Toon posts:

Linux??? Maar hoe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit weekend iets gelezen in het beste over Linux...(lag in wachtkamer)
ik wil er nu ook aan gaan beginnen maar ik weet er de ballen niet van.. waar kan ik info vandaan halen, en natuurlijk linux zelf?

De eerste vragen die mij te binnen schoten:
-ik draai nu win2k, kan ik linux er naast draaien?
-kan ik vervolgens gebruik maken van windows software?? (office? eigenlijk alles van icq tot winamp?)
-staat er op het net ergens een newbie handleiding? Ik kan aardig overweg met MS OSsen dus niet helemaal leek.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
linux kan je kopen of downen bij
ftp.suse.de
ftp.suse.com
bijvoorbeeld

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

-ik draai nu win2k, kan ik linux er naast draaien?
ja, da's heel makkelijk zelfs.. de meeste nieuwe distributies (suse, redhat, debian, etc..) kunnen dat al allemaal zelf doen.

-kan ik vervolgens gebruik maken van windows software?? (office? eigenlijk alles van icq tot winamp?)
er *is* een windows-emulator voor linux, maar die heb ik nog nooit gebruikt, maar heb ik ook niet nodig. er is Corel Office en Sun Staroffice voor linux, maar geen MS-Office. 't is effe wennen, maar na een tijdje ben je er wel aan gewend.
Verder zijn er geen officiele icq en winamp-programma's voor linux, maar je hebt wel clones ervan die vaak nog beter zijn dan het origineel :9 (licq als icq en XMMS als winamp)

-staat er op het net ergens een newbie handleiding? Ik kan aardig overweg met MS OSsen dus niet helemaal leek.
linux is eigenlijk niet te vergelijken met windows, ookal hebben veel makkelijke distributies (SuSe, Corel, Mandrake) er erg veel van weg. kijk op linuxdoc.org voor allemaal documenten (waaronder newbie-docs)

ik kan rustig zeggen dat je aan ervaring met alleen windows niets hebt als je linux wilt gebruiken. als je er een beetje mee overweg wilt kunnen gaan, moet je (minimaal) overweg kunnen met DOS (want linux heeft daar iets van weg (niet flamen:D)), en je moet bereid zijn om hartstikke veel te lezen. het is niet zomaar een alternatief voor windows namelijk. het is een grote pre als je een prutser bent (dat je met alles gaat spelen/experimenteren), aangezien je het dan snel onder de knie krijgt.

maarja, zoals ik al zei: lees 'ns wat documenten op linuxdoc.org voordat je linux gaat installeren.

succes ermee

--

oh, en ik raad je erg aan om een linux-pakket te kopen in de winkel (bij de betere boekhandel), aangezien je bij zo'n pakket vaak een goed boek krijgt. misschien is SuSe iets voor je; daar zit een vrij duidelijk boek bij :)

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de wat onbezonnen post.. ik ben eens door Non-Windows... gaan lezen en ben behoorlijk wat tegen gekomen.
Ik heb mijn zinnen/kablemodem op mandrake gezet en vroeg me nog wat af...:
-kan ik een partitie met PM6 maken waar ik linux op kan zetten zonder dat m'n win2k beschadigd raakt?
-hoe groot moet die partitie zijn?
-krijg ik automatisch een bootmenutje of vergt wat wat extra inspanningen??

frotten is my middle namen!

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

www.linux-nl.cx

erg goede site voor beginners

Verwijderd

-kan ik een partitie met PM6 maken waar ik linux op kan zetten zonder dat m'n win2k beschadigd raakt?
je moet niet zelf een partitie maken, want dat doet de linux-install zelf al. je moet wel zorgen dat je vrije ruimte op je HD hebt (in de vorm van geen partitie)

-hoe groot moet die partitie zijn?
ligt eraan; 2 a 3 GB is genoeg voor een volle installatie...

-krijg ik automatisch een bootmenutje of vergt wat wat extra inspanningen??
krijg je automatisch, genaamd LILO, maar 't is niet grafisch (je moet 'linux' typen als je linux wilt booten, en bv 'windows' voor windows).

maarja, voordat je met duizenden vragen komt: LEES DE FAQS (op linuxdoc.org!) - al jouw vragen zijn al eens beantwoord, en je kunt niet verwachten dat alles je komt aanwaaien.. je moet er echt tijd in gaan steken

Verwijderd

hai die hai
de vraag blijft waar je de iso's van SuSe 7.0 NL kan downen

8-)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Mandrake 7.2 gebruikt standaard de GRUB bootloader, die heeft WEL een mooi menutje

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik ga voor LNX4WIN... any comments?

