Ubuntu / Grub probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:35
goedenavond,

ik heb een probleem,
ik wil me wat gaan verdiepen in linux, gewoon wat rondkijken,
wat het is, wat ik er mee kan enz.

nu heb ik ubuntu (5.10) gedownload en op cd gebakken.
al meerdere keren geinstalleerd op m'n pc
(P4, 512 MB, 2 x 160 gig sata + 1x 40 gig IDE)

verschillende installaties verder,
allemaal geinstalleerd op m'n 40 gig (telkens format),
geprobeerd :

installatie op 40 gig, met 2 sata schijven aangesloten, grub op sata schijf (windows boot)
resultaat : na 1e installatie fase, reboot, windows start op zonder keuze mogelijkheid

installatie op 40 gig, met 2 sata schijven afgekoppeld, grub op 40 gig.
resultaat : na 1e installatie fase, reboot, "no system disk"

installatie op 40 gig, met 2 sata schijven afgekoppeld, grub op diskette
resultaat : na 1e installatie fase, reboot, diskette word (heel kort) gelezen, output : "Grub "
en meer gebeurd er niet..

iemand die me verder kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arietimmerman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Gewoon de boel standaard installeren. Dus de grub gewoon op de 40 gieg en die partitie bootable maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
arietimmerman schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:37:
Gewoon de boel standaard installeren. Dus de grub gewoon op de 40 gieg en die partitie bootable maken.
done that :

installatie op 40 gig, met 2 sata schijven afgekoppeld, grub op 40 gig.
resultaat : na 1e installatie fase, reboot, "no system disk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien handig om te vermelden HOE je grub op je disks hebt gezet? Heb je het allemaal wel in de goede MBR geïnstalleerd, of in de bootrecord van een partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
Osiris schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:01:
Misschien handig om te vermelden HOE je grub op je disks hebt gezet? Heb je het allemaal wel in de goede MBR geïnstalleerd, of in de bootrecord van een partitie?
tijdens installatie, windows xp word gevonden, word gevraagd of ik in mbr van de windows schijf wil installeren, kies voor nee, en geef "/dev/fd0" op. (zoals aangegeven tijdens installatie) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Cyphax

Moderator LNX
marc1982 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:15:
[...]

tijdens installatie, windows xp word gevonden, word gevraagd of ik in mbr van de windows schijf wil installeren, kies voor nee, en geef "/dev/fd0" op. (zoals aangegeven tijdens installatie) :)
Op een diskette?
Ik denk dat je 'm toch in de MBR moet zetten van die windows schijf, en dan de windows partitie toevoegen zodat je ook Windows nog kan booten.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
Cyphax schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:21:
[...]

Op een diskette?
Ik denk dat je 'm toch in de MBR moet zetten van die windows schijf, en dan de windows partitie toevoegen zodat je ook Windows nog kan booten.
ook al geprobeerd, starte toen gewoon windows op zonder keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:01:
het probleem is duidelijk: ubuntu kan niet weten dat je xp hebt op je computer als je sata schijven afgekoppeld zijn.

wat ik zou doen
sata schijven aankoppelen; ubuntu + grub op ide

zou moeten werken, vergeet wel niet je opstartsequentie naar de ide te verzetten

zelfde geldt voor de diskette: je windows partitie moet aangekoppeld zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:31:
[...]

het probleem is duidelijk: ubuntu kan niet weten dat je xp hebt op je computer als je sata schijven afgekoppeld zijn.

wat ik zou doen
sata schijven aankoppelen; ubunu op ide

zou moeten werken

zelfde geld voor de diskette: je windows partitie moet aangekoppeld zijn
het probleem is NIET dat dual boot niet werkt.

als ik sata schijven los koppel, zou ik (tijdelijk) een single boot pc krijgen waar ik alleen ubuntu op installeer, grub in mbr van de 40 gig (enige aanwezige schijf) en zelfs dan boot ie niet..

dus heeft bar weinig met de sata schijven te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien is het nuttig om de installatie van GRUB handmatig uit te voeren, ipv het zo'n "installer" te laten doen. Dit vereist uiteraard wel het een en ander aan kennis, maar ik ben van mening dat je zulke basiskennis gewoon moet beheersen als je met Linux bezig gaat.

