[usb geluidskaart] Endirol beter dan Teratec/Creative

Pagina: 1
Acties:
  • 1.101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:55
Ik vroeg mij af of een Edirol of een Audiotrak USB geluidskaart beter klinkt
dan een Terratec of een Creative USB geluidskaart. Ze zijn nl. zo'n 50 euro duurder maar als het scheelt qua kwaliteit dan heb ik het er best voor over.

Ik wil vanaf m'n nieuwe Cybermaxx Kruidvat laptop wat mp3tjes draaien op ene feestje en ik vind de ingebouwde Realtek AC'97chip niet echt geweldig, hij klinkt weinig dynamiekrijk en doods.

Verbetering is dus erg welkom. O ja, als de nieuwe geluidskaart in de buurt van Amersfoort te koop is dan ben ik helemaal blij. :P

Toevoeging: mijn laptop heeft ook Fireware, waardoor de Behringer FCA 202 misschien ook wel interessant is.

[ Voor 30% gewijzigd door musicfreak op 17-01-2006 16:34 . Reden: in de titel een vraagteken vergeten, maar dat is niet meer te herstellen :'( / Ik heb ook Firewire ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Volgens mij hoor je op een feestje echt geen verschil of je nou via zo'n AC97 of een superdeluxe USB-kaart MP3'tjes draait hoor, zolang de versterker + boxen erachter maar okay zijn. Op feestjes gaat het bovendien meestal om ouwehoeren en zuipen, en zit je niet te luisteren of de muziek wel goed klinkt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ff voor de duidelijkheid: komende donderdag heb ik de laptop nodig op een feestje, maar daarna wil ik 'm ook gebruiken voor mijn audioset. En dan wordt het wel wat kritischer. Bovendien, al zijn de boxen prima, de bron moet dat natuurlijk ook zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door musicfreak op 16-01-2006 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 10:55

w00Dy

Make soap, not war

Edirol = Roland

professionele merken hebben meestal dat tikkeltje meer

(in prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
w00Dy schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:48:
Edirol = Roland

professionele merken hebben meestal dat tikkeltje meer

(in prijs)
Ah, niet in kwaliteit dus? Heb je ze toevallig ook beluisterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat Terratec toch wel aan je eisen voldoet. Die kaartjes worden veel gebruikt door producers, en daarbij is het belangrijk dat je een eerlijk geluid krijgt van je kaart... Terratec lijkt me dus geschikt voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

DSK

boeiend...

Zeer tevreden van mijn Audiotrak Maya EX5..
een groot verschil ivm het geluid uit mijn Acer Aspire 2012. Vooral dan in ruis en basweergave. Alles is wat afgeplat wat uit die AC97 on-board komt. En als je nix afspeelt en de pfl van je mengpaneel gaat al 2 lampjes branden weet je ook hoe het zit ;)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

M-audio is wss. ook te overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk al eerder voorbij gekomen, maar nooit een bevredigend antwoord gevonden. Ik ben ook op zoek naar een geluidskaart die in afspeelkwaliteit niet onderdoet voor een fatsoenlijke hifi-cdspeler. Ik zag de ESI enzo in een ander topic staan (geweldige kaart), maar lees in reviews wel dat de DAC's niet de top zijn. Is er niet een overzicht van welke kaart nou welke DAC's gebruikt? En wat is dan op dit moment de beste DAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Yapser schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:38:
M-audio is wss. ook te overwegen :)
Ah, maar is de geluidskwaliteit daarvan wel ok? Vind het wel jammer dat dit apparaat geen tulp-uit heeft, alleen een 3,5 jack uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 10-09 16:03
FaceDown schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:37:
Volgens mij hoor je op een feestje echt geen verschil of je nou via zo'n AC97 of een superdeluxe USB-kaart MP3'tjes draait hoor, zolang de versterker + boxen erachter maar okay zijn. Op feestjes gaat het bovendien meestal om ouwehoeren en zuipen, en zit je niet te luisteren of de muziek wel goed klinkt.
Als de muziek wat harder staat hoor je het verschil juist makkelijker tussen ac97 en een wat duurdere kaart!

