Toon posts:

Het omzetten van mp3's (stereo) naar ac3's (surround)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wil graag experimenteren met het omzetten van mp3tjes naar ac3tjes. Hiervoor heb ik een gratis programmatje gedownload genaamd ''BeSweet'' maar het probleem is dus dat als ik voor 5.1 opstelling kies, er toch een stereo geluidsstroom uit komt, terwijl ik toch al de benodigde codecs heb die zijn vereist voor het omzetten. De bron van de handleiding en het programmatje is de site www.divxdigest.com. Ik ga het gewoon nog maar een keer probereren. Zijn er mensen die wel eens ge-experimenteerd hebben met hun liedjes? (mp3 naar ac3)?

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 22:50
Waarom zou je dit willen doen? Als je stereo omzet naar surround, heb je eigelijk nog steeds stereo. Iets dat er niet is kan je moeilijk maken.

(Er zijn wel uitzonderingen, waarbij je een soort van surround geluid uit een stereokanaal kan halen, maar misschien is jouw gebruikte geluid gewoon echt puur stereo.)

[ Voor 38% gewijzigd door DEVoTi0N op 16-01-2006 21:02 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:51
Inderdaad ik heb het ook eens geprobeerd, ook met BeSweet, en ook bij mij kwam er toen een 2channel-AC3 file uit. DEVoTi0N zegt het al: Waarom, zul je je afvragen, wil je zo'n zinloze actie doen? je bestand wordt niet magisch 5.1 ofzo :P

Nee, daar heb je gelijk in...
Maar ik had toendertijd een film, waar geen aftiteling bij zat (afgekapt op het moment dat die zou beginnen), nou had ik wel een ander bestand, waar die aftiteling wél bij zat, maar die film was in slechtere kwaliteit.
Nu wilde ik dus de aftiteling van de een aan de film van de andere plakken, dat kan vrij eenvoudig met VDub ofzo, maar dan moeten de specs wel gelijk zijn. Resolutie e.d. is ook niet moeilijk. Maar het geluid van de aftiteling was MP3. Dus dat moest omgezet worden, en dat is me nooit gelukt...

Het maakt me verder niet uit als er kwaliteit verloren gaat, of dat de sync verdwijnt. Als ik maar een degelijke aftiteling bij de film heb...

Sorry voor de lichte topickaping, maar mijn vraag is eigenlijk hetzelfde dus, en ik heb de bestanden nog steeds hier op de PC staan (ik zie dat ze uit de zomer van vorig jaar stammen :P).

[ Voor 4% gewijzigd door OnTracK op 16-01-2006 21:29 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik denk misschien heel simpel:
MP3 is stereo (=2 kanalen, links en rechts... geen verdere informatie in het bestand)
AC3 is 5.1 surround (=6 kanalen geluid)
Hoe denk je de missende 4 kanalen te maken? Waar moet de data vandaan komen? Het lijkt me dat dat nooit gaat lukken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het kan wel degelijk met bijv. Adobe Audition. Heb hier zelfs een aantal Audio CD's liggen in DTS.

ARME AOW’er

• OnTracK
Jester.NL schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:00:
Ik denk misschien heel simpel:
MP3 is stereo (=2 kanalen, links en rechts... geen verdere informatie in het bestand)
AC3 is 5.1 surround (=6 kanalen geluid)
Hoe denk je de missende 4 kanalen te maken? Waar moet de data vandaan komen? Het lijkt me dat dat nooit gaat lukken.
Niet, maar daar gaat het (bij mij) niet om. Het maakt mij niet uit waar die andere kanalen vandaan komen.

De bas kan natuurlijk geëxtraheerd worden uit de twee kanalen, en de center kan bijvoorbeeld left en right combineren, of juist helemaal niks outputten. Ook de rear channels kunnen left en right kopiëren of helemaal niks weergeven. Waar het (mij) om gaat is dat ik de twee bestanden aan elkaar kan knopen. En het enige wat ik daarvoor nodig heb is een 5.1 AC3 bestand...

Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? een 5.1 AC3 bestand waar 3 kanalen gewoon leeg zijn?

• DEVoTi0N
OnTracK schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:12:
[...]
Niet, maar daar gaat het (bij mij) niet om. Het maakt mij niet uit waar die andere kanalen vandaan komen.

De bas kan natuurlijk geëxtraheerd worden uit de twee kanalen, en de center kan bijvoorbeeld left en right combineren, of juist helemaal niks outputten. Ook de rear channels kunnen left en right kopiëren of helemaal niks weergeven. Waar het (mij) om gaat is dat ik de twee bestanden aan elkaar kan knopen. En het enige wat ik daarvoor nodig heb is een 5.1 AC3 bestand...

Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? een 5.1 AC3 bestand waar 3 kanalen gewoon leeg zijn?
Waar zou je dit voor nodig hebben? Dan kan je het net zo goed gewoon direct met je stereo mp3 afspelen. Want wat je nou eigelijk zegt wat je wil doen is dat je het naar een ander formaat om wil zetten, maar daarnaast wil je dat er niets verandert. (Waar wil je het voor gebruiken?)

Omdat dit, zoals al eerder gezegt niet nuttig is, denk ik dat je ook geen programma zal vinden die zal doen wat jij wil.

• OnTracK
DEVoTi0N schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:40:
[...]

Waar zou je dit voor nodig hebben? Dan kan je het net zo goed gewoon direct met je stereo mp3 afspelen. Want wat je nou eigelijk zegt wat je wil doen is dat je het naar een ander formaat om wil zetten, maar daarnaast wil je dat er niets verandert. (Waar wil je het voor gebruiken?)

Omdat dit, zoals al eerder gezegt niet nuttig is, denk ik dat je ook geen programma zal vinden die zal doen wat jij wil.
Als je naar mijn reactie daarbóven kijkt zie je waarom ik dat wilde doen, om niet de AC3 uit de film te verliezen en ik wil ze wel aan elkaar plakken, dan maar wat kwaliteitsverlies en zinloze conversie voor een stukje aftiteling

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
laat maar

[ Voor 78% gewijzigd door Henk007 op 17-01-2006 00:22 ]

• DEVoTi0N
OnTrack jij hebt misschien wel een goede reden. Maar daar van afgezien is het niet erg nuttig om het om te zetten. Als je het afspeelt klinkt het namelijk hetzelfde als gewoon stereo. (Of erger, het kan ook slechter klinken, omdat er bepaalde details bij het omzetten verloren zijn gegaan.)

Ik heb echter wel gezocht en gevonden :P. Hier is een thread op doom9.org over het omzetten van stereo naar surround.

• OnTracK
In de tussentijd heb ik ook een (video-)guide gevonden over het omzetten m.b.v. Audition. Alhoewel dat hoofdzakelijk gaat over het verdelen van de kanalen. Het belangrijkste is dat je 6 losse WAV'jes krijgt en die met Soft Encode makkelijk kan omzetten naar AC3. Helaas is zowel Audition als Soft Encode niet gratis. En ook de video-guide kan ik hier niet posten omdat daar copyright op zit.

Pagina: 1