Toon posts:

Wlan + linux vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan mijn usb wlan stickje te vervangen op de eerste plaats omdat mijn Benq AWL400 geen drivers heeft voor linux en op de 2e plaats omdat interne wlan kaartjes toch wat beter van kwalitijd en berijk zijn/hebben. En daarnaast is mijn stickje maar 11 mbit terwijl we in het netwerk een 54mbit router hebben.

Nu vraag ik me af welke kaart nou linux support heeft? Kijk, ik kan op mijn vingers wel natellen dan een 3com kaart zeker gaat werken. maar die zijn best wel duur. Dus heeft er iemand ervragingen die hij/zij met mij wil delen?

En dan vraag ik me ook nog af, stel ik heb zo'n kaartje ingebouwd die dus support zou moeten hebben, hoe gaat dat dan in zijn werk? Ik bedoel, tijdens de webinstallatie van Debian 3.1 wil die nu met mijn bekabelde verbinding verbinden met de dhcp server dus de router in mijn netwerk. Maar als ik dan een wlan kaart heb geeft die dan ook tijdens de setup de netwerken aan waarmee hij kan verbinden? en kan ik dan zo een netwerk kiezen om vervolgens mijn files daarvan te downloaden? Of moet ik allemaal aparte packages installeren en ook nog de drivers appart?

Misschien een noob vraag, maar ik heb het echt nergens kunnen vinden. Als ik ga googlen beginnen ze te zerveren over Thinkpad latops en wlan ofzo.. :?

• arietimmerman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
http://www.debian.org/CD/netinst/index.nl.html :
Welke types van netwerkverbindingen worden ondersteund? De netwerkinstallatie gaat er van uit dat U een verbinding met Internet heeft via een analoge PPP inbelverbinding of via een ethernetverbinding. Ook computers die PCMCIA gebruiken voor deze functionaliteit (zoals de meeste laptops) worden ondersteund. Internet (PCI) ISDN kaarten en WLAN-kaarten worden niet ondersteund - sorry!

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 15:00
WLAN blijft tricky. Je moet een stukje software hebben dat niet vrijgegeven is (de zogeheten firmware). Deze zit normaal in de drivers voor windows gebakken. Voor veel chipsets is dit te downloaden, maar je moet wel de juiste hebben.

Kijk eens hier http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/#howto je ziet dan welke chipsets er zijn. Kijk als je een kaartje op het oog heb dan welke chipset deze gebruikt.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

By the way als je een orinoco chip hebt zijn dit onder linux goeie drivers die makkelijk goed te installen zijn. Ik heb ze ook geinstalled. Het werkt prima. Het enige wat ik moet doen is het netwerk configgen.
http://folk.uio.no/oeysteio/orinoco-usb/ hier is de website

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Als ik mijn laptop moet (her)installeren met een linux variant (nu al een tijdje gentoo) dan installeerde ik dat met de draad(ethernet)-verbinding. Pas als alles naar wens werkte installeerde ik de drivers/modules van wlan kaart.

Je kan evt. ook nog ndiswrapper kijken. Ik geef toe het niet echt een echte Linux oplossing, maar het werkt bij al bijna twee jaar volledig naar wens met een Linksys PCMCIA kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door koffiedrinker op 17-01-2006 10:10 . Reden: typo ]

Koffie werkt echt!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je een vast punt hebt waar je WLAN gebruikt kun je ook aan bijvoorbeeld een Linksys WRT54G met dd-wrt firmware denken. Ik heb thuis, om het draden trekken te voorkomen, een wlan gemaakt, ik heb een laptop en een standaard computer. De computer zit op de router aangesloten. Daar kan ik eventueel ook andere apparaten die van ethernet gebruik kunnen maken aansluiten, je hebt dan vrijwel nooit driver-problemen. Het is natuurlijk niet zo'n portable oplossing (al is dat wel te doen)

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:10:
Ik ben van plan mijn usb wlan stickje te vervangen op de eerste plaats omdat mijn Benq AWL400 geen drivers heeft voor linux

Nu vraag ik me af welke kaart nou linux support heeft?
Voor deze 2 vragen kun je het beste op de Ndiswrapper pagina kijken.
http://ndiswrapper.sf.net

Ik draai op mijn Acer Travelmate 2300 met Mandriva 2006 ook wlan.
na een schone install alleen ff drivertje in MCC toevoegen en gaan met die banaan.

Dit is een lijst met drivers die werken onder ndiswrapper
http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

www.degroot-it.nl

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Er zijn best wat kaartjes die perfect werken onder linux: het bekendste zijn de ipw2100 kaartjes (en ipw2200) van Intel, die ze ook in het Centrino platform stoppen.

Volgens mij zijn ze ook los te krijgen :)

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Pagina: 1