Toon posts:

[XP] accounts gekloond, nu authorisatie problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is de topic titel niet helemaal duidelijk:

Ik heb hier 2 pc's die allen, 1 admin account bevat, en een aantal gebruikers accounts (zonder volledige rechten).

De bedoeling was om van PC.A, account 1 en 2 over te kopieëren (of te klonen zoals ik in het topic titel aangaf) naar PC.B. Dit zijn dus 2 gebruikers account, zonder volledige rechten. Ik heb de map %:\Documents and Settings\gebruikersnaam volledig gekopieërd. Toen op PC.B gebruikers toegevoegd met dezelfde namen, als die er op moesten komen. Er waren dus nu nieuwe accounts toegevoegd. En toen (terwijl ik als admin was ingelogd) in %:\Documents and Settings de mappen over de accounts heen gekopieërd. Naar mijn idee gewoon goed?

Nu blijkt dit alleen niet goed te werken. Zodra de gebruiker nu op zijn account inlogt, verschijnt zijn/haar originele achtergrond van het bureaublad maar in een flits, waarna je het klassieke windows thema krijgt. Ook kan zijn/haar mail nu niet geopend worden, want ik krijg dan een schermpje wat meld dat er geen identiteit beschikbaar is, en vraagt welke identiteit ik wil beheren (dit terwijl er geen opties beschikbaar zijn), of de identiteit wil afmelden.
Ik merkte op dat alles gewoon wel naar behoren werkt, zodra ik de account, volledige toegang geef. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, en zo stond het ook op PC.A niet ingesteld, waar het natuurlijk gewoon allemaal wel naar behoren werkt.

Ik zie duidelijk dat ik ergens iets fout doe, ik kan er maar niet achterkomen waar het probleem zie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 15:46 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

In ieder geval moet je zorgen dat de account in kwestie lees- en schrijfrechten heeft in zijn persoonlijke map in Documents and Settings.

Dit doe je door het beveiligingstabblad van die map op te vragen (dus bijv. "C:\Documents and settings\Account1") en daar de Account1 volledige rechten op geven. Hiervoor moet je mogelijk inheriting (overnemen) uitzetten bij geavanceerd.

Hierna klik je op toepassen, daarna op de knop geavanceerd.

Hier vink je "Machtigingen voor alle onderliggende objecten (...)" aan en klik je op toepassen.

Edit:

Ook niet als je in Verkenner op Beeld --> Mapopties klikt, en daar "eenvoudig delen van bestanden" uitschakelt?

[ Voor 159% gewijzigd door CodeCaster op 17-01-2006 15:51 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Het is windows XP Home edition. Dus rechten toeverdelen zit er niet in?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-03 19:15

Gerco

Professional Newbie

Een account is in Windows meer dan alleen de naam. Een account met een andere naam aanmaken op een andere PC is daarom ook niet genoeg. Rechten worden uitgedeeld aan een account ID (een GUID, een 128 bit waarde).

Toen je de files overkopieerde, kopieerde je ook de rechten mee, inclusief de IDs. De gebruikers op de nieuwe PC hebben nu dus geen rechten op hun eigen bestanden en de oplossing doorvoor is ze die rechten te geven.

Ga naar C:\Documents and Settings\, rechtsklik op "Gebruiker1" en klik op "Properties". Op de "Security" tab kun je de gebruiker rechten geven (en de oude ID verwijderen). Vergeet niet om achter "Advanced" het vinkje "Remove all privileges from child objects and reset blablabal..." aan te zetten.

[edit]
Ik moet sneller leren tikken

[edit2]
In Home edition zitten alle voorzieningen voor rechten netjes ingebakken, je kan er alleen niet bij. Handig...

Wat je in dit geval nog zou kunnen doen is de files (de hele homedir uit Documents and Settings) kopieren naar een FAT32 schijf (een USB harddisk of Thumbdrive), deleten op de C:\ schijf en dan weer terugkopieren. Daarna inloggen als de gebruiker in kwestie en right-click op "My Documents". Daarna kun je het vinkje "Personal Folder" aanzetten en dan zou Windows de rechten weer terug moeten zetten.

[ Voor 45% gewijzigd door Gerco op 17-01-2006 15:54 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Je kunt beter de profielen naar een map kopieeren.
De gebruikersnamen zijn grotendeels alleen maar voor de show.
Het gaat om de SID. (hoop dat ik het goed spel)

Use the User Profiles tool to copy the profile to a new location. If you simply copy the subfolders to a new location, registry settings and permissions will not be properly modified.
Note: You cannot copy the profile of a logged on user
.

User Profiles Tool

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ai.. dus als ik het goed begrijp, gaat dit dus niet lukken met Home? Of ik moet een User Profiles tool gebruiken.

Iemand in dat geval nog een aanrader van een User Profiles tool die daar handig in is?

edit:
had al zo'n idee inderdaad dat de SecurityIDentity moeilijk zou gaan doen

Nog bedankt voor de snelle reacties, erg hulpvol voor 5'n :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 16:03 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gewoon de standaard wizard Bestanden en Instellingen Overzetten....

Start > progs > systeemdingesen > daar ergens

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 20:27:
Gewoon de standaard wizard Bestanden en Instellingen Overzetten....

Start > progs > systeemdingesen > daar ergens
Waarom moeilijk doen, als het inderdaad gewoon in Windows XP ingebakken zit! Bedankt voor het melden, want anders had ik het zeker weten op de moeilijke manier gedaan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

File system rechten zitten wel degelijk in Windows XP Home edition. Het is alleen in normale modus verborgen. Boot eens in safe mode en aanschouw..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1