Op deze pagina wordt uitgelegd hoe je tijdens de Gentoo-installatie GRUB installeert. Ik zou zeggen: lees je in in de materie en probeer het eens handmatig. Dan kun je tenminste ook exact aangeven hoe en waar het fout gaat, da's toch een stuk handiger als "de installer werkt niet goehoehoed :'( ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marc1982 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:34:
[...]

het probleem is NIET dat dual boot niet werkt.

als ik sata schijven los koppel, zou ik (tijdelijk) een single boot pc krijgen waar ik alleen ubuntu op installeer, grub in mbr van de 40 gig (enige aanwezige schijf) en zelfs dan boot ie niet..

dus heeft bar weinig met de sata schijven te maken...
aja,
heb je lilo al geprobeert?
ik weet niet uit mijn hoofd of dat bij ubunu kan, maar kan het proberen waard zijn

tip: je moet niet steeds herinstalleren,
als je bij het partitioneren komt moet je gewoon je partities hermounten op de juiste plaats, en als hij vraagt of hij moet formateren moet je nee klikken (swap maakt niet uit of die geformateerd wordt), er volgen dan wat errors of zo en daarna kan je direct door naar de opstartlader.

edit:
tip twee:
via de recovery modus kan je via nano enkele configuratie bestanden aanpassen: ik weet niet precies meer welke maar ik zal ze op zoeken

edit2:
je hebt je bootsequence toch naar hd0 gezet ipv scsi (of whatsoever)

http://www.linuxselfhelp....html_chapter/grub_13.html
ubuntu forum

ikzelf heb ooit error 16 gehad, heb even gekeken en blijkt er niet veel mee temaken te hebben

hier
lijkt dat je het best op de partitie zelf doet of zoiets

tip:
google zonder ubuntu, dikwijls vind je tips op het gentoo forum of dat van fedora
google @ grub "no system disk" gaf toch een paar goede hits

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:39:
[...]
aja,
heb je lilo al geprobeert?
ik weet niet uit mijn hoofd of dat bij ubunu kan, maar kan het proberen waard zijn
nee, ik ga morgen even inlezen hoe ik grub of lilo los kan installeren..
tip: je moet niet steeds herinstalleren,
als je bij het partitioneren komt moet je gewoon je partities hermounten op de juiste plaats, en als hij vraagt of hij moet formateren moet je nee klikken (swap maakt niet uit of die geformateerd wordt), er volgen dan wat errors of zo en daarna kan je direct door naar de opstartlader.
goeie tip, dank je :)
edit:
tip twee:
via de recovery modus kan je via nano enkele configuratie bestanden aanpassen: ik weet niet precies meer welke maar ik zal ze op zoeken
recovery modus? :S
edit2:
je hebt je bootsequence toch naar hd0 gezet ipv scsi (of whatsoever)
ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij eerste scherm van de installatie niet op enter drukken maar op advanced geloof ik, het is al een tijdje geleden, (zie hieronder)

zie ook vorige post (aangepast)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

CD erin, rescue intypen en gaan. :)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
ik had wel al via knoppix geprobeerd mbr / grub te wijzigen,
had namelijk het volgende gedaan :

code:
1
2
3
4
5
chroot /mnt/hdc1 /bin/bash
grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

kan ik vanuit knoppix ofzo ook m'n grub opnieuw installeren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

marc1982 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:36:
ik had wel al via knoppix geprobeerd mbr / grub te wijzigen,
had namelijk het volgende gedaan :

code:
1
2
3
4
5
chroot /mnt/hdc1 /bin/bash
grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

kan ik vanuit knoppix ofzo ook m'n grub opnieuw installeren ofzo?
Ja, je bent al op de goede weg!
Netjes ook dat je al hebt uitgezocht hoe chroot werkt. Weinig newbies die dit soort dingen zelf achterhalen (aangezien je zelf zegt rond te willen gaan kijken in linux) :)

Ik ken Ubuntu niet echt, maar je moet iig je grub.conf of (in mijn geval bijv.) je menu.lst aanpassen. Daarin staan je grub boot opties. Ik heb nu het gevoel dat je met de actie die je zojuist hebt uitgevoerd eenmalig iets hebt ingesteld.

