9600 Uitvallers met nieuwe games

Pagina: 1
Acties:

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 20:58
Ik weet niet of dit het goede forum is, verplaats hem anders maar.

Een vriend van mij heeft het volgende probleem: Bij het spelen van nieuwe spellen (CoD2 etc) valt zijn computer vaak al uit na 10 sec. Of dit een gehele uitval is is ons niet helemaal duidelijk. De computer lijkt nl niet opnieuw op te starten, alleen het beeldscherm geeft nog signal aan. Nadat je op de reset knop het gedrukt en de computer opnieuw is opgestart werkt alles weer normaal, totdat er weer een NIEUW spel wordt gespeeld. Het rare is dat hij geen problemen heeft met de wat oudere games (CoD1, tactical ops etc).

Dit is wat er al gebeurd is: Van FX5700 naar Radeon 9600 gewisseld (Bij de FX 5700 ook al problemen, alleen veel minder vaak/snel. Maar dan wel weer ook bij de oudere spellen)
- Nieuwe windows install, en verschillende spyware/virusscans gedraaid
- Drivers gereinstalled (nieuwste)
Ik zat zelf eerst te denken aan een voedingprobleem aangezien de computer alleen uitviel bij zware applicaties. Maar dit leek later niet zo na het met speedfan gecontroleerd te hebben (idle en stress uiteraard). En het rare was dat de computer bij bijv dvd encrypten nergens last van had.

Nu zit ik toch aan (nog) een brakke videokaart te denken. De laatste optie die ik openhoud is een slecht moederbord maar dat zou ik wel heel erg raar vinden.

Heeft iemand misschien nog suggesties over iets anders wat het zou kunnen zijn? Zijn er misschien bekende problemen met een 9600 en CoD2? En zijn er manieren om dit precies na te gaan, zonder dat er teveel van de pc opengemaakt moet worden (hij is en blijft wel van de ouders van die vriend he :P ). Ik vind het nl wel balen aangezien wij allebei vaak CoD2 tegen elkaar willen spelen, en die computerzaak laat ook al niks van zich horen.

Specs: P4 2.8 GHz
MSI (corecell) moederbord, weet niet precies welke type
ATI 9600 non pro
2x 80 GB Western Digital

Macbook Pro, 640 WD extern

Verwijderd

Welke zijn de voltages van de voeding die je uitgelezen hebt met speedfan?

• Clox
Met speedfan leken ze echt te kloppen. Ik heb ze nog vergeleken met die max afwijkingstabel in het 'welke voeding moet ik nemen?' topic. Ik weet die voltages nu niet precies meer maar ze weken over het algemeen niet meer af dan 0,10 ~ 0,20 volt.

Verwijderd

Hmm, klinkt als doodgewone oververhitting...

Je kan dit checken door met radlinker de kaart ff te downclocken en dan CoD2 opnieuw te spelen en te kijken wat er gebeurt.

Verder kan je evt:
Andere drivers downloaden;
AGP drivers updaten?.

Mocht het zo zijn dat na het downlclocken er geen uitval meer is, dan zou je evt een betere cooler op je kaart kunnen monteren al moet ik zeggen dat de 9600 (non pro) niet heel geschikt meer is voor de nieuwere games.

Succes in ieder geval!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:07
Ik heb dit ook gehad met mijn 9600pro en bij mij hielpen omega drivers

Hallo met Tim

• Clox
Hmm, ik zal die omega drivers dan wel is proberen en daarna toch maar is de kast open gaan maken (als dat mag tenminste :P ) en is gaan voelen hoe warm het daarbinnen is. Ik krijg nl met speedfan bij Temp 2: 40/55 graden C te zien, alleen weet ik niet waar dit op slaat. Ik denk zelf de proc, omdat die 9600 voor zover ik weet geen sensors heeft.
In ieder geval bedankt voor de tips!

Pagina: 1