Ik heb zelf een tijd mijn mp3 afgespeeld met onboard meuk (ac 97) Klonk altijd wel ok (dacht ik). Tot ik
over stapte naar de ESI U24. Wat een wereld van verschil!
Het geluid kwam meteen wat natuurgetrouwer over. Maar de belangrijkste verandering was toch wel de vermindering van ruis. Iets waar dat onboard meuk veel mee te kampen heeft. Dus,
als je kwaleit wil, neem dan een wat duurdere kaart....

En nee, ik ben niet een audiofiel die zijn duure aankopes wil verdedigen/goedpraten. ;)
Het verschil merk je gewoon!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:43:
Waarschijnlijk al eerder voorbij gekomen, maar nooit een bevredigend antwoord gevonden. Ik ben ook op zoek naar een geluidskaart die in afspeelkwaliteit niet onderdoet voor een fatsoenlijke hifi-cdspeler. Ik zag de ESI enzo in een ander topic staan (geweldige kaart), maar lees in reviews wel dat de DAC's niet de top zijn. Is er niet een overzicht van welke kaart nou welke DAC's gebruikt? En wat is dan op dit moment de beste DAC?
Over esi spul (specs) is heel weinig te vinden. Ok, op de site staat wel wat, maar de info is ook daar onvoldoende.

Maaruh, esi en slechte DAC's??? Mmmm.... vreemd.... ESI staat juist bekend om hun goede spul!
OVer welke esi kaart heb jij het dan?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb ook firewire, waardoor de Behringer FCA202 misschien ook wel wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:46:
[...]

Over esi spul (specs) is heel weinig te vinden. Ok, op de site staat wel wat, maar de info is ook daar onvoldoende.

Maaruh, esi en slechte DAC's??? Mmmm.... vreemd.... ESI staat juist bekend om hun goede spul!
OVer welke esi kaart heb jij het dan?
De Esi Juli@. Volgens mij is dit een heel erg goede kaart, alleen in deze review staat het volgende:
The card uses an 8-channel multibit 24-bit 192 kHz DAC AKM AK4358 with reduced sensitivity to jitter, positioned by AKM for professional equipment as well as for consumer DVD-Audio and SACD (by the way, I wrote about the release of this DAC in our news a year ago). Dynamic range: 112 dB. THD+noise: -94 dB. 8 times 24-bit digital filter with an slow roll-off option (in this case this option is disabled to provide ideally even frequency response). DAC is not a top class, but quite good enough for a sound card in this price range.
Waaruit ik concludeer dat er dus kaarten zijn met betere DAC's. Of deze dan dezelfde prijs/kwaliteitverhouding hebben laat ik dan nog in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AKM is echt niet slecht, en een merkbaar betere DAC op een geluidskaart wordt doorberekend.
Ik denk niet dat er in deze prijsklasse duidelijk betere DAC's op geluidskaarten zitten.
Maar het is niet alleen de DAC.
Op de nieuwe Creative zit een best aardige Crystal Semiconductors CS4392 die ook in bijv. een Marantz CD5400 cd speler zit, maar toch klinkt de cd-speler beter. Dit komt waarschijnlijk door storing in je pc. Dus afscherming hiertegen werkt denk ik ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoofd reden dat de CD speler beter klink is vermoedelijk de analoge electronica achter de DAC, zoals I/V conversie en output strapje. Natuurlijk doet de voeding ook nog mee.

Ik denk niet dat die AKM DAC slecht is. Echter als je puur voor stereo gaat, kun je je geld beter uitgeven aan een puur stereo kaartje.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:22:
Ik denk niet dat die AKM DAC slecht is. Echter als je puur voor stereo gaat, kun je je geld beter uitgeven aan een puur stereo kaartje.
Meestal zijn de kaarten die fatsoenlijk geluid reproduceren ook gelijk de wat duurdere mastering kaarten. Masteren maakt mij persoonlijk niet uit (en ik vemoed de topicstarter ook niet). Heb je voorbeelden van zulke stereo-only kaartjes oom deepspace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, het moet USB/firewire zijn, dan wordt het al lastiger helaas. Het meeste is tegenwoordig wel multichannel. M-audio heeft wel wat stereo kaartjes.

