[mysql] opeenvolgende rij-nummer van record opvragen...

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Kan je binnen mysql het 'nummer' van een opgevraagde rij opvragen?

Stel 'select id, title from table' retourneert:
code:
1
2
3
4
 13 - roos
  2 - boom
450 - vuur
  5 - vis

... terwijl ik eigelijk dit zou willen:
Stel 'select consec_id, id, title from table':
code:
1
2
3
4
0 -  13 - roos
1 -   2 - boom
2 - 450 - vuur
3 -   5 - vis

Nou kan ik dat natuurlijk met m'n scripttaal naar keuze oplossen, maar ik zit met een 'framework' dat gebruikt dient te worden... :(

Bovendien wil ik gewoon wel eens weten of het kan.

[ Voor 12% gewijzigd door klokop op 17-01-2006 14:36 ]

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En wat voor framework is dat dan? Het lijkt me toch een kleine moeite om er een tellertje bij af te drukken?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 10:15
in db2
code:
1
select rrn(a) , anderveld, nogeenveld from myTable a

mysql weet ik niet of ze dit hebben...

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Heb je dat consec_id wel in de betreffende tabel staan ?

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 10:05
kwestie van resultaten in een array zetten...?! en dan de boel uitspugen samen met de array nummers?

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:12
MySQL 5 doet dingen met triggers en zou zoiets http://haacked.com/archive/2004/02/28/215.aspx moeten kunnen, met lagere versies wordt lastig in MySQL denk ik.

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

In een relationele database zitten de records toch niet in een bepaalde volgorde in de tabel? Bij iedere query worden de records in een 'random' volgorde teruggegeven. Wat voor nut zou het dan hebben om een volgorde ID aan het record te koppelen? Wat voor toegevoegde waarde zo zo'n ID hebben voor een applicatie?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Lorn schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:54:
In een relationele database zitten de records toch niet in een bepaalde volgorde in de tabel? Bij iedere query worden de records in een 'random' volgorde teruggegeven.
Niet als je een clustered index op een tabel hebt zitten (iig in MSSQL, vziw ook Oracle, MySQL + InnoDB)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

kenneth schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:56:
[...]
Niet als je een clustered index op een tabel hebt zitten (iig in MSSQL, vziw ook Oracle, MySQL + InnoDB)
Goed punt, die was ik idd even vergeten :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kenneth schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:56:
Niet bij elke implementatie wordt de clustered index ook automatisch op volgorde gehouden. Bovendien is het alsnog onverstandig uit te gaan van een specifieke volgorde, want dat er een volgorde door die clustered index wordt afgedwongen voor die specifieke tabel, zegt nog niets over de volgorde van je resultaten.
Misschien worden die wel op volgorde van hash-bucket uitgespuugd, als er een hash gebruikt was voor een join.

Moraal van het verhaal is gewoon dat SQL geen enkele volgorde van de resultaten specificeert, tenzij je ORDER BY meegeeft bij je query. Bovendien is de volgorde nogal variabel, als er een nieuw record halverwege wordt ingevoerd wordt de helft van de andere records voorzien van een nieuwe virtuele volgorde.

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Jaaa! DAT bedoelde ik inderdaad!

... ik had het 'framework' inmiddels al omgebouwd, zodat het op een andere manier ook kan...

[ Voor 20% gewijzigd door klokop op 18-01-2006 21:29 ]

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Pagina: 1