Energie besparen --> FSB omlaag?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 13:28
Ik heb hier een fileserver (Athlon XP 1700+, Suse Linux) staan die aardig wat uurtjes achter elkaar aan staat op een dag, maar eigenlijk maar weinig te doen heeft. Veel snelheid heeft het systeem niet nodig.

Wat kan ik doen om energie te besparen?
- Kan ik zomaar de FSB zo laag mogelijk instellen zonder dat andere hardware (2 HD's, videokaart, PCI kaartje etc.) hier last van krijgt?
- Op welke waardes kan ik de voltages het beste zetten of kan ik dit het beste gewoon proberen? Voltages verlagen kan neem ik aan nooit schadelijk zijn, of wel?

Originele startpagina - Stadindex.nl

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Op je vraag of de fsb stroom kosten bepaald kan ik geen antwoord geven.

Voltage op de proc kun je gewoon verlagen, zal in principe niet schadelijk zijn voor je systeem, tenzij je zo laag gaat dat je systeem er instabiel van word. Misschien leuk om ook te kijken naar het topic over ondervolten van centrino's.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
zo snel hij zijn FSB verlaagt kan ook het voltage verlaagt worden, die combinatie maakt een energie besparing mogelijk. hoeveel deze is zal je zelf moeten meten.

Verwijderd

Maar als je nu het aantal bewerkingen als uitgangspunt neemt maakt het weer niets uit volgens mij. Je kunt met een race-auto ook 30 op het circuit gaan rijden, maar of je nou 10 rondjes met 300 km/u of met 30 km/u rijdt, maakt niet (weinig) uit. De energie verbruik je toch wel.

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:36:
Maar als je nu het aantal bewerkingen als uitgangspunt neemt maakt het weer niets uit volgens mij. Je kunt met een race-auto ook 30 op het circuit gaan rijden, maar of je nou 10 rondjes met 300 km/u of met 30 km/u rijdt, maakt niet (weinig) uit. De energie verbruik je toch wel.
maar met 300 km/u verbruik je volgens mij wel meer brandstof :X

Greyh0und

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 13:28
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:36:
Je kunt met een race-auto ook 30 op het circuit gaan rijden, maar of je nou 10 rondjes met 300 km/u of met 30 km/u rijdt, maakt niet (weinig) uit. De energie verbruik je toch wel.
Maakt wel degelijk verschil hoor.
Ga zelf maar eens een een kilometertje wandelen of een kilometertje sprinten... Na de sprint ben je je energie wel kwijt :p

Originele startpagina - Stadindex.nl

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Hij vergeet het laatste stukje van zijn argument.
Het maakt niet uit of je 10 rondjes met 300km/u rijdt, of 100 rondjes met 30km/u.

Als je je cpu onderclockt verbruikt hij idle wel minder stroom, maar als je hem belast zal hij ook langer belast blijven, omdat hij trager werkt.Als het ding veel idle is, zoals in de ts wordt gezegd, kan het wel degelijk besparend zijn.

Verwijderd

Greyh0und schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:41:
[...]
maar met 300 km/u verbruik je volgens mij wel meer brandstof :X
Ja, da's waar natuurlijk, maar als je je pc onderklokt is-ie wel overal langer mee bezig. Heft dat het voordeel niet grotendeels op?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

het undervolten/underklocken heeft wel degelijk zin. Ik heb mijn laptop undergevolt, en daarmee gaat de accu 25% langer mee, hij is dus duidelijk zuiniger.

ALs je de bekende overklokformule toepast voor het berekenen van het opgenomen vermogen zul je zien dat het wel degelijk iets uitmaakt.

standaardvermogen maal (fsboverklok / fsbnormaal) maal (Vcorestandaard/Vcorenormaal)2.

als jij je fsb 10 %omlaag kan zetten, en de Vcore 15% omlaag gaat het maximale energieverbruik ook omlaag naar 65% van het standaardvermogen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ja het energieverbruik van de cpu gaat omlaag ja. Dat is dus ongeveer 50% van het totale systeemverbuik kan ik je zeggen. Maw je bespaart 'misschien' 5 watt maar het valt echt in het niet tegenover het totale verbruik van de pc wat ongeveer schat ik zo'n 150 watt is.

