[Systeem] Wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo,

Ik heb een computer die niet wil opstarten.
Als ik de computer aanzet, dan werkt deze soms niet soms wel (hij doet niets, geen piepje of beeldsignaal). Na een paar keer resetten (echt willekeurig, soms doet ie t in 1 keer), krijg je het bios scherm. Daar gaat ie door de memory check, die lukt, hij detecteert alle IDE apparaten succesvol.

Dan gaat ie uit de bios, en wil die windows opstarten. Soms blijft ie al hangen bij verifying DMI pool data, soms gaat ie door. Dan krijg je het scherm van Windows waar die vraagt of je in veilige modus wilt starten, en daar hangt ie na een paar seconden. Als ik in het bios menu zit, hangt ie niet naar een paar seconden, dat werkt gewoon normaal.

Op het moederbord zitten ook 4 leds op een rij die rood of groen kunnen worden. Ik kan alleen maar niet vinden wat die codes inhouden, ook niet op internet. Het is een AWARD bios.

Kan iemand me verder helpen?
Groeten Marco

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

1ste indruk is weer een ouderweds moederbord probleem.

Doe je soms ook de spanning eraf met zo een grote stekkerdoos als je de PC niet gebruikt?

Verwijderd

haal eerst alle pci kaartjes er uit, hdd's eruit, cd-rom/dvd eruit, etc.
een kapotte modem/soundcard/etc kan in mijn ervaring ook voor dit soort ellende zorgen, dus je moet het even proberen.

Werkt hij nu stabiel? Zo niet, dan is het naar alle waarschijnlijkheid mobo of geheugen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 14:24 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 19:27

Just_I

What did you just say?

Het is handig voor ons als je je gegevens van je pc even vermeld; welk moederbord, cpu, geheugen, HDD, videokaart en welk OS.

Overigens neem ik aan dat je met de "bios" het post scherm bedoeld en met het "bios menu" de bios zelf.
Je PC komt dus wel altijd door het post scherm heen, maar crashed in Windows? Of crashed de pc ook tijdens het post scherm? Als het eerste het geval is kan je proberen om windows te laten repareren. Hiervoor moet je even de cd van windows in de computer doen.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Is het dezelfde pc als in Compaq wil niet starten, want dat is wel even informatie die er bij nodig is natuurlijk, mocht het zo zijn.

Waarom? Omdat het kan!!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Welk moederbord is het?
Dan kan je vrij eenvoudig in de handleiding opzoeken wat diverse leds betekenen.

• Dark Wanderer
Hmm het bios menu, bedoel ik het menu mee als je op DEL drukt tijdens opstarten. Hij boot, als ie boot, door het scherm heen met logo van bios, en met de gedetecteerde ide drives. Dan krijg je nog een scherm in DOS stijl, met een tabel, daaronder verdeling van IRQ adressen en zo, en dan krijg je verifying DMI pool data. Daar crasht ie soms. Daarna krijg je het menu van windows of je in safemode wil starten, en daar crasht ie soms nadat je een keuze hebt gemaakt.

Er zit een Athlon 1200 mhz in, 2x256mb pc133 geheugen, 2 harde schijven (eentje in swaprack), 1 dvdrom station en een cd brander. De niet-swappable schijf bevat windows.

Edit: Ik kan zo niet achter het type moederbord komen!

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Wanderer op 17-01-2006 14:55 ]

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:41
Controleer ook meteen de fans en stofdelen in je computer. Stof kan ook voor sluiting zorgen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• job

job

ok, hij boot dus wel. Allen als windows aan de slag moet gaat het mis.
Lijkt me kwestie van oorzaken uitsluiten.
Begin maar eens met het testen van het geheugen.

• Dark Wanderer
Hallo

Ik heb ondertussen 1 keer windows aan de praat gekregen, het zal wel mazzel geweest zijn.

Ondertussen heb ik de betekenis van de D-led gevonden (4 leds op een rij die een foutcode geven), en op het moment heb ik rood rood rood rood wat cpu error betekent.

