[Alg] Code layout: tabs of spaties

Pagina: 1
Acties:
  • 881 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:14
Modbreak:Dit topic is afgesplitst van [rml][ alg] slechtste prog voorbeelden.[/rml]
iKKe007 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:25:
Om maar wat zelfspot toe te passen:
Delphi:
1
2
if not FEMailsArray[FEmailPointer].IsGelezen then
  FEMailsArray[FEmailPointer].SetGelezen(true);

Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat ik hiermee wilde bereiken
Alle mailtjes op Gelezen zetten? B) :P

Ik wil bij deze even ranten op tabs <> spaties en hardcoded coordinaten op afdrukken.

Ik mocht vandaag op mijn werk bij een aantal af te drukken lijsten met relatiegegevens het mobiele nummer erbij zetten... Naam, adres,telefoonnummer, fax, mobiele nummer etc..
Uiteraard staat dit bovenaan de pagina, en uiteraard mag dan alles eronder een regel opshuiven. Wat zeg ik, een simpele regel? Nee, 300 hardcoded coordinaten met de hand 50 ophogen. Of eigenlijk, 66 met 50, nog eens 66 met 100 en het laatste derde deel met 150px, want er moesten niet 1, maar 3 mobiele nummers bij :'(
En ik krijg de tijd en toestemming niet om dat zo aan te passen dat er (minimaal) steeds een var gebruikt wordt die je om de regel met 50 ophoogt, even de mogelijk nettere manieren daargelaten.

Kom ik meteen bij tabs <> spaties... Vroeger, ooit, eens, 4 jaar geleden, had een werknemer zijn "tab == x spaties" in de IDE op 2 gezet, want wij springen met zijn allen 2 spaties in.
Nu, 4 jaar later, collega al 3.5 jaar weg, nooit iemand naar die code om hoeven kijken, mag ik het aanpassen (Die mobiele nummers). We zijn ondertussen al tig Windows installs en 2 computers verder, en tabs == x spaties staat vrolijk op de default van 8, want iedereen gebruikt spaties.

Wat een irritante klerezooi is nu die code van die collega. Als hij nu OVERAL tab gebruikt had.. Nee, zo'n beetje random tab of 2x spatie.
Ik heb eerst een kwartier 300 regels correct lopen inspringen (inclusief then terugzetten naar dezelfde regel als de bijbehorende if, de begin erachter wel naar een andere regel, hoofdletters (If, OR, AND) weer naar de coding standaard zoals we die gebruiken terug gezet etc.

Ben blij dat er nu niemand meer tabs gebruikt en de coding standaard goed is gecommuniceerd...

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 17-01-2006 10:11 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:55:
Kom ik meteen bij tabs <> spaties... Vroeger, ooit, eens, 4 jaar geleden, had een werknemer zijn "tab == x spaties" in de IDE op 2 gezet, want wij springen met zijn allen 2 spaties in.
Nu, 4 jaar later, collega al 3.5 jaar weg, nooit iemand naar die code om hoeven kijken, mag ik het aanpassen (Die mobiele nummers). We zijn ondertussen al tig Windows installs en 2 computers verder, en tabs == x spaties staat vrolijk op de default van 8, want iedereen gebruikt spaties.

Wat een irritante klerezooi is nu die code van die collega. Als hij nu OVERAL tab gebruikt had.. Nee, zo'n beetje random tab of 2x spatie.
Ik heb eerst een kwartier 300 regels correct lopen inspringen (inclusief then terugzetten naar dezelfde regel als de bijbehorende if, de begin erachter wel naar een andere regel, hoofdletters (If, OR, AND) weer naar de coding standaard zoals we die gebruiken terug gezet etc.

Ben blij dat er nu niemand meer tabs gebruikt en de coding standaard goed is gecommuniceerd...
Daar zijn tooltjes voor... ;)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
In VS.NET 2003

Ctrl+A, Ctrl+K, Ctrl+F

• Paul
Dat weet ik, maar tegen de tijd dat mijn baas het nut daarvan inziet / ik heb uitgezocht welke/waar en goed ingesteld heb ik al die code al handmatig aangepast :P
Zo heel veel is het gelukkig niet meer, in de loop der tijd is het meeste al wel aangepast.
cvs79 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:41:
[...]

In VS.NET 2003

Ctrl+A, Ctrl+K, Ctrl+F
En in Delphi 5? :X :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

cvs79 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:41:
[...]
In VS.NET 2003

Ctrl+A, Ctrl+K, Ctrl+F
In VS 2005 Ctrl+K, Ctrl+D.
Zie je wel dat VS2005 een stuk productiever is geworden ;)

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:55:

Ik wil bij deze even ranten op tabs <> spaties en hardcoded coordinaten op afdrukken.

Ik mocht vandaag op mijn werk bij een aantal af te drukken lijsten met relatiegegevens het mobiele nummer erbij zetten... Naam, adres,telefoonnummer, fax, mobiele nummer etc..
Uiteraard staat dit bovenaan de pagina, en uiteraard mag dan alles eronder een regel opshuiven. Wat zeg ik, een simpele regel? Nee, 300 hardcoded coordinaten met de hand 50 ophogen. Of eigenlijk, 66 met 50, nog eens 66 met 100 en het laatste derde deel met 150px, want er moesten niet 1, maar 3 mobiele nummers bij :'(
En ik krijg de tijd en toestemming niet om dat zo aan te passen dat er (minimaal) steeds een var gebruikt wordt die je om de regel met 50 ophoogt, even de mogelijk nettere manieren daargelaten.

Waarom geen TABs ? Ik zou JUIST tab's gebruiken, omdat je veelal in een editor kunt aangeven hoe tabs moeten worden omgezet. (oftewel, hoe breed een tab is). Met spaties heb je dat dus niet, en ben je overgeleverd aan de hoeveelheid spaties die gekozen is. Ik heb nooit begrepen waarom mensen spaties gebruiken voor indents ipv tabs

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:58:
[...]

In VS 2005 Ctrl+K, Ctrl+D.
Zie je wel dat VS2005 een stuk productiever is geworden ;)
Haha,

Als dat jou definitie van productiever is 8)

• Paul
EfBe schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:58:
[...]

Waarom geen TABs ? Ik zou JUIST tab's gebruiken, omdat je veelal in een editor kunt aangeven hoe tabs moeten worden omgezet. (oftewel, hoe breed een tab is). Met spaties heb je dat dus niet, en ben je overgeleverd aan de hoeveelheid spaties die gekozen is. Ik heb nooit begrepen waarom mensen spaties gebruiken voor indents ipv tabs
Omdat je bij inspringen van slechts 2 posities al bijna automatisch spaties gebruikt. Tabs zijn voor het grove werk ze maar :P

Als je 4 of zelfs nog meer inspringt is het inderdaad gekkenwerk om dat met spaties te doen, maar _voor mij_ is 2x spatie 'natuurlijker' dan tab. Tab is ook "helemaal" naar links en naar boven, terwijl ik de rest zo ongeveer blind doe :P

Daarnaast is een tab default zo goed als overal 8. Stel je het in op (bijvoorbeeld) 2, gebruik je een andere editor (al dan niet programmeer-related), ros je op tab, mag je weer helemaal backspacen/shift-tabben/weet ik het :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
EfBe schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:58:
[...]

Juist voor het tegengestelde argument. Als iedereen spaties gebruikt ziet de source er overal hetzelfde uit. Er is dus nooit verwarring over de indentatie.

edit:
Op mijn werk gebruiken we spaties, maar we doen dan ook assembler met een macrotaal. Thuis gebruik ik tabs die ik voor verschillende sources anders instel: HTML tabs van 2 spaties, Javascript, CSS en andere code meestal tabs van 8 spaties.

[ Voor 18% gewijzigd door Sendy op 16-01-2006 19:33 ]

Verwijderd

Tabs zuigen, omdat de breedte ervan niet standaard vaststaat. Van spaties wel.

Verder krijg je van dat irritante gedrag dat als je ergens iets tussentypt, dat dan je regel niet verderschuift, omdat hij de tab nog aan het invullen is etc.