Ter referentie de mijne verbruikt 300 watt als ik een spel speel (dit is gemeten op het stopcontact)....

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

niet elke cpu heeft het standaard voltage nodig om op zijn normale stock speed te lopen, sommige kunnen best met een tiende of meer minder doen en dat bespaart je wel en je performance blijft hetzelfde

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Djoekie schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:19:
Ja het energieverbruik van de cpu gaat omlaag ja. Dat is dus ongeveer 50% van het totale systeemverbuik kan ik je zeggen. Maw je bespaart 'misschien' 5 watt maar het valt echt in het niet tegenover het totale verbruik van de pc wat ongeveer schat ik zo'n 150 watt is.

Ter referentie de mijne verbruikt 300 watt als ik een spel speel (dit is gemeten op het stopcontact)....
Daar reken je waarschijnlijk je monitor ook bij mee, iets wat bij een server over het algemeen niet echt van belang is. Daarbij telt jouw waarschijnlijk zware grafische kaart ook zwaar mee, en misschien ook nog wel een luxe 7.1-geluidskaart.
De processor en hardeschijven zijn zo een beetje de enigste grote stroomverbruikers in een server.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Als die zoizo al haast niks doet verbruikt die ook niks en gaat dat voltage naar beneden halen ook weinig schelen (aangezien een AMD XP geen drol verbruikt) Weet je trouwens wel wat dat ding verbruikt? en zit je in geld nood ofzo? jaarlijks gaan de energie besparende dingen wat je met zo'n pctje kan doen maybe een paar euro opleveren..
beste wat je kan doen is kijken wat eruit kan.. zoals fans etc.. verder vebruikt zo'n pc al helemaal geen drol op de manier dat jij hem gebruikt :+

>PC specs<

Verwijderd

KappeNou schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:54:
Als die zoizo al haast niks doet verbruikt die ook niks en gaat dat voltage naar beneden halen ook weinig schelen (aangezien een AMD XP geen drol verbruikt) Weet je trouwens wel wat dat ding verbruikt? en zit je in geld nood ofzo? jaarlijks gaan de energie besparende dingen wat je met zo'n pctje kan doen maybe een paar euro opleveren..
beste wat je kan doen is kijken wat eruit kan.. zoals fans etc.. verder vebruikt zo'n pc al helemaal geen drol op de manier dat jij hem gebruikt :+
Volgens mij weet jij totaal niet waar je over praat, ga maar eens kijken bij het centrino onderclock topic.... een centrino heeft een TDP van uit het hoofd 25Watt en daar valt nog wel 25% winst te behalen...

Centrino ondervolt topic!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 10:57 ]

• KappeNou
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:56:
[...]

Volgens mij weet jij totaal niet waar je over praat, ga maar eens kijken bij het centrino onderclock topic.... een centrino heeft een TDP van uit het hoofd 25Watt en daar valt nog wel 25% winst te behalen...

Centrino ondervolt topic!
suc6 met je XP :+ en dan als nog.. ga rekenen kilowatt uur prijs lol

[edit] btw ff snel gelezen, dat is @ full load met prime95! nogal logisch heh.. aangezien hij langerna niet aan full load komt :+ topic beter lezen m8
maja zoizo wat ga je een centrino vergelijken met een XP1700+.. zucht :z

[ Voor 21% gewijzigd door KappeNou op 18-01-2006 11:03 ]

>PC specs<

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31
Mijn eigen ervaring leert dat een hdd bestwel veel energie gebruikt. Zelf heb ik een p120 als servertje staan, gestript tot de minimum. Met zo'n energie-check3000 meter die ik te leen gekregen heb van een niet nader te noemen energieboer heb ik eens gemeten wat dat ding deed. Wanneer ik de hdd uitzette ging de energiebehoefte met tientallen watts achteruit. Op een verbruik van ongeveer 70 watt is dit leuk de moeite.

wellicht kan je meer besparen door het gebruik van een laptop-hdd of zelf nog kleiner, 1,8" of een CF microdrive. Probleem is alleen dat de prijs omgekeerd evenredig is met de fysieke afmeting.

