Toon posts:

[HTML] textlayer scroll probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben aan een site bezig met een iframe, ik heb deze veel vaker gebruikt alleen nu krijg ik een apart probleem.
Ik heb op de pagina die in het iframe verschijnt een layer aangemaakt die moet gaan scrollen.
Alleen wanneer je scrollt gaat heel me tekst in elkaar overlopen....

Zie: http://www.royla.nl/schooluitje

Echter wanneer ik de pagina apart bekijk, werkt hij prima http://www.royla.nl/schooluitje/home.html

* lijkt me een refresh probleem, want de letters blijven zeg maar op hun plaats staan
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Bvd,

Royla

• Upsal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08-2024
Als je scrolling="no" op yes zet bij het iframe dan werkt het misschien wel, alleen weet ik dan niet of dat wel de bedoeling is.

[ Voor 11% gewijzigd door Upsal op 16-01-2006 23:31 ]

Verwijderd

In plaats van dit op te lossen vraag ik je serieus te overwegen géén iFrame te gebruiken. De links in je linker menu werken op dit moment enkel met javascript. Wat gebeurt er als iemand geen javascript heeft? Dan is je site totaal niet werkbaar.

Deze site is perfect zonder (i)frames en zonder dit soort JavaScripts te maken.

Verwijderd

Topicstarter
@ Upsal:
Dan zou mijn gehele pagina scrollen, wat betekent dat ook mijn achtergrondplaatje mee zal scrollen, dat is niet mijn bedoeling :)

@joostbastings:
Ik weet dat er veeeeeel meer manieren zijn, maar ik doe het graag op deze manier (lees: enigste manier waarop ik het ooit gedaan heb). En ik neem aan dat hiervoor wel een oplossing kan worden gevonden.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:32:
In plaats van dit op te lossen vraag ik je serieus te overwegen géén iFrame te gebruiken. De links in je linker menu werken op dit moment enkel met javascript. Wat gebeurt er als iemand geen javascript heeft? Dan is je site totaal niet werkbaar.

Deze site is perfect zonder (i)frames en zonder dit soort JavaScripts te maken.
Kan dat? geen javascript? Bedoel je niet java?

Anyway, zo lastig is het niet om een site zonder iframe te maken. Verder ziet je site er in firefox ook belabberd uit, blijkbaar dus toch iets flink verkeerd in je code.

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Eswip schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:52:
[..]
Verder ziet je site er in firefox ook belabberd uit, blijkbaar dus toch iets flink verkeerd in je code.
In deze site wordt een javascriptmenu gebruikt en een menu maken zonder javascript maar m.b.v. CSS is op zich wel mogelijk. Voor het menu dat hier wordt gebruikt, zal overigens wel een .htc of javascript nodig zijn voor IE.

In mijn FF 1.5/win ziet het er volgens mij uit zoals bedoeld. Desalniettemin moet ik zeggen dat het op een hele... tja.. bijzondere wijze is gebouwd. Als je het op je eigen, bijzondere manier bouwt, dan moet je niet raar staan te kijken als je ook bijzondere verschijnselen te zien krijgt.

Anywayz, ik zie hierin een drie-kolomslayout, waarbij je de 100% height van de kolommen kunt faken met faux columns. De styling leg je vast in een extern stylesheet die je elke pagina aanroept, waardoor elke pagina er qua layout hetzelfde uitziet. De headerbackground die per pagina verschilt, kun je ook in je stylesheet vastleggen door elke body van een pagina een aparte class mee te geven. Als je de pagina 'Home' een ander plaatje mee wilt geven dan 'Organisatie', kun je bijv. doen <body class="home"> met
Cascading Stylesheet:
1
.home #content {background: url(plaatjehome.jpg) no-repeat;}
en bij de pagina 'Organisatie' vervang je het woord 'home' in bovenstaande door 'organisatie'.
Het scrollende gedeelte kun je een div met overflow:auto laten en het enige dat op die pagina dan scrollt, is dan ook de tekst die zou moeten scrolen.
Op deze manier heb je vier of vijf divjes, geen tabellen, en geen absolute positionering nodig. Dat zou de manier zijn waarop ik het zou bouwen, dan heb je gelijk een goed te onderhouden website.