Identen doe je met spaties, niet met tabs.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 23:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:38:
Tabs zuigen, omdat de breedte ervan niet standaard vaststaat. Van spaties wel.

Verder krijg je van dat irritante gedrag dat als je ergens iets tussentypt, dat dan je regel niet verderschuift, omdat hij de tab nog aan het invullen is etc.

Identen doe je met spaties, niet met tabs.
Ik ben het niet met je eens.
Met tabs is het voor iedereen prettig. Iedereen kan in zijn/haar favo editor instellen hoeveel spaties 1 tab is. De een gebruikt een indent van 3 spaties, de ander 4 etc etc.

En wat bedoel je met het verderschuiven van een regel :? Ik heb er echt nooooooit problemen mee (werk met UltraEdit en Visual Studio. Visual Studio regelt het allemaal zelf)

En het argument dat iedereen een zelfde indent zou moeten gebruiken is iets van onmogelijk is natuurlijk. Dat is hetzeflde als zeggen dat iedereen engels zou moeten spreken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rhapsody op 16-01-2006 19:56 ]

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Verwijderd

De een gebruikt een indent van 3 spaties, de ander 4 etc etc.
Extreem vies, niets van dat eigengereide gedrag van devvers graag. In de stijlgids staat hoeveel spaties er gebruikt dienen te worden, en daar heeft iedereen zich aan te houden. Persoonlijke voorkeuren zijn irrelevant :)
En het argument dat iedereen een zelfde indent zou moeten gebruiken is iets van onmogelijk is natuurlijk.
Daar is anders niets natuurlijks aan? Zoiets heet een stijlgids :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 19:57 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

tabs zijn irritant imo, omdat die toets ver weg zit, enkele spaties zijn dan sneller ingevoerd :)
maar gelukkig zijn er simpele commando's om die zooi om te zetten :)

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 23:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:57:
[...]

Extreem vies, niets van dat eigengereide gedrag van devvers graag. In de stijlgids staat hoeveel spaties er gebruikt dienen te worden, en daar heeft iedereen zich aan te houden. Persoonlijke voorkeuren zijn irrelevant :)
Ik denk dat iedereen een andere stijlgids hanteerd :)

Voordeel is gewoon dat als een ander tabs gebruikt jij niet te maken hebt met een andere indent dan dat je gewend bent :)

[ Voor 14% gewijzigd door Rhapsody op 16-01-2006 19:58 ]

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Verwijderd

Rhapsody schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:57:
Ik denk dat iedereen een andere stijlgids hanteerd :)
Ik denk het niet. Er is maar één stijlgids in gebruik binnen een bedrijf.
Voordeel is gewoon dat als een ander tabs gebruikt jij niet te maken hebt met een andere indent dan dat je gewend bent :)
Dat kan voorkomen als je overstapt van werkgever idd. Dan heb je dat binnen 2 dagen wel door hoe dat zit met die andere identatie hoor..

Een bedrijf wil niet dat hun coders code schijven zoals ze zelf gewend zijn. Die wil dat mensen code schrijven zodat iedereen binnen dat bedrijf er goed mee kan werken. Dat bereik je alleen dmv. een stijlgids en het volgen ervan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 20:01 ]

• Soultaker
  • Laatst online: 15-02 21:33
Mijn (op uitgebreide ervaring gebasseerde ;)) voorkeur is ook voor spaties. Dat heeft ook met mijn geprefereerde formatting style te maken. Tabs gaan vaak stuk op dit soort constructies:
C:
1
2
3
4
5
6
7
void foobar( const char *args, int args_size,
             void (*callback)(int, void*), void *callback_arg,
             int flags = F_ALL ~ ( F_BAR | F_BAZ) )
{
    call_some_function( some_long_argument_name,
                        some_other_argument );
}

Als je hiervoor tabs gebruikt, gaat het mis. Merk op dat je in de eerste drie regels al geen tabs mag gebruiken en op de een na laatste juist eerst een tab, en dan spaties. In een editor die tabs niet zichtbaar maakt gaat het dan zo makkelijk stuk (dan staan er dus tabs i.p.v. spaties) waardoor het niet meer goed werkt als je de tab space anders zet.

Sowieso hanteer ik graag een bepaalde breedte waarna ik een regel afbreek; 80 kolommen voor shell scripts en vaak 100 kolommen voor C/C++/PHP code. Zoiets is alleen vol te houden als de tab space een beetje zinnig ingesteld staat.

Verder komt het vaak voor dat een bestand door iemand gewijzigd wordt, waarbij tabs vervangen worden door spaties. Het is praktisch onmogelijk om die dan weer terug te zetten (want, zoals in het voorbeeld hierboven, kun je niet zomaar alle leading spaces in tabs omzetten). Dubbel irritant is als dat gebeurt is met een verkeerde tab space, want dan staan er ook nog verkeerde hoeveelheden spaties in. Als je al met spaties werkte om te beginnen zal dat nooit gebeuren, en de eventuele tabs omzetten naar spaties is eenvoudig te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Soultaker op 16-01-2006 20:05 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37

Super_ik

haklust!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Chapter 1: Indentation

Tabs are 8 characters, and thus indentations are also 8 characters.
There are heretic movements that try to make indentations 4 (or even 2!)
characters deep, and that is akin to trying to define the value of PI to
be 3.

Rationale: The whole idea behind indentation is to clearly define where
a block of control starts and ends.  Especially when you've been looking
at your screen for 20 straight hours, you'll find it a lot easier to see
how the indentation works if you have large indentations.

Now, some people will claim that having 8-character indentations makes
the code move too far to the right, and makes it hard to read on a
80-character terminal screen.  The answer to that is that if you need
more than 3 levels of indentation, you're screwed anyway, and should fix
your program.

In short, 8-char indents make things easier to read, and have the added
benefit of warning you when you're nesting your functions too deep.
Heed that warning.

linus over tab gebruik en indenting. rede voor 8 spaties brede tab
zelfs na 24 uur programmeren, ogen half dicht, strak van de coffie kun je nog onderschijden waar je bent in een block :p

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

The answer to that is that if you need more than 3 levels of indentation, you're screwed anyway, and should fix your program.
right:

dus meer dan 3 levels is fout en mag dus eigenlijk niet voorkomen :?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
public class Blaat {
  public void doeMeuk(User u) {
    for(int i=0; i<u.aantalTanden(); i++){
      if (u.isTandAanwezig(i)){
        u.slaTandEruit(i);
      }
    }
  }
}

Verwijderd

Ik zal linux eens mailen dat ie dat kerneltje van 'm moet fixxen, want daar zitten ook regelmatig meer dan 3 niveau's diep in :P

Zijn opmerking is natuurlijk een cheap shot. Ik kan ook zeggen dat als je al beeldschermvullende tabs nodig hebt om te zien in welk blok je zit, dat dan je code ook niet klopt.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Erkens schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:27:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
public class Blaat {
  public void doeMeuk(User u) {
    for(int i=0; i<u.aantalTanden(); i++){
      if (u.isTandAanwezig(i)){
        u.slaTandEruit(i);
      }
    }
  }
}
Tsja maar die uitspraak is dan ook gebaseerd op C en niet op Java (geloof ik)/C# :D

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

MTWZZ schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:33:
Tsja maar die uitspraak is dan ook gebaseerd op C en niet op Java (geloof ik)/C# :D
Dat is dus totaal niet relevant, zelfs niet in de verte. De structuren erachter zijn voor alle talen grofweg gelijk.

Verwijderd

Gelukkig worden steeds meer schermen in breedbeeld uitgevoegd en werken steeds meer programmeurs met 2 of 3 schermen: code fullscreen op je middelste (breedbeeld) scherm, toolboxjes en andere panes lekker op je andere scherm. Nooit meer gezeik over code die niet past. ;)
Dat is dus totaal niet relevant, zelfs niet in de verte. De structuren erachter zijn voor alle talen grofweg gelijk.
Behalve dan dat bij C je de class scope niet hebt he!? Inkoppertje! 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 22:24 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MTWZZ schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:33:
[...]

ok, dan pak ik er toch een stukje c bij?

