4x Hardeschijf doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na aankoop van mijn nieuwe systeem is er al een paar keer iets misgegaan met mijn hardeschijven. Ik zal eerst even mijn setup geven:

- Kast: Cooler Master Stacker
- Mobo: Asus a8n-SLI Premium
- Proc: AMD X2 4400+
- HD: 2x hitachi TK7250 (250gb) in RAID (striping)
- Voeding: Hiper HPU-4K580 630W Modulair Black
- VGA: Asus Geforce 7800 GTX

Allereerst heb ik mijn nieuwe kast gebouwd en alles werkt naar behoren. Windows installed, drivers installed etc etc. 3Dmark05 gedraaid en 8100 als score ofzo.

Aangezien ik nog 2 wd raptors had liggen van mijn oude systeem wilde ik deze formatteren en verkopen. Ik dus de wd raptors in mijn systeem erbij gehangen en mijn 2 nieuwe hitachis die er al in hangen allebei DOOD. De raptors werken gewoon goed door aan dezelfde molex aftakking.

2 nieuwe hitachi schijven gekregen en weer windows installed etc etc. Nu heb ik een koper gevonden voor mijn wd raptors en moet ik ze dus even backuppen naar mijn systeem. Ik hang de raptors erin en raden maar. De raptors fikken nu door terwijl de nieuwe hitachis nu vrolijk windows booten.

Ik heb mijn 2 nieuwe hitachis maar eruit gehaald voordat ook deze weer verrot gaan. Ik denk zelf dat er een probleem is met de nieuwe voeding en ga hiervoor even terug. Ik vond het ook wel even de moetje waard om het hier te posten, misschien dat iemand dit probleem welleens tegen is gekomen.

Erg leuk is het niet aangezien ik wat backups had van die oude hitachis op de raptors :(

[ Voor 6% gewijzigd door Executor16 op 20-12-2013 01:22 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
ik denk ook inderdaad dat het je voeding is, misschien kan je hem even doormeten. eerlijk gezegd ken ik ook heel het merk niet.(maar dat zegt meer over mij dan over de voeding denk ik)

• The_Greater
  • Laatst online: 25-02 10:34
- Geeft de voeding een te hoge spanning
- Iets aan de hand met S-ATA voeding stekkers
- S-ATA poorten doen iets

Persoonlijk heb ik een fikkende harde schijf meegemaakt door S-ATA voedingstekker er niet goed in stak. Toen het systeem draaide toen ik het er instak.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Greater op 17-01-2006 09:42 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Executor16
  • Niet online
andreict schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:01:
ik denk ook inderdaad dat het je voeding is, misschien kan je hem even doormeten. eerlijk gezegd ken ik ook heel het merk niet.(maar dat zegt meer over mij dan over de voeding denk ik)
Heb een lange tijd in de bios de voltages in de gaten gehouden, deze zien er gewoon erg goed uit. De voeding is ook gewoon aan A-merk voeding zoals Tagan, SuperFlower, Enermax, Levicom etc.
The_Greater schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:04:
- Geeft de voeding een te hoge spanning
- Iets aan de hand met S-ATA voeding stekkers
- S-ATA poorten doen iets

Persoonlijk heb ik een fikkende harde schijf meegemaakt door S-ATA voedingstekker er niet goed in stak. Toen draaide het systeem toen ik het der instak.
De S-ATA stekkers (van de kabels) kunnen het denk ik ook niet zijn geweest aangezien ik 6 verschillende (nieuwe) kabels heb gebruikt die bij het board zelf zaten. Wat ik mij nou afvraag is of het ook aan het moederbord kan liggen dan..

[ Voor 40% gewijzigd door Executor16 op 17-01-2006 08:09 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Executor16 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:06:
[...]
De S-ATA stekkers (van de kabels) kunnen het denk ik ook niet zijn geweest aangezien ik 6 verschillende (nieuwe) kabels heb gebruikt die bij het board zelf zaten. Wat ik mij nou afvraag is of het ook aan het moederbord kan liggen dan..
De stroom wordt vanaf de voeding getrokken en niet van het MB. Desondanks loont het beslist de moeite het MB goed te (laten) controleren al was het alleen al om iets uit te sluiten.

Heb je de HD's trouwens al geprobeerd in een ander systeem en een andere voeding in het nieuwe systeem geprobeerd?

ARME AOW’er

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 16:43

fstieger99

www.Isaia.it

Hiper voedingen zijn beslist geen merkloze rommel. Ik heb zelf ook een keer die modulaire gehad, en 630 lijkt me voldoende voor dit systeem. Probeer anders de voeding eens te meten met een multimeter.

Volgens mij zitten er ook meedere molex punten aan, heb je al geprobeerd om 2x 2 losse vertakkingen te pakken die elke 2 hdds van stroom voorzien.

[ Voor 28% gewijzigd door fstieger99 op 17-01-2006 08:42 ]

The Sartorialist

• Executor16
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:30:
[...]

De stroom wordt vanaf de voeding getrokken en niet van het MB. Desondanks loont het beslist de moeite het MB goed te (laten) controleren al was het alleen al om iets uit te sluiten.

Heb je de HD's trouwens al geprobeerd in een ander systeem en een andere voeding in het nieuwe systeem geprobeerd?
Het moederbord ga ik zeker ook laten controleren vandaag. De harde schijven zijn echt dood, ik heb ze ook in andere pc's geprobeerd en ook alleen met met voeding.. De andere schijven werken dan wel, de dooie die spinnen niet eens of slaan niet eens aan.
f.stieger schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:36:
Hiper voedingen zijn beslist geen merkloze rommel. Ik heb zelf ook een keer die modulaire gehad, en 630 lijkt me voldoende voor dit systeem. Probeer anders de voeding eens te meten met een multimeter.

Volgens mij zitten er ook meedere molex punten aan, heb je al geprobeerd om 2x 2 losse vertakkingen te pakken die elke 2 hdds van stroom voorzien.
Vandaag even een multimeter pakken. Ik heb zelf het idee dat de voeding teveel spanning geeft bij het uitzetten of aanzetten van de PC. Als de pc gewoon goed draaide was er niks aan de hand. Pas bij het aanzetten of uitzetten ging het helemaal niet goed meer

• Executor16
  • Niet online
UPDATE:
Oke nu heb ik mijn PC naar de zaak terug gebracht en mijn nieuwe 2 hitachi schijven zijn daar inmiddels ook weer doodgegaan. Toen ik de PC uitzette werkten deze schijven nog goed :(

Ze hebben om te testen een maxtor hardeschijf aangehangen die nu al heel de nacht goed draait. Ook hebben ze veel gereboot en uit/aan gezet. Echter nog geen problemen.

Nu beweren ze dat die schijven doodgegaan zijn omdat ze in die silentmaxx hd coolers zitten. Dit waren ALLEEN die 2 nieuwe hitachis. De andere 4 hebben hier niet ingezeten dus dat kan nooooit daaraan liggen.

De voeding hebben ze doorgemeten en geeft gewoon goede voltages.

[ Voor 14% gewijzigd door Executor16 op 20-12-2013 01:21 ]

Pagina: 1