Toon posts:

[2000] Verschil tussen server en professional

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben me af aan het vragen welke voordelen Win2000 server biedt boven de professional versie. De bedoeling is namelijk om 5 clients op 1 hoofdcomputer aan te sluiten. Deze computer hoeft alleen maar userprofielen te beheren, een DHCP server te bevatten en een webserver te hosten.

Op de professional versie heb ik Apache aan het draaien gekregen, dus IIS is niet nodig (server versie) en een DHCP server kan ook door andere software geregeld worden. Alleen ben ik benieuwd of Professional ook userprofielen kan beheren en zo niet is er dan andere software die dit kan?

Als Professional deze 3 taken ook kan doen, zie ik niet in waarom je een server versie zou aanschaffen. Ik vraag dit omdat de 2 software paketten aanzienlijk in prijs verschillen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pro = werkstation OS.

lijkt me duidelijk, niet?
En als het niks mag kosten, waarom dan niet linux + samba? Daar kan je prima een domain mee opzetten, ook met roaming profiles...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

2e antwoord
Gevonden met [google=windows 2000 difference between professional and server] :)

Signature

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

server kan een domain draaien, en pro kan er op aanmelden :P
als je users wil beheren moet je dus een domain hebben.
als het niks mag kosten zijn daar ook hele mooie linux oplossingen voor :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Professional kan geen userprofielen beheren.

Als je roaming profiles wilt, dan wil je een domein, en een domein kan alleen gerund worden door een Domain Controller op een Windows server.

Als je geen DC hebt, heeft elk werkstation z'n eigen wereldje. Als je op pc1 account Pietje aanmaakt, en op pc2 ook account Pietje, heb je 2 verschillende accounts, en krijg je grote ellende als je het profiel van de ene op de andere wilt hebben.

Met een DC maak je een domeinaccount voor Pietje aan, en elk werkstation kent die account en kan met het profiel van die account aan de slag. Roaming profiles zijn dan ook geen probleem meer, en files en printers met elkaar delen ook niet meer.

Geloof me, een Server-OS aanschaffen is meestal goedkoper dan de uren die je kwijt gaat zijn door met 5 pc's in een werkgroepje te blijven klooien.

Daarnaast kan een server-versie nog andere dingetjes die professional niet kan, bijvoorbeeld redundante raid-vormen in software (als het dan toch low-budget moet zijn, is software-raid helemaal geen slecht idee).

Kijk ook eens naar de SBS-editie van Windows Server... Kan financieel ook aanzienlijk schelen.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de duidelijke informatie. Het wordt dus de server software ;)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
In Windows Operating Systems - Howto's and Guides zijn wat nuttige handleidingen te vinden om eea op te zetten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1