[Excel] Aangepaste opmaak voor getal (met decimalen en 0)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Topicstarter
De vraag
Het is een beetje een cryptische titel geworden, maar ik ga proberen uit te leggen wat ik wil bereiken. Ik wil de weergave van een kolom getallen zo regelen dat:
[list]
• het aantal decimalen maximaal 2 is;
• decimalen alleen getoond worden wanneer deze zijn ingevoerd (getal wordt niet uitgevuld of afgerond naar hele getallen);
• nul-waarden worden getoond onafhankelijk van de instelling onder Extra > Opties > Weergave > Nulwaarden.

Ter verduidelijking van de punten:

invoerdit tonenen niet
00
111,00
,50,5,5
1,21,21,20
1,251,251
1,2591,261,259

Kort gezegd, wil ik de standaard notatie van een cel hebben, maar daarbij afgedwongen dat nul-waarden altijd worden getoond. En dat waarden worden afgerond op 2 decimalen.

Wat heb ik zelf al gedaan
Ik heb natuurlijk de help van Excel er bij gepakt en ook GoT doorzocht, maar kan niet echt een antwoord vinden. Ik heb zelf al e.e.a. geprobeerd (met de hulp van deze pagina) in de "Aangepast" weergave voor getallen (onder celeigenschappen), maar het wil niet echt lukken.

Standaard;Standaard;0;@ werkt niet omdat dan het laatste 'regel' (uit bovenstaande tabel) wordt overtreden.
0,??;0,??;0;@ werkt niet omdat dan de tweede regel niet opgaat (er wordt 1, getoond)

Iemand een idee? Ik zie het effe niet meer 8)7
Als het niet kan, dan ga ik denk ik maar voor m'n eerste probeersel. Dan maar even geen afronding

Today's subliminal thought is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

celeigenschappen->getal->getal->decimalen::2
voor het inbrengen van de ,5 de punt op het numerieke klavier gebruiken, anders krijg je met sommige instellingen/talen tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie

Annie

amateur megalomaan

Topicstarter
Begrijp ik je antwoord nu niet? Of heb je de vraag niet goed gelezen? :)
Hiermee heb ik toch alleen het laatste rijtje uit mijn voorbeeld-tabel getackled. Maar alle overige zaken worden juist verkeerd getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04
Zo iets:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8b992e242392708725fb2324dbc8bfc6/full.jpg
http://www.xs4all.nl/~mandark8/got/voorbeeld.xls

code:
1
Afronden(<cell>; <decimalen>)

Ik heb 'Excel 2003 Professional NL' gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annie schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:20:
Begrijp ik je antwoord nu niet? Of heb je de vraag niet goed gelezen? :)
Hiermee heb ik toch alleen het laatste rijtje uit mijn voorbeeld-tabel getackled. Maar alle overige zaken worden juist verkeerd getoond.
m'n antwoord slaat inderdaad nergens op, was een beetje aan het uitproberen en iets bekomen dat leek te werken. de enige manier lijkt een vbamodule die de weergave na inbreng van het getal onmiddellijk juist zet. maar ook hier lijken mij grote nadelen aan verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie

Annie

amateur megalomaan

Topicstarter
MaNDaRK schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:52:
Zo iets:
[afbeelding]
http://www.xs4all.nl/~mandark8/got/voorbeeld.xls

code:
1
Afronden(<cell>; <decimalen>)

Ik heb 'Excel 2003 Professional NL' gebruikt :)
Hmm, ja, maar dan moet ik een invoerkolom en een weergave kolom maken. Niet handig, dan laat ik die afronding nog liever zitten.

Maar dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie

Annie

amateur megalomaan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:42:
[...]
m'n antwoord slaat inderdaad nergens op, was een beetje aan het uitproberen en iets bekomen dat leek te werken. de enige manier lijkt een vbamodule die de weergave na inbreng van het getal onmiddellijk juist zet. maar ook hier lijken mij grote nadelen aan verbonden.
Als vba idd de enige oplossing blijkt te zijn, dan laat ik het inderdaad varen.

Zo belangrijk is het niet, maar het wilde me niet lukken. Tja, en dan wordt het toch een soort van persoonlijk kruistocht om zoiets (ogenschijnlijk) simpels op te lossen B) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Annie schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:51:
[...]

Hmm, ja, maar dan moet ik een invoerkolom en een weergave kolom maken. Niet handig, dan laat ik die afronding nog liever zitten.

Maar dank voor het meedenken :)
Dara is toch helemaal geen hulpkolom voor nodig? Gewoon de afronden() functie gebruiken bovenop de originele berekening. Dit werkt inderdaad niet op zelf ingevoerde gegevens, dan heb je een hulpkolom of VBA nodig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie

Annie

amateur megalomaan

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:24:
Dit werkt inderdaad niet op zelf ingevoerde gegevens, dan heb je een hulpkolom of VBA nodig.
Je slaat de spijker op z'n kop :)

Punt is dat ik de weergave zo wilde hebben voor de leesbaarheid van de ingevoerde gegevens. Er worden getallen ingevoerd in 2 kolommen en alle extra informatie (1,00 ipv 1) leidt alleen maar af. Op zich zou de standaard-weergave dan wel de oplossing bieden, maar dan zit ik weer met het probleem van de 0: als je die invoert, dan wordt-ie niet getoond. En moet je dus op de cel in kwestie gaan staan om te zien of deze kolom bewust is leeggelaten cq. is vergeten, of dat de cel de waarde 0 heeft.

Ik dacht dat er wel een makkelijke oplossing zou zijn in de opmaakopties van een cel. Maar die heb ik (nog) niet kunnen vinden.

Misschien moet ik maar gewoon voor de standaard-weergave gaan en ipv een "0" een "-" invoeren. Of kiezen voor de aangepaste weergave en daar ook de nul-waarde opgeven (zie eerste post). Afrondingsprobleem voor de invoerkolom is niet zo'n groot probleem en de berekende velden (totalen enzo) kan ik wel gewoon laten afronden.

Zo'n groot probleem is het gelukkig niet :) Was alleen benieuwd of er überhaupt een oplossing was.

Pagina: 1