[XP Computer blijft rebooten*

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:54
Goed, het probleem is als volgt:

Een vriendin van mij heeft een computer met de volgende specificaties:

MSI moederbord (type onbekend)
AMD Athlon 1150 Mhz
512 MB SD-ram
Geforce 2 MX-440
40 gig Maxtor schijfje
CD-writer
DVD-speler
Simpel netwerkkaartje
USB toetsenbord
USB muis
Goedkope kast

Nu klaagde ze steeds over het feit dat Windows niet goed opstartte, dus ik heb er even naar gekeken. Ik kwam met geen enkele mogelijkheid in Windows (niet via veilige modus of wat dan ook). Windows installeren ging ook niet, want dan kwam de setup met een foutmelding. Dus ik heb de HD eruit gehaald, in mijn computer gehangen en daarop een schone Windows XP Pro NL installatie gedaan. Nu heb ik die weer terug gezet in haar computer, maar nog steeds reboot hij ongeveer 15 seconden nadat het windows logo is verschenen (je ziet wel een korte flits van een blauw scherm, maar dit gaat zo snel dat het niet te lezen is...)

Dingen die ik toen heb geprobeerd:
- BIOS resetten (geen effect)
- Netwerkkaart eruit, muis eruit, CD-writer en DVD-speler eruit (geen effect)
- Ander tobo (geen effect)

Nu vraag ik mij af wat het probleem dan wél zou kunnen zijn. Opvallend was dat toen ik de HDD erin zette de monitor aan ging bij het opstarten, maar dan vervolgens zonder beeld zichzelf weer in de standby zette. Dit probleem was 'opeens' weg na een kwartiertje...

Wie zou er een idee hebben van het probleem in deze computer? Ben zelf namelijk redelijk clueless.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Verwijderd

ga nou niet lachen maar zet eens alles over in een andere case want ik heb ook zo al eens een probleem gehad en toen was de case slecht geaard

• Tuumke
  • Laatst online: 14-10-2025

Tuumke

Shingaling?

toch proberen om met rechter muisknop op deze computer te klikken > eigenschappen > tabblad geavanceerd > opstart- en herstartinstellinge > bij systeemfouten "de computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken?

misschien dat je dan je blauwe scherm kunt lezen..
moet te doen zijn in 15 seconden :P

ow.. kan ook nog het moederbord wezen
zit met een soort gelijk probleem eigenlijks maar ik heb er wat meer tijd tussen
zitten en terwijl die optie hoerboven uitstaat reb00t ie nog, of slaat ie vast..

dus mocht dat niet werken dan kan het ook je mobo zijn..

[ Voor 34% gewijzigd door Tuumke op 17-01-2006 11:25 ]

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• Frankster
Maar waarom zou dat dan van het ene op het andere moment een probleem zijn?!? Heb wel even de spanningslijnen gecheckt, deze zijn als volgt:

+3V: 3,318
+5V: 5,069
+12V: 12,184
-12V: -12,130
-5V: -5,168
Vbat: 3,040
Vcore: 1,742

En die lijken in orde...

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Frankster schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:13:
Nu heb ik die weer terug gezet in haar computer, maar nog steeds reboot hij ongeveer 15 seconden nadat het windows logo is verschenen (je ziet wel een korte flits van een blauw scherm, maar dit gaat zo snel dat het niet te lezen is...)
Zet even uit in je System Properties --> Advanced --> Startup en Recovery --> Settings --> Automatically Restart uit. Dan blijft je BSOD staan.

Vertaal het engels even naar NL en je bent er, als je een NL versie van Windows hebt

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 17-01-2006 11:20 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Geheugen? memtest al gedraait?

• Frankster
Tuumke schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:20:
toch proberen om met rechter muisknop op deze computer te klikken > eigenschappen > tabblad geavanceerd > opstart- en herstartinstellinge > bij systeemfouten "de computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken?

misschien dat je dan je blauwe scherm kunt lezen..
moet te doen zijn in 15 seconden :P
De computer wil dus totaal niet Windows in... Memtest lijkt me wel een goed idee ja! Ga ik asap doen!

&Creative

Verwijderd

virus? Meen dat er een tijd geleden een virus was die je computer constant liet rebooten!