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Op zondag 21 januari 2001 14:20 schreef Majapro het volgende:
hai die hai
de vraag blijft waar je de iso's van SuSe 7.0 NL kan downen

8-)
waarom iso's? download de boot-diskette van suse en je kan via ftp je hele systeem opzetten! zeker zo makkelijk

Verwijderd

Ik zou absoluut voor mandrake 7.2 gaan. Die is momenteel gewoon de beste om mee te beginnen.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Mandrake 7.2!!!

1e distro waarop ik op mijn workstation mijn tv kaart, geluidskaart, officejet ALLES aan de praat kreeg :)

Roelio

met mandrake 7.2 heb je echt geen windows meer nodig

Verwijderd

Topicstarter
so madrake 7.2 it will be.
Ik wil persee win2k blijven draaien. Kan ik dan het beste met lnx4win installeren of Mandrake zelf een partitie aan laten maken ergens op m'n E: schijf. Ik heb gelezen dat hij dan een bootmenutje maakt (grub of zoiets) correct me if i'm wrong.

Overal lees ik over de combi win9x en Linux maar nergens over Win2k en Linux.. iemand?

Verwijderd

Mandrake kun je zonder problemen naast w2k zetten. Om te beginnen moet je een lege partitie hebben van 3 a 4 gig voor een volledige installatie. Minder kan ook, maar het is wel prettig alles te installeren. Die partitie kun je vervolgens verwijderen met w2k. Daarna boot je de mandrake cd en installeer je mandrake op de leeg gemaakte ruimte. Deze deel je in in 2 delen. Ong 256 MB voor Swap partitie en de rest ext2 (het linux filesystem)

tip: de links direct onder deze regel voor documentatie e.d. :)

• balk
  • Laatst online: 07:27
kep hier w2k + mandraak 7.2

is prima te doen, mandrake NIET op linux4dos zetten (is sloom) maar gewoon op een leeg stauk schijf

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op dit moment een FAT32 partitie van 3 gig waar ik niet veel me doe... weghalen met Win2k.. kan dat niet beter met Partition Magic 6?
Ik heb gelezen dat Mandrake zelf partities gaat resizen om zich ergens te kunnen planten.. is dat niet waar?

• balk
  • Laatst online: 07:27
Mandrake KAN zelf partities vergroten/kleinen.

Veiligiste is om in w2k 'disk manager' de betreffende schijf te deleten. (control p --> admin tools --> compu management --> disk management

Verwijderd

Topicstarter
dit is wel niet het juiste forum maar toch:
Ik zie dat mijn fat32 drive een logical is van mijn extended partitie.. ik neem aan dat hij alles netjes resized..?

Verwijderd

waarom niet het juiste forum???

resizen van partities kan ik je niet aanraden te doen zonder een backup te maken. En als je een backup maakt is resizen eigenlijk overbodig (dan kan het bijvoorbeeld ook met diskadministrator van windows) Het beste is je ruimte vrij te hebben voordat je mandrake installeerd.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op zondag 21 januari 2001 17:21 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]
waarom iso's? download de boot-diskette van suse en je kan via ftp je hele systeem opzetten! zeker zo makkelijk
en als je dan later nog eens een reinstall moet doen of bij je vriend suse gaan installeren, pure d/l verspilling die voor divx gebruikt kan worden ;)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op maandag 22 januari 2001 08:37 schreef Apache het volgende:

[..]
en als je dan later nog eens een reinstall moet doen of bij je vriend suse gaan installeren, pure d/l verspilling die voor divx gebruikt kan worden ;)
Alleen als je iedere keer ALLES installeert, maar dan ben je niet slim bezig natuurlijk. Ik denk dat een gemiddelde gebruiker nog niet eens de helft van alle packages nodig heeft. En dan is het ineens weer bandbreedte-verspilling om de hele CD te downloaden. Bovendien heb je altijd de laatste versies als je via ftp installeert.
Pagina: 1