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
unsigned long probe_irq_on(void)
{
// KNIP
         /*
          * Now filter out any obviously spurious interrupts
          */
         val = 0;
         for (i = 0; i < NR_IRQS; i++) {
                 irq_desc_t *desc = irq_desc + i;
                 unsigned int status;

spin_lock_irq(&desc->lock);
                 status = desc->status;

if (status & IRQ_AUTODETECT) {
                         /* It triggered already - consider it spurious. */
                         if (!(status & IRQ_WAITING)) {
                                 desc->status = status & ~IRQ_AUTODETECT;
                                 desc->handler->shutdown(i);
                         } else
                                 if (i < 32)
                                         val |= 1 << i;
                 }
                 spin_unlock_irq(&desc->lock);
         }
// KNIP
}

rechtstreeks uit de linux kernel source :Y)

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

@Erkens: Ja mooi he :D
Ik snap hem ook wel hoor, het is meer een "guideline" dan echte regels. Op zich past deze uitspraak dan ook wel binnen de Linux kernel typen van uitspraken :P

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 18:30
Erkens schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:26:
[...]

ok, dan pak ik er toch een stukje c bij?

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
unsigned long probe_irq_on(void)
{
// KNIP
         /*
          * Now filter out any obviously spurious interrupts
          */
         val = 0;
         for (i = 0; i < NR_IRQS; i++) {
                 irq_desc_t *desc = irq_desc + i;
                 unsigned int status;

spin_lock_irq(&desc->lock);
                 status = desc->status;

if (status & IRQ_AUTODETECT) {
                         /* It triggered already - consider it spurious. */
                         if (!(status & IRQ_WAITING)) {
                                 desc->status = status & ~IRQ_AUTODETECT;
                                 desc->handler->shutdown(i);
                         } else
                                 if (i < 32)
                                         val |= 1 << i;
                 }
                 spin_unlock_irq(&desc->lock);
         }
// KNIP
}

rechtstreeks uit de linux kernel source :Y)
Dit geheel blijft netjes binnen de 80 tekens en is daardoor alsnog prima leesbaar in een console.
Dus geen probleem lijkt mij.

Verwijderd

Joghert schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:28:
Dit geheel blijft netjes binnen de 80 tekens en is daardoor alsnog prima leesbaar in een console.
Dus geen probleem lijkt mij.
.. wat niet wegneemt dat het meer dan 3 niveaus diep is, wat volgens Linus betekende dat je code niet klopt...

• EfBe
  • Niet online
Soultaker schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:03:
Mijn (op uitgebreide ervaring gebasseerde ;)) voorkeur is ook voor spaties. Dat heeft ook met mijn geprefereerde formatting style te maken. Tabs gaan vaak stuk op dit soort constructies:
C:
1
2
3
4
5
6
7
{
                        some_other_argument );
}

Als je hiervoor tabs gebruikt, gaat het mis. Merk op dat je in de eerste drie regels al geen tabs mag gebruiken en op de een na laatste juist eerst een tab, en dan spaties. In een editor die tabs niet zichtbaar maakt gaat het dan zo makkelijk stuk (dan staan er dus tabs i.p.v. spaties) waardoor het niet meer goed werkt als je de tab space anders zet.
Het zal wel teveel zijn weggezakt die hard-core C, maar ik zie niet echt in waarom ik geen tab mag gebruiken in de 1e drie regels, omdat de lexical analyzer van de gemiddelde C compiler echt tabs en spaces beide als whitespace ziet.
Sowieso hanteer ik graag een bepaalde breedte waarna ik een regel afbreek; 80 kolommen voor shell scripts en vaak 100 kolommen voor C/C++/PHP code. Zoiets is alleen vol te houden als de tab space een beetje zinnig ingesteld staat.
Ach, dat gefocus op 80 columns breed... het is 2006, mensen die nu nog op een WYSE terminal hun werk willen doen, moeten toch eens gaan nadenken.

Zelf gebruik ik op 1600x1200 lucida console 9pt (in vs.net 2005, in 2003 werkt de editor alleen met courier bugfree in C#) en breek een regel af wanneer deze van het scherm af loopt. Nooit echt problemen mee gehad.

Ik snap bv niet echt goed waarom men minder diep wil indenten dan 4 spaties (default in vs.net), want dat is op een gegeven moment niet meer leesbaar. Maar goed, dezelfde soort discussies kun je ook voeren of enkelregelige if blokken wel of niet in {} gevat moeten worden, je komt er toch niet uit.

Maar jij hamert dus 4 keer op de spacebar voor elke indent?
Verder komt het vaak voor dat een bestand door iemand gewijzigd wordt, waarbij tabs vervangen worden door spaties. Het is praktisch onmogelijk om die dan weer terug te zetten (want, zoals in het voorbeeld hierboven, kun je niet zomaar alle leading spaces in tabs omzetten). Dubbel irritant is als dat gebeurt is met een verkeerde tab space, want dan staan er ook nog verkeerde hoeveelheden spaties in. Als je al met spaties werkte om te beginnen zal dat nooit gebeuren, en de eventuele tabs omzetten naar spaties is eenvoudig te doen.
Het zou ook nooit gebeuren als iedereen gewoon met zn tengels van instellingen als "insert tab as spaces" zou afblijven, dan blijven nl. tabs gewoon staan.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 09:53:
[...]
.. wat niet wegneemt dat het meer dan 3 niveaus diep is, wat volgens Linus betekende dat je code niet klopt...
Tja, en dan is het zo he? ;) Net zulke kolder als "Als je routine meer dan 24 regels is dan moet je het opdelen want dan is je code niet goed". Goh, zou het toeval zijn dat dat getal toch wel erg overeen komt met het aantal regels dat vt100 terminals en aanverwante antieke zooi konden weergeven? het is 2006, veel ontwikkelaars zitten tegen 2 of zelfs meer schermen aan te kijken, als je dan loopt te emmeren dat de code niet op een terminal past dan ben je IMHO blijven hangen in het stenen tijdperk.

[ Voor 13% gewijzigd door EfBe op 17-01-2006 10:00 ]

Verwijderd

EfBe schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 09:57:
Ach, dat gefocus op 80 columns breed... het is 2006, mensen die nu nog op een WYSE terminal hun werk willen doen, moeten toch eens gaan nadenken.
Agreed.
Zelf gebruik ik op 1600x1200 lucida console 9pt (in vs.net 2005, in 2003 werkt de editor alleen met courier bugfree in C#) en breek een regel af wanneer deze van het scherm af loopt. Nooit echt problemen mee gehad.
Jij niet misschien, maar dit is wat mij betreft weer het andere uitsterste. Beeldvullend coden op 1600x1200 is imo niet goed bezig zijn. 80 kolommen is inderdaad niet zo heel erg gangbaar meer (alhoewel het wel prettig is als iemand zich daar aan gehouden heeft, als je op de console iets aan moet passen) maar 1600x1200 is net zo 'niet-gangbaar'. Daarmee maak je je code oneditbaar voor veel mensen met een laptop, bijvoorbeeld. Om heel eerlijk te zijn vind ik het een beetje egotripperij, jij bent niet de enige die jouw code moet kunnen gebruiken/lezen. Als je nou van 1024x768 was uitgegaan, dat was al een meer gangbare maat geweest.
Ik snap bv niet echt goed waarom men minder diep wil indenten dan 4 spaties (default in vs.net), want dat is op een gegeven moment niet meer leesbaar.
Ik vind het anders prima leesbaar?
Het zou ook nooit gebeuren als iedereen gewoon met zn tengels van instellingen als "insert tab as spaces" zou afblijven, dan blijven nl. tabs gewoon staan.
Tsja, alleen blijkt dat in de praktijk gewoon niet zo te werken. Dus zijn spaties een betere keuze.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:04:
Om heel eerlijk te zijn vind ik het een beetje egotripperij, jij bent niet de enige die jouw code moet kunnen gebruiken/lezen. O-)
Tegen het einde van de dag zie ik het verschil niet meer hoor tussen 2 en 4 spaties. Jij misschien wel, maar genoeg anderen niet.
Tsja, alleen blijkt dat in de praktijk gewoon niet zo te werken. Dus zijn spaties een betere keuze.
Want? Nooit last van gehad, eigenlijk :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-02 17:57
Ik heb ooit eens een HTML pagina van ruim 300kb terug gebracht naar 30kb, puur door het vervangen van de psaties met een tabje. 8 spaties zijn 8 bytes, waar 1 tabje er maar 1 is. Dat kan een hele berg schelen!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Soultaker schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:03:
C:
1
2
3
4
5
6
7
{
                        some_other_argument );
}
Ik hou het toch op tabs... spaties vind ik erg irritant... maar een goede IDE kan met beiden omgaan.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
void foobar(
    const char *args,
    int args_size,
    void (*callback)(int, void*),
    void *callback_arg,
    int flags = 
        F_ALL ~ ( F_BAR | F_BAZ)
) {
    call_some_function(
        some_long_argument_name,
        some_other_argument
    );
}

