Sorcerer8472 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:25:
Procyon: EDGE heeft ook een mogelijkheid tot even hoge upload als download, alleen zijn net als bij UMTS een hoop toestellen er niet geschikt voor.
Op dit moment is 120 kbps zo'n beetje de standaard voor uploadsnelheid bij EDGE, en 64 bij UMTS (toch?)... Vind ik best okee

Nee niet helemaal.
Als ik in het EDGE topic kijk zie ik getallen van 6 tot 8 Kbyte/s upload met moderne nokia's, dat is toch wel even wat anders dan de 120kbit/s die jij hier beweerd.
Heb net even geprobeerd hoe snel uploaden via UMTS gaat en dat is 80 tot 90Kbit/s.
Verder gebruikt videobellen maar zo'n 50 kbps hoor, dus zo'n vaart zal dat niet lopen. Het is overigens wel zo dat de totale absolute snelheid steeds lager wordt naarmate er meer gebruikers tegelijk gebruik van maken.
Dit is een waarheid die geld voor elk netwerk, echter jij beweerde een paar posts geleden dat UMTS zo ongeveer nutteloos was zonder HSDPA omdat wanneer er 2 gebruikers op 1 zendmast zouden downloaden verder helemaal niemand meer kan UMTSén op die zendpaal (ookal is het UMTS netwerk van T-mobile al wel HSDPA ready, heeft dus een aanrdige verbinding daarachter hangen)
Bij EDGE daarintegen zou dit wel variabel zijn (even afgaande op jou woorden.)
Ik ga aanstaande maandag wel even een test doen met een paar collega's die ook een MDA pro hebben, wellicht worden we dan wat wijzer.
PS. Videobellen is Geluid en video full duplex he?
Dus beelden (aantal per sec) ontvangen en versturen tegelijk, samen met geluid.
Het lijkt me sterk dat dat maar 50kbits/s zou zijn (6kbyte/s)
EDGE trekt minder accu, UMTS is zo ongeveer nutteloos zonder HSDPA, UMTS is veel gevoeliger voor storingen, UMTS is (zonder HSDPA) slechts in staat tot 2 gebruikers van 384 kb/s per cel (bij EDGE is dit getal variabel, afhankelijk van instellingen/gebruikte kanalen per cel).
Heb je ergens een bronvermelding waarin EDGE en UMTS met elkaar worden vergeleken wat betreft storingsgevoeligheid? (dit is trouwens iets anders dan dekking)
Ik las in het EDGE topic dat je toch niet altijd zo tevreden was over dat netwerk, vooral de latencys waren niet echt top, is dat nu helemaal anders?
Sorcerer8472 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:32:
Gebruik het samen met de 6680 zoals boven te lezen valt en het bevalt prima. Alleen zijn er, vind ik, nog te veel plekken waar je de hoge snelheid niet haalt, wat erg irritant is in remote desktop (daar hangt het scherm soms secondenlang stil). Voor de rest ben ik wel tevreden, zeker met de snelheid, wat minder met de latency. Gebruik het voornamelijk icm laptop.
Bwegh, vandaag in een drukke trein tussen Eindhoven en Heerlen was het dik knudde. Vooral in het dunbevolkte Noord-Limburgse deel. Snelheid lag rond de 2 kB/s en viel zelfs een paar minuten helemaal weg.
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 11:20:
Voor de rest merk ik ook dat het 's avonds trager is, maar dat verschilt echt per plaats. Op de ene plek is het sneller dan op de andere. Nog steeds een hoop niet-EDGE masten in Limburg
Voor de rest laden sites met veel plaatjes inderdaad langzaam, volgens mij komt dat door de hogere latency. Zou wel wat sneller mogen inderdaad. Gebruik van firefox maakt het ook weer een stukje sneller doordat die tables laat zien voordat de hele pagina is ingeladen, IE doet dit pas als hij een </table> heeft ontvangen. Pagina's zoals slashdot laden wel weer heel snel. Remote desktop gaat de ene keer heel snel, de andere keer niet, beetje raar.
Over het algemeen is het genoeg voor normaal remote gebruik vind ik, maar dag en nacht zo werken: echt niet

Natuurlijk was dat toen (2 maanden geleden) maar je doet hier net alsof UMTS helemaal niks is voor die 9.50 per maand en dat EDGE helemaal top voor 17.50 per maand (of betaalde jij nou het dubbele?)
Ik weet wel dat UMTS geen grote dekking heeft op het moment en EDGE van telfort is beter vertegenwoordigd maar zomaar zeggen dat UMTS helemaal nutteloos is is wel erg overdreven vandaar dat ik hier zo op inhaak.