Rooiekool filosofeert wat over een computerum mobilé die zijn eigen warmte gebruikt voor energieterugwinning...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even heel simpel en praktisch gesteld:

Een AthlonXP 1700+ draait standaard op 133MHz FSB. Alle SoA moederborden kunnen op 100MHz FSB ingesteld worden (support voor oudere Athlon/Duron CPUs), dus op 100MHz staan sowieso alle AGP en PCI clocks goed. Dat werkt 100% zeker en bespaart sowieso 25% stroom (meer als de VCore ook verlaagd wordt).

Onder de 100MHz FSB gaan is lastig, want dan gaat I/O performance er ook op achteruit en dat wil je juist niet bij een server. Beter idee is om de multiplier omlaag te gooien (indien nodig underclocken), daarmee wordt alleen CPU (toch grootste energievreter) verder teruggeclokt. Je meldt niet welke videokaart erin zit, maar als het een moderne is (ATi, nVidia), dan kan ook daar aardig wat winst gehaald worden door met Rivatuner de GPU minimaal in te stellen (3D performance is bij een server irrelevant)
rooiekool schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:04:
Mijn eigen ervaring leert dat een hdd bestwel veel energie gebruikt. Zelf heb ik een p120 als servertje staan, gestript tot de minimum. Met zo'n energie-check3000 meter die ik te leen gekregen heb van een niet nader te noemen energieboer heb ik eens gemeten wat dat ding deed. Wanneer ik de hdd uitzette ging de energiebehoefte met tientallen watts achteruit. Op een verbruik van ongeveer 70 watt is dit leuk de moeite.

wellicht kan je meer besparen door het gebruik van een laptop-hdd of zelf nog kleiner, 1,8" of een CF microdrive. Probleem is alleen dat de prijs omgekeerd evenredig is met de fysieke afmeting.
Sowieso is HDD een stroomvreter, dus goed punt. Let echter wel op dat een P120 (of een oude CPU in het algemeen) niet per definitie zuiniger is. Het moge duidelijk zijn dat alles zuiniger is dan een P4 Prescott, maar vergeet niet dat naast hogere snelheden tegenwoordig lagere voltages gebruikt worden en op kleiner procede gebakken wordt.

Een P120 verbruikt afhankelijk van stepping en gebruik doorgaans zo'n 5W en maximaal 12W. Dat is natuurlijk niet veel, maar vergelijk het maar met een Celeron 533A, die verbruikt ook maximaal 12W - maar kan wel een veelvoud van de performance leveren. Sterker nog, een P3-533EB verbruikt max 14W op 133MHz FSB, maar als je het op 100MHz FSB (400MHz) draait wordt dat 10.5W max, clock je het naar 66MHz FSB (266MHz), dan komt het uit op 7W maximaal, dus beduidend minder dan een P120. Dit is op zich een extreem geval (maar wel een interessante voor een thuisserver, zet een P3-533EB op 266MHz op een i810E moederbord met onboard LAN en je verbruik is werkelijk minimaal, terwijl je toch een ATA-100 IDE aansluiting hebt voor je harddisks), maar het illustreert wel dat ouder zeker niet automatisch koeler is.

Overigens geldt voor underclocken om energieverbruik te beperken exact het tegenovergestelde van overclocken - EERST indien mogelijk multiplier omlaag, dan pas aan de FSB zitten. Dat kun je op je P120 ook doen - ipv op 2x60MHz kun je het op 100MHz (1.5x66MHz) draaien. Dat gaat vrijwel gelijke CPU performance geven, maar I/O krijgt een 10% boost, waardoor je relevante performance er op iets lager verbruik er meetbaar op vooruit gaat.

