Toon posts:

secundaire IDE kabel - apparaat herkenning

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat dit de juiste categorie is..:

Gisteren begonnen aan de installatie van mijn vernieuwde pc. (had een probleempje met Mobo en voeding.. Nu vervangen en gisteren Windows geinstalleerd)

Heb een systeemkast met 2 HDD's, een CD-rom en een DVD-rom.

De HDD waar ik windows op geinstalleerd heb zit samen met de CD-rom op de primaire IDE kabel. Dat was de enige manier waarop de BIOS ze herkende. (verschillende keren gewisseld en geprobeerd)
De tweede HDD heb ik op de secundaire IDE kabel aangesloten. De DVD-rom kan in nu niet bereiken met die kabel. Dat is te ver weg. Maar goed. Hij herkend mijn 2e HDD dus niet. En daar staat al mijn meuk juist op.. (de 1e is nieuw en daar staat alleen Windows op)

Het liefste heb ik uiteraard de HDD's op de primaire en de drives op de secundaire aangesloten. Dat past ook het makkelijkste op de IDE kabels én iemand heeft me ooit verteld dat dat ook sneller is indien je gegevens van de CD-rom naar je HDD wil overzetten..

Maar het probleem is dus: Geen enkel apparaat aan de secundaire IDE kabel wordt herkend in de Bios.
Heb ook een andere IDE kabel heb ik geprobeerd trouwens: zonder effect.

Iemand een idee?? Thanx!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:11

ajhaverkamp

gewoon Arjan

In je BIOS kijken of je secondaire IDE controller wil ingeschakeld is... misschien staat die op "Disabled"

This footer is intentionally left blank

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Heb je de jumpers wel goed ingesteld? Kijk bovenop de HD voor de goede instelling.

Verwijderd

Topicstarter
De jumpers staan goed. Zo ver rijkt mijn kennis nog.. (net ;))

Maar wel nieuw is het dat hij Disabled kan zijn.. die tweede IDE kabel.. Dat wist ik niet.
Kon er ook niks over vinden in het boekje van het MoBo..

Wat voor aanduiding staat er in de Bios? Het is een Asus P4S800D-X
(Kan vanavond pas kijken helaas.. Ben nu niet thuis.)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:11

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pagina 2-17
van deze PDF: http://dlsvr01.asus.com/p...S800-X/e1554_p4s800-x.pdf
Onboard PCI IDE Enable, die moet op "Both" staan, die staat nu waarschijnlijk op "Primary"

[ Voor 30% gewijzigd door ajhaverkamp op 17-01-2006 11:53 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Thanx! Dit is een wat uitgebreider boekje dan dat bij mijn MoBo zat..

Als ik het goed zie zit dat dus onder Chip Configurations.. Daar had ik het niet gezocht iig. Ga ik vanavond meteen naar kijken als ik thuis kom..

Nogmaals bedankt ajhaverkamp _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het eens bekeken. De jumpers op de secundaire IDE staan goed. Ze worden niet herkend.

De pfd is van een Asus P4S800-X en mijn Mobo is een Asus P4S800D-X. Met een D erbij
dus. En een SIS chipset.
Ik kan dus geen instelling vinden in de BIOS voor de IDE kabels. Volgens mij worden die
automatisch herkend in de BIOS. Of zou er wellicht een jumper voor zijn?! Die staat
namelijk niet in het boekje beschreven...

Wie kan me helpen? Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via het forum van Asus begrepen dat er meer mensen problemen hadden de secundaire IDE aan de gang te krijgen. Aangezien die website niet echt geweldig werkt kan ik alleen geen oplossing achterhalen..

Ik gebruik voor de duidelijkheid een 80 pins IDE kabel. Zou ik een 40 pins moeten gebruiken voor een DVD-rom en een CD-rom?

Zou een IDE driver van SIS een oplossing zijn? Ik zie er alleen geen voor de 655FX chipset van mijn MoBo..

Ofwel: ik heb wat zoekwerk gedaan en kom geen stap verder..

• Lawrentium
Apparaten moeten gewoon werken ongeacht wat voor een flatcable je gebruikt (40 of 80 aderig). De snelheid kan wel nadelig worden beinvloed, afhankelijk van wat het apparaat nodig heeft. Ik weet wel dat (iig vroeger) twee HD's van verschillende fabrikanten op dezelfde IDE lijn nog wel eens ruzie kregen, maar of dat nogsteeds aan de orde is weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat kan het probleem dan iig niet zijn.

Overigens werken mijn 2 HDD's wel gewoon goed. Ondanks dat ze van verschillende fabrikanten zijn.
De apparaten op de secundaire IDE, een CD-rom, en een DVD-rom.. worden niet herkend en ik zou niet weten hoe dat wel voor elkaar te krijgen.

Hopelijk is hier wel een oplossing voor overigens. Anders heb ik een probleem.

• Lawrentium
Het enige wat ik nu nog zo kan bedenken is een BIOS update. Heb je de laatste versie al?

Over de IDE drivers, die zijn niet altijd nodig bij bepaalde chipsets, dus zal je die idd niet hoeven/kunnen downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Lawrentium schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:23:
Het enige wat ik nu nog zo kan bedenken is een BIOS update. Heb je de laatste versie al?
Net geinstalleerd zonder effect..

Verwijderd

Topicstarter
Kijk.. Ik ben niet de enige met dit probleem:
Jammer dat er geen oplossing bij staat..

http://vip.asus.com/forum...page=1&page_cnt=3&recc=22

Even een aangepaste link erin gezet.. Deze werkt wel hoop ik..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 08:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er niet nog iemand die een helder idee heeft waarmee ik verder kan?? _/-\o_
Pagina: 1