[ Voor 8% gewijzigd door Boelie-Boelie op 17-01-2006 08:57 ]

Cogito ergo dubito

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:52:
[..]
@joostbastings:
Ik weet dat er veeeeeel meer manieren zijn, maar ik doe het graag op deze manier (lees: enigste manier waarop ik het ooit gedaan heb). En ik neem aan dat hiervoor wel een oplossing kan worden gevonden.
Als je alles maakt op de manieren die je kent kom je nooit verder! We zijn hier best bereid je daarbij te helpen. Zie het bericht hierboven.
Nee, bedoel echt javascript (ofwel ecmascript).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 18:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ok :)

ik ben een nieuwe weg in geslagen!!

nu heb ik geen last meer van het scrollen, maar van m'n javamenu..
website

Het is de bedoeling dat mijn menu vanuit het linksFrame uitschuift over het mainFrame.

ik heb de vars momenteel op linksFrame staan omdat als ik er maar 1 van de 3 verander in mainFrame, het menu ook in het mainFrame opbouwt...

var FirstLineFrame="linksFrame";
var SecLineFrame="linksFrame";
var DocTargetFrame="linksFrame";

Overige aanpassingen:
var MenuFramesVertical=1;
var MenuUsesFrames=1;

Iemand enig idee wat ik moet aanpassen?

Bvd, Royla

• Boelie-Boelie
Je hebt het iframe-probleem opgelost door die ene iframe weg te halen en gewoon álles in frames te zetten. :'(

Nadelen van frames...

Maareh je wilt dus een javascriptmenu dat door meerdere frames kan? M.a.w. je bent een probleem kwijt, maar hebt nu een ander probleem gecreëerd? Volgens mij verdwijnen die problemen als sneeuw voor de zon als je het oplost zoals ik reeds aangaf...

Cogito ergo dubito

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Bekijk je site eens in een browser zonder stylesheet of frames, zoals Lynx. Het is niet netjes van me, maar dan zie je een klein drama...
Oorzaken? Er zijn er al een aantal genoemd, maar hier is mijn rijtje:
  • gebruik van (i)frames;
  • gebruik van tabellen voor opmaak;
  • opmaak deels in attributen en maar zeer marginaal in stylesheets;
  • geen doctype;
  • horizontale lijnen kunnen met <hr />
  • onnodige javascripts
Mijn tip: Neem de adviezen hier ter harte en doe er wat mee!

Ik heb touwens getest en het probleem is alleen in IE en heeft te maken met de afbeelding en dat copy-paste-scriptje. Ik wil nu absoluut niet pleiten voor iframes, maar die oplossing zie ik liever dan je tweede oplossing. Je moet 'm dan wel goed toepassen. Dus de banner bovenaan neem je dan NIET mee in je iframes, maar zet je in de bovenliggende pagina. Maar ja, dan moet je dus weer moeilijk gaan zitten klooien om die banner te wijzigen.
Dus... lees wat topics op GoT en de rest van het net (kijk maar waar ik zoal in heb gepost). Maak een symantische html-template, externe stijlbladen en je afzonderlijke pagina's voeg je serverside (asp, php) samen. Bewaar de scripts alleen voor daar waar je ze nodig hebt!

Verwijderd

Topicstarter
ok ok ok, ik ben niet swerelds beste website bouwer... :+

Ik ben ook van plan om me meer in css te gaan verdiepen na deze site!!

maar bij elke vraag tot nu toe krijg ik meer reacties over de site als antwoord op mijn vraag :?

neem aan dat een var aan te passen is in dat javascript?!??!!
javascript

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 10:34 ]

• Boelie-Boelie
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:00:
maar bij elke vraag tot nu toe krijg ik meer reacties over de site als antwoord op mijn vraag :?

neem aan dat een var aan te passen is in dat javascript?!??!!
Men wil blijkbaar niet meewerken aan een werkwijze die vanaf de basis al niet klopt. Dan kun je wel dat ene probleem fixen, later kom je waarschijnlijk weer met wat anders aan.

Met javascript kan ik je niet helpen, maar ik weet wel zeker dat het niet 'ff een var aanpassen' is.

http://home.versatel.nl/b.../test/royla/royla_v1.html

Probeer het eens met die link en met de tips die je reeds in dit topic zijn aangereikt.

Cogito ergo dubito

Verwijderd

Topicstarter
ok dank je wel voor het voorbeeld boelie!
Ik ga er eens mee puzzelen

thnx!
Pagina: 1