T-Mobile ervaringen (UMTS, Dekking/Bereik)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 12:09
Ik ben van plan een t-mobile abonnement af te sluiten binnenkort, maar ben ietwat bang dat ik naderhand erachterkom dat dit toch niet is wat er beloofd wordt.
Zo las ik van veel posts uit 2002/2003 dat de dekking slecht was binnenshuis. Hier werd echter bijna nergens vermeld over welke regio het ging.
Is het nu, begin 2006, al beter? en dan vooral rond leiden/Oegstgeest ?

Ook vroeg ik me af hoe snel de 64kbps van UMTS Pocket Internet Totaal nu eigenlijk zijn: Ik kan me bij 64kbps niet echt een voorstelling maken, zeker omdat er ook niet duidelijk vermeld staat of dit kiloBIT of kiloBYTE is.
Kan iemand met PIT misschien een beetje een vergelijking maken? wat kan nog wel, en wat kan niet meer ? denk vooral aan bellen met Skype, VNC naar desktop, webcam streaming, video conversation, MSN, SSH, etc.

Alvast heel erg bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

de dekking van umts is echt klein.

64kbps= 64 kilobyte per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb een MDA Compact, en die heeft GPRS/EDGE (EDGE is niet ondersteund door T-mobile) en op GPRS is het 28kbps (kilobit) en daarmee lukt Skype net niet, zal met UMTS wel lukken denk ik, MSN werkt perfect, de andere dingen weet ik niet, want dat gebruik ik niet.
handig voor videostreaming: http://www.orb.com/
als je dat kaartje bekijkt met roze/paarse vlekjes erop, weet je ongeveer hoe de dekking is... en over dat het binnenshuis slecht bereik is, was in het begin van T-mobile, nu hebben ze zo goed als landelijke dekking, iig in de Randstad (UMTS) volledige dekking... anders moet je even aan een van je vrienden vragen die T-mobile heeft...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
BiG-GuY schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 07:35:
Ik heb een MDA Compact, en die heeft GPRS/EDGE (EDGE is niet ondersteund door T-mobile) en op GPRS is het 28kbps (kilobit) en daarmee lukt Skype net niet, zal met UMTS wel lukken denk ik, MSN werkt perfect, de andere dingen weet ik niet, want dat gebruik ik niet.
handig voor videostreaming: http://www.orb.com/
als je dat kaartje bekijkt met roze/paarse vlekjes erop, weet je ongeveer hoe de dekking is... en over dat het binnenshuis slecht bereik is, was in het begin van T-mobile, nu hebben ze zo goed als landelijke dekking, iig in de Randstad (UMTS) volledige dekking... anders moet je even aan een van je vrienden vragen die T-mobile heeft...
Kaartje met roze/paarse blekjes ?
URL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik heb sinds vandaag een MDA PRO van T-mobile en UMTS werkt hier perfect, ik hou ongeveer 40KB per seconde met surfen.
Ik woon wel in den haag, leiden zal ook dekking hebben.

Mijn server overnemen werkt echt perfect, maar met GPRS op mijn compact was het behelpen met de lage resolutie van dat scherm, was eigenlijk niet te doen.
Met een MDA pro werkt alles echt prima. (zit nu helaas nog ff geen msn op.)

Volgens mij kan Skype niet gebruikt worden via de netwerken van kpn/t-mobile/vodafone enz want die poorten zijn dicht gezet, via je eigen wifi netwerk thuis uiteraard wel

Grt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23

jurma

simply connecting...

