De zwakke plek van linux m.b.t. consumer support ?

Pagina: 1
Acties:

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
even hier een gedachtesprong die ik gister in me nest had
met het op het gevaar af dat ik naar de andere discussie word gewezen (gebruikersvriendlijkheid) is dit meer iets wat er parallel aan loopt.

allereerst, voordat ik verrot word geflamed, door fanboys: ik tik dit op een powerbookje, via mijn FreeBSD servertje, dus ik weet waar ik over praat. en ik (als "gevorderde" gebruiker) vind het relaxter dan windows, mijn enige windows bak staat al ruim een half jaar weg te rotten...

anywayz, mijn gedachten:

Belemmert de kracht van linux, namelijk keuze - in alles: van DE tot kernel - en de redelijk hoge ontwikkelsnelheid, in het maken tot een succes ervan op de consumentenmarkt?

En met consumentenmarkt bedoel ik dus Jan Lul met een Planet Internet account, dus niet de zakenmarkt, want dat is een compleet ander verhaal.
Waarom zou dat juist een beperking zijn? Er zijn nu nog zat mongolen die win95 of 98 draaien, en als je dan een helldesker/BOFH bent (en ik spreek uit ervaring), moet je dus de volgende versies kennen: win95/98/98 2nd/2K/XP (home/pro). Nou heb je geluk dat het allemaal veel op elkaar lijkt en niet snel ontwikkeld.

Maar hoe zou dat gaan dan met linux? Je ondersteunt b.v. alleen maar Fedora vanaf versie 1.0 en SuSE vanaf 9.0 met min. kernel versie 2.4.18? En dan ben ik nog niet eens begonnen over de verschillende DE's, alhoewel je daar vooral met GNOME en KDE te maken hebt, but still.
Het is namelijk soms al een hell om de windows versie te weten komen over de telefoon, laat staan de processor, of hoeveel RAM.
Nou zou je ze "uname -a" kunnen laten uitvoeren in de console, maar een cmd shell opstarten in windows om ze te laten pingen is al moeilijk genoeg... Sowieso uberhaupt het instellen van configuratie dingen, je kan het wel via een GUI doen (als die al niet in beta versie is), ik denk dat het grootste deel hier op NOS het toch liever met vim doet, niet?
Tel daarbij op dat er (relatief) vaker updates verschijnen in de OSS wereld, dan zit je helemaal te kloten met versies. Want met windows kan "die handige buurjongen" wel ff XP SP2 installeren, en dan alles automatisch laten updaten en daarmee klaar. Maar als ie dan een custom kernel bouwt, of gewoon updated naar de laatste major, moet je de klant aan de telefoon vertellen dat ie dat eerst mag fixen?

Kijk, de zakelijke markt zit anders in elkaar. Daar flikker je gewoon RH op een zooi Dell's (ik noem maar wat) neer met een mooi service contract, en als ie het niet doet, zijn ze makkelijk vervangen, toch allemaal het zelfde, en we hebben een SLA. Maar bij end-users kan dat niet, omdat linux support relatief duur is: elk puisterig puberjochie van 15 die een beetje surft kan nog wel een dhcp release doen op een windows bak, maar op een *nix bak?

Tot dusver mijn gedachtespin.

nogmaals als een modje het nodig vindt om hem te mergen, gaat uw gang.

Compromises are for the weak

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
Ik dat het enige wat Linux belemmert op de desktopmarkt het feit is dat GNU/Linux geen desktop OS is, ook al willen de developers van KDE/GNOME ons het tegengestelde doen geloven.

[ Voor 7% gewijzigd door Vinnienerd op 17-01-2006 15:07 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tha_Butcha schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:03:
moet je dus de volgende versies kennen: win95/98/98 2nd/2K/XP (home/pro). Nou heb je geluk dat het allemaal veel op elkaar lijkt en niet snel ontwikkeld.
Hmm volgnes die zelfde redenering moet je inlinux alleen kde en gnome OF de linux prompt commando's kennen.