Btw, de echte mastering karten hebben geen (of slechts een) enkele analoge input/output ;)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 17-01-2006 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Hmm... er komt hier een subdiscussie ondertussen. :)

Heb ondertussen nog een optie gevonden, de Phonic Digitrack. Zelfs bij Feedback te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Enkel stereo en usb?

Ik heb zelf de u24 van ESI en ben daar best tevreden over. De geluidskwaliteit is zeer ok & de driversupport is top! De kaart is voor sommige mensen misschien wel wat prijzig ( 179 euro).
En, het kaartje is al wel wat ouder dus ik weet niet of deze nog te krijgen is...

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=10&page=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
ChojinZ schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:54:
Enkel stereo en usb?

Ik heb zelf de u24 van ESI en ben daar best tevreden over. De geluidskwaliteit is zeer ok & de driversupport is top! De kaart is voor sommige mensen misschien wel wat prijzig ( 179 euro).
En, het kaartje is al wel wat ouder dus ik weet niet of deze nog te krijgen is...

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=10&page=2
Hij is nog te krijgen maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
...ik heb de Edirol geluidskaart gekocht! Hij bevalt echt prima: mooi geluid, veel mogelijkheden en geen externe voedig nodig. €99,-- bij Feedback.

[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 19-01-2006 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Feli :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
musicfreak schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:37:
...ik heb de Edirol geluidskaart gekocht! Hij bevalt echt prima: mooi geluid, vele mogelijkheden en geen externe voedig nodig. €99,-- bij Feedback.
Gefeliciteerd! veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik wil toch nog even terugkomen op mijn Edirol aankoop. Bij wat langer testen blijkt het geluid toch wat ielig, ik mis power. Aangesloten op mijn hifiset hebben Radio en CD veel meer dynamiek. Hoe kan dat? En wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Radio en meer dynamiek :? Als er iets geen dynamiek heeft is het radio wel.

Ik denk dat je dus wat anders mist ;)

• musicfreak
Wat bijvoorbeeld? Maar serieus, als ik naar de radio luister dan hoor ik meer laag, het klinkt veel directer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FM signaal wordt "opgepompt". Stel je EQ op je mp3 software eens in op iets meer boost rond de 100Hz en luister dan nog eens.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Ik heb zelf ook een ESI, die ik veel live gebruik, hij klinkt warm en vet. Natuurlijk zijn er veel betere DACs maar die kosten dan ook veel meer. Als je er iets meer (2x zoveel) geld voor over hebt zou ik die Edirol omruilen voor een ESI of een M-audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

musicfreak schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 20:01:
Wat bijvoorbeeld? Maar serieus, als ik naar de radio luister dan hoor ik meer laag, het klinkt veel directer!
Er zit niet alleeen een berg EQ op, maar ook een zo vet mogelijk dynamic rage compressie. Dus niks veel dynamiek! Dynamiek is gewoon amper aanwezig. Klinkt "vet",maar dat is het totaal niet. Het is zo plat als een dubbeltje. Ik denk dat je gewoon aan het dynamische geluid moet wennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
deepspace schreef op maandag 20 februari 2006 @ 11:14:
Ik denk dat je gewoon aan het dynamische geluid moet wennen ;)
Ik heb zelf bij diverse radiostations gewerkt dus ik ken compressors best goed, en als ze slecht afgesteld staan (denk bijv. aan het harde van Radio Veronica of het te heftig gecompreste van Rtl FM) vind ik het vreselijk slecht klinken. Maar zo ielig als de Edirol klinkt dat is naar mijn idee niet alleen het ontbreken van compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
musicfreak schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:07:
[...]

Ik heb zelf bij diverse radiostations gewerkt dus ik ken compressors best goed, en als ze slecht afgesteld staan (denk bijv. aan het harde van Radio Veronica of het te heftig gecompreste van Rtl FM) vind ik het vreselijk slecht klinken. Maar zo ielig als de Edirol klinkt dat is naar mijn idee niet alleen het ontbreken van compressie.
Hoe stel jij je volume in? Via de pc of via de versterker? Wanneer je via de pc regelt, regel je namelijk een digitaal signaal. Dit signaal heeft geen amplitude zoals een analoog signaal, je ''verkleind'' dus gewoon je data waardoor je dynamiek verliest.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Pagina: 1