• Frankster
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:23:
virus? Meen dat er een tijd geleden een virus was die je computer constant liet rebooten!
Heb ik ook aan zitten denken, maar in mijn computer werkte de HD goed (en gaf Zone Alarm Internet Security geen virii aan bij het scannen )...

&Creative

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:16:
ga nou niet lachen maar zet eens alles over in een andere case want ik heb ook zo al eens een probleem gehad en toen was de case slecht geaard
zou inderdaad niet eens zo gek zijn als dat zo is.. die windows opties zijn niet haalbaar als je windows net inkomt.. doh..

wat voor kast heeft je vriendinnetje..? een el-cheapo off..?

• Frankster
BootVluchteling schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:24:
[...]

zou inderdaad niet eens zo gek zijn als dat zo is.. die windows opties zijn niet haalbaar als je windows net inkomt.. doh..

wat voor kast heeft je vriendinnetje..? een el-cheapo off..?
Yep, een blikken trommel is het! Zou het misschien een idee zijn om hem in een ander stopcontact te hangen, of zou dat niet uit moeten maken?

&Creative

• paraiko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 11:51

paraiko

We are the Cow

1. Misschien maakt de koeler geen (goed) contact meer met de proc en wordt je proc te warm waardoor de pc reboot?

2. zie Lone:

Assimilate, Graze, Stampede !!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Neuj dat zal je niet helpen.. Kortsluiting lijkt me eigenlijk ook niet echt waarschijnlijk als die pas reboot tegen de tijd dat Windows gestart wordt. Eerst maar eens een geheugentestje iig :)

edit:
@paraiko: processortemperatuur is ook nog wel n aardige ja :)

[ Voor 17% gewijzigd door MadMurdock op 17-01-2006 11:29 ]

• Frankster
paraiko schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:27:
1. Misschien maakt de koeler geen (goed) contact meer met de proc en wordt je proc te warm waardoor de pc reboot?
[...]
Dan zou de pc niet elke keer op exact hetzelfde moment rebooten volgens mij... Zal zowiezo even een Knoppix CD'tje gaan proberen...

&Creative

Verwijderd

Dus ik heb de HD eruit gehaald, in mijn computer gehangen en daarop een schone Windows XP Pro NL installatie gedaan.
begin eens met een install te doen op haar pc. tenzij je exact dezelfde specs hebt :)

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:16:
Ik werk hier +15 jaar met PC's die niet geaard zijn en werkelijk nog nooit een probleem gehad. Problemen worden te snel op 'niet geaard' afgeschoven. Het KAN inderdaad een probleem leveren, bijvoorbeeld in combinatie met een TV Kaart waar een COAX kabel op aangesloten zit. COAX is geaard, dus krijgt te TV kaart alles te verduren.

• Frankster
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:36:
[...]

begin eens met een install te doen op haar pc. tenzij je exact dezelfde specs hebt :)
Nou, hierboven staat dat dat niet ging, dan reboot de computer óf op het moment dat hij de hardware gaat detecteren, óf op het moment dat hij de intellingen op gaat slaan in het register...

&Creative

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
3 dingen staan bij mij hoog op het lijstje voor dit soort problemen (en wel in deze volgorde): MSI moederborden (elco's zou je kunnen zien, maar soms zijn ze ook gewoon gaar), geheugen stuk, goedkope voeding stuk (spanningen zijn goed, maar onder belasting wellicht niet). Testen is het makkelijkst door visuele inspectie (elco's die bol staan) en door uitwisselen.

• Frankster
mae-t.net schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:43:
3 dingen staan bij mij hoog op het lijstje voor dit soort problemen (en wel in deze volgorde): MSI moederborden (elco's zou je kunnen zien, maar soms zijn ze ook gewoon gaar), geheugen stuk, goedkope voeding stuk (spanningen zijn goed, maar onder belasting wellicht niet). Testen is het makkelijkst door visuele inspectie (elco's die bol staan) en door uitwisselen.
Check! Die elco's gaan ook op mij TODO lijstje! Wasdie hele elco-affaire alweer vergeten...

&Creative

• Tuumke
  • Laatst online: 14-10-2025

Tuumke

Shingaling?

Frankster schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:39:
[...]