Dat laatste is wellicht zelfs simpler te supporten omdat je instukties kunt geven op de helpdesk "type in ....."in plaats van "ga naar rechts onderin, druk op start en dan in het menu xxxx zie je yyy

Maar ja, dan deed ik ook helpdesk in de tijd van windows 30. & 3.1

Overigens kreeg ik het idee dat de desktop linux distro van dit moment "unbuntu"is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Vinnienerd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:07:
Ik dat het enige wat Linux belemmert op de desktopmarkt het feit is dat GNU/Linux geen desktop OS is, ook al willen de developers van KDE/GNOME ons het tegengestelde doen geloven.
Waar is de onderbouwing?
Linux is een kernel, waarom zou die op de desktop niet tot zijn recht kunnen komen met een mooie distributie er omheen?
leuk_he schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:25:
Overigens kreeg ik het idee dat de desktop linux distro van dit moment "unbuntu"is.
Ubuntu is idioot hard gegaan, zo lang bestaan ze nog niet maar het is 1 van de populairste distro's en met een goede reden. Overigens ben ik van mening dat een wildgroei aan distributies voor de thuismarkt nadelig is, omdat er dan inderdaad teveel variatie ontstaat ("dat staat niet in mijn menu", "oh dan weet ik het ook niet, die distributie ken ik helemaal niet"). Als het een beetje gelimiteerd blijft tot KDE en Gnome zal het nog wel meevallen omdat Gnome op Ubuntu niet zo heel anders is dan Gnome op Suse, en zij die een andere DE gebruiken hebben dat hoogst waarschijnlijk zelf geregeld en weten er wat meer vanaf.
Sowieso vind ik "support" op een OS iets dat bij thuisgebruikers nooit gebruikt wordt (als het er al is?). Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze Microsoft gebeld hebben (misschien mensen die Windows wilden activeren), de support bij mensen komt ALTIJD van het neefje-van-de-buurman-van-de-zoon-van-de-slager en van die mensen met kennis van Windows zijn er veel, met kennis van Linux wat minder. Maar ik zie weinig verschil tussen iemand die vraagt of ik z'n scanner kan installeren onder Windows of onder Linux: ze kunnen het onder geen enkel OS zelf.

Saved by the buoyancy of citrus

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
En met consumentenmarkt bedoel ik dus Jan Lul met een Planet Internet account, dus niet de zakenmarkt, want dat is een compleet ander verhaal.
Dat ben ik eigenlijk niet helemaal met je eens. :)
We hebben hier een veelvoud aan SLES8/9 servers draaien, een kleine 4000 tot 5000 en daarnaast ongeveer het zesvoudige aan servers met andere besturingssystemen (o.a. HPUX, Solaris, Windows, etc) en als bedrijf heb je bij SLES8/9 een veelvoud aan paketten en compatibele hardware. Zodra je van de gecertificeerde hardware afstapt gaat het met de support al snel bergafwaarts. Idem dito met software. Keuze genoeg, maar alleen met de versies die op CD staan of die van de officiele update site af komen. Even je eigen kernel kompileren en de helpdesk zal je snel vertellen dat ze op dat moment nergens meer voor in staan, hetzelfde met software. Heb jij een stuk software in versie 1.01.48 en jij compileert zelf versie 1.01.50 terwijl die nog niet is vrijgegeven dan zie je de support ook al snel :w doen.

Voor zover ik weet is dat een groot manko (weliswaar begrijpelijk, maar toch) bij vrijwel alle grotere distro's waar je betaalde support kunt krijgen. Vanzelfsprekend is er genoeg te vinden op de fora, newsgroups, man pages en noem het allemaal maar op, maar voor jan met de pet zijn die resources ten eerste niet te vinden, en ten tweede vaak al snel té technisch voor de doorsneegebruiker. Voor iemand die wat meer in de materie zit zal het misschien al te simpel zijn, maar iemand die gewoon op een icon wil klikken 'en het ding moet het doen' zal een handleiding al snel voor veel ergernis zorgen. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Tel daarbij op dat er (relatief) vaker updates verschijnen in de OSS wereld, dan zit je helemaal te kloten met versies. Want met windows kan "die handige buurjongen" wel ff XP SP2 installeren, en dan alles automatisch laten updaten en daarmee klaar. Maar als ie dan een custom kernel bouwt, of gewoon updated naar de laatste major, moet je de klant aan de telefoon vertellen dat ie dat eerst mag fixen?
Ik denk dat Jan Lul met zijn Planet internet eerder een standaard ubuntu zal draaien dan een voledig door de buurjongen getweakte custom made gentoo. Voor die mensen is prima support te leveren toch?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Cyphax schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:31:
Sowieso vind ik "support" op een OS iets dat bij thuisgebruikers nooit gebruikt wordt (als het er al is?). Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze Microsoft gebeld hebben (misschien mensen die Windows wilden activeren).
Daar is een goede rede voor. Veel van de MS produkten zijn namelijk alleen "gratis"ondersteund als je een "full package aankoopt. meer hier
Dat aantonen is soms al meer werk als veel problemen. Dus ik vraag me af als je een oem pakket koopt (dell enzo) wie die support gaat leveren. Mocht je geen recht hebben op die support dan mag je eerst 299 euro (!) dokken voordat ze beginnen met luisteren, zonder garanties te geven.