Nu moet ik zeggen, als de pc wel normaal boot (tot net na de bios), dan begint de ledrij ook op 4xrood. In de habndleiding staat ook dat de codes stappen zijn, en dat het pas een error is als de rode langer dan 5 seconden blijft staan. Dit is nu het geval. Ik heb de processor al verwisseld met een andere tragere athlon, maar het blijft 4x rood.

Nu kan ik dus het volgende constateren:

- Of de socket is kapot
- De bios is niet helemaal lekker meer (al 3434343 keer gereset die bios)

Het probleem zou dus bij het moederbord moeten liggen.

Andere symptomen:
- Power led gaat flikkeren op willekeurige snelheid (geen slaapstand aanduiding of zo, net of de spanning telkens iets wegvalt). Geen beeldsignaal.
- Soms heb ik geen 4xrood als error code, maar een andere code zoals geen tobo, fout in memory, fout in videokaart, of een andere fout. Geen beeldsginaal.
- Soms boot ie tot en met het post scherm, en dan loopt ie vast. Beeld bevriest.
- Soms boot ie tot en met het kies veilige modus scherm van windows, en na een keuze gemaakt te hebben of de 30 seconden keuzetijd te hebben afgewacht loopt de pc vast, zwart beeld, wel signaal.
- Soms zie ik na het bios scherm (die met memory check die optelt) een zwart beeld met allemaal willekeurige pixels en tekens over het hele scherm heen.
- 1 van de 287482397498 keer start Windows zonder problemen op, en loopt alles stabiel.

Soms komt het knipperende power ledje voor in combinatie met de bovenstaande symptomen

Ik heb al meer gegevens van de pc:

- MOBO MSI K7T Turbo v3
- CPU AMD Athlon socket A 1200 mhz (ook getest met een 600 mhz die het zeker doet op andere computers, ook op andere pc getest na in deze pc te hebben gehad)
- 2x256 133 mhz geheugen (wordt wel als 512 mb herkend als de pc de memory check haalt).
- 2 hdd (2 x 40 gb, 1 in swaprack) via IDE
- 1 dvd brander
- 1 cd brander
- 32MB AGP Videokaart

Kan iemand me aub verder helpen nu?

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 10:22
Ik heb exact hetzelfde prbleem met precies dezelfde specs gehad:
- MOBO MSI K7T Turbo v3
- CPU AMD Athlon socket A 1200 mhz (ook getest met een 600 mhz die het zeker doet op andere computers, ook op andere pc getest na in deze pc te hebben gehad)
Wat bleek, moederbord was echt kapot, getest met ander moederbord en alles deed het prima (probeer dat eens). Daarna bevestigd door MyCom, ik wist het namelijk echt niet meer. Misschien zijn het laatste stuiptrekkingen. Veel succes!

[ Voor 5% gewijzigd door usgaap op 20-01-2006 14:41 ]

Verwijderd

usgaap1976 schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:38:
Wat bleek, moederbord was echt kapot, getest met ander moederbord en alles deed het prima (probeer dat eens).
Moederbord vervangen doe je niet zo snel!, een (bijna) kapotte voeding kan precies dezelfde storingen geven, dus die zou ik eerder even vervangen

• job

job

k7t en de 4 rode leds :P
Dan kan je die mobo bijna zeker wel weggooien.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 21-01-2006 00:19 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
kijk , als de foutcode van de bios zegt dat je cpu dood is , kan het zijn dat je cpu kapot is , maar sinds jij die al hebt verwisselt , zal het daar dus niet aan liggen , het zou me sterk lijken dat je ram kapot is en je bord een cpu error geeft , dus ik denk dat ofwel je voeding aant doodgaan is , en hierdoor je cpu en je bord geen fatsoenlijke spanningen krijgen , ofwel je bord is kaopt , je kan ze slechts uitsluiten door te proberen met een ander bord en met een andere psu , ik zou niet weten hoe je dat anders zou moeten doen

je kan de spanningen die de psu levert natuurlijk ook nog uitmeten met een multimeter , maar dat biedt soms ook geen uitkomt omdat je gewone metertje de rimpel niet kan meten , en laat dat nu soms de oorzaak zijn (en ja dat heb ik al meegemaakt)

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Kan je in de bios de temperatuur aflezen van de processor? Misschien is ie veel en veel te heet...