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10
frickY schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:05:
Ik heb ooit eens een HTML pagina van ruim 300kb terug gebracht naar 30kb, puur door het vervangen van de psaties met een tabje. 8 spaties zijn 8 bytes, waar 1 tabje er maar 1 is. Dat kan een hele berg schelen!
Mja.... daar maakt het dan wel uit, omdat je HTML pagina naar de client verstuurd wordt. Als het echter om 'gewone' code files gaat (C#, Java, Delphi, etc....) die gecompiled worden, heeft de grootte niet echt een belang.

https://fgheysels.github.io/

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik ben zelf ook sterk voor tabs. Het is gewoon de meest logische oplossing. 1 teken per indentatie niveau en je kunt zelf ook nog eens instellen hoe groot die visueel wordt afgebeeld. Daar kan helemaal geen verwarring om ontstaan lijkt me.

Waar ik verder erg tegen ben is het uitlijnen van parameters om naast andere parameters te komen staan. Beter vind ik om dan alle parameters gewoon de volgende regel te zetten, allemaal 1 extra stapje geindenteerd. Precies zoals Zoijar laat zien dus.

Niet alleen krijg je dan soms problemen met uitlijnen, daarnaast maakt het aanpassingen moeilijker, omdat je dan meer met je indentatie moet gaan zitten klooien. Als je de naam van je functie aanpast moet je alle parameters gaan zitten bijwerken. Dat geeft volgens mij best vaak de neiging om een refactoring maar gewoon te laten, terwijl een verbeterde functie naam best bruikbaar kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Michali op 17-01-2006 11:21 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• EfBe
  • Niet online
Jij niet misschien, maar dit is wat mij betreft weer het andere uitsterste. Beeldvullend coden op 1600x1200 is imo niet goed bezig zijn. 80 kolommen is inderdaad niet zo heel erg gangbaar meer (alhoewel het wel prettig is als iemand zich daar aan gehouden heeft, als je op de console iets aan moet passen) maar 1600x1200 is net zo 'niet-gangbaar'. Daarmee maak je je code oneditbaar voor veel mensen met een laptop, bijvoorbeeld. Om heel eerlijk te zijn vind ik het een beetje egotripperij, jij bent niet de enige die jouw code moet kunnen gebruiken/lezen. Als je nou van 1024x768 was uitgegaan, dat was al een meer gangbare maat geweest.
Nou, ik heb links de solution explorer dus het is niet helemaal 1600 pixels, en ik kom er eigenlijk nooit aan behalve bij method signatures. Ik hou van lange namen, want liever duidelijkheid dan giswerk.

Wat een breed scherm en dus meer meuk op 1 regel nuttig maakt is dat je meer regels code op je scherm kunt houden. Daarom is lucida console ook prettig want die is qua pixels minder hoog. Hoe meer regels code op je scherm hoe meer overzicht.
[4 spaties wide tab is minimum, minder is niet leesbaar]
Ook na een paar uur naar code kijken? Zeker bij de wat complexere routines heb je toch wel eens dat het wenselijk is dat je weet bij welk start { een end } hoort en dat je dat meteen kunt zien. (ookal vertelt de IDE je dat, maar als de startregel net buiten beeld is zie je dat niet)

Maar even voor de goede orde: wie van de spatie-boys/girls tikt echt 4 spaties en wie tikt een tab die wordt omgezet in spaties?

• .oisyn
  • Laatst online: 13-02 18:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het kan mij geen fuck schelen, zolang m'n IDE er maar voor zorgt dat ik met tab kan indenten en met een enkele backspace die indenting weer ongedaan kan maken. Wat de onderliggende implementatie is is irrelevant, om hezik's manier van uitdrukken maar te gebruiken. En tabgrootte is over het algemeen van bovenaf opgelegd dus dat zou al geen discussiepunt moeten zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 17-01-2006 12:19 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daarmee maak je je code oneditbaar voor veel mensen met een laptop, bijvoorbeeld.
Nou nou, "oneditbaar". Hoeveel regels code overschrijden nou daadwerkelijk de 80 teken grens, ook al hou je zo'n grens niet aan. Dat zijn er maar heel weinig, en voor die paar regels kan er best gescrolled worden. Als je dat oneditbaar noemt zou ik een andere baan gaan zoeken ;).

Draai zelf overigens op 2048x1536, alhoewel ik het wel fijn vind om in vs.net 2 verticale panes te hebben, waarbij ik dan typisch een header in de ene open heb en een sourcefile in de ander.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik werk zelf liever met tabs, maar heb niet echt een goede reden daarvoor. Ik weet wel dat een beetje editor (vim bijvoorbeeld) gewoon kan switchen tussen tabs en spaties, en met een commando kan converteren tussen tabs en spaties. Het maakt volgens mij ook niet zoveel uit, als iedereen maar consequent hetzelfde doet. Vooral handig bij versioning-systemen. Ik vind zelf 4 of 8 spaties per tab erg fijn.

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 23:28
voor PHP gebruik ik altijd tabs, doodgewoon omdat ik dit netter en duidelijker vind staan.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
We moeten een Poll houden: Tabs of Spaties?
Het feit dat je kan duscussieren over HOEVEEL spaties dan betekent natuurlijk dat iedereen gewoon tabs zou moeten gebruiken ;)
Ja en dan kun je dus in je editor instellen hoeveel dat 'ie moet inspringen per tab. oooohhhhh... ;)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Infinitive
  • Laatst online: 25-09-2023
Even een zinloze discussie een trapje geven >:)

De semantiek van je taal kan afhangen van de hoeveelheid indenting gedefinieerd op spaties. Wanneer je tabs gebruikt, dan schrijf je programma's waarvan het gedrag ongedefinieerd is. Dan ben je net een C++ programmeur ;)

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 20:53

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik hou me nog wel meestal aan die grens, vanwege 1 reden: printen.

Ik werk ook op 1280x1024, kan zoals ik textpad nu heb ingesteld 110 karakters per regel gebruiken zonder dat ik wordwrap aan moet zetten, maar als ik een keer code wil printen dan gaat de printer het alsnog wrappen zodat de layout er niet uit ziet.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Infinitive schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:46:
De semantiek van je taal kan afhangen van de hoeveelheid indenting gedefinieerd op spaties. Wanneer je tabs gebruikt, dan schrijf je programma's waarvan het gedrag ongedefinieerd is. Dan ben je net een C++ programmeur ;)
Grappig dat juist die parsers een enkele "tab" als indenting zien, en dus schrijf je pas ongedefinieerd gedrag als je spaties gebruikt (want hoeveel levels aan indenting zijn dan 4 spaties?) :)

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik laat m'n indenting door EMACS regelen... Waarbij ik de GNU coding style ingesteld heb als m'n default indenting scheme...

krijg je dingen als:

code:
1
2
3
4
5
if (.......... blaat)
  {
    int i; // teller
    ... meer statements;
  }

Werkt prima voor mij ^_^ En dat met een schermsize van 120x48 ofzo?