[ Voor 58% gewijzigd door dion_b op 18-01-2006 12:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Of je koopt een mooi Athlon 64 systeem en je zet Cool & Quiet aan :)
Heb ergens gelezen dat met C&Q je processor idle nog maar 5 a 6watt verbruikt.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:39
Je zou je cpu kunnen underclocken. Dit doe ik zelf ook en het scheelt echt. Daarnaast zou je voor meer winst ook nog je 3d-kaart kunnen underclocken.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• KappeNou
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:35:
Even heel simpel en praktisch gesteld:

Een AthlonXP 1700+ draait standaard op 133MHz FSB. Alle SoA moederborden kunnen op 100MHz FSB ingesteld worden (support voor oudere Athlon/Duron CPUs), dus op 100MHz staan sowieso alle AGP en PCI clocks goed. Dat werkt 100% zeker en bespaart sowieso 25% stroom (meer als de VCore ook verlaagd wordt).

Onder de 100MHz FSB gaan is lastig, want dan gaat I/O performance er ook op achteruit en dat wil je juist niet bij een server. Beter idee is om de multiplier omlaag te gooien (indien nodig underclocken), daarmee wordt alleen CPU (toch grootste energievreter) verder teruggeclokt. Je meldt niet welke videokaart erin zit, maar als het een moderne is (ATi, nVidia), dan kan ook daar aardig wat winst gehaald worden door met Rivatuner de GPU minimaal in te stellen (3D performance is bij een server irrelevant)
zo'n servertje wordt toch niet 100% belast? dan zijn de cijfers al anders.. en het lijkt me aangezien het een socket A bordje is met een PCI videokaart dat het geen nieuwe videokaart is ;) maja zoizo een file server gebruikt geen performens 3D dingen (laat staan 3D) dus je videokaart vebruikt al geen zak.. als er een 7800GTX in zou kunnen dan zou die ook bijna niks verbruiken..
maja FSB naar 100Mhz kan een optie zijn.. je server wordt waarschijnlijk wel merkbaar langzamer als je hem echt gaat belasten, maar dat moet je voor je zelf uitgaan..
als nog dit gaat om enkele euro's per jaar :+ het is geen P4 4.0Ghz met 20HDD's en een SLI opstelling ;)
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:39:
Of je koopt een mooi Athlon 64 systeem en je zet Cool & Quiet aan :)
Heb ergens gelezen dat met C&Q je processor idle nog maar 5 a 6watt verbruikt.
denk je dat een XP1700+ in idle mode veel meer verbruikt :?
Dekaasboer schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:39:
Je zou je cpu kunnen underclocken. Dit doe ik zelf ook en het scheelt echt. Daarnaast zou je voor meer winst ook nog je 3d-kaart kunnen underclocken.
Net of je 3Dkaart loopt te zweten in een XP1700+ file server :+

[ Voor 21% gewijzigd door KappeNou op 18-01-2006 11:46 ]

>PC specs<

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KappeNou schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:44:
[...]

zo'n servertje wordt toch niet 100% belast? dan zijn de cijfers al anders.. en het lijkt me aangezien het een socket A bordje is met een PCI videokaart dat het geen nieuwe videokaart is ;) maja sowieso een file server gebruikt geen performens 3D dingen (laat staan 3D) dus je videokaart vebruikt al geen zak.. als er een 7800GTX in zou kunnen dan zou die ook bijna niks verbruiken..
Pertinent onjuist. Een CPU die op 2000MHz idle draait verbruikt meer dan een CPU die op 500MHz idle draait. Daar valt zat te winnen. Overigens lees ik niet dat hij een PCI videokaart heeft, maar naast de videokaart nog een PCI kaartje. Dus mogelijk wel iets waar Rivatuner zijn tanden in kan zetten.
maja FSB naar 100Mhz kan een optie zijn.. je server wordt waarschijnlijk wel merkbaar langzamer als je hem echt gaat belasten, maar dat moet je voor je zelf uitgaan..
Hij wordt exact 25% langzamer. Maar 25% trager idlen is geen probleem. Een thuisserver heeft zelden dit soort kracht nodig...
als nog dit gaat om enkele euro's per jaar :+ het is geen P4 4.0Ghz met 20HDD's en een SLI opstelling ;)
1) ieder Euro telt als je zelf je rekening moet betalen
2) onderschat niet het verbruik van zo'n ding dat 24/7 aanstaat.
[...]

