Even heel simpel en praktisch gesteld:
Een AthlonXP 1700+ draait standaard op 133MHz FSB. Alle SoA moederborden kunnen op 100MHz FSB ingesteld worden (support voor oudere Athlon/Duron CPUs), dus op 100MHz staan sowieso alle AGP en PCI clocks goed. Dat werkt 100% zeker en bespaart sowieso 25% stroom (meer als de VCore ook verlaagd wordt).
Onder de 100MHz FSB gaan is lastig, want dan gaat I/O performance er ook op achteruit en dat wil je juist niet bij een server. Beter idee is om de multiplier omlaag te gooien (indien nodig underclocken), daarmee wordt alleen CPU (toch grootste energievreter) verder teruggeclokt. Je meldt niet welke videokaart erin zit, maar als het een moderne is (ATi, nVidia), dan kan ook daar aardig wat winst gehaald worden door met Rivatuner de GPU minimaal in te stellen (3D performance is bij een server irrelevant)
rooiekool schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:04:
Mijn eigen ervaring leert dat een hdd bestwel veel energie gebruikt. Zelf heb ik een p120 als servertje staan, gestript tot de minimum. Met zo'n energie-check3000 meter die ik te leen gekregen heb van een niet nader te noemen energieboer heb ik eens gemeten wat dat ding deed. Wanneer ik de hdd uitzette ging de energiebehoefte met tientallen watts achteruit. Op een verbruik van ongeveer 70 watt is dit leuk de moeite.
wellicht kan je meer besparen door het gebruik van een laptop-hdd of zelf nog kleiner, 1,8" of een CF microdrive. Probleem is alleen dat de prijs omgekeerd evenredig is met de fysieke afmeting.
Sowieso is HDD een stroomvreter, dus goed punt. Let echter wel op dat een P120 (of een oude CPU in het algemeen) niet per definitie zuiniger is. Het moge duidelijk zijn dat alles zuiniger is dan een P4 Prescott, maar vergeet niet dat naast hogere snelheden tegenwoordig lagere voltages gebruikt worden en op kleiner procede gebakken wordt.
Een P120 verbruikt afhankelijk van stepping en gebruik doorgaans zo'n 5W en maximaal 12W. Dat is natuurlijk niet veel, maar vergelijk het maar met een Celeron 533A, die verbruikt ook maximaal 12W - maar kan wel een veelvoud van de performance leveren. Sterker nog, een P3-533EB verbruikt max 14W op 133MHz FSB, maar als je het op 100MHz FSB (400MHz) draait wordt dat 10.5W max, clock je het naar 66MHz FSB (266MHz), dan komt het uit op 7W maximaal, dus beduidend minder dan een P120. Dit is op zich een extreem geval (maar wel een interessante voor een thuisserver, zet een P3-533EB op 266MHz op een i810E moederbord met onboard LAN en je verbruik is werkelijk minimaal, terwijl je toch een ATA-100 IDE aansluiting hebt voor je harddisks), maar het illustreert wel dat ouder zeker niet automatisch koeler is.
Overigens geldt voor underclocken om energieverbruik te beperken exact het tegenovergestelde van overclocken - EERST indien mogelijk multiplier omlaag, dan pas aan de FSB zitten. Dat kun je op je P120 ook doen - ipv op 2x60MHz kun je het op 100MHz (1.5x66MHz) draaien. Dat gaat vrijwel gelijke CPU performance geven, maar I/O krijgt een 10% boost, waardoor je relevante performance er op iets lager verbruik er meetbaar op vooruit gaat.
[
Voor 58% gewijzigd door
dion_b op 18-01-2006 12:07
]