Nou, hierboven staat dat dat niet ging, dan reboot de computer óf op het moment dat hij de hardware gaat detecteren, óf op het moment dat hij de intellingen op gaat slaan in het register...
dan moet je even opletten bij welk onderdeel als dat er bij staat,
dan weetje waarschijnlijk ook waar hjet aan ligt...

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je de exacte bsod al? Je zou met f8 tijdens het booten in het lijstje met oa de veilige modi een optie "reboot at error" moeten kunnen kiezen. Die al geprobeerd? Doet hetzelfde als de optie in Windows zelf :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Frankster
sanfranjake schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:03:
Heb je de exacte bsod al? Je zou met f8 tijdens het booten in het lijstje met oa de veilige modi een optie "reboot at error" moeten kunnen kiezen. Die al geprobeerd? Doet hetzelfde als de optie in Windows zelf :)
Wat bedoel je daar precies mee? Volgens mij staat er alleen maar 'veilige modus (met/zonder netwerkmogelijkheden/prompt) Laatste werkende configuratie en normaal... Of kijk ik nou verkeerd?

&Creative

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je mijn instelling al gedaan (in veilige modus), zodat je PC niet meer automatisch reboot na een BSOD?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Frankster
Gunner schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 18:37:
Heb je mijn instelling al gedaan (in veilige modus), zodat je PC niet meer automatisch reboot na een BSOD?
Nee, dat kan dus niet omdat de computer niet Windows in wil gaan (ook niet veilig) dus ik kan simpelweg die instellingen niet invoeren (donderdag ga ik er weer mee verder en neem ik een vergelijkbare pc mee om eventueel onderdelen uit te wisselen...)

&Creative

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Je hebt Windows XP geinstalleerd in je eigen systeem. Deze heeft een heel andere hardware configuratie dat het systeem in kwestie. Je kunt Windows XP niet zomaar op een andere PC gebruiken zoals je dat met Windows 98 kon. Als de HAL anders is, zal Windows XP dus nooit op gaan starten.

De oplossing:
Plaats de schijf weer terug in je eigen systeem en boot Windows. Haal van de XP CD het bestand "Deploy.cab" en pak deze uit. Hierin vind je het magische programma "Sysprep". Zet deze in de map "C:\Sysprep". Draai eerst de wizard (die maakt een ini file aan). Daarna sysprep draaien en in sysprep het systeem af laten sluiten. Start XP nu niet meer op!
Prik de schijf over naar het systeem waar die in moet komen en boot Windows. Dikke kans dat ie het nu wel doet.

[edit]typo

[ Voor 4% gewijzigd door Fox-Web op 18-01-2006 11:00 ]

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Frankster
Fox-Web schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:57:
Je hebt Windows XP geinstalleerd in je eigen systeem. Deze heeft een heel andere hardware configuratie dat het systeem in kwestie. Je kunt Windows XP niet zomaar op een andere PC gebruiken zoals je dat met Windows 98 kon. Als de HAL anders is, zal Windows XP dus nooit op gaan starten.

De oplossing:
Plaats de schijf weer terug in je eigen systeem en boot Windows. Haal van de XP CD het bestand "Deploy.cab" en pak deze uit. Hierin vind je het magische programma "Sysprep". Zet deze in de map "C:\Sysprep". Draai eerst de wizard (die maakt een ini file aan). Daarna sysprep draaien en in sysprep het systeem af laten sluiten. Start XP nu niet meer op!
Prik de schijf over naar het systeem waar die in moet komen en boot Windows. Dikke kans dat ie het nu wel doet.

[edit]typo
Oh... Dat heb ik inderdaad nooit geweten! Heb deze truuk al een aantal keren goed uitgevoerd bij andere 'probleemgevallen' maar dat zal dan wel toevallig goedgegaan zijn... Ga vanmiddag er weer aan klussen, dus laat mrogen wel weten hoe het af is gelopen. Bedankt voor de tip!

&Creative

• Frankster
And the winner is... mae-t.net! Na nadere inspectie stonden alle 'kleinere' elco's bol en waren er een aantal aan het lekken. Dus nieuw moederbordje erin en het probleem was gefixt! Dank voor de tips!

&Creative

Pagina: 1