verder wordt er gesproken over planet internet, dan neem ik aan dat het over support gaat voor internet. Als er dan gewoon verteld wordt wat voor soort internet er geleverd word, maar dat weet men op een helpdesk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 17-01-2006 16:16 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
leuk_he schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:16:
[...]

Daar is een goede rede voor. Veel van de MS produkten zijn namelijk alleen "gratis"ondersteund als je een "full package aankoopt. meer hier
Dat aantonen is soms al meer werk als veel problemen. Dus ik vraag me af als je een oem pakket koopt (dell enzo) wie die support gaat leveren. Mocht je geen recht hebben op die support dan mag je eerst 299 euro (!) dokken voordat ze beginnen met luisteren, zonder garanties te geven.

verder wordt er gesproken over planet internet, dan neem ik aan dat het over support gaat voor internet. Als er dan gewoon verteld wordt wat voor soort internet er geleverd word, maar dat weet men op een helpdesk niet.
Toch doen mensen alsof het een gebrek is van een Linux OS tov Windows... daar ging het mij even om. Het zou een *gigantisch* voordeel zijn tov Windows als er spotgoedkoop support kon worden geleverd.
En dan ineens wordt het lastiger, er zitten achter consumentendistro's niet erg vaak bedrijven die dat kunnen realiseren. Misschien heeft Ubuntu een kans omdat daar een steenrijke gek (;)) achter zit. Mensen kijken je raar aan als je ze verteld dat Canonical gratis en voor niets complete OS'en opstuurt (netjes geperst en wel) maar als ze DAT kunnen... wie weet. Ik blijf er wel bij dat gebrek aan support helemaal geen probleem is van Linux OS'en tov Windows, want nogmaals: ze bellen toch het handige neefje, welk OS ook.

Saved by the buoyancy of citrus

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Cyphax schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:31:
[...]
Sowieso vind ik "support" op een OS iets dat bij thuisgebruikers nooit gebruikt wordt (als het er al is?). Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze Microsoft gebeld hebben (misschien mensen die Windows wilden activeren), de support bij mensen komt ALTIJD van het neefje-van-de-buurman-van-de-zoon-van-de-slager en van die mensen met kennis van Windows zijn er veel, met kennis van Linux wat minder. Maar ik zie weinig verschil tussen iemand die vraagt of ik z'n scanner kan installeren onder Windows of onder Linux: ze kunnen het onder geen enkel OS zelf.
Daar heb ik zelf ook nog niet vaak van gehoord. De meeste mensen willen nog wel eens bellen naar hardware fabrikanten met hun vragen over printers, scanners en noem het allemaal maar op. Maar daar ligt ook gelijk het probleem. Die fabrikanten leveren geen ondersteuning, dus dat zal het ondersteunde bedrijf zelf moeten doen.
Persoonlijk denk ik dat customersupport zeker wel te doen als je twee zaken kan regelen:
1. Zorg voor redelijk standaard hardware bij de computers die je gaat ondersteunen en zorg ervoor dat zoveel mogelijk rechtstreeks door de kernel wordt ondersteund.
2. Probeer de ondersteuning te regelen vanuit een of twee distro's met tree zoals portage bij Gentoo of debian/(k)ubuntu respositories. En dan kan je eigen aangepaste tree leveren met daarin alleen de versies die jij ondersteund. En als mensen willen overstappen naar de originele tree dan verliezen je hun (gratis) support.
In zo'n vorm is het denk wel te verkopen en te behappen. En vergeet niet onder Windows wordt voor lang niet elke software configuratie ondersteuning door Microsoft of een hardware fabrikant geleverd. Dat is nl. een utopie en die wil je zeker niet onder Linux wil aanstreven.

