[Asus A7D] 2e harde schijf in plaats van DVD-RW?

Pagina: 1
Acties:

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 22:34

IEF

Why so serious?

Topicstarter
Wegens het afschuwelijk trage karakter van mijn laptop harde schijf,
ben ik op zoek naar een oplossing om een 2e harde schijf in te bouwen (raid 0 anyone?).

Uiteraard is de ruimte in een laptop beperkt, maar ik kwam op het idee om mijn slimline DVD-RW
(die ik toch amper gebruik) te vervangen door een hd.

Via google heb ik wel een aantal "laptop caddy's" gevonden, maar geen idee of deze passen
in plaats van mijn slimline DVD-RW.

een voorbeeldje: http://www.impactcomputers.com/f2018.html

Het lijkt erop dat dit precies is wat ik zoek, heeft iemand ervaringen met het plaatsen van een
dergelijk (non-standaard) ding in plaats van zijn DVD-RW ? (uitgezonderd DELL users,
welke dit blijkbaar vrijwel standaard hebben ?)

Ik neem aan dat die mini-aansluiting van deze caddy (welke overeenkomt met mijn DVD-RW aansluiting) gewoon een slimline IDE connector is ?

Ik ben ook driftig op zoek geweest in de search, het enige wat ik zo snel terug kon vinden
waren een aantal (korte) topics over USB/FireWire cases etc.

Nu weet ik ook dat een 7200 rpm schijf ook misschien een oplossing is, maar ik ben van plan om deze tweede HD als "experimenteer" schijf te gebruiken OF deel uit te laten maken van een Raid 0 set.

Iemand meer info / ervaringen met deze "hd caddy's" ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Haha ik was eerst een beetje lacherig, maar je bent niet de enige die dit heeft bedacht. Misschien kun je oane88 vragen wat er van zijn project is geworden: RAID in mijn laptop? En volkanb in: [rml][ XP] Software raid 0 voor laptops*[/rml]
Besef je wel dat software raid niet bootable is? Windows/Linux zal dus op een normale partitie moeten komen te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 17-01-2006 03:45 ]

• IEF

IEF

Why so serious?

Topicstarter
afgezien van het wel of niet software raid.. mijn eigenlijke vraag ging over de caddy's (zoals gebruikt voor een slimline DVD+RW)

zie ook de link.. mijn vraag was dus eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
waarom vervang je je huidige (waarschijnlijk) 4200 rpm hdd niet door die geplande 7200 rpm hdd? dan heb je in elk geval niet die trage hdd er alsnog inzitten

PSN: djmurcielago

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eensch met djmurcielago ^^. Volgens mij bestaat zoiets niet. Kun je niet zelf wat modden?

• IEF

IEF

Why so serious?

Topicstarter
het is een 5400 RPM schijf :p
maar nog steeds traag als je WD raptors (72 gb) in raid 0 gewend bent op je desktop :)

ik merk dat constant laptop ligt te wachten op hd transfers, zelfs met 1,5 gb geheugen.

Verder doe ik veel datatransfers en data storage (big files) via high-speed (gigabit) netwerken.
dan is een 5400 rpm schijf natuurlijk niet echt bevorderlijk.

Ik denk dat ik zo'n caddy'tje bestel.. en dan maar wat ga modden :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Um en hoe wil je die aansturen ?
Ik kan me niet voorstellen dat er een raid-0 optie op die laptop zit.
En je kunt niet booten vanaf Software raid-0.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

het is niet echt aan te raden 2 hdd's met verschillende snelheden als raid-0 in te stellen, je kunt denk ik beter gewoon 1 partitie van maken. hoeveel gig is elke schijf?
het moet idd wel mogelijk zijn op je lap. en die opties hebben maar weinig consumentenlaps

• IEF

IEF

Why so serious?

Topicstarter
heuveltje schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 01:29:
Um en hoe wil je die aansturen ?
Ik kan me niet voorstellen dat er een raid-0 optie op die laptop zit.
En je kunt niet booten vanaf Software raid-0.
linux kun je gewoon laten booten vanaf soft raid 0 :)

Ik heb misschien nog een handigere optie gevonden:

http://www.cooldrives.com/2ra01espccal.html
Dan maken we gewoon zelf een dock voor twee desktop wd raptors :)

Houden we de huidige hd gewoon als bootschijf.. en dan heb ik fast storage als ik hem als
desktop gebruik :D

nu is de hamvraag natuurlijk, wat voor transfersnelheden ga je krijgen via een CardBus raid kaart :p

momenteel staan mn desktop raid set aangesloten op een Silicon Image 3112R (on-board controller).

Voor zover ik kan zien gebruikt deze kaart dezelfde chipset, kan ik mn raid set gewoon behouden dan ??

EDIT: misschien een combinatie van alle opties.. huidige bootschijf vervangen door 7200 rpm,
caddy met de huidige 5400 rpm schijf als 'speel-schijf',
en een raid 0 kaartje voor desktop gebruik ! :D
denk dat ik constant de power adapter nodig ga hebben bij desktop gebruik :) denk dat mn power load wel naar een 150 watt gaat..

[ Voor 16% gewijzigd door IEF op 19-01-2006 11:08 ]

Pagina: 1