Owja, voor mensen die het verschil niet meer kunnen zien op het einde van de dag tussen 2 en 4 spaties, neem een fixed-width font, ipv proportioneel... ;)

ps: voor degenen die het niet weten, emacs past een "slim" (kuch soms zit het aardig in de weg) algoritme toe tussen tabs en de rest opvullen met spaties... onhandig als je daarna met vi gaat editen, maar ach, andersom is het ook weer irritant. Als ik van kort hak werk in vim naar serieus hakwerk in emacs ga.. Gelukkig heb je daar M-X indent-region voor ^_^

[ Voor 29% gewijzigd door cavey op 17-01-2006 13:18 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25

Bosmonster

*zucht*

komakeef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:17:
code:
1
2
3
4
5
if (.......... blaat)
  {
    int i; // teller
    ... meer statements;
  }
Deze indenting krijg ik dus echt de kriebels van!

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 17-01-2006 13:30 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

komakeef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:17:
ps: voor degenen die het niet weten, emacs past een "slim" (kuch soms zit het aardig in de weg) algoritme toe tussen tabs en de rest opvullen met spaties... onhandig als je daarna met vi gaat editen
tabs en spaties mixen :X

Als ik voor mezelf dev dan gebruik ik gewoon 2 spaties, vind ik persoonlijk het makkelijkst, meer indenting heb ik niet nodig. Max regel length hou ik het liefst op 120 tekens. Maar normaal gesproken haal je dat niet :)

• Infinitive
.oisyn schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:57:
Grappig dat juist die parsers een enkele "tab" als indenting zien, en dus schrijf je pas ongedefinieerd gedrag als je spaties gebruikt (want hoeveel levels aan indenting zijn dan 4 spaties?) :)
Vandaar dat ik "gedefinieerd door spaties" (zoals ik geval van Haskell) erbij heb gezet :P

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

De meeste editors die zelf indenting toepassen doen dat toch ook met tabs en niet met spaties? Waarom zou je dan zelf met spaties gaan rommelen.

Maar ook zonder automatische indenting van editors gebruik ik liever een tab hoor. Als je een indenting weghaalt is het gewoon 1x backspace, ipv het aantal spaties, etc.

Ik zie het voordeel van een spatie t.o.v. een tab, danwel het nadeel van het omgekeerde niet echt.
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:20:
[...]

Tab is ook "helemaal" naar links en naar boven, terwijl ik de rest zo ongeveer blind doe :P
Dan gebruik je zeker ook geen backspace, want die zit helemaal rechtsboven? :+

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:46:
De meeste editors die zelf indenting toepassen doen dat toch ook met tabs en niet met spaties?
o?
Maar ook zonder automatische indenting van editors gebruik ik liever een tab hoor. Als je een indenting weghaalt is het gewoon 1x backspace, ipv het aantal spaties, etc.
een beetje editor doet hetzelfde met de spaties aan het begin van een regel, de editor weet immers hoeveel spaties je gebruikt :)
Ik zie het voordeel van een spatie t.o.v. een tab, danwel het nadeel van het omgekeerde niet echt.
groot nadeel van tabs is de inflexibiliteit mbt uitlijnen van argumenten van functies als deze meerdere regels bestrijken :)
Dan gebruik je zeker ook geen backspace, want die zit helemaal rechtsboven? :+
bij een backspace heb je een fout gemaakt en is het handig als je hand even weg is van de originele locatie.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

en een tab is met je pink of ringvinger prima in te toetsen als je je linkerhand gewoon op z'n plek houdt.

• Infinitive

Verwijderd

Dat was een vraag, geen mededeling. :)
[...]

een beetje editor doet hetzelfde met de spaties aan het begin van een regel, de editor weet immers hoeveel spaties je gebruikt :)
Ok dan zal dit het antwoord op mijn vraag zijn. ;)
[...]

groot nadeel van tabs is de inflexibiliteit mbt uitlijnen van argumenten van functies als deze meerdere regels bestrijken :)
Kun je dat dan niet oplossen d.m.v. een enter na een argument en zo alles netjes onder elkaar zetten?
[...]

bij een backspace heb je een fout gemaakt en is het handig als je hand even weg is van de originele locatie.
Mijn andere hand blijft anders nog steeds op de locatie. Of geldt je argument alleen voor als je aan de rechterkant van het toetsenbord een fout maakt? :+ Daarnaast haal ik niet mijn hele hand weg van de toetsen als ik op de tab druk. Alleen mijn ringvinger in principe. Verder pauzeer je ook korte tijd met doortikken als je op de spatie aan het tikken bent, dus maakt het ook weinig uit als je een fractie van een seconde pauzeert als je op de tab drukt. Zie echt geen verschil in dit opzicht. :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:12:
Kun je dat dan niet oplossen d.m.v. een enter na een argument en zo alles netjes onder elkaar zetten?
ehm, ik zie niet wat je bedoeld.
Daarnaast haal ik niet mijn hele hand weg van de toetsen als ik op de tab druk. Alleen mijn ringvinger in principe.
mja, ik duw dan steeds op caps lock :X

• BasSpruit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-04-2022
Lekker Tabben! :9

Tabs lezen gaat imho echt stukken beter. Het levert duidelijke indenting op.

Al die raar geplaatste accolades (met C.... georienteerde talen) die mensen ook nog eens niet altijd plaatsen zijn ook irri. (Alles op dezelfde regel willen hebben)

Of ligt dit aan mij omdat ik een VBer ben? :P

• cavey
Erkens schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:28:
[...]

ehm, ik zie niet wat je bedoeld.

[...]

Mja, dat uitlijnen doet emacs dus automagisch..... met behulp van tabs en spaties ;) Daar komt het gemix vandaan. Verder doet Emacs dus alleen maar tabs neer zetten, maar voor de "special" cases zoals bijv. een hele riedel ala

code:
1
2
3
4
if ( statement
    || statement
    || statement
    || statement )

komen er wat spaties bij voor het extra uitlijnen... Maar goed, ik ga er maar vanuit dat je nooit met emacs hebt zitten coden ;) WAT EEN GENOT is het om midden in een regel op TAB te kunnen rammen, en de boel wordt uitgelijnd, ipv dat er een tab op je cursor locatie komt >_<

En wat is er mis met de GNU indenting style? Ik vind het zelf behoorlijk leesbaar werken. Je indent is nog steeds 4 spaties, maar je doet een half-way indent voor de curly braces. Niks mis mee dunkt mij? Zie je de "flow" van je code-indenting een stuk beter.

Maar goed, ieder zijn ding ;) Daarom bestaat dit topic ook waarschijnlijk HAHAHA.

owja, je kan verschillende indent styles "inladen" in emacs.. GNU, K&R en nog wat andere modi die ik vergeten ben...

[ Voor 7% gewijzigd door cavey op 17-01-2006 14:49 ]

• EfBe
  • Niet online
Erkens schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:28:
[...]
Dan pak je een schroevedraaier en haal je de caps lock uit je keyboard, tezamen met de INS toets. Of je pookt de capslock key om naar cntrl oid middels een programaatje. caps lock is imho sowieso een toets die allang gebanned had moeten zijn (tezamen met zn vriendje INS, ik bedoel, wie wil er nou in overtype mode iets intikken...)

Ik heb nog steeds niet gelezen hoe de spatie-ridders hun 4 spaties per indent intikken, kennelijk echt 4 keer op de spatie balk rammen...
komakeef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:48:
komen er wat spaties bij voor het extra uitlijnen... Maar goed, ik ga er maar vanuit dat je nooit met emacs hebt zitten coden ;) WAT EEN GENOT is het om midden in een regel op TAB te kunnen rammen, en de boel wordt uitgelijnd, ipv dat er een tab op je cursor locatie komt >_<
Genot en emacs in 1 zin... naja, ieder zn kicks ;)

[ Voor 27% gewijzigd door EfBe op 17-01-2006 14:52 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Indenting stijl is een religieuze discussie. Net als met editors. Daarom neem ik die emacs-zeloot boven me ook niet serieus ;)

Emacs Makes A Computer Slow B)

Het enige wat geldt bij stijl is dat je consequent moet zijn.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

EfBe schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:50:
Dan pak je een schroevedraaier en haal je de caps lock uit je keyboard, tezamen met de INS toets. Of je pookt de capslock key om naar cntrl oid middels een programaatje. caps lock is imho sowieso een toets die allang gebanned had moeten zijn (tezamen met zn vriendje INS, ik bedoel, wie wil er nou in overtype mode iets intikken...)
insert gebruik ik nog redelijk vaak met vim. CAPS is ook handig op zijn tijd bij het invoeren van bergen met contstanten :P
Ik heb nog steeds niet gelezen hoe de spatie-ridders hun 4 spaties per indent intikken, kennelijk echt 4 keer op de spatie balk rammen...
2 spaties :Y)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

(tezamen met zn vriendje INS, ik bedoel, wie wil er nou in overtype mode iets intikken...)
IK, maar goed, jij schijnt dat dus voor anderen te kunnen bepalen ;). Maar serieus, ik gebruik overtype regelmatig, vooral als ik iets moet wijzigen in code waar een find&replace niet voldoet. Ik vind het idd vervelend dat als ik mijn hand naar de backspace beweeg ik af en toe op ins ram, maar het is onzin om ze er maar af te slopen. Net als capslock trouwens. Scrolllock is wdb een veel betere kandidaat om geschrapt te worden, maar die zit dan weer niet in de weg.