Koffie werkt echt!

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Verschillende hw en sw configs zijn idd altijd al een pain geweest voor support. Service houdt meestal op als je config veranderd is; dat is begrijpelijk vanuit de serviceverlener gezien. Bij thuisgebruik is er een wildgroei aan configs en dus standaard nauwelijks support (ja, op kapotte hw; niet op ieder willekeurig probleem).

Maar ik krijg de indruk dat het gebrek aan service hier niet een probleem op zich is. Gaat het om de nog altijd lage hoeveelheid thuisgebruikers die Linux (of *BSD voor mij part) gebruiken? Ik denk niet dat het gebrek aan service op een OS een probleem is; immers, zoals al wordt aangegeven, zit er bij windows ook geen support voor de thuisgebruiker die windows koopt/aantrof op het gekochte systeem.

Het probleem zit 'm in het risico dat PC leveranciers niet durven te nemen om iets anders aan te bieden. Als er PCs worden aangeboden met goede configs voor zeg een 100 euro goedkoper met Linux, komt het wellicht beter op gang. Jan Wie gaat echt niet Ubuntu installeren, hoe makkelijk of moeilijk dat ook is. Velen willen gewoon een pc netals een auto. Gaan met die banaan als je 'm nodig hebt en verder geen gezeik. Daar zijn vele distros al lang goed genoeg voor, als alles maar klaar voor gebruik voorgeinstalleerd is.
Ik denk dus dat (gebrek aan) consumer support op Linux geen issue is. Die buurjongen leert dat echt wel hoor.

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

Ik denk dat er een aantal dingen voor de support van linux goed uitgesplits moeten worden:
  • hardware ondersteuning (drivers dus)
  • kernel ondersteuning
  • DE ondersteuning
Allereerst heb je de hardware, bijna elke distro houdt wel bij welke hw er ondersteund wordt in de default install. alles daarbuiten kan of via supported modules of op eigen houtje (granted, dit kan nog vrij veel zijn als je graag nieuwe hardware koopt, zeker WLAN 802.11a/g)

De kernel ondersteuning is eigen gewoon je base-systeem. Hiermee probeer je te zorgen dat het systeem stabiel loopt. hier kan CLI support bij gerekend worden voor het gemak, maar ik denk dat deze categorie snel samengaat met de volgende.

DE ondersteuning is eigenlijk het instellen en configgen van de DE (vid.modes / refresh inluded).
Hierbij moet je rekeken het installeren van programmas, met bijbehorende dependancies en het nagan van eventuele algemene oorzaken van een crash.

Zodra je hierbuiten gaat (apache config problemen bijv) zit je al snel in grijs gebied. De kans dat je dit wil ondersteunen is minimaal. zo gaan een bedrijf als DELL ook niet jou helpen met het goed instellen van je opmaakprofiel in word.

Punt is meer dat je niet zo snel een algemene "linux helpdesk" kan creeren. je zou het per distro moeten doen, daarna kan je mensen verwijzen naar de talloze FAQ's en HOWTO's (net als dat met niet supported windows dingen gebeurd). De ondersteuning voor een computer op zich is niet zo moeilijk (de onderdelen), je kijkt of je het snel kan oplossen met wat software aanpassingen (nieuwe driver/kernel uit je eigen apt/rpm repository), anders is het gewoon een reinstall van je bedrijfsimage dat bij de PC geleverd wordt. zo werkt het al jaren bij windows en waarom zou je linux anders ondersteunen (tenzij je HEEL graag van je geld af wil).

Zodra je bij wat meer "upper level" support komt zoals Renegade al aangaf heb je het natuurlijk over iets heel anders, maar dan betaal je er ook naar. als je een consumenten PC met linux koopt (of alleen een distro op CD) kan je dat soort support niet "winstgevend" proberen te realiseren.
Voordeel bij Linux is dat je ten alle tijde heel makkelijk je /home kan backuppen (probeer maar eens alle "documents and settings" te kopieren... RAMP!)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Wanneer de mensen achter (K)Ubuntu (of een ander bedrijf natuurlijk) computers gaan verkopen, met altijd de zelfde hardware, en voorgeinstalleerd Gnome of KDE. Daarbij een eigen repository opzetten, en bijhouden, waar de updates vandaan komen. Dan denk ik dat het een grote kans kan maken!