Tegenwoordig heeft T-Mobile landelijke dekking. In de grote steden is altijd wel goed bereik, je kan verwachten hoe kleiner het dorp hoe minder zendmasten er staan. Dus de vraag is vooral waar kom je vooral? Kom je veel in kleine dorpen kun je kpn/vodafone pakken hebben ook alle 2 umts, maar niet in een voordeelbundel.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
Procyon for life schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:40:
Mijn server overnemen werkt echt perfect, maar met GPRS op mijn compact was het behelpen met de lage resolutie van dat scherm, was eigenlijk niet te doen.
Met een MDA pro werkt alles echt prima. (zit nu helaas nog ff geen msn op.)
SSH of VNC ?
Zit nogal een verschil tussen ;)

Trouwens ergens te zien welke poorten t-mobile heeft dichtgetimmerd ?
jurma schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:50:
Tegenwoordig heeft T-Mobile landelijke dekking. In de grote steden is altijd wel goed bereik, je kan verwachten hoe kleiner het dorp hoe minder zendmasten er staan. Dus de vraag is vooral waar kom je vooral? Kom je veel in kleine dorpen kun je kpn/vodafone pakken hebben ook alle 2 umts, maar niet in een voordeelbundel.
UMTS bereik vind ik niet zo interresant, als ik UMTS op bijv school (Oegstgeest) heb ben ik tevreden.
Ik wil echter wel (bijna) overal bereikbaar zijn om te bellen :/

[ Voor 39% gewijzigd door TheBlasphemer op 17-01-2006 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
TheBlasphemer schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:52:
[...]

SSH of VNC ?
Zit nogal een verschil tussen ;)

Trouwens ergens te zien welke poorten t-mobile heeft dichtgetimmerd ?

[...]

UMTS bereik vind ik niet zo interresant, als ik UMTS op bijv school (Oegstgeest) heb ben ik tevreden.
Ik wil echter wel (bijna) overal bereikbaar zijn om te bellen :/
Je kan echt bijna overal bellen, sommige bosgebieden enz niet maar daar heeft niemand bereik.
Zie de actuele dekkingskaart op t-mobile.nl.
UMTS en GPRS/telefonie
http://www.t-mobile.nl/pe.../dekking_in_nederland.asp

Remote desktop doe ik via het standaar remote progsel (terminal server iod) dit werkt echt snel.
VNC zal hezelfde zijn, gebruik je thuis Linux iod?

de snelheid stabiliseerd op zo'n 40 Kbyte per sec.
Afbeeldingslocatie: http://www.maartenvansoest.nl/IMG_7533.jpg
na een paar minuten:
Afbeeldingslocatie: http://www.maartenvansoest.nl/IMG_7534.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door procyon op 17-01-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
UMTS Dekkingkaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.t-mobile.nl/persoonlijk/media/images/telefoons_en_tarieven/hsdpakaart.jpg
GSM/GPRS

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaringen na 2 jaar T-Mobile:

- Klantenservice: matig/goed
- Dekking telefonie: goed/zeer goed
- Dekking UMTS: zwaar knaken, woon in een stad met 100000 inwoners, maar dekking homaar. Met tot gevolg dat PIT bij mij ook supertraag gaat, had ik het maar nooit afgesloten... MSN gaat prima, maar verwacht verder geen wonderen.
- Facturen: kloppen altijd en zijn duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Weet iemand of Orange ook EDGE of UMTS gaat aanbieden?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:05:
Mijn ervaringen na 2 jaar T-Mobile:

- Klantenservice: matig/goed
- Dekking telefonie: goed/zeer goed
- Dekking UMTS: zwaar knaken, woon in een stad met 100000 inwoners, maar dekking homaar. Met tot gevolg dat PIT bij mij ook supertraag gaat, had ik het maar nooit afgesloten... MSN gaat prima, maar verwacht verder geen wonderen.
- Facturen: kloppen altijd en zijn duidelijk
Klopt, maar de UMTS dekking wordt echt met de dag beter.
Welke stad woon je dan en welk toestel gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door procyon op 18-01-2006 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dothan schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:03:
Weet iemand of Orange ook EDGE of UMTS gaat aanbieden?
Wat heb je aan EDGE? UMTS is veel sneller laat staan HSDPA.
Of heb je soms een MDA Compact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-09 22:31
Telefoniedekking goed/zeer goed ?

Ik woon in Bunnik; een plaatsje met 7000 inwoners op zo'n 4 a 5 kilometer van Utrecht; je kent 't wel van de filemeldingen op de A12 :P

Met mijn fijne nieuwe MDA Vario kan ik niet bellen terwijl ik 'm in mijn hand houd en SMS versturen gaat eigenlijk ook niet als ik 'm vasthoud. Gelukkig heb ik er een BT-headset bij. Dat scheelt al een heleboel.