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
met een 600mhz er in , is een beetje koelblok roch zeker al genoeg , zeker de eerste 20 minuten , met die amd athlon is dat een andere zaak ...

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Hmmmm.....MSI K7T Turbo?
Dit zullen wel de condensatoren zijn die zijn gaan lekken.
Is een bekend probleem,als je even wat had gezocht hier op het forum had je het zo gevonden.
Je kunt gratis nieuwe condensatoren bestellen bij MSI en ze er zelf op solderen of een ander moederbord aanschaffen.

Zie topic:

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 13:34 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 18:07
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:26:
Hmmmm.....MSI K7T Turbo?
Dit zullen wel de condensatoren zijn die zijn gaan lekken.
Is een bekend probleem,als je even wat had gezocht hier op het forum had je het zo gevonden.
Je kunt gratis nieuwe condensatoren bestellen bij MSI en ze er zelf op solderen of een ander moederbord aanschaffen.

Zie topic:

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Toen ik de OP las wist ik dat eigenlijk al zeker :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je probleem doet me denken aan een te zwakke voeding. Heb je recent iets aan de computer veranderd? Extra HD, een DVD brander of betere videokaart? Voel eens achter je voeding nadat je PC zo'n 5 minuten aan heeft gestaan (gecrasht of niet), als het daar behoorlijk warm wordt is je voeding wellicht overladen.

En zoals hierboven gemeld check die condensatoren... Maar bij een brakke elco zou je helemaal geen start meer mogen krijgen eigenlijk...

[Edit] Bak niet overgeklokt hoop ik? Zo ja dat eerst uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Aetje op 22-01-2006 18:03 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Dark Wanderer
Inderdaad, ik heb mijn blik op de condensators laten vallen, en ik tel wel 6 lekke condensators. Ik denk alleen dat het garantie verhaaltje van MSI niet meer opgaat en dat is dus niet gratis een nieuw moederbord opgestuurd krijg?

In dat geval zal ik moeten proberen de boel te (laten) repareren. Niet echt trek in, want het is iemand anders pc.

Wat kosten condensators eigenlijk? Weet iemand toevallig wel typen het zijn op dit moederbord, want het is nogal lastig te lezen als ze nog op het moederbord zitten.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 18:07
Dark Wanderer schreef op maandag 23 januari 2006 @ 08:01:
Inderdaad, ik heb mijn blik op de condensators laten vallen, en ik tel wel 6 lekke condensators. Ik denk alleen dat het garantie verhaaltje van MSI niet meer opgaat en dat is dus niet gratis een nieuw moederbord opgestuurd krijg?

In dat geval zal ik moeten proberen de boel te (laten) repareren. Niet echt trek in, want het is iemand anders pc.

Wat kosten condensators eigenlijk? Weet iemand toevallig wel typen het zijn op dit moederbord, want het is nogal lastig te lezen als ze nog op het moederbord zitten.
Kijk anders even of je hetzelfde bord 2e hands tegenkomt die wel werkt; de kans dat je je bord sloopt is namelijk erg groot als je niet helemaal weet waar je mee bezig bent.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Dark Wanderer
Ik ken nog wel wat mensen die goed zijn in solderen en zo.

Ik bel wel ff iemand, die kan het vast wel!

Verwijderd

Gewoon even bellen met MSI,dan sturen ze ze op ,gratis dus.
Het heeft niets met de garantietermijn te maken,het is namelijk een fabrieksfout.
Het telefoonnummer zul je zelf even moeten achterhalen.
Je hoeft dus zelf niets te kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 16:40 ]

Pagina: 1