Je weet dan altijd welke hardware er in zit, alles staat goed ingesteld en werkt. Is er iets dan bellen ze op, je logt in via bijv. SSH en fixed het. Tenzij het te lastig is (of te ver verkloot) en ze brengen de pc langs (zoals het nu ook met Windows pc's gaat).

Gaan mensen zelf nieuwe hardware installeren, leuk, maar als de systeemkast open gaat vervalt de garantie. Zo is het (zover ik weet) ook bij elke Windows pc die je koopt.

Denk dat het grootste probleem wordt het overtuigen van mensen om zo'n pc te kopen, en natuurlijk een bedrijf vinden dat "gek genoeg is" om zoiets aan te durven. En daarbij is het jammer dat niet meer "neefjes-van" of "buurjongens-van" kennis hebben van Linux, waardoor mensen moeten bellen. Maar zolang de support die dan geboden wordt goed is, denk ik niet dat dat een probleem mag opleveren. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

En dan kopen ze bij de ALDI een PacMan CD-Rom... en dan?!

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

psyBSD schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:56:
krijgen ze net zoveel support als iedereen die een CD can Celine Dion (Sony/BMG) heeft gekocht en op de PC heeft afgespeeld.

er staat toch duidelijk op zo'n cd dat het windows only is...

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

psyBSD schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:56:
Dan komt je weer bij een ander probleem; het gamen onder Linux. Daar is een ander topic over... Maar zoals hier boven mij al gezegd wordt; het is jammer maar er staat duidelijk op de doos dat het voor Windows only is...
Helaas komt dat de reputatie van Linux niet echt ten goede. ;(

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Er staat hooguit in kleine lettertjes windows-9x of hoger.

En er staat met grote letters op PC-software...

Ligt misschien aan mij hoor, maar er staat nooit duidelijk aangegeven voor welk OS het is.

Ik ben van mening dat de grote letters (PC) alleen voorbehouden mogen zijn aan cross-platform software.

Een PC staat nog altijd een Personal Computer, en geen MS-Win-Computer. (Hoe graag ze dat in Redmond ook willen)

Wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat het gebrek aan volledige informatie er voor zorgt dat linux geen stevige voet aan de grond krijgt in de desktop-markt. (Alles is een PC, maar alleen als er windows op draait) Probeer maar eens het verschil uit te leggen.

[ Voor 60% gewijzigd door psyBSD op 18-01-2006 14:33 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

psyBSD schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:27:
Er staat hooguit in kleine lettertjes windows-9x of hoger.

En er staat met grote letters op PC-software...

Ligt misschien aan mij hoor, maar er staat nooit duidelijk aangegeven voor welk OS het is.

Ik ben van mening dat de grote letters (PC) alleen voorbehouden mogen zijn aan cross-platform software.

Een PC staat nog altijd een Personal Computer, en geen MS-Win-Computer. (Hoe graag ze dat in Redmond ook willen)

Wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat het gebrek aan volledige informatie er voor zorgt dat linux geen stevige voet aan de grond krijgt in de desktop-markt. (Alles is een PC, maar alleen als er windows op draait) Probeer maar eens het verschil uit te leggen.
Dat wordt nog wat met die Intel Macs. ;)

Je kan dergelijke argumenten blijven aandragen om linux als desktop OS te ontmoedigen. Maar volgens mij kan je beter de mensen opleiden (hoe weinig dan ook) om te kijken naar wat ze al dan niet draaien. Je kan op die SeniorenPCs die ze tegenwoordig voor 300EU + ADSL abbo verkopen ook niets installeren en dat gaat ook prima. Een deel van je probleemoplossing zit in je marketing naar de juiste doelgroep.
Dit betekent automatisch dat je dus een aantal stock games moet meeleveren (iig vergelijkbaar met wat windows meeleverd, anders worden ze jaloers), en ook een aantal manieren moet/kan aanbieden om extra games te spelen c.q. downloaden.
Dit probleem is overigens niet Linux vs. Windows vs. Mac specifiek... probeerde laatst Age of Empires III op Win2k... moet dus onder WinXP (staat ook gewoon PC op het doosje..)

Pagina: 1