denk je dat een XP1700+ in idle mode veel meer verbruikt :?
Idle verbruikt een Palomino 1700+ rond de 57W (een Tbred doet 44W), als je dat 24/7 aan hebt staan kost het iets meer dan EUR 30/jaar (CPU only!), als je hem 25% terugklokt en 25% minder stroom geeft kun je dat drukken tot minder dan EUR 20/jaar. Als hij toch idle staat is dat mooie (en makklijke) winst...

Oslik blyat! Oslik!

• KappeNou
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:50:
[...]

Pertinent onjuist. Een CPU die op 2000MHz idle draait verbruikt meer dan een CPU die op 500MHz idle draait. Daar valt zat te winnen. Overigens lees ik niet dat hij een PCI videokaart heeft, maar naast de videokaart nog een PCI kaartje. Dus mogelijk wel iets waar Rivatuner zijn tanden in kan zetten.

[...]

Hij wordt exact 25% langzamer. Maar 25% trager idlen is geen probleem. Een thuisserver heeft zelden dit soort kracht nodig...

[...]

1) ieder Euro telt als je zelf je rekening moet betalen
2) onderschat niet het verbruik van zo'n ding dat 24/7 aanstaat.

[...]

Idle verbruikt een Palomino 1700+ rond de 57W (een Tbred doet 44W), als je dat 24/7 aan hebt staan kost het iets meer dan EUR 30/jaar (CPU only!), als je hem 25% terugklokt en 25% minder stroom geeft kun je dat drukken tot minder dan EUR 20/jaar. Als hij toch idle staat is dat mooie (en makklijke) winst...
zucht hooguit 10 euro per jaar.. dat is 1 keer niet naar de mac gaan.. of één keer 2 drankjes minder tijdens het uitgaan :+ nouja ik stop met die topic.. imo is dit onzin ook al heb je een uitkering.

[ Voor 6% gewijzigd door KappeNou op 18-01-2006 13:54 ]

>PC specs<

Verwijderd

Met dit programmatje kun je "real-life" je FBS omlaag gooien. Hij gooit je FBS omlaag als je proc idle is.

Werk er ook al een tijdje mee (met een p4 prescott 3,0 @ 3,25) en het werkt prima!

Voor de TS misschien niet wat hij zoekt (werkt niet onder linux), maar misschien is er voor linux ook zoiets te krijgen?

http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_18_bin.exe

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 13:58 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:57:
Met dit programmatje kun je "real-life" je FBS omlaag gooien. Hij gooit je FBS omlaag als je proc idle is.

Werk er ook al een tijdje mee (met een p4 prescott 3,0 @ 3,25) en het werkt prima!

Voor de TS misschien niet wat hij zoekt (werkt niet onder linux), maar misschien is er voor linux ook zoiets te krijgen?

Let op je hebt FSB en multipleier, meeste Athlon (XP) boarden houden er niet van om met de FSB te kloten in windows, multipleier kan wel indien je een VIA, ALI board hebt. Op de Nforce 2 kan je weer alleen FSB doen in windows.
Ten tweede heb je een processor nodig die mobile is of eentje van de A64 serie, anders ga het verhaal niet op :).
Ik heb zelf een pc met een sempron 2200+ unlocked, deze kan ik multipleier instellen van 5*166 naar 9*166, ja je moet ook wat overclocken :').