Verwijderd

kenneth schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:55:
Indenting stijl is een religieuze discussie.
En vanuit dat oogpunt ben ik voor optie 3: Stijl behoort niet toe aan broncode. Een editor behoort naar de ongeformateerde bron code weer te geven in de stijl waarmee de gebruiker zich prettig voelt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:28:
[...]
En vanuit dat oogpunt ben ik voor optie 3: Stijl behoort niet toe aan broncode. Een editor behoort naar de ongeformateerde bron code weer te geven in de stijl waarmee de gebruiker zich prettig voelt.
Dan lijken tabs me de juiste keuze, aangezien spaties altijd in de vorm zijn waarin de originele schrijver het zet. Een volgende 'gebruiker' is dan verplicht in zijn stijl te lezen, terwijl je in editorinstellingen de tabindentgrootte kunt aanpassen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 16:11 ]

• Paul
2x, maar inderdaad :) Bij 4 of hoger zal ik zelf ook eerder naar de tab grijpen.

Bij meerdere regels met dezelfde indent doet de IDE dat voor me, en terug indenten lukt met 1x backspace, de IDE weet / zoekt op waar de vorige indent zat.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• cavey
kenneth schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:55:
Indenting stijl is een religieuze discussie. Net als met editors. Daarom neem ik die emacs-zeloot boven me ook niet serieus ;)

Emacs Makes A Computer Slow B)

Het enige wat geldt bij stijl is dat je consequent moet zijn.
Haha, ik code net zo goed in vim, notepad, scite of welke andere editor hoor ;)

Maar thuis rammel ik bijna al m'n code in emacs, ach, het is niet meer of minder bloat dan dat je Microsoft Word gebruikt om een webpagina te maken :P (Besides, ik kan nog een spelletje tetris doen, met gnus m'n mail lezen.. ownee, daar heb ik mutt voor, en nog wat andere nutteloze dingen met emacs ;) )

Emacs zorgt bij mij iig dat ik een consequente stijl aanhoud met m'n eigen code. Op m'n werk schik ik me naar de codingstijl van het bedrijf: indent van 2 spaties. Ram op tab, zorg ervoor dat je editor de tab omzet naar 2 spaties. Kind kan de was doen. Tja, wat verder ieder z'n voorkeur is @ work, maakt niet uit.. codingstijl = codingstijl.

(En ik zit nu te foeteren op een collega van me die dus consequent z'n eigen stijl aan wil houden >_< en niet eens gebruik heeft gemaakt van enkele templates voor sp's/functies/triggers en views die we hebben >_< )

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 11:11

Dido

heforshe

[...]
als je dan loopt te emmeren dat de code niet op een terminal past dan ben je IMHO blijven hangen in het stenen tijdperk.
Nou, dank je wel hoor :(

Wees blij dat jullie kunnen indenten!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1011        SUBROUTINE NAME(TEXTLINES)                                         
1012        FETCH      FIELDS(#XGDFID) FROM_FILE(XGDF01) WITH_KEY(ERTS *BLANKS 
                        *BLANKS #OIENUM #BDTNUM #BDPNUM STD)                   
1013        IF_STATUS  IS(*OKAY)                                               
1014        SELECT     FIELDS(#SWDRT50) FROM_FILE(XGDF) WITH_KEY(#XGDFID)       
1015        CHANGE     FIELD(#SWDRT50A) TO(#SWDRT50)                             
1016        EXECUTE    SUBROUTINE(FILLIST)                                     
1017        ENDSELECT                                                          
1018        ENDIF                                                              
1019        ENDROUTINE

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:10:
Dan lijken tabs me de juiste keuze, aangezien spaties altijd in de vorm zijn waarin de originele schrijver het zet. Een volgende 'gebruiker' is dan verplicht in zijn stijl te lezen, terwijl je in editorinstellingen de tabindentgrootte kunt aanpassen. :)
Tabs komen inderdaad dichter in de buurt maar zijn nog steeds onnodige informatie in broncode. Feitelijk zijn zowel spaties als tabs nutteloos (in hun vorm van betekenis). Het enige wat je eventueel wilt is een "seperation marker".
Of je editor daaar visueel een enter/tab/spatie/etc van maakt doet er dan niet toe.

• EfBe
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:02:
[...]

Nou, dank je wel hoor :(

Wees blij dat jullie kunnen indenten!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1011        SUBROUTINE NAME(TEXTLINES)                                         
1012        FETCH      FIELDS(#XGDFID) FROM_FILE(XGDF01) WITH_KEY(ERTS *BLANKS 
                        *BLANKS #OIENUM #BDTNUM #BDPNUM STD)                   
1013        IF_STATUS  IS(*OKAY)                                               
1014        SELECT     FIELDS(#SWDRT50) FROM_FILE(XGDF) WITH_KEY(#XGDFID)       
1015        CHANGE     FIELD(#SWDRT50A) TO(#SWDRT50)                             
1016        EXECUTE    SUBROUTINE(FILLIST)                                     
1017        ENDSELECT                                                          
1018        ENDIF                                                              
1019        ENDROUTINE
RPG? Dat kan ook in een groter terminal scherm, maar idd die ascii ibm handel *shiver*.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:15:
[...]
Tabs komen inderdaad dichter in de buurt maar zijn nog steeds onnodige informatie in broncode. Feitelijk zijn zowel spaties als tabs nutteloos (in hun vorm van betekenis). Het enige wat je eventueel wilt is een "seperation marker".
Of je editor daaar visueel een enter/tab/spatie/etc van maakt doet er dan niet toe.
Aan de ene kant ben ik het wel met je eens (en is het technisch ook niet eens zo moeilijk te implementeren: code beautifier voor en achter je version control system hangen), maar aan de andere kant: wanneer je de opmaak door mensen laat doen dan kan je juist door tegen de richtlijnen in te gaan extra informatie geven, en dat kan best handig zijn.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: spaties of tabs. 't zal me echt een worst zijn, ik doe gewoon wat de rest in het project/team/bedrijf ook doet. Ik heb meestal eigenlijk wel belangrijkere zaken te doen dan gaan zeuren over het gebruik van een spatie/tab :) 't enige wat ik wel irritant vind is wanneer mensen 1 regel code aanpassen en dan via de IDE de code formatten en die file weer inchecken waardoor wanneer je difft een paar honderd regels aangepast zijn en je die 1e aangepaste regel niet meer ziet. Of code aanpassen, of opmaak aanpassen, maar beide tegelijk levert verveldende dingen op.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Wat maakt tabs of spaties nou uit, zolang het maar gemakkelijk op een A4tje past. Als je het wilt uitprinten zonder vage word wraps enzo.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

alienfruit schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:47:
Wat maakt tabs of spaties nou uit,
Er zijn al redenen aangedragen in deze draad?
zolang het maar gemakkelijk op een A4tje past. Als je het wilt uitprinten zonder vage word wraps enzo.
Dat doe jij dagelijks? Nu heb ik gister toevallig ook wat code moeten afdrukken, maar dat kan ook in Landscape, past het ook op een A4tje ;)

Verwijderd

CubicQ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:41:'t enige wat ik wel irritant vind is wanneer mensen 1 regel code aanpassen en dan via de IDE de code formatten en die file weer inchecken waardoor wanneer je difft een paar honderd regels aangepast zijn en je die 1e aangepaste regel niet meer ziet. Of code aanpassen, of opmaak aanpassen, maar beide tegelijk levert verveldende dingen op.
Dit is dus precies een van de redenen waarom ik opper voor een bron bestand zonder opmaak. Opmaak hoort nou eenmaal niet in een bron bestand, dat is iets voor het individu. Een compiler zal er niet meer of minder prettig om worden.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Erkens schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:27:
Zo min mogelijk en dit is wel een manier om het te ontmoedigen :).