Maar zelfs met die BT-headset moet ik, als ik geen gekraak door m'n gesprek wil, naar zolder toe lopen met m'n vario+headset.

En ja, gewoon bebouwde kom; geen boerderij oid. Gewoon een saai rijtjeshuis :)

Verder best tevreden mee hoor; als ik in Utrecht ben is er niks aan de hand en 't onbeperkt GPRS'en is best aardig, maar 't is toch jammer van dat bereik hier thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door T_E_O op 18-01-2006 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Procyon for life schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 01:33:
[...]

Ik heb een Imate JAM en Orange, maar als ik een Imate JASJAR koop, wil ik weten of ORANGE ook UMTS heeft, of gaat hebben

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
[...]

Jij werkt bij t-mobile :P Maarre hoe zit het met hsdpa dan? Ik dacht dat ie op de party ook werd geintroduceerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Procyon for life schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 01:30:
[...]

Klopt, maar de UMTS dekking wordt echt met de dag beter.
Welke stad woon je dan en welk toestel gebruik je?
Ik woon in Deventer (centrum), toestel: zie onderschrift ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk dat landelijke dekking voor umts nooit komt, zowel niet voor t-mobile als voor kpn of voda. Veel gemeenten hebben toestemming voor masten ingetrokken en nieuwe vergunningen zijn al helemaal uit den boze. Voor de rest heb ik zelden een probleem met t-mobile, niet echt vaker als met kpn (6 jaar gehad, tmob nu 1 jaar). Klantenservice tmob veel beter, kpn arrogant. vind zelfs de geluidskwaliteit via tmob-net beter dan met kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

UMTS is niet *veel* sneller, UMTS is een stukje sneller. EDGE heeft landelijke dekking, UMTS niet.

Verder:
EDGE trekt minder accu, UMTS is zo ongeveer nutteloos zonder HSDPA, UMTS is veel gevoeliger voor storingen, UMTS is (zonder HSDPA) slechts in staat tot 2 gebruikers van 384 kb/s per cel (bij EDGE is dit getal variabel, afhankelijk van instellingen/gebruikte kanalen per cel).

Met UMTS trek je in de praktijk zo'n 300 kbps (mits er niet te veel andere mensen in de buurt gebruik maken van de mast! :+), met EDGE een kleine 200 zonder alle overige nadelen van UMTS.

Met HSDPA/HSUPA echter komt er per cel een bandbreedte van vele Mbit/s en een praktisch bruikbare bandbreedte van ruim 1 Mbps per gebruiker vrij! Da's andere koek *D

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 23:58:
[...]

UMTS is niet *veel* sneller, UMTS is een stukje sneller. EDGE heeft landelijke dekking, UMTS niet.

Verder:
EDGE trekt minder accu, UMTS is zo ongeveer nutteloos zonder HSDPA, UMTS is veel gevoeliger voor storingen, UMTS is (zonder HSDPA) slechts in staat tot 2 gebruikers van 384 kb/s per cel (bij EDGE is dit getal variabel, afhankelijk van instellingen/gebruikte kanalen per cel).

Met UMTS trek je in de praktijk zo'n 300 kbps (mits er niet te veel andere mensen in de buurt gebruik maken van de mast! :+), met EDGE een kleine 200 zonder alle overige nadelen van UMTS.

Met HSDPA/HSUPA echter komt er per cel een bandbreedte van vele Mbit/s en een praktisch bruikbare bandbreedte van ruim 1 Mbps per gebruiker vrij! Da's andere koek *D
Dat zal allemaal wel maar het ligt er maar net aan hoeveel bandbreedte een zendmast heeft naar een centraal punt toe, is deze groot genoeg (wat wel het geval moet zijn als het al HSDAP ready is) dan kunnen er meer mensen tegelijk met volle snelheid UMTSén.