Je moet dus dat configfiltje even editten. Bij mij op mijn debianbak zit ie hier verstopt:

/boot/grub/menu.lst

Maar hij kan dus ook grub.conf heten en misschien wel ergens anders staan, ff zoeken dus :)

Als je em gevonden hebt, post hem hier dan ook meteen maar ff :)

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 17-01-2006 10:48 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
DeMoN schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:47:
[...]

Ja, je bent al op de goede weg!
Netjes ook dat je al hebt uitgezocht hoe chroot werkt. Weinig newbies die dit soort dingen zelf achterhalen (aangezien je zelf zegt rond te willen gaan kijken in linux) :)

Ik ken Ubuntu niet echt, maar je moet iig je grub.conf of (in mijn geval bijv.) je menu.lst aanpassen. Daarin staan je grub boot opties. Ik heb nu het gevoel dat je met de actie die je zojuist hebt uitgevoerd eenmalig iets hebt ingesteld.

Je moet dus dat configfiltje even editten. Bij mij op mijn debianbak zit ie hier verstopt:

/boot/grub/menu.lst

Maar hij kan dus ook grub.conf heten en misschien wel ergens anders staan, ff zoeken dus :)

Als je em gevonden hebt, post hem hier dan ook meteen maar ff :)
niet te veel lof hoor :)
ik heb het namelijk met hulp van anderen gedaan..
wil binnenkort (morgen) wel even kijken voor een linux boek ofzo in de (school)bieb :)

ik kan wel even booten in knoppix en die lijst naar boven toveren..
maakt ie zo'n lijst ook bij een single boot system dan?

btw, dat chroot verhaal mocht niet baten..
dit heb ik geprobeerd tijdens installatie alleen op m'n 40 gig, sata schijven losgekoppeld,
grub op 40 gig tijdens installatie (automatisch gebeurde dit) en toen geprobeerd grub / mbr aan te passen..

[ Voor 11% gewijzigd door marc1982 op 17-01-2006 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

marc1982 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:50:
[...]

niet te veel lof hoor :)
ik heb het namelijk met hulp van anderen gedaan..
wil binnenkort (morgen) wel even kijken voor een linux boek ofzo in de (school)bieb :)
Daar was ik in die tijd nooit aan toe gekomen. Heb het via google geleerd :P
Wilde ook altijd een boek kopen, maar kon nooit een mooie vinden :P
ik kan wel even booten in knoppix en die lijst naar boven toveren..
maakt ie zo'n lijst ook bij een single boot system dan?
Ja, ik heb iig nooit anders gezien. Volgens mij maakt Windows bijv. ook altijd een boot.ini aan alleen merk je daar minder van.
btw, dat chroot verhaal mocht niet baten..
dit heb ik geprobeerd tijdens installatie alleen op m'n 40 gig, sata schijven losgekoppeld,
grub op 40 gig tijdens installatie (automatisch gebeurde dit) en toen geprobeerd grub / mbr aan te passen..
Ik wil niet doorzeuren en zo want het is je al eerder gevraagd en je hebt het gechecked maar ik krijg echt de indruk dat in je BIOS toch wat bootopties verkeerd staan. Als je die IDE eraan hangt en ff alles van SATA disabled en zegt dat IDE voorrang heeft op SATA en de bootseq instelt op HD0 (of zo) zou het moeten werken. Maar je weet dit zeker? ;)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
DeMoN schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:58:
[...]

Daar was ik in die tijd nooit aan toe gekomen. Heb het via google geleerd :P
Wilde ook altijd een boek kopen, maar kon nooit een mooie vinden :P

[...]

Ja, ik heb iig nooit anders gezien. Volgens mij maakt Windows bijv. ook altijd een boot.ini aan alleen merk je daar minder van.

[...]