Verder vind ik een sterke voorkeur voor tabs of spaties erg raar. Als je me code geeft die 2, 3, 4 of 8 spaties ingedeukt is, dan vind ik het allemaal prima. Als ik code met tabs moet bewerken, pas ik de tabinstelling aan naar mijn voorkeur en zet ik tabs. Als ik code met spaties moet bewerken, dan pas ik de tabinstelling aan om het gewenste aantal spaties te zetten. Als de code permanent omgezet mag worden is dat ook zo gepiept. In ieder geval gebruik ik zelf de tab toets om meerdere spaties tegelijk te zetten: in de files staan spatie karakters. Als mensen niet consistent zijn met de indeuking, dan is dat voor of na conversie zo en dat een probleem dat losstaat van voorkeuren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Infinitive
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:50:
[...]
Dit is dus precies een van de redenen waarom ik opper voor een bron bestand zonder opmaak. Opmaak hoort nou eenmaal niet in een bron bestand, dat is iets voor het individu. Een compiler zal er niet meer of minder prettig om worden.
http://www.cs.uu.nl/research/projects/proxima/

• bigbeng
  • Laatst online: 26-11-2021
[...]
Leuk idee... dus alle IDE's moeten vanaf nu het bronbestand zonder opmaak opslaan? Want anders los je het probleem dat jij quote dus niet op. Plus als je dus met cvs een update doet en je moet vervolgens gaan kijken of de wijzigingen relevant zijn, dan moet je dus vervolgens ongeformatteerde code met elkaar gaan vergelijken. Da's lekker handig.

Een gestandaard stijlgids binnen je bedrijf hanteren lijkt mij een meer valide optie. 1x kiezen voor tabs of spaties (en hoeveel) en vanaf dan je eraan houden. De meeste mij bekende IDE's kun je daarop inrichten.

Oh ja, om even mee te ranten :P :
Ik ben voor spaties. 4 om precies te zijn. En de hele wereld moet zich daaraan houden, anders moet ik continu die broncode aan zitten passen. En ik doe het hoor, dat is een belofte, geen dreigement. :Y)
Maar zonder dollen, ik ben echt voor spaties, omdat die zoals eerder genoemd zich altijd op dezelfde wijze gedragen.

Verwijderd

bigbeng schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:30:
Leuk idee... dus alle IDE's moeten vanaf nu het bronbestand zonder opmaak opslaan? Want anders los je het probleem dat jij quote dus niet op. Plus als je dus met cvs een update doet en je moet vervolgens gaan kijken of de wijzigingen relevant zijn, dan moet je dus vervolgens ongeformatteerde code met elkaar gaan vergelijken. Da's lekker handig.
Jij laat het klinken alsof dat lastig is terwijl het een vrij simpel concept is. Het maakt het voor een merge-tool enkel eenvoudiger. Het filteren van "ignorable whitespace" is ook een fluitje van een cent.

• bigbeng
Heb je wel eens met CVS gewerkt?

Verwijderd

bigbeng schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:34:
Dag en dagelijks.
Maar het fileteren etc vind ik niet het werk voor een cvs. Dat behoort toe aan de tool die het bestand bewerkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 11:40 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

bigbeng schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:34:
Noem het sourcecontrol, er bestaan zoveel meer (en betere!) pakketten dan CVS.

Maar de meeste sourcecontrol systemen werken op basis van tekst, wat onzin is omdat het gaat om de code. Als jij dus ergens een extra enter toevoegt dan is dat voor de compiler geen change, voor je sourcecontrol systeem wel. Het zou dus handiger zijn als de parsetree wordt gediff'd ipv de tekstfile. En dat je de file moet kunnen browsen tijdens het mergen (oid) is natuurlijk triviaal. Je krijgt nu de exacte tekst te zien omdat het vergelijken gewoon op basis van tekst gaat, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je tekst blijft zien op het moment dat je sourcecontrol systeem de code echt parset om de changes te vinden.

• bigbeng
.oisyn schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:48:
[...]

Maar de meeste sourcecontrol systemen werken op basis van tekst, wat onzin is omdat het gaat om de code. Als jij dus ergens een extra enter toevoegt dan is dat voor de compiler geen change, voor je sourcecontrol systeem wel. Het zou dus handiger zijn als de parsetree wordt gediff'd ipv de tekstfile. En dat je de file moet kunnen browsen tijdens het mergen (oid) is natuurlijk triviaal. Je krijgt nu de exacte tekst te zien omdat het vergelijken gewoon op basis van tekst gaat, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je tekst blijft zien op het moment dat je sourcecontrol systeem de code echt parset om de changes te vinden.
Goed punt, laten we het sourcecontrol noemen dan. Je zult dan dus of IDE of taalspecifieke sourcecontrol pakketten krijgen, of sourcecontrol moet taalspecifieke "treeparse" methodieken gaan hanteren. En hoewel dat zeker wel mogelijk is, vraag ik me af of het in algemene zin een haalbaar iets is. Ik kan me dus zeker wel vinden in dat theoretisch de opmaak van de sourcefile los zou kunnen en moeten staan van de source zelf.

• EfBe
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:48:
[...]

Mee eens. verder zou ik het concept 'file' dan ook willen droppen, in OO talen, omdat je met classes bezig bent en code blocks en niet met files. Dus versioning op een class source is IMHO het ultieme, ipv geprut met files en texts

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@bigbeng:

http://www.alienbrain.com/
Ze noemen het een asset manager, maar die doet dus ook aan source control, en is in staat om bijvoorbeeld max-files te diffen (een binaire diff is nogal zinloos). Ik geloof niet dat ze broncode parsen, maar dat systeem is dus al heel erg toegespitst op speciale files. Het is niet ondenkbaar dat er ook een codeparser in gehangen kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 18-01-2006 12:25 ]

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

EfBe schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:02:
Mee eens. verder zou ik het concept 'file' dan ook willen droppen, in OO talen, omdat je met classes bezig bent en code blocks en niet met files. Dus versioning op een class source is IMHO het ultieme, ipv geprut met files en texts
Beetje smalltalk achtig, waar je code gewoon een grote XML file is die je inlaad in het smallalk runtime systeem.

(ie. dat ziet er dus zo uit:)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<class>
<name>ArrivingState</name>
<environment>Smalltalk</environment>
<super>CustomerState</super>
<private>false</private>
<indexed-type>none</indexed-type>
<inst-vars></inst-vars>
<class-inst-vars></class-inst-vars>
<imports></imports>
<category>SupermarketSimulation</category>
</class>

<comment>
<class-id>ArrivingState</class-id>
<body>The state when a customer arrives
</body>
</comment>

<methods>
<class-id>ArrivingState</class-id> <category>events</category>

<body>tick
    "Count down delay, then progress to shopping state"

"If the shop is too busy at any time during arrival, the customer leaves"
    "(Statistics singleton customersWaiting &gt; 5)"
    (CheckoutManager singleton shortest lineLength &gt; 4)
    ifTrue: [
        "Progress to finished state"
        FinishedState new of: theCustomer time: 0.
        Statistics singleton incTotalNotServed.
    ]
    ifFalse: [
        delay := delay - 1.
        delay &lt;= 0 ifTrue: [
            "Progress to shopping state, and determine how long we will shop randomly"      
            ShoppingState new of: theCustomer time: ((Statistics singleton random * 7 + 1) rounded).
        ].
    ].</body>
</methods>

<methods>
<class-id>ArrivingState</class-id> <category>display</category>

<body>printOn: aStream
    "Print the state on the stream"
    aStream nextPutAll: 'arriving'.
    aStream cr.</body>
</methods>
<new-page/>

[ Voor 62% gewijzigd door Zoijar op 18-01-2006 12:22 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Volgens mij is het verre van triviaal om IDE's zover te krijgen om code vanuit een ongeformatteerd bronbestand goed in te deuken. Het aantal 'bijzondere' situaties is nogal groot; situaties waarin goede oplossingen te menselijk zijn.

