Probleem 200 Gb S-ATA schijf

Pagina: 1
Acties:

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik een probleem met m`n computer waarvan ik m`n hardeschijf verdenk de boosdoener te zijn. Het begon als volgt:

M`n computer begon kuren te krijgen bij de gekste dingen, opeens traag bij msn, maar een game weer snel, dan een game snel draaien maar msn weer traag. Ook deed de shortcut van office/word het niet meer in start/programma`s/etc terwijl ik wel gewoon .doc`s kon openen. Verder deed 1 save van RTW het opeens niet meer, terwijl de andere saves het wel gewoon deden. Erger was het feit dat het systeem instabiel ging lopen, soms een BSOD, en na een BSOD kreeg ik de melding:" Lees schrijf fout Druk op CTRL+ALT+DEL om opnieuw op te starten" Starte ik opnieuw op, kreeg ik dezelfde foutmelding. Pas nadat ik de computer helemaal uit had gezet en een tijdje gewacht had (een paar uurtjes) wilde hij weer wel helemaal opstarten.

Nu leek het me wel een snugger idee m`n hele pc eens goed opnieuw te installeren en heb hem daarom geformatteerd (low-level) en daarna gepartitioneerd en weer geformatteerd en geinstalleerd. Dit ging voorspoeding, de installatie werd zonder fouten afgerond en toen ben ik begonnen met installeren van drivers, virusscan etc etc. Opeens kreeg ik weer een BSOD met driver_not_less_or_equal, en m`n pc starte opnieuw op, ik kwam wel weer gewoon in windows uit. 5 min later kreeg ik dezelfde BSOD, omdat het etenstijd was besloot ik maar de pc helemaal uit te zetten. Even later probeer ik de pc weer aan te zetten en ik krijg weer de befaamde schrijf leesfout te zien.

Het probleem lijkt dus niet aan m`n install te zien, omdat het bij beide installs is. Verder heeft de pc tot een week stabiel gedraaid. De S-ata drivers komen van de Silicon Image site, dat lijkt me ook wel snor te zitten.

Systeemspecs + temps:
AMD Athlon XP3200+
Asus A7N8XE-Deluxe
1024 (2x512Mb) Kingston valueram
Western Digital 200 Gb S-ATA
Asus V9999TD (6800 Non gt/ultra)
Tagan 480 Watt
extra grut als floppy dvdrom etc

CPU: 45 (load)
GPU: 50 (load)
HDD: 30
Mobo:30

Temps lijken wel goed te zittne, niet overklokt, fans draaien op 5V.

Wat zit er fout?

P.S.: Ik heb m`n pc tegen geluid aan de binnekant geisoleerd dmv karton (alleen de frontpanels) kan dat kwaad ivm met statische elektriciteit enzo? de temps zien er aardig uit.
P.P.S.: Alvast bedankt voor de reacties

Edit: Weet niet of het topic hier goed staat, zoniet, het spijt me en kan het dan goedgezet worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Yofresh op 16-01-2006 19:41 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Yofresh
SCHOPSKE

Weer een dag gekut met de pc voorbij, nix wijzer geworden

niemand een idee?

Btw: hoe kom ik aan de S-ATA drivers vanaf de moederbordcd. Als ik de cd in m`n pa`s pc stop (mycomding met MSImobo) kan ik ze niet op floppy zetten...

Edit: Ontdekking, als m`n schijf herkend wordt (bij t schermpje met press F4 for RAID Utility, heb je altijd een paar tekens verschil in de hardeschijfnaam, hij is wle altijd even groot.

[ Voor 28% gewijzigd door Yofresh op 17-01-2006 19:01 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uit mijn hoofd is er een bestand dat dit automatisch voor je doet. Make...exe of iets dergelijks. Anders even downloaden bij ASUS.

Even verder nagedacht.... doe ik wel vaker, het lijkt erop dat er een probleem is met je HD of de kabels naar het MB. Probeer eens een andere kabel of druk de huidige eens goed vast want s-ata kabels laten nogal snel los. Beetje lijm erop kan ook... beetje hè?

HD kun je testen met een tool van de WD website naar ik aanneem.

[ Voor 57% gewijzigd door Guardian Angel op 17-01-2006 19:05 ]

ARME AOW’er

• Yofresh
Guardian Angel schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 19:01:
Uit mijn hoofd is er een bestand dat dit automatisch voor je doet. Make...exe of iets dergelijks. Anders even downloaden bij ASUS.

Even verder nagedacht.... doe ik wel vaker, het lijkt erop dat er een probleem is met je HD of de kabels naar het MB. Probeer eens een andere kabel of druk de huidige eens goed vast want s-ata kabels laten nogal snel los. Beetje lijm erop kan ook... beetje hè?

HD kun je testen met een tool van de WD website naar ik aanneem.
Het probleem met het harde schijf niet herkennen is eruit, m`n harde schijf wordt nu elke keer goed herkend. Er is echter nog steeds 1 klein probleempje... m`n computer krijgt om de 5 min een BSOD met driver_IRQL_not_less_or_equal. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (chipsetdriver updaten, videokaartdriver updaten, werken zonder videokaartdriver, goede S-ATAdriver installeren, de gigabitaansluiting in het BIOS uitzetten (mobo heeft 2 netwerkaansluitingen 1 gigabit en 1 100mbps) maar niets werkt. Hoe krijg ik dat weg?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Yofresh_750 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:24:
[...]

Het probleem met het harde schijf niet herkennen is eruit, m`n harde schijf wordt nu elke keer goed herkend. Er is echter nog steeds 1 klein probleempje... m`n computer krijgt om de 5 min een BSOD met driver_IRQL_not_less_or_equal. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (chipsetdriver updaten, videokaartdriver updaten, werken zonder videokaartdriver, goede S-ATAdriver installeren, de gigabitaansluiting in het BIOS uitzetten (mobo heeft 2 netwerkaansluitingen 1 gigabit en 1 100mbps) maar niets werkt. Hoe krijg ik dat weg?
zoals al werd aangeraden:
het goed herkennen wilt niet zeggen dat je HD goed werkt eh...

Download die testtool eens een keer.
Probeer eens met een andere sata schijf en/of sata-kabel ev. zelfs andere plug van de voeding...

(zouden bij mij de eerste dingen zijn die me te binnen schieten mocht ik het zelf aan de hand hebben - btw: had je dergelijke dingen al getest ? want dat zie ik niet in je startpost :+ )