Jij beweerd dat wanneer er 2 mensen gaan videobellen op 1 zendmast dat alle andere dat niet meer kunnen :+

Ik vind UMTS trouwens wel veel sneller dan EDGE (247kb/s vs 384kb/s is een verschil van 55%)
Bovenden kan UMTS ook met die snelheid uploaden als het netwerk dat ondersteund

UMTS is zeer snel en landelijke dekking is slechts een kwestie van tijd denk ik, heb ook nog nooit storingen gehad dus het zal allemaal wel meevallen met die brakheid van UMTS.

Ik download met max 360Kbit/s voor 9.50 en dat is alles wat voor mij boeit, heb jij veel liever EDGE voor 17.50 euro per maand dan moet je dat gewoon blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Procyon for life schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:44:
[...]

UMTS is zeer snel en landelijke dekking is slechts een kwestie van tijd denk ik, heb ook nog nooit storingen gehad dus het zal allemaal wel meevallen met die brakheid van UMTS.

Denk dat dat gaat tegenvallen. Zeker 95 gemeenten (ook grote) hebben zich collectief tegen UMTS-masten verklaard. Gezien de proceduretijd voor de Raad van State (8-12 jaar) zal het dus nog heel lang duren. Ook gemeenten die al masten hebben overwegen (onder druk van burgers en milieuverenigingen) om UMTS-zenders te verwijderen. Zin of onzin, die discussie kom je denk ik nooit uit, tenminste niet zolang er tegenstrijdige gezondsheidsonderzoeksuitslagen zijn. Maar voorlopig zal UMTS dus een selektief bereik hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:39:
Procyon for life schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:44:
[...]

Denk dat dat gaat tegenvallen. Zeker 95 gemeenten (ook grote) hebben zich collectief tegen UMTS-masten verklaard. Gezien de proceduretijd voor de Raad van State (8-12 jaar) zal het dus nog heel lang duren. Ook gemeenten die al masten hebben overwegen (onder druk van burgers en milieuverenigingen) om UMTS-zenders te verwijderen. Zin of onzin, die discussie kom je denk ik nooit uit, tenminste niet zolang er tegenstrijdige gezondsheidsonderzoeksuitslagen zijn. Maar voorlopig zal UMTS dus een selektief bereik hebben
Geloof mij nou maar dat gaat er wel komen op den duur.
Wanneer blijkt dat UMTS schadelijke gevolgen heeft willen alle grote providers hun investeringen terug van de staat (al die miljarden voor de frequenties) plus de rente van een paar jaar en alle investeringen die voor niets gedaan zijn. (dat zou een kleine ramp worden voor de overheid)
De overheid heeft er dus alle belang bij dat UMTS wel overal te gebruiken is.

Hier was laatst een leuk stukje over bij Kassa!
(met mensen die stralingsziekte hebben door UMTS en hun hele huis hebben afgedekt met aluminiun folie :+ , de staat heeft er alle belang bij dat UMTS wel een commercieel succes wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Procyon: EDGE heeft ook een mogelijkheid tot even hoge upload als download, alleen zijn net als bij UMTS een hoop toestellen er niet geschikt voor.

Op dit moment is 120 kbps zo'n beetje de standaard voor uploadsnelheid bij EDGE, en 64 bij UMTS (toch?)... Vind ik best okee :P

Verder gebruikt videobellen maar zo'n 50 kbps hoor, dus zo'n vaart zal dat niet lopen. Het is overigens wel zo dat de totale absolute snelheid steeds lager wordt naarmate er meer gebruikers tegelijk gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Sorcerer8472 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:25:
Procyon: EDGE heeft ook een mogelijkheid tot even hoge upload als download, alleen zijn net als bij UMTS een hoop toestellen er niet geschikt voor.

