Toon posts:

P4P800S-X Brandlucht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zojuist van plan om een p4 computer te herinstalleren, echter kreeg ik geen beeld en rook een brandlucht.
Toen ik de kast opende viel er op het eerste gezicht niks op.
Na hem weer aan te zetten viel mij op dat alle coolers draaide en schijven aangingen, maar ook viel het op dat een chip rood oplichte. Goed mis dus!

Nu is mijn vraag of iemand weet hoe dit komt en waar de chip mee samenhangt.
Het moederbord is nu defect, echt vind ik het belangrijk om te weten of het nu komt door de overige hardware of dat het toeval is.

Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/2182/mb9ap.png
witte plek hoort niet bij de chip, komt daar de hitte.

tekst welke bij de chip staat: q7 en r526
Moederbord: P4P800S-X
CPU: P4 3ghz
Geheugen: 512mb ddr400
Hdd: WD 160gb

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 23:24 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:17

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat is volgens mij een transistor, iets met stroomtoevoer iig. Kleine kans dat dit door je voeding komt, maar dan is er toch echt meer stuk, zoals dvdspelers en dergelijke ;)

Ik denk dat je gewoon pech hebt.

Hier stond een dode link.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

het ziet er uit als een electronische schakelaar (thrysistor, transistor, IGBT enz) die gebruikt wordt voor het regelen van spanningen op het moederbord. Bij je processor moeten ook een paar van deze onderdelen zitten (samen met condensatoren (ronde torentjes) en een paar spoeltjes).
Deze "schakelaars" kunnen makkelijk 30 Watt (dus bijv 5V 6A) maken. (ik doe trouwens hts electrotechniek)

Hoe die kapot gegaan kan zijn?? Hij kan verkeerd zij aangestuurd door het mobo, er kan iets fout gegaan zijn met de spanning die hij moet schakelen omdat er iets stuk is gegaan of hij heeft er zelf de geest mee gegeven.

Als je nog garantie heb moet je er gebruik van maken, mocht je geen garanie hebben, koop dan een nieuw mobo (tweedehands), want deze is echt overleden. Als je dit mobo blijft gebruiken heb je zeer grote kans dat niet alleen je mobo maar ook je geheugen, gpu of cpu het begeeft, er is immers iets GOED mis met een spanning op het mobo.

En voor welke spanning de "schakelaar" zorgt is moelijk te zien omdat niet goed te zien is waar dit onderdeel zit. Zit hij bij het geheugen zorgt hij voor de geheugenspanning, zit hij bij je cpu zorgt hj voor een goede corespanning enz

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 17-01-2006 11:33 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik heb hier een zelfde moederbord wat dezelfde symptomen vertoont, koelers en alles gaat wel aan maar het toetsenbord knippert niet met de leds (wat normaal wel gebeurt) en er komt al helemaal geen beeld.
Nu zag ik dat dezelfde transistors bij mij niet wit waren maar wel dat er bobbels op zaten wat mij ook niet helemaal koosjer lijkt.
Afbeeldingslocatie: http://dev.barad-dur.nl/pub/brakke-transistor.png
Is er iemand die toevallig weet wat voor ding dit precies is en of het ergens te krijgen valt?

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 09:28
Was je niet aan het overclocken geweest? Als je hogere voltages door je mobo laat lopen kan je ook van dit soort effecten krijgen....
Volgens mij kan je die onderdelen bij de betere electronica handel wel krijgen. Tenminste ik neem aan van wel.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Nop geen overclock, dit is (was) de pc van m'n ouders. Ik vermoed iets van overspanning oid.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Pagina: 1