As an aside: misschien zou de compiler er meer of minder prettig om moeten worden: enter Python ;).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Wanneer je voor indentation tabs gebruikt, voor alignment spaties en bij wrapping/formatting uitgaat van een tab van 8 kolommen ziet je code er onder alle omstandigheden goed uit en kan elke gebruiker zijn of haar tabstop zetten om elke gewenste waarde.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een tab van 8 kolommen in code? :X Dan zit je wel heel snel buiten het scherm te werken hoor. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

-NMe- schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:20:
Een tab van 8 kolommen in code? :X Dan zit je wel heel snel buiten het scherm te werken hoor. ;)
Niet wanneer je jouw editor zo instelt dat tabs als vier worden weergegeven, maar je voor lijnwrapping een tab van acht gebruikt. Iemand die een tab van acht gebruikt zal dan namelijk geen last hebben van afbrekende lijnen omdat jij als maker een kleinere tabstop gebruikte. Iets wat in de praktijk veel voorkomt.

Verwijderd

Ik weet dat ik reageer op een bericht van dik een half jaar oud, maar...
Zelf gebruik ik op 1600x1200 lucida console 9pt (in vs.net 2005, in 2003 werkt de editor alleen met courier bugfree in C#)
Courier is een draak (op m'n scherm wil ik geen schreef wanneer ik programmeer), Lucida Console is al een stuk prettiger, maar ik gebruik al jaren Raize Font van Ray Konopka. Ray heeft dat font ooit ontworpen omdat Courier 't niet goed doet op presentaties met een beamer. En presentaties zijn z'n grootste bron van inkomsten: hij is en was een guru op Delphi gebied, en begint dat nu ook te worden op .NET/C# gebied (hij heeft een tijdje bij Falafel van Lino Tadros gewerkt als co-CEO, maar dat is nu blijkbaar weer over).

Anyway, Raize Font gebruik ik in al m'n ontwikkelomgevingen (Delphi 2, 5, 6, 8, 2006, VS 2003, 2005, UltraEdit voor de overige dingen), en ik ben nog geen prettiger font tegengekomen om in te programmeren.

• The - DDD
  • Laatst online: 12-02 12:22
Een argument mis in nog in deze hele discussie.

Byte size van bestanden.

Het kan per 100 regels al snel 400 bytes schelen als je tabs ipv. spaties gebruikt. Nu denk je misschien, wat maken mij die 400 bytes uit? Inderdaad, voor een file waar een compiler overheen gaat niet. Maar iets wat vanaf een webserver geserveerd wordt en in de output komt??

Stel je hebt een file van 1024 regels op zich niet zo gek per file bestand. Dat is een nodeloze overhead van 4096 bytes. 4 KiB per bestand dus. Neem redelijk vaak bezochte site met 131.072 hits per dag op die ene file. Dat is 512 MiB per dag. Oftewel 182,5 GiB per jaar op die ene file.

Ik wil niet veel zegen, maar ik vind dat een goede reden om wel stil te staan bij de gevolgen van overmatig spatie gebruik. Uiteraard kun je een tooltje draaien om overbodige whitespace te strippen voordat je in productie gaat. Kijk maar is naar de bron van Tweakers.net of van deze pagina.

Moet je ook is nagaan hoeveel data verkeer op internet nodeloze whitespace is.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

The - DDD: dat heeft te maken met de layout van HTML; de serverside code layout en het aantal spaties/tabs daarin is totaal onbelangrijk omdat dat toch niet verstuurd wordt. HTML kun je tijdens het devven altijd netjes uitlijnen, en voor het uploaden desnoods middels een macro de uitlijning weghalen. Devven zonder uitlijning is in elk geval goed onmogelijk. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sorry, hier hield ik even op met lezen :D

Interessant verhaal trouwens wel :) maar het blijft natuurlijk een marginaal verhaal. Want achter iedere 3 'verspilde' bytes staat natuurlijk wel een lap tekst van tientallen tekens :)

• The - DDD
  • Laatst online: 12-02 12:22
@NME
Klopt ten dele zeker. Wat je zegt over devven zonder uitlijning niet kan ben ik het mee eens. Maar het is wel een stap die zeker meegewogen dient te worden bij een in productie name. Een mooie stap is als je een release build van je systeem doet ook gelijk alle overbodige whitespace uit je templates en html files te vegen.

@kenneth:
Marginaal kan het zeker genoemd worden. Het zal hooguit enkele procenten van je totale dataverkeer uitmaken. Maar een besparing van enkele procenten op je dataverkeer is wel een besparing die je zo in je zak kan steken. Quick wins zijn altijd mooi meegenomen. Voor de gemiddelde tweaker met een paar gig dataverkeer per maand in een hosting pakket met 10-20 gig per maand, maakt het inderdaad geen zak uit.

Tweakers.net heeft het een paar jaar geleden ook gedaan. Denk dat er wel iemand is in de crew die wat harde cijfers kan geven.

Nog wat toevoegend aan deze hele tabs/spatie discussie. Maakt mij echt geen zak uit wat gewenst is, ik pas me gewoon aan aan wat er in de betreffende codebase gewenst is. Allerbelangrijkste is dat de layout van de code uniform is. Discussies over haakjes en tabs vind ik eigenlijk vrij nutteloos. Overal is het toch weer anders.

[ Voor 35% gewijzigd door The - DDD op 30-07-2006 11:04 ]

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

The - DDD schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:44:
Nog wat toevoegend aan deze hele tabs/spatie discussie. Maakt mij echt geen zak uit wat gewenst is, ik pas me gewoon aan aan wat er in de betreffende codebase gewenst is. Allerbelangrijkste is dat de layout van de code uniform is. Discussies over haakjes en tabs vind ik eigenlijk vrij nutteloos. Overal is het toch weer anders.
Toch is dat niet helemaal waar. Sun heeft voor Java richtlijnen opgesteld, waarin zaken als witruimte en dergelijke benoemd worden. Deze worden door bijna alle grote partijen (grotendeels) nageleefd. Kijk bijvoorbeeld eens naar code van Apache. Op deze manier is de formatting vastgelegd voor alle gebruikers van een bepaalde taal/platform. Als iedereen zich aan deze richtlijn houdt, is er niets aan de hand.

In het begin is het misschien even wennen, maar na hooguit een dag ben je eraan gewend. Zo was ik vroeger altijd voorstander van openingsaccolades op de volgende regel. Toen ik bij mijn huidige werkgever begon moest het per sé anders, gevolg: Ik vind tegenwoordig accolades op dezelfde regel zelfs fijner. Overigens is het niet eens interessant welke opmaak je kiest, als je je maar gewoon aansluit bij de massa. Je persoonlijke voorkeur zal iedereen worst wezen, hoe mooi onderbouwd deze ook is. Je past je maar gewoon aan.

Semi-offtopic:
Bovendien zou een code formatter gewoon in de CVS geintegreerd moeten worden, zodat je zeker bent dat de code goed geformat in de CVS komt. Dat lost meteen het probleem van CubicQ op. Gewoon een optie in Eclipse: "Auto format on CVS commit". :)
Dan ben je meteen van die irritante PMD foutmeldingen af als je die met continuus integration gebruikt. (zoals in mijn huidige project)

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-02 13:20
MTWZZ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:06:
@Erkens: Ja mooi he :D
Ik snap hem ook wel hoor, het is meer een "guideline" dan echte regels. Op zich past deze uitspraak dan ook wel binnen de Linux kernel typen van uitspraken :P
offtopic:
Zoals Barberossa in Pirates of the Caribbean zegt:
..."And thirdly, the Code is more what you'd call "guidelines" than actual rules"
Pagina: 1