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KappeNou schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:53:
[...]

zucht hooguit 10 euro per jaar.. dat is 1 keer niet naar de mac gaan.. of één keer 2 drankjes minder tijdens het uitgaan :+ nouja ik stop met die topic.. imo is dit onzin ook al heb je een uitkering.
Als je ooit eens een keer bij de jaarafrekening in een keer EUR 500 in een klap extra kwijtgeweest bent, dan denk je daar anders over. Tenzij je een enkel apparaat hebt dat slecht functioneert moet je het probleem zoeken in veel teveel apparaten die 50W hier, 100W daar verbruiken.

Als je in een positie bent om EUR 500 onverwacht in een klap 'onzin' te noemen, is dat je goed recht, maar je hoeft geen uitkeringstrekker te zijn om daar anders over te denken. Een enkel apparaat is nooit de oorzaak van je hele rekening, de enige manier om dit soort grap te voorkomen of achteraf aan te pakken is bij alles bewust stil te staan (om dezelfde reden dat een enkele frikandel je niet gelijk dik maakt, maar dat regelmatig meerdere frikandellen dat wel doen :z )
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:57:

FBS? Front Bus Side? :z

Los daarvan, er zijn wel meer progjes als dit (ik noem CPUFSB)- trouwens kunnen dit soort progs vaak wel onder wine of dosemu gedraaid worden (laatst nog regedit.exe onder wine gerdraaid) maar waarom daar moeilijk mee doen als je gewoon in BIOS in kunt stellen...

Oslik blyat! Oslik!

• KappeNou
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:56:
[...]

Als je ooit eens een keer bij de jaarafrekening in een keer EUR 500 in een klap extra kwijtgeweest bent, dan denk je daar anders over. Tenzij je een enkel apparaat hebt dat slecht functioneert moet je het probleem zoeken in veel teveel apparaten die 50W hier, 100W daar verbruiken.

Als je in een positie bent om EUR 500 onverwacht in een klap 'onzin' te noemen, is dat je goed recht, maar je hoeft geen uitkeringstrekker te zijn om daar anders over te denken. Een enkel apparaat is nooit de oorzaak van je hele rekening, de enige manier om dit soort grap te voorkomen of achteraf aan te pakken is bij alles bewust stil te staan (om dezelfde reden dat een enkele frikandel je niet gelijk dik maakt, maar dat regelmatig meerdere frikandellen dat wel doen :z )

[...]

FBS? Front Bus Side? :z

Los daarvan, er zijn wel meer progjes als dit (ik noem CPUFSB)- trouwens kunnen dit soort progs vaak wel onder wine of dosemu gedraaid worden (laatst nog regedit.exe onder wine gerdraaid) maar waarom daar moeilijk mee doen als je gewoon in BIOS in kunt stellen...
Hmm ja dat snap ik wel maar dit is 10 euro op jaarbasis (hooguit, ik denk in zijn geval langerna niet maja) in jou geval moet je geen afwasmachine gebruiken ;) en je droger alleen in de winter aanzetten, en zoizo al die dingen pas na 11 uur doen.. Dat scheeld imo wat.. maja idd alle kleine beetjes helpen.. :P

>PC specs<

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KappeNou schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 16:04:
[...]

Hmm ja dat snap ik wel maar dit is 10 euro op jaarbasis (hooguit, ik denk in zijn geval langerna niet maja) in jou geval moet je geen afwasmachine gebruiken ;) en je droger alleen in de winter aanzetten, en zoizo al die dingen pas na 11 uur doen.. Dat scheeld imo wat.. maja idd alle kleine beetjes helpen.. :P
In mijn geval thermostaat koelkast repareren, staande halogeenlamp vervangen door spaarlamp en kattenluik in deur naar (onverwarmde) bijkeuken zetten (heb geen afwasmachine of wasdroger, nergens voor nodig :z ), verder zorgen dat alleen router+switch permanent aan staan, PCs (4 stuks) op uitschakelbare stopcontacten zetten - scheelde 70W aan standbymeuk :o

Maar elk beetje helpt :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1