Op dit moment is 120 kbps zo'n beetje de standaard voor uploadsnelheid bij EDGE, en 64 bij UMTS (toch?)... Vind ik best okee :P
Nee niet helemaal.
Als ik in het EDGE topic kijk zie ik getallen van 6 tot 8 Kbyte/s upload met moderne nokia's, dat is toch wel even wat anders dan de 120kbit/s die jij hier beweerd.
Heb net even geprobeerd hoe snel uploaden via UMTS gaat en dat is 80 tot 90Kbit/s.
Verder gebruikt videobellen maar zo'n 50 kbps hoor, dus zo'n vaart zal dat niet lopen. Het is overigens wel zo dat de totale absolute snelheid steeds lager wordt naarmate er meer gebruikers tegelijk gebruik van maken.
Dit is een waarheid die geld voor elk netwerk, echter jij beweerde een paar posts geleden dat UMTS zo ongeveer nutteloos was zonder HSDPA omdat wanneer er 2 gebruikers op 1 zendmast zouden downloaden verder helemaal niemand meer kan UMTSén op die zendpaal (ookal is het UMTS netwerk van T-mobile al wel HSDPA ready, heeft dus een aanrdige verbinding daarachter hangen)
Bij EDGE daarintegen zou dit wel variabel zijn (even afgaande op jou woorden.)

Ik ga aanstaande maandag wel even een test doen met een paar collega's die ook een MDA pro hebben, wellicht worden we dan wat wijzer.

PS. Videobellen is Geluid en video full duplex he?
Dus beelden (aantal per sec) ontvangen en versturen tegelijk, samen met geluid.
Het lijkt me sterk dat dat maar 50kbits/s zou zijn (6kbyte/s)
Heb je ergens een bronvermelding waarin EDGE en UMTS met elkaar worden vergeleken wat betreft storingsgevoeligheid? (dit is trouwens iets anders dan dekking)

Ik las in het EDGE topic dat je toch niet altijd zo tevreden was over dat netwerk, vooral de latencys waren niet echt top, is dat nu helemaal anders?
Sorcerer8472 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:32:
Gebruik het samen met de 6680 zoals boven te lezen valt en het bevalt prima. Alleen zijn er, vind ik, nog te veel plekken waar je de hoge snelheid niet haalt, wat erg irritant is in remote desktop (daar hangt het scherm soms secondenlang stil). Voor de rest ben ik wel tevreden, zeker met de snelheid, wat minder met de latency. Gebruik het voornamelijk icm laptop.
Bwegh, vandaag in een drukke trein tussen Eindhoven en Heerlen was het dik knudde. Vooral in het dunbevolkte Noord-Limburgse deel. Snelheid lag rond de 2 kB/s en viel zelfs een paar minuten helemaal weg.
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 11:20:
Voor de rest merk ik ook dat het 's avonds trager is, maar dat verschilt echt per plaats. Op de ene plek is het sneller dan op de andere. Nog steeds een hoop niet-EDGE masten in Limburg :(

Voor de rest laden sites met veel plaatjes inderdaad langzaam, volgens mij komt dat door de hogere latency. Zou wel wat sneller mogen inderdaad. Gebruik van firefox maakt het ook weer een stukje sneller doordat die tables laat zien voordat de hele pagina is ingeladen, IE doet dit pas als hij een </table> heeft ontvangen. Pagina's zoals slashdot laden wel weer heel snel. Remote desktop gaat de ene keer heel snel, de andere keer niet, beetje raar.

Over het algemeen is het genoeg voor normaal remote gebruik vind ik, maar dag en nacht zo werken: echt niet :P
Natuurlijk was dat toen (2 maanden geleden) maar je doet hier net alsof UMTS helemaal niks is voor die 9.50 per maand en dat EDGE helemaal top voor 17.50 per maand (of betaalde jij nou het dubbele?)

Ik weet wel dat UMTS geen grote dekking heeft op het moment en EDGE van telfort is beter vertegenwoordigd maar zomaar zeggen dat UMTS helemaal nutteloos is is wel erg overdreven vandaar dat ik hier zo op inhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Procyon for life schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:03:
[...]

Je kan echt bijna overal bellen, sommige bosgebieden enz niet maar daar heeft niemand bereik.

