Toon posts:

[Geheugen] Vertraging dual channel door extra reepje 512 MB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forummers,

Met het oog op een geheugen uitbreiding zou ik graag te weten willen komen wat nou de beste keuze is. Het liefst wil ik met het oog op de toekomst 1,5 Gb erin hangen.

De specs van mijn pc zijn:

MB: Asus P5GD1
Proc: P4 540 (3,2 HT)
Geheugen: Dane-elec 512 Mb 3200 Dual sided
HD's: WD Raptor 74 Gb SATA, WD 120 Gb SATA, WD 250 Gb SATA.
Vika: Asus Ati X600 XT pci-e

De 512 Mb is op dit moment niet genoeg meer tijdens bijvoorbeeld het spelen van FEAR. Swappen als een gek en een lange laadtijd.

Graag zou ik een nieuw dual channel setje kopen van 1 Gb en daarnaast mijn huidige 512 Mb reepje. Ik vraag mij alleen af of dit extra reepje de boel gaat vertragen. Of valt dit nog ergens te configureren? Dus dat je instelt dat hij eerst de 1 Gb in dual channel gebruikt en mocht het nodig zijn de extra 512.

Ik zou het zonde vinden om mijn huidige 512 niet meer te gebruiken. Daarnaast is er de optie om eenzelfde reepje te vinden. Het schijnt echter dat Dane-elec overgestapt is van dual sided naar single sided.

Graag advies. Alvast bedankt. _/-\o_

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

zoals de naam al zegt heb je voor dual chanel 2 reepjes nodig. Als je 2*512mb in dual chanel (dc) zet plus nog een reepje in single chanel ben je het principe van dc kwijt. Als ik jou was zal ik gewoon een zelfde reepje bijkopen en bijplaatsen, heb je een gieg in dc draaien, dus twee maal zoveel als nu en ook twee maal zo snel. En op dit moment is een gieg voor games voldoende.
Als je echt meer wilt dan een gieg en je wilt dc draaien plaats je gewoon drie dezelfde reepjes bij zodat je 2 GB in dc heb met 4 * 512 MB

Nu met WP, PV, EV en PC

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

edit : fout gelezen

[ Voor 96% gewijzigd door michel_habets op 18-01-2006 02:00 ]

For we are many

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

RAM FAQ - Single/Dual/Quad Channel
RAM FAQ - Invloed van Dual Channel geheugen

Je hebt dus even gevulde geheugenbanken nodig. Een dubbelzijdige DIMM en een enkelzijdige DIMM gaan als het goed is niet werken in dualchannel. Immers heb je dan 3 geheugen banken (verdeelt over 2 sloten) in gebruik.

Je dient er dus één DIMM bij de kopen die vergelijkbaar is met jouw DIMM.
Dit kan een dualsided 256MB, 512MB of 1024MB DIMM zijn.
Als je zekerheid wilt van een goed werkende setup dan kun je het beste een 2e 512MB (200MHz, PC3200) dualsided DDR-SDRAM DIMM erbij plaatsen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 18-01-2006 14:04 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 22:00

3xNix

golfr in hart en nieren

Owja, en Dane Elec is niet overgestapt naar Enkelzijdig 512MB PC3200.
Dat is alleen bij DDR2 zo..... O-)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

volgens mij maakte dualsized vs. single sized bij P-4 mobo's niet uit (moet je even in je manual kijken)
volgens mij moest je 'gewoon' bijde geheugenkanalen van even veel ram voorzien, als je DC wilt houden moet je dus of 3 reepen van 512MB kopen, of 1 van 512 en 2 van 256...
mischien is het ook mogelijk om 1x 1024 en 2X 512 in DC te zetten maar hiervoor zou je ook even in je manual moeten kijken :)

-edit- dit is dus alleen bij sommige nForce based mobo's mogenlijk...

-edit 2- de manual even voor je na geplozen en die geeft duidelijkheid, kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/9900/manual3az.th.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door GoldenSample op 23-01-2006 16:09 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Pagina: 1