oplevert met de nforce4 chipset. Heb de Aopen 50C kast erbij, en die is zeer stil, zelfs met mijn boxed AMD koeler.

Leuke van die kast is trouwens die slurf voor verse lucht voor de koeler. Is dat standaard tegenwoordig?

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:29:
[
[...]

Die pc wil ik ook nog gaan gebruiken, dus dat is geen optie.
Maar voor de monitor, het toetsenbord en de muis kan je ook een KVM switch kopen (rond de 20 euro)

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Pagina: 1