Ik wil niet doorzeuren en zo want het is je al eerder gevraagd en je hebt het gechecked maar ik krijg echt de indruk dat in je BIOS toch wat bootopties verkeerd staan. Als je die IDE eraan hangt en ff alles van SATA disabled en zegt dat IDE voorrang heeft op SATA en de bootseq instelt op HD0 (of zo) zou het moeten werken. Maar je weet dit zeker? ;)
ja, dit weet ik heel heel zeker,
ik heb in m'n 'boot' tabblad van m'n bios 4 apparaten staan,

1 40 gig maxtor
2 CD-rom
3 diskette
4 Scsi (sata schijven)

namen zullen niet kloppen, maar het komt er wel op neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

marc1982 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:07:
[...]

ja, dit weet ik heel heel zeker,
ik heb in m'n 'boot' tabblad van m'n bios 4 apparaten staan,

1 40 gig maxtor
2 CD-rom
3 diskette
4 Scsi (sata schijven)

namen zullen niet kloppen, maar het komt er wel op neer :)
Mja oke, maar als je prioriteit in je BIOS nog op SATA staat dan gaat het als volgt als hij wilt booten:

1 40 gig --> GEEN SATA dus sla over.
2 CD-ROM --> geen bootmedia gevonden dus sla over
3 diskette --> geen bootmedia gevonden dus sla over
4 Sci --> Jup, de optie in mijn BIOS om SATA als baas te hebben staat aan -> boot winxp

Ik heb het nu dus over een andere optie dan simpelweg de bootvolgorde (sequence). Ik zeg dit omdat ik dat zelf een keertje mee heb gemaakt en ik jou bijna alleen nog maar over de sequence zelf heb gehoord. Ondertussen kijkt hij gewoon welke er in die hele sequence SATA is en boot die :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
DeMoN schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:12:
[...]

Mja oke, maar als je prioriteit in je BIOS nog op SATA staat dan gaat het als volgt als hij wilt booten:

1 40 gig --> GEEN SATA dus sla over.
2 CD-ROM --> geen bootmedia gevonden dus sla over
3 diskette --> geen bootmedia gevonden dus sla over
4 Sci --> Jup, de optie in mijn BIOS om SATA als baas te hebben staat aan -> boot winxp

Ik heb het nu dus over een andere optie dan simpelweg de bootvolgorde (sequence). Ik zeg dit omdat ik dat zelf een keertje mee heb gemaakt en ik jou bijna alleen nog maar over de sequence zelf heb gehoord. Ondertussen kijkt hij gewoon welke er in die hele sequence SATA is en boot die :)
de volgorde die hier staat is ook de volgorde (sequence).
en zou er dan nog ergens een optie moeten staan die zegt :
"de volgorde maakt niet uit maar sata gaat altijd voor" ofzo?
nooit van gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
vanuit knoppix :

heb bios doorgepluist,
geen overige sata instellingen..

http://j.1asphost.com/marciemarc1982/menu.lst
m'n boot list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:43

r0b

marc1982 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:29:
vanuit knoppix :

heb bios doorgepluist,
geen overige sata instellingen..

http://j.1asphost.com/marciemarc1982/menu.lst
m'n boot list
Daar staat het in ieder geval goed in. Althans, Ubuntu zou daar in ieder geval mee moeten werken.
LILO wil je het liefst ver vanaf blijven, die valt net zo makkelijk aan te passen als een blok beton.

Ik ga er ook even vanuit dat het probleem helemaal niet in GRUB zit, omdat je niet eens in je bootloader menu komt. Je zegt dat hij *direct* naar Windows boot. Oftewel: hij slaat het bootmenu over.
Anders zou je namelijk wel een bootmenu krijgen (met een 2 seconds timeout) waar Windows misschien de default was.

..ware het niet dat Ubuntu de default optie is in jouw menu.lst, dus in jouw bootloader..

Waarom wil je GRUB niet op /dev/hdc, dan? (De default optie, geloof ik.)

offtopic:
DeMoN: Onder Ubuntu is het nog steeds /boot/grub/menu.lst, ja. :)

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 17-01-2006 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
r0b schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:47:
[...]

Daar staat het in ieder geval goed in. Althans, Ubuntu zou daar in ieder geval mee moeten werken.
LILO wil je het liefst ver vanaf blijven, die valt net zo makkelijk aan te passen als een blok beton.

Ik ga er ook even vanuit dat het probleem helemaal niet in GRUB zit, omdat je niet eens in je bootloader menu komt. Je zegt dat hij *direct* naar Windows boot. Oftewel: hij slaat het bootmenu over.
Anders zou je namelijk wel een bootmenu krijgen (met een 2 seconds timeout) waar Windows misschien de default was.

..ware het niet dat Ubuntu de default optie is in jouw menu.lst, dus in jouw bootloader..