*knip*
Die dekkingskaart is mooier dan de werkelijkheid. Ik heb inmiddels achteenvolgens T-mobile (deels toen het nog Ben was), Orange en Telfort gehad. Meestal is je bereik okee, maar als je in een beetje afgelegen gebieden (o.a. bos/natuurgebieden) komt in noord/oost nederland, heb ik wel slechte ervaringen met bereik (met alle drie die netwerken), helemaal binnen op sommige plaatsen. KPN en Vodafone hebben daar minder last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 19-01-2006 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

De discussie wijkt steeds verder af van het originele onderwerp. Graag weer back on topic dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Eggy op 19-01-2006 22:19 ]

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

En toen was het topic dood :P

UMTS-kaartje van alle operators is overdreven: T-Mobile heeft heel optimistisch zowat heel landgraaf roze gekleurd, maar er is echt niks te ontvangen hoor, ook met moeite bij mij thuis (hoge locatie niet ver van Heerlen!) is niks te ontvangen. In Heerlen zelf overigens wel.

Wel overal KPN en Vodafone-dekking trouwens. Hier in Utrecht waar ik nu zit ontvang ik alleen T-Mobile en KPN-UMTS binnen. Inderdaad even testen met iemand anders' foon als je het wilt gaan gebruiken.

PS Procyon: videobellen gebruikt dynamische bandbreedte, blijkt nu, 50-80 kbps up (en dus ook down, voor de andere persoon). Allemaal afhankelijk van apparatuur en software van gebruikers en operator. Latency UMTS is wel prettig als je EDGE gewend bent, maar voor continu downloaden maakt het imo nog steeds allemaal niet veel uit. Wel handig dat het T-Mo UMTS-net nog lekker rustig is nu :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-02-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:58
Als je een Pocket Internet Totaal abonnement afsluit en je hebt een UMTS telefoon, gaat dat dan automatisch over UMTS? Of blijft het GPRS? Op de site van T-mobile staat namelijk: Bij gebruik van Pocket Internet Totaal in combinatie met UMTS is de snelheid beperkt tot maximaal 64 Kb/sec upstream en downstream.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Tom_Paris schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:17:
Als je een Pocket Internet Totaal abonnement afsluit en je hebt een UMTS telefoon, gaat dat dan automatisch over UMTS? Of blijft het GPRS? Op de site van T-mobile staat namelijk: Bij gebruik van Pocket Internet Totaal in combinatie met UMTS is de snelheid beperkt tot maximaal 64 Kb/sec upstream en downstream.
Als je een UMTS-toestel hebt en je hebt UMTS-dekking, dan gaat het via UMTS (tenzij je instelt dat je toestel alleen GSM mag gebruiken). Dit is sneller dan GSM.

In een ander topic (het PIT-topic) wordt verteld dat UMTS-snelheid voor PIT-gebruikers nog niet beperkt is. Later wordt dat dus beperkt op 64 kbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:05:
UMTS-kaartje van alle operators is overdreven: T-Mobile heeft heel optimistisch zowat heel landgraaf roze gekleurd, maar er is echt niks te ontvangen hoor, ook met moeite bij mij thuis (hoge locatie niet ver van Heerlen!) is niks te ontvangen. In Heerlen zelf overigens wel.
Dat dekkingskaartje is wel heel optimistisch idd. Woon zelf in het centrum van Deventer (toch niet de minste stad qua omvang) maar heb geen UMTS dekking. Als ik dat kaartje mag geloven zit ik midden in et dekkingsgebied :? Baal ik best wel van eerlijk gezegd. Maarja zoals met zoveel dingen ligt de prioriteit denk ik in de randstad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UTMS heeft circa 200ms latency, tegenover circa 600ms bij GPRS (ook EDGE). Dat maakt het allergrootste verschil.

Overigens: latency is ook de reden dat ISDN (64Kbit/s) zoveel sneller is dan analoog (56Kbit/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:38:
UTMS heeft circa 200ms latency, tegenover circa 600ms bij GPRS (ook EDGE). Dat maakt het allergrootste verschil.

Overigens: latency is ook de reden dat ISDN (64Kbit/s) zoveel sneller is dan analoog (56Kbit/s)
True, met remote desktop zeer zeker merkbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-08 10:24
'K heb zelf sinds kort ook T-Mobile met MDA Vario, zonder pocket internet totaal (beetje zinloos, internetten kan ook via WLAN/WiFi ;))

Maar bereik van telefoon is zeker niet slecht, nooit echt problemen mee gehad, zeker op hetzelfde niveau als KPN :)

Wat is een ander woord voor synoniem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Wat ik me afvroeg, maakt verbinden met een UMTS netwerk nog uit in belkwaliteit ?

Bij de specs van mijn nieuwe Nokia 6151 vind ik:
Batterij Spreektijd
GSM tot 4.5 uur
UMTS tot 3.5 uur

Stand-by tijd:
GSM tot 250 uur
UMTS tot 250 uur
Tot nogtoe heb ik de netwerkmodus dus op enkel GSM gebruikt, aangezien ik geen gebruik maak van data-services. Is het wellicht toch aan te raden de netwerkmodus op Dual (dus GSM&UMTS) te zetten om de geluidskwaliteit tijdens het bellen te bevorderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
daanNL schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 10:47:
Wat ik me afvroeg, maakt verbinden met een UMTS netwerk nog uit in belkwaliteit ?

Bij de specs van mijn nieuwe Nokia 6151 vind ik:

[...]

Tot nogtoe heb ik de netwerkmodus dus op enkel GSM gebruikt, aangezien ik geen gebruik maak van data-services. Is het wellicht toch aan te raden de netwerkmodus op Dual (dus GSM&UMTS) te zetten om de geluidskwaliteit tijdens het bellen te bevorderen ?
Nee dat maakt erg weinig uit. De telefoon chip en UMTS chip zijn 2 aparte deelen die verder weinig met elkaar te maken hebben. De een is echt voor een stabiel telefoon signaal, en de andere voor een data lijn. Echter met videotelefonie gaan ze wel samenwerken en dan wordt er dus meer bandbreedte gereserveerd voor het bellen. Dat zou de kwaliteit moetn verbteren, echter heb ik er een hardhoofd in ofdat ook zo is tijdens alleen het bellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

DaannO schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:12:
[...]

Nee dat maakt erg weinig uit. De telefoon chip en UMTS chip zijn 2 aparte deelen die verder weinig met elkaar te maken hebben. De een is echt voor een stabiel telefoon signaal, en de andere voor een data lijn. Echter met videotelefonie gaan ze wel samenwerken en dan wordt er dus meer bandbreedte gereserveerd voor het bellen. Dat zou de kwaliteit moetn verbteren, echter heb ik er een hardhoofd in ofdat ook zo is tijdens alleen het bellen. :)
Naar mijn weten klopt dat niet helemaal: UMTS maakt gebruik van een andere (betere) voice-codec die iets meer data gebruikt. Een gesprek tussen twee UMTS-telefoons zou helderder moeten klinken (minder hakkelig dan GSM: het klinkt wat ronder ipv hoekig).

Een gesprek tussen een GSM- en UMTS-telefoon gaat hetzelfde klinken als tussen 2 GSM-telefoons of als een gesprek tussen GSM en vast. In ieder geval niet merkbaar anders. Als je UMTS-dekking slecht is, dan kan het verstandig zijn om GSM-only te gebruiken: een wegvallend UMTS-gesprek vind ik persoonlijk nogal onprettig klinken (tis erger dan bij GSM :P).

Videobellen: geen idee hoe dat werkt. Waarschijnlijk beter beeld/geluid bij betere dekking, zoals je ook wel eens bij streaming video op internet hebt.

Welke chip het afhandelt verschilt per telefoon lijkt me. Als het signaal geencode is als digitale data, zal het door óf de GSM- óf de UMTS-zender worden gemoduleerd en verzonden, ongeacht wat de data is. De meeste telefoons zullen één chip hebben die de encoding afhandelt, maar zo'n chip kan sowieso voor het GSM-netwerk al meerdere codecs/bitrates zoals GSM half-rate/full-rate/enhanced full-rate en tegenwoordig ook vaak AMR aan (AMR wordt gebruikt bij een handjevol providers ter wereld en volgens mij ook in UMTS).

Wie meer of anders weet mag mij aanvullen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-01-2007 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Excuses.. zie nu pas het topic over t-mobile en data

[ Voor 82% gewijzigd door Falcon op 12-12-2007 19:36 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1