Waarom wil je GRUB niet op /dev/hdc, dan? (De default optie, geloof ik.)

offtopic:
DeMoN: Onder Ubuntu is het nog steeds /boot/grub/menu.lst, ja. :)
/dev/hdc is default als m'n sata schijven zijn afgekoppeld,
anders kies ie voor /dev/sda (ofzo, iig sata schijf 1, waar m'n windows op staat)

zoals ik ook al vermeld had, heb grub ook op een floppy laten installeren,
toen ging ie booten vanaf floppy en toonde toen alleen "grub " en dat was het.

vanochtend geprobeerd installatie te doorlopen zonder het helemaal opnieuw te installeren,
dat lukte me niet..
toen grub weer op m'n diskette laten zetten,
en toen booten, geeft ie "grub grub grub grub" net zo breed als de regels, en hele scherm vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

marc1982 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:56:
[...]

/dev/hdc is default als m'n sata schijven zijn afgekoppeld,
anders kies ie voor /dev/sda (ofzo, iig sata schijf 1, waar m'n windows op staat)
En heb je hem toen op /dev/sda geinstalleerd? Want dat heb ik nog niet gelezen namelijk. (Of ik heb het gemist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
marc1982 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:01:
installatie op 40 gig, met 2 sata schijven aangesloten, grub op sata schijf (windows boot)
resultaat : na 1e installatie fase, reboot, windows start op zonder keuze mogelijkheid
zie OP :)

ondertussen alles wel geprobeerd denk ik..
alle mogelijke combinaties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

marc1982 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:07:
[...]

zie OP :)

ondertussen alles wel geprobeerd denk ik..
alle mogelijke combinaties..
Is toch bar vreemd. M'n "guts feeling" zegt me dan dat hij niet goed weggeschreven wordt.

offtopic:
Ik had de OP gezien, maar schijnbaar toch dat stukje gemist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
r0b schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:19:
[...]

Is toch bar vreemd. M'n "guts feeling" zegt me dan dat hij niet goed weggeschreven wordt.

offtopic:
Ik had de OP gezien, maar schijnbaar toch dat stukje gemist. :)
tja..
en niet 1x niet..

hoe kan ik grub of lilo vanuit knoppix herinstalleren?
op de manier zoals ik al gedaan had?
met chroot?

kan ik misschien ook bootmagic gebruiken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marc1982 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:56:
[...]

vanochtend geprobeerd installatie te doorlopen zonder het helemaal opnieuw te installeren,
dat lukte me niet..
werkwijze

[url=undefined]https://wiki.ubuntu.com/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows[/url]

probeer dit eventueel eens:ik kwam het toevallig tegen.

ubuntu fora
als je er niet uit geraakt kan je het hier ook nog eens vragen
ikzelf vermijd op got linux vragen te stellen, imo is dit geschikter (kwestie van specialisatie)
zelf heb ik nog maar een paar vragen moeten stellen, het meeste vind je eigenlijk relatief snel

verder: als reactie op je posthistory: probeer ook eens te reageren op vragen van andere mensen, hoe simpel ze ook lijken, een forum is nu eenmaal geven en nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
Mensen het 'probleem' is opgelost,
als iemand me de logica kan uitleggen graag...

het zit zo..
in het 1e scherm van m'n bios staan m'n ide devices :

Pr mas
Pr sla
Sec mas
Sec sla

deze staan meestal op auto, maar zijn ook zelf in te stellen op 'none' of zelf type aangeven.
goed, tijdje m'n 40 gig niet gebruikt, dus op 'none' gezet.

dus niet zo heel gek dat ik daar niet van kon booten, kan ik heel goed inkomen zelfs..

maar kan iemand me vertellen waarom windows en linux setup 'm wel zien als ie ingesteld staat als 'none' en hoe het kan dat ik 'm wel kan instellen bij boot sequence?

omdat ie gewoon aan te spreken was in windows, en gevonden werd in linux heb ik hier niet naar gekeken..

werkt het nu?

ja in principe wel..
net setup gedraaid met sata schijven los, grub op 40 gig en gaan..

alleen moet ik setup nog een keer opnieuw doen..
heb in setup de fout gemaakt om 2x dezelfde typfout in m'n wachtwoord te maken.. 8)